Hingstar med 10-10...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Blåtira
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstar med 10-10...

En bekant till mig som sett flera av Chicagos avkommor säger att han inte nedärver det. Om han vore så dålig så skulle nog inte Mar****ck använda honom till sina ston. Avkommorna är tydligen eftertraktade av tävlingsryttare. Tidigare avkommor med grå papper betalades det mer för än många andra hingstars gröna avkommor.

Men det handlar ju inte om att Chicago skulle vara en dålig hingst. Det är han verkligen inte med tanke på hans otroliga teknik och ridbarhet! Men att medvetet avla på så skeva ben ärett vågspel. Visst att det kanske inte nedärvs i första generationen, men nästa generation då? Vill vi inte ha korrekta och hållbara hästar?

Kom förresten på en hingst till med höga poäng. Fick inte Acacio 10-9 av testryttarna i hoppning?

Spännande skall det bli och jag har stora förhoppningar, trots hans exteriör! Har ett sto som jag tror och hoppas skall passa honom, hennes dåliga sidor mot hans bra och tvärtom! Jag gillar hans psyke, har haft nära kontakt med honom, hans ridbarhet och hans stora och fina hoppteknik! Sen är ju smaken som baken, och tur är väl det!! ;)

Jag har också hör att han nedärver jättefina avkommor!:)

Det jag inte ser fram mot är att jag säkerigen får en skimmel i stallet igen! Usch!:devil:

Vad fick cornet obolensky sonen som jag inte kan komma på namnet på just nu (men mkt väl vet han heter) men väldigt omtalad, vad fick han på löshoppningen förra året?

Prestige vann bruksprovet 2001 och fick 9-10 i löshoppning. Han finns ju dock inte kvar i Sverige längre utan tränas/tävlas av Edward Gahl i dressyr.......

I Askös katalog står det att Acacio fick 10-10 på hoppningen... framgår dock inte så tydligt om det var löst, under ryttare eller testrttare..

Acacio visades väl, efter vad jag minns, som prestationshingst och fick därmed ingen svensk bedömning för hoppningen. Jag minns att han reds av testryttare och att nämndens kommentar till publiken var att "ja, ni såg ju själva", efter de rungande applåderna. Men jag tror inte han fick annat än omdöme där heller. Så poängen kommer väl i så fall från hans ursprungsland.

Eller minns jag alldeles galet, utan att läsa innantill?

Du minns inte galet, enligt hingstkatalogen har han inte gjort svenskt bruksprov utan i Münster-Handorf 1997 där han kom fyra av 41 hingstar. Åttonde plats för dressyregenskaper och femte plats för hoppegenskaper.

*kl*

Följande vet jag har fått höga poäng i hoppning:

Artist 99/99
Cagancho 910
Cathageno 910
Feliciano 1010/910
Lemon 1010/910
Lémpreur de Thurin 1010
Maloubet de Pleville 10/10
Maraton 9
Pomme Royal 910/99
Robin Z 9 (10/9)
Santa Cruz 910/98
Shogun 10/8
Spender S 10 (muntligt)
Tornesch 99/99

Dessa har jag resultaten på ;)

Även Lasandos fick 10-10 "muntligt" när han blev gdk på prestation.
Även hans far Landlord fick 10 både i löshoppning och uppsutten hoppning. Han var bästa hopphingst vid bruksprovet i Tyskland med 148,42 i hoppegenskaper. Han verkar nu i Holland men finns på fryst.

IRONI, VDL-stud köper Landlord (som nu har 152 i hoppindex) från Sverige, det brukar vara tvärtom...

Lasandos fick på bruksproven 88/87 i hoppning som 5åring. Var med när han visades eftersom Roffe hade honom då ;)

*kl*

Följande vet jag har fått höga poäng i hoppning:

Artist 99/99
Cagancho 910
Cathageno 910
Feliciano 1010/910
Lemon 1010/910
Lémpreur de Thurin 1010
Maloubet de Pleville 10/10
Maraton 9
Pomme Royal 910/99
Robin Z 9 (10/9)
Santa Cruz 910/98
Shogun 10/8
Spender S 10 (muntligt)
Tornesch 99/99

Dessa har jag resultaten på ;)
Peta in Everest i den listan också... :D

Ta reda på all info när Ni utger information. Everest hade 10 - 10 i uppsutten hoppning och 10 -10 i löshoppning.

Finns det verkligen någon mer med 4 tior. Lugn och fin nu för är det bara uppsutten hoppning så kan man ju bara ha 2 tior.

helt rätt som Du skriver till så okunniga att "peta in Den viktigaste med flest 10 or på listan...........

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 938
Senast: starcraft
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 329
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare