Hingstar jag borde använt innan det var försent

Sv: Hingstar jag borde använt innan det var försent

Blue Hors Hertug, grämer mig ff att jag inte la honom på mitt Amiralsto.:mad:

Visste inte att han var borta från aveln?! :(
Funderade också på honom till mitt Amiralsto. Hade nog blivit en fin kombination, men tyvärr var pållan otroligt seg när vi väl satte igång med turerna till seminstationen. För att citera hon som undersökte henne: "Hon har de minsta äggledarna jag NÅGONSIN sett hos en häst". Lovande?! Njaaeee... :crazy:

Jag hade velat ha don Schuffro! Han finns förvisso i Danmark men ej godkänd i Sverige pga pungbråck(?)
Och vem hade inte använt Donnerhall om han funnits?
Men framförallt: FERRO!!!
Nu har jag ju inte haft ngt lämpligt sto att avla på med dessa hingstar när möjlighet fanns men hade det gått nu hade jag köpt ett sto...
Oftast tar det så lång tid för att man ska få upp ögonen för en hingsts avkommor att det är för sent. Dessutom fegar man och vågar inte använda alla fins hingstar då man kanske inte får sålt avkomman eller vet vad det blir av det hela.
MVh Martina

Vilket slöseri med en sådan fin hingst!! Jag ångrar nu att vi aldrig använde honom men finns det fryst kvar så kanske han kan vara aktuell..

Jag missade verkligen min "drömhingst" med en hårsmån, ELIT-premierade New foresthingsten Smedhults Cavat RNF 44 dog nämligen när mitt sto var hos honom på betäckning i maj 1991... :crazy: Nu har jag s a s tagit igen det då jag har både en lånad son och en inköpt dotter till honom i stallet, samt ättlingar till dessa, och jag har även använt andra söner til Cavat i min avel. Men, visst kan jag fortfarande gräma mig att jag inte använde honom tidigare, innan han dog...

En annan New foresthingst som jag önskar att jag hade passat på att använda är Höjmarkens Ikaros RNF 105, som endast var inlånad till Sverige under en säsong, 1990. Tyvärr var hans fertilitet inte den bästa, och han kastrerades senare i sitt hemland Danmark. Men, jösses vilken förärvning, både exteriört och prestationsmässigt, de som fick en fölunge kunde verkligen skatta sig lyckliga...

Hlsn Helena

Det kallar jag verkligen otur man kan fråga sig om det var ett ödets ironi eller något åt det hållet. :(

Jaaa, du, särskilt som jag själv red Cavat 1989-1990 och kände honom väl, men ändå åkte till andra hingstar med mina ston... Sen när jag äntligen kom till skott var det plötsligt för sent... Valde att istället ta en nygodkänd treårshingst på samma ställe, eftersom läget blev akut... Fölungen fick heta Parenthese, dels en kombination av föräldrarnas namn (Parino/Therese), dels fick hon ju "fel" far redan från början...:crazy:

Hlsn Helena

knappen

Gaspari
Gibraltar
Corrado WL
Don Schuffro

det jag ångrar allra mest är kanske att vi lät den sista frusna dosen av Norson "brinna inne":mad:... det var väldigt dumt gjort...

Det kan ju finnas flera hingstar med namnet men jag tänker ju på den här rätt så stora skimmel hingsten som jag tror hette Norson.
Kom han inte från de som fött upp Irco Mena, hette dom inte Gustavii. Han blev väll inte godkänd för avel här men betäckte en del ston här. Har jag rört ihop det eller stämmer det och varför ville de inte godkänna honom? :confused: :confused:

Roligt med lite äldre hingstar och Gaspari hade ju utan tvekan varit spännande att pröva. Corrado WL försvann ju utomlands han också :(

det är just den hingsten jag menar:p

Kul att du blivit så aktiv här inne:D

Jag skulle velat betäcka med Chirac, tyckte han var otroligt fin, dessutom hade han bra stam. Hade hand om en Chirac-avkomma för många år sedan, vilken häst synd att han var lite jobbig i temperamentet bara, väldigt mycket hingst om man säger så även fast han var valack.

Det kan ju finnas flera hingstar med namnet men jag tänker ju på den här rätt så stora skimmel hingsten som jag tror hette Norson.
Kom han inte från de som fött upp Irco Mena, hette dom inte Gustavii. Han blev väll inte godkänd för avel här men betäckte en del ston här. Har jag rört ihop det eller stämmer det och varför ville de inte godkänna honom? :confused: :confused:

Norsons mormorsfar var Irish Draught och eftersom ASVH inte godkänner den rasen med motiveringen att den innehåller kallblod var Norson inte stamboksberättigad i Sverige.

Tycker att det är så dumt så....:mad:

Jag gör så gott jag kan men känner mig ibland väldigt okunnig men om man inte frågar får man heller inget veta eller hur. Just det här med avel tycker jag är roligt,tycker själv att jag har rätt bra koll på de olika hingstarna.Är inte så bra på de äldre men det finns det ju andra som är, de kan säkert hjälpa en vid behov.
Jag tycker själv att det är väldigt roligt men jag tycker att många av er andra är ruskigt kunniga.
Jag kommer mycket väl ihåg Norson och är det inte så att många av hans avkommor har blivit bra också?

Vad spelar det för roll om resultet blivit bra är det väll inget att bråka om och i detta fallet har det ju slagit väl ut vad jag kan se.
Irländarna ser kanske mer till prestation. Det finns nog kallblod långt bak i stamen på många av våra halvblod också.

Chirac var en underbar häst och jag tror att han stog på station här i närheten en period, har hört att skulle varit rätt så tuff.

Även om jag inte är så hemma på ponnyer så är ju Smedhults Cavat ett sådant namn man känner igen, var det inte så att han lämnade många duktiga tävlingsponnyer?

Jo, jag har också hört att han skulle varit rätt så tuff så det är väl därifrån Jaques temperament kom antar jag. Tycker mig ha sett och hört om andra Chirac-avkommor att de ofta är ganska tuffa. Personligen gillar jag hästar med lite sting i men det får inte gå till överdrift, de ska samtidigt ha respekt för människan.

Även om jag inte är så hemma på ponnyer så är ju Smedhults Cavat ett sådant namn man känner igen, var det inte så att han lämnade många duktiga tävlingsponnyer?

Jo det stämmer att SC lämnat otroligt många duktiga tävlingsponnyer. Tala om prestationshingst!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka