Hingstar jag borde använt innan det var försent

Sv: Hingstar jag borde använt innan det var försent

Betäckte mitt sto med Landlord 1996 det blev ett fint litet stoföl. Har inte lyckats hitta något om henne igen, vem vet hon kanske inte ens lever längre. Så har du träffat ett sto e.Landlord-Chapman som heter La tache så skicka en rad bara kul om man fick höra något.

Jag tycker själv att det behövs fler bra fullblodshingstar i svensk halvblodsavel, skulle även behövas angloarab och kanske någon mer bra arabhingst godkänd för halvblodsavel. Särskilt synd är det ju att vi inte har en enda angloarab godkänd för halvblodsavel idag, jag hade gärna velat betäcka med angloarab.

Kan inte annat än instämma...
Däremot ska jag betäcka mitt ena sto med en arabhingst i år för att förhoppningsvis får ett anglo sto att avla på sen så småning om.

Vad jag menar är att det måste ju finnas några fler arab och fullblods hingstar som kan vara lämpliga för halvblodsavel dessutom måste man väll kunna hitta en enda anglohingst som kan vara lämpad för det också. Vilken arabhingst ska du betäcka med?
Tycker att det är så synd att det inte finns fler att välja på för man vill ju helst att avkomman skall få gröna papper. Några måste det ju finnas men kanske är det så att det inte är lönsamt att ha en bra fullblodshingst i både fullblods och halvblods avel kanske är det bättre lönsamhet att enbart ha dem i fullblodsavel? Kanske någon annan vet.

Har nu fått svar på detta genom en annan tråd jag har startat och det är klart att det är mer lönsamt att ha hingstarna till avel i den egna rasen om det bara kommer typ 1-4st halvblodsston på en säsong. Då får man ju lov att säga att det kostar mer än det smakar.
När man sitter här och tänker på hingstar man skulle ha eller hade velat annvända innan det var försent så inser man att jag skulle behövt äga ett helt stuteri fyllt med ston för hinna annvända alla dessa hingstar. Tänk bara på en sådan hingst som Abdullha, jag älskade den hingsten men när jag då tillsist fick mitt sto så var han för dyr, jag hade inte råd att annvända honom dessutom fanns han bara på fryst. Jag vet inte alls vad han lämnat men jag tyckte om honom, han var ju dessutom trakehner. Inte vet jag kanske finns det ännu fryst kvar men då är det väl fortfarande för dyrt. Undra om han fungerade bra på fryst. Någon här som har en avkomma efter honom.

kl

Jag har en häst hemma efter Norson. Han är skimmel, ca 167 numera men han är 17 år och lite gammal & ihopsjunken ;) Har gått ca 140-hoppningar i sina dagar och är jättetrevlig att rida, kul att ha hittat lite om pappan, visste inget om honom alls innan eftersom det inte är min häst, lånar bara.

T.S borde ju vara lycklig nu när Chirlon är åter i Sverige? Hoppas du har sto kvar att betäcka!

Maud och Hans Delling har Arramstrån kvar, tror jag. Du får fråga dem om de vill sälja.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka