Hingstar jag borde använt innan det var försent

Sv: Hingstar jag borde använt innan det var försent

Jag vet inte en del säger ju att han inte lyckades så väl i svensk avel-kanske någon annan här vet mer.

Var rätt misslyckad i Svensk avel, passade nog inte ihop med stomatrialet?
Plockades bort på ålderns? höst om jag inte minns fel.

*Delvis kl*

Tackar för infon angående Chirlon! Fadern Ceylon känner jag väl igen så det är kul att ah en liten "udda" son till honom i stammen. Jag ler lite grann när jag ser vilka hingstar som nämts i tråden eftersom stoet som har Chirlon som morfar har Bayron som far och hon fick ett hingstföl e. Topaasch -07 :bump: :p (Då var hon inte i vår ägo). Hade gärna använt Topaasch på henne igen, väldigt synd att han dog :cry:

Off Topic... Stoet mäter kring 1.70 i mankhöjd - vem kan det bero mest på Bayron eller Chirlon? (mmf är Torbolt)

/Kristin

Är nog inte enbart Bayron, då han är typ 166 cm och min avkomma efter honom är typ 164 cm med en mamma som är typ 162 cm.
Har sett en avkomma till som ligger där runt 165+ typ. Så inga jättar.

En Elfenspukavkomma hade varit mumma om man hade haft ett hoppsto!:love: Jag har haft en Elfenspukare förut som hoppade hus och rörde sig väldigt trevligt.

Två andra riktiga avelsmatadorer från Irland är King of Diamonds och Cruising..Den irländska aveln är lite knepig, min CH-häst är importerad

Blue Hors Hertug vad har hänt med honom, vad har jag missat???

Han har varit en kandidat många gånger till något av våra ston, rör sig som en katt.

Jag tycker allt om Elfenspuk kanske var det så att han inte passade det svenska stomatrialet. Jag har hört att han såldes tillbaka till tyskland efter det han tagits ur avel här men vet inte om det stämmer. Trakehnern är en fin ras. :)

Var det inte så att han såldes till någon ung duktig dressyr ryttare och att det var oklart om han även skulle verka i avel. Är jag helt fel ute kanske rör jag ihop det med någon annan hingst, kanske någon annan vet bättre :confused:

Det är nog som du skriver,han passade nog inte de svenska stona.

Ja tror att han är sin fars siste godkännde son och de i kombination med det fina bruksprovet gjorde nog att många fann honom intressant,jag är ju inte så bra på sto familjer och så men jag undrar om han inte har ett starkt möderna också- kanske någon annan vet bättre. En fin allround hingst är ju alltid intressant.

Jag förstår att Irländsk avel inte är lätt att förstå sig på men om dessa hingstar är så framstående varför blir de inte godkända i Sverige, vad grundar de det beslutet på?

*KL*
Jag tycker att Coriall var extremt fin, synd på en sån fin hingst att han förolyckades.

*kl*

Thor från Lyraninge
Han är den bästa tölthäst jag suttit på, och har starka ben och hovar.
Hans far Fákur frá Saudárkróki har gett många bra ridhästar men gav inte bra benkvalitet.

Jag förstår att Irländsk avel inte är lätt att förstå sig på men om dessa hingstar är så framstående varför blir de inte godkända i Sverige, vad grundar de det beslutet på?
Nu vet jag inte stammarna i huvudet, men generellt så är Irish Draught en stambok som inte är godkänd inom ASVH.

Sen, om de inte har I:D-blod så krävs det ju också att någon ber AVN att godkänna dem, att de visas fram på ett eller annat sätt...

Blue Hors Hertug vad har hänt med honom, vad har jag missat???
Han har varit en kandidat många gånger till något av våra ston, rör sig som en katt.

Som Mydia skrev såldes han och är inte längre i avel. Blue Hors har dock fryst kvar efter honom.

Kommer inte ihåg exakt hur snacket gick, men bl a att det är en kallblodsras (som de mkt framgångsrikt korsat med fullblod) men också att de inte alltid har tillförlitlig/fullständig stam, vilket irländarna ser annorlunda på, bara de presterar/förärver sig bra..

M en vad spelar det för roll om resultatet blivit bra borde man då inte kunna göra avkall på detta och är det inte så att många svenska halvblod har kallblod i sin stamm även om de lär vara långt bak, vet ej om detta stämmer men det var någon som berättade det för mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka