Hingstar jag borde använt innan det var försent

Sv: Hingstar jag borde använt innan det var försent

Fick du ta Parino ist. för Cavat? Det låter i mina öron som att byta ut toppen mot botten. Blev det någon bra tävlingshäst av Parinoavkomman då??

Ja, jag tog Parino i stället för Cavat eftersom mitt sto redan fanns hos hingsthållaren då Cavat dog, och han hade då även Parino nygokänd. Parino var en hygglig hingst, och avkomman har guldbelönats och har tävlat msv hoppning.

Men det grämer mig fortfarande att jag aldrig fick föda upp en "egen" Cavat-avkomma, han var verkligen toppen. Konstaterade just att jag trots detta har Cavat i härstamningen på 15 av ca 30 födda föl - och ytterligare fyra Cavat-ättlingar är på väg till våren...

Hlsn Helena

Ni som håller på med trav och galopp har inte ni några hingstar som ni missade, för hos er är ju prestationsaveln väl utvecklad-någon hingst finns det väll som ni så här i efterhand ångrade att ni alldrig använde er av när ni hade möjligheten till det.

Det finns faktiskt en hingst till som jag borde använt när det gick och det var Hand in glove xx. En fullblods hingst som visat på mycket goda prestationer och god hållbarhet.
Varför prövade man inte honom när han fanns på fryst genom flyinges regi :confused:

Det kan du nästan vara glad för, han var steril då... Inga ston blev dräktiga. Det får ju bli Jaguar Mail istället då... Laudanum** skäms ju inte för sig och inte resten av stammen heller.

Jag grämer mig oerhört mycket för att jag aldrig fick betäckt mitt gamla NFsto med NFhingsten Silverlea Buckskin. Den hingsten hade allt från ett perfekt utseende till bra prestationer.

Då var det ju tur att ma inte gav sig in på det då, fast det var ju synd på en sådan bra hingst med bra prestationer från både galoppsporten och ridsporten men som du säger han har ju en god son i avel här istället :)

Jag önskar att jag hade använt mig av Clover Hill innan han dog. Jag önskar också att jag hade använt mig av Cruising innan han blev alltför populär.

Svarar alla som pratat Clover Hill.
Har en bekant som skulle betäcka med CH innan han dog. När han var på stuteriet drog ägaren fram sina "spare tyres". Det var hingstarna som fick vara CH när den gamle inte orkade själv. Oftast söner till CH. Det här var innan man var så noga med hästamningskontroll.
Vi sålde även en häst e. Young Tudor som tyvärr inte hade stammen med i passet då mammna inte var reggad. Han tävlade och såldes som "Clover Hill häst" året efter. Så man kan inte alltid vara säker på att det är en CH häst man har. :smirk:

Det där har ju faktiskt hänt i Sverige också enligt vad jag hört!

När den riktiga "matadoren" inte orkade klättra fick en av hingsthållarens andra hingstar betäcka i stället. :angel:

På så vis är det rätt skönt att det görs DNA-koller redan när de är föl så kan man reda ut det direkt..

Man får ju bara hoppas att matadorens ersättare var en värdig sådan;) Håller med dig, det där med DNA kanske inte är så dummt trotts allt.

njae det var väl det den inte var. Det var ju en "skräp"-hingst jämnfört med den andra :angel:
Men den var ju godkänd iaf, alltid nåt :D

Jo jag vet om detta, irländarna är inte så noga... min är DNA testad. men som sagt, detta händer även i lilla Sverige. Nu måste väl alla DNA testas tror jag. Det är väl lika bra, precis som att man ska chippa en tysk häst när man röntgar den, för att vara säker på att få rätt bilder...

Var det ingen som misstänkte nåt då? Jag gissar att "skräphingsten" och matadoren inte hade samma pris?

Nä alltså det var väl ingen som misstänkte det vad jag vet.
Hingstarna hade ungefär samma färg och tecken också.

Däremot har det ju varit många ston e: "Matadoren" som det kommit fram nu att de var e: "skräpet" när ASVH gör sina stick kontroller på DNA.
Lite surt om man nu betalt rätt bra med pengar för ett sto efter en riktigt bra hingst och sen får reda på att pappan egentligen är en hingst som knappt lämnat avtryck i den svenska halvblods aveln. :crazy:
Nuför tiden när det är mest semin och det är krav på DNA-typning så tror jag att det beror enbart på att någon gjort ett oskyldigt misstag när det blir fel pappa till fölet. Men när det var naturlig betäckning så är det ju rätt svårt att bortförklara att så många hästar har en annan hingst som stod på samma station som pappa.

Nä jag tycker det är bra med DNA-typning, det innebär ju att man får väldigt svårt att förfalska och byta ut papper på hästar vid försäljning, har hört att hästhandlar gjort så, har dock inte varit med om det själv så jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

Verkar ju som ni har koll på vilken som var matadoren och ersättaren. Hoppas att det var ett antal år sedan detta hände, någon som har förslag för vilka som var stand in för vem? Kan ju vara att den likte mindre attraktiva hingsten fick en del bra avkommor eftersom ägaren trodde det var en annan hingst som var far, och därför matchade mer seriöst? Och kanske kom med bättre ston?
Himla skönt med DNA faktiskt.. ;)
U

precis...men tyvärr hade jag inget sto att betäcka på den tiden

Menar du Hand In Glove xx, jo du jag hade velat pröva honom en riktig prestationshingst som gjort bra ifrån sig i tre olika dicipliner, galopp, dressyr och hoppning. Nu är han ju död och på slutet var han ju så gott som steril vad jag förstår.
Jag tycker själv att det behövs fler bra fullblodshingstar i svensk halvblodsavel, skulle även behövas angloarab och kanske någon mer bra arabhingst godkänd för halvblodsavel. Särskilt synd är det ju att vi inte har en enda angloarab godkänd för halvblodsavel idag, jag hade gärna velat betäcka med angloarab.

Arams frysta har inte mycket motilitet, behövde inte ens betala för den när jag fösökte betäcka mitt sto för ett antal år sedan, så dålig var den. Hon tog sig naturligvis inte...
Btw är Norson pappa till Kristian von Krusenstiernas Wilson

Då var det samma sak som med Hand in Glove då, vilken tur att jag inte hann pröva honom heller då åtminstone inte på fryst annars hade det nog gått men är det inte så att alla hingstar inte fungerar på fryst?

Tycker det är synd att man inte tog Landlord en gång till men man tänkte ju att en sådan hingst är ju av en sådan kvalite att han blir ju kvar i landet han kommer inte att lida brist på ston men ack vad man bedrog sig. Man tycker att fler borde varit intresserade av att betäcka med en sådan hingst.Såldes han inte till Holland och dessa lär ha blivit glada för att få köpa honom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka