Hingstar med 10-10...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Blåtira
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstar med 10-10...

Visst är det fullständigt sjukt att Landlord gick till VDL.

Det tjatas här om att vi måste få in bättre hingstar, alla väntar med spänning på bruksprovet, folk betäcker som galningar med 3-årshingstar osv.

Och så har vi haft en av Europas BEVISAT bästa förärvare här. Och han fick väl knappt tjugo ston sista åren!?

Jag är väl en av dom som genom åren mest förespråkat Landlord här på Buke. (Själv haft ett sto samt flera på in-tillridning.) Då fick jag alltid höra en massa om att de inte presterat nåt, var fanns de på tävlingarna, i statistiken osv.

Tänkte på det häromveckan när jag läste resultatlistorna från en 1,50-klass på en hopptävling här i Sverige nyligen. Av 20 startade var fyra efter Landlord och en efter Lasandos. Ingen annan svensk hingst var i närheten av den prestationen.

De må vara lite svårare hästar, men men bryr sig om det när de kan hoppa? Inte ryttarna iallafall om man kollar resultaten! Och vem är det man avlar för? Jag har aldrig haft en bättre häst en mitt Landlord-sto!

/C

Hmm.. vilka hingstar har vi i avel nu då som vi underskattar? Så man hinner med innan de exporteras.. ;)
Ulrika

:bow: Har dock inte haft samma positiva erfarenhet av landlord hästar som du... Tycker däremot att man skulle jobba för en jämnare spridning på hingstarna.

Den enda fina landlord häst jag kan komma på är Dicta... *funderar*

Just nu har vi rätt många e Landlord som går 150 och högre.

Tror att flera av dessa var med i den klassen jag såg:

Lanz
Lord of Diamonds
Dicta
Lunatic
Orlando
Landmina

Sen i år också Landstern som vann breeders.

Chicago Z hoppade 10-10 vid löshoppning, 10-9 uppsutten och 10-9 i betyg av testryttarna (om jag inte minns helt galet) vid bruksprovet 2002. Han underkändes exteriört men godkändes 2006 på "prestation". Har stått på station på Markebäck, Askersund i år.

Vi har betäckt med honom och har dräktigt sto efter en seminering!:bump: .

Tror att flera av dessa var med i den klassen jag såg:

Lanz
Lord of Diamonds
Dicta
Lunatic
Orlando
Landmina

Sen i år också Landstern som vann breeders.

Det är väl så att ryktet bland tävlingsryttarna är ju att Landlord ger avkommor som är dumma i huvudet och när flera meriterade ryttare hela tiden säger samma sak om och om igen så ja blir det väl så att ingen använder hingsten till slut. Tuffa är dom ju bevisligen när dom är unga framförallt men dom lugnar väl ner sig med åldern.

Har sett ett par riktigt fina Landlord/Lasandos avkommor, gillar typen oxå dom brukar vara långbenta och ädla dom jag sett iallafall :d

Lanz
Lord of Diamonds
Dicta
Lunatic
Orlando
Landmina

Nu tror jag i o f att Landlord är beroende av rätt möderene för att komma till sin rätt, har sett en del avskräckande exempel. Men det gäller så klart för alla hingstar.
Jag vet tex att Lanz kommer av ett mycket starkt möderene som Anders Jonsmeden har, stammar från hans Elitsto Cuba (e:Utrillo). Finns flera fina (svårklass)hästar där efter tex Beachboy, Pilot, Ralme mm.

Men visst håller jag med, har ju själv ett Landlord - xx sto i avel. Den combon var lite i hetaste laget för tävling själv men i andra led verkar det funka fantastiskt fint.

Men en annan sak, hur har Landlord uppfattats från "prästerskapet"?
Man upplever ju inte att han pushats som tex Robin. Tex fanns han inte med i Elithingstarnas avelsråd trots att han finns i avel än. Lite märkligt

Men en annan sak, hur har Landlord uppfattats från "prästerskapet"?
Man upplever ju inte att han pushats som tex Robin. Tex fanns han inte med i Elithingstarnas avelsråd trots att han finns i avel än. Lite märkligt

DET har nog med att göra vilken station han står på. Han är ju ingen Flyingehingst.... Där puschas det fram både det ena och andra oavsett om det är något att ha eller inte... är min uppfattning iallafall:smirk:

10-10
Feliciano
Maloubet de pleville
Everest 822

10-9
Robin Z 10-9
Alcatraz 10-9,5
Chicagao Z

9-10
Cathageno 9-10
Cagancho 9-10
Santa Cruz

Testryttare och muntliga omdömen, parantes på domarnas siffror
Lémpreur de Thurin 10-10 (9-8)
Bleckert Boy 9-10 (99)
Spender S 10-10?? (muntligt)
Lasandos 10-10 (muntligt)

Finns det inte fler hinstar? om vi klämmer fram alla 9-9 då ? ;)

Chicago vill jag inte använda på något sto övh pga hans taskiga benställning. Även om att han har visat att han håller med en duktig ryttare på.

Vad har aerline, hip hop och cardento?

Pentagon 925 hade 910 i två av sina bruksprov.

10 ska ju vara perfekt, fantastiskt och nästan oeuppnåligt! Jag tycker det är bra att det inte är allt för generöst med 10:orna :)
Ulrika

Hellrik 1065 Hopp 810, TH 88. Hoppindex 18,0
Manfield 969 Hopp 810, TH 8/9

Hip Hop hade 79 i löshoppning och 89 i uppsutten. Cardento har ett hoppindex på 136.22 från sitt bruksprov.

Empire VDL hade 9 och 9.5 som 3-åring samt 9 som 4-åring, som 4 åring var han hollänsk champion för 4-åringar och den enda som där fick 9 för hoppning, hoppindex 142 ( det verkar som om de bedömer dem i championatet där, jag är själv ej så insatt i processen, det stod här http://www.vdlstud.nl/ ).

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 938
Senast: starcraft
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 329
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare