Hingstar i kalmar med omnejd?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag ska ta föl på mitt sto för första gången så ja håller på och letar hingst. Problemet e att hon avskyr att åka transport p.g.a en olycka:( och blir ganska stressad av det. Så jag vill helst inte åka allt för långt. Vet nån om det finns några bra, trevliga hingstar på runt 150 cm (+ och -) i kalmar eller länen där omkring?

Sv: Hingstar i kalmar med omnejd?

Vilken ras och med vilka kvalitéer?

Seminstationer kan ju få vilken hingst som helst som tappas och skickar transportsperma, behöver ju inte vara Kalmar just.

En piss i Mississippi när det gäller att avla. Så känner du inte att du har råd med det låter det som att du ska avstå eller vänta ett år.
Ligger f ö runt 2 000 kr.

Du måste ju ha en hingst som PASSAR ditt sto, inte en hingst vars främsta kvalitéer är att han är uppstallad kring Kalmar... Men visst kan man ha tur.

Senast ändrad:

En piss i Mississippi när det gäller att avla. Så känner du inte att du har råd med det låter det som att du ska avstå eller vänta ett år.
Ligger f ö runt 2 000 kr.

Du måste ju ha en hingst som PASSAR ditt sto, inte en hingst vars främsta kvalitéer är att han är uppstallad kring Kalmar... Men visst kan man ha tur.

Den seminstationen vill jag åka till :rofl:

Seminstationsavgift, seminavgift ,skick ,hämtning av skicken , samt uppstallning ..

Mitt sto kostade mig 5000-5500 och var en helt okomplicerad inseminering ,inga behandlinga eller sköljningar och jag körde stoet melan hemmet och seminstationen varje gång så det är ingen uppstallning på detta ;)

Mvh Mia

Nej givetvis väljer jag inte en skithingst bara för att han står nära. Däremot är jag inte ute efter nån superstjärna då jag vill ha fram en snäll och trevlig allroundhäst, inte nån tävlingshäst.
Det viktigaste för mej är att hingsten har korrekt byggnad och ett bra lynne. Och ja, jag har en ngt begränsad budget som jag måste hålla mig till, tyvärr ingen brunn att ösa guld ur(även om det hade varit underbart:) )
Men nu har jag bestämt mig för att ta föl på mitt sto och det borde väl gå att hitta en hingst som är rätt byggd och har bra temperament utan att hosta upp hur många tusen som helst?:confused:

Mina kostnader för semin brukar ligga mellan 2000 - 3000 och då ingår ett antal veterinärundersökningar. Så du behöver kanske undersöka om det finns fler stationer som du kan använda. Ett år tog jag den närmaste och hade precis som du okmplicerade semineringar och ingen uppstallning. Då fick jag betala 2500 per sto + moms till stationen, 2800 + moms till deras veterinär och transportkostnader. Fick dessutom den sämsta service jag haft någonstans, de kunde inte seminera när stoet var brunstig för det kom sådanna saker som semester och midsommar ivägen och då skulle de vara lediga. Så dom skicakde med glädje med hormonsprutor som skulle anpassa brunsterna efter deras tider. Så om jag kör lite längre får jag bra service och lägre pris. Bor ju inte så långt från ett antal stationer eller hingstar för den delen.

Du måste räkna med att själva betäckningen är den lilla kostnaden för att få fram en bra häst. Som ASVH skrev "Stoet och hingsten gör fölet, uppfödaren gör hästen". Föl och växande unghästar har ett större behov och krav på foder än vuxna hästar. Även det dräktiga och digivande stoet kommer att kosta mer i foder. Det kommer att krävas fölbox i början och egen uppstallning av fölet/unghästen, registering och pass, hovslagare, veterinär, försäkring, lekkamrater m m.
Så om du har begränsad ekonomi sätt dig ner och verkligen räkna igenom det ordentligt innan du betäcker ditt sto. Det finns massor som inte gjort det, titta under hästar säljes under 10 000. Där finns det gott om hästar som dels inte är lätt sålda trots priset och som inte ägaren har råd att ha kvar.

Jag vet inte vad du har för priser, men på min seminstation kostar det 2500 kr + moms.
Uppstallning och annat tillkommer ju oavsett om man använder semin eller naturlig betäckning.

Jag menar, har stoet en livmoderinflammation struntar man ju knappast i det bara för att hon ska betäckas naturligt?

Jag är ledsen, men du kommer inte få några förslag på hingstar om du inte har en seriös förfrågan. Dvs presentation av stoet (helst med bild) samt önskemål med aveln och krav på hingsten. Det betyder inte att det måste bli en elithingst, men visst måste det vara genomtänkt avel ändå?

Eller är det bara en uppräkning av hingstar du är ute efter? Inga råd?

"Bra och trevlig" ligger ju i betraktarens öga med avseende på t ex ras, eller hur? En fjordig på 150 cm och en arab på 150 cm skiljer sig ju rätt mycket.

Senast ändrad:

Jag har hjälpt till på två stuterier(hbl och ruus/shettis) så kostnaderna efter betäckning samt skötsel o. dyl. är jag bekant med. Men de stallen hade egna hingstar som de till stor del använde och när de använde andra hingstar var jag inte direkt inblandad. uppstallning har jag givetvis redan fixat. En box på 6x4,5 m borde ju vara tillräckligt för en ponny eller hur?
Och när det gäller "uppräkning" av hingstar så är det ju inget fel. Jag kan själv kolla upp hingsten sen och se om det är ngt jag är intresserad av. Är jag inte det så är de ju bara att strunta i den. Jag har visserligen inte hållit på i ett helt liv men är så gott som klar hästskötare, har hållit på med utställning och unghästar i 10 år och har kontakt med en man som sysslat med avel i 40 år.
Du anar inte hur många gånger jag gått igenom ekonomin. Beslutet att ta föl kom ju inte på en kvart direkt. De här har jag planerat i ett år nu ungefär. Ekonomiskt. Och tittat lite på olika hingstar. Problemet är ju til största delen att stoet inte gillar att åka transport. Hon hade en olycka hos dom förra ägarna och tycker det är obehagligt att åka långt. Jag vill inte stressa henne i onödan. Hade hon kunnat åka hade jag inte haft ngt problem.
Och råd är ju alltid bra! Så givetvis vill jag ha det!

Hej ;)
Fredag och Masse

Nu pratar jag med moms vilket är dom pengarna det handlar om som hobbyryttare och det blir genast 25 % dyrare på allt som har betäckningen att göra ..

Så det skiljer mer än 2000 kr för en hobbyryttare att seminera mot att ta en hingst på Naturligt .

I övrigt som Fredag skrev ?? En trevlig häst ligger i betraktarens öga dock ska man nog ha lite högre avelsmål än en snäll häst .
Om inte annat blir det lättare at sälja OM man en dag behöver det eller så att man får en häst som man verkligen kan utvecklas med sin häst så man inte växer ifrån den lika tråkig situation det också och då få sälja hästen man haft som föl ..
Sen finns det ju alltid en mamma till fölet som också nedärver både för och nackdelar .

Kommer själv ta 1-2 föl på mitt sto för att sedan utvärdera vad hon nedärver annars får hon bli ridpålle istället . Eller det får hon bli ändå under några år för att tävlas och sen återgå til avlen ..

Mvh Mia

Senast ändrad:

Vad är det för ras du vill ha på hingsten? Lättare att ge förslag om man vet vad det är för sto och ras du har/vill ha.

Jag har ett russto(maxat) och ska korsa med arab tror jag. Har inte riktigt bestämt mig. Var lite osäker på storleksskillnaden först men har nu pratat med vetrinärer och "avlelsfolk" som sagt att det inte ska bli några problem.
Stoet är jättetrevligt. Lugn och stabil utan att vara slö. Fina gångarter,särskilt traven och bra exteriör. Väldigt lättlärd och samarbetvillig är hon med, dock lite envis. Men det får man räkna med när man har russ:d Hon är också utställd med 40 p och mkt beröm just för temperament och rörelser.

Jag har ett russto(maxat) och ska korsa med arab tror jag. Har inte riktigt bestämt mig. Var lite osäker på storleksskillnaden först men har nu pratat med vetrinärer och "avlelsfolk" som sagt att det inte ska bli några problem.
Stoet är jättetrevligt. Lugn och stabil utan att vara slö. Fina gångarter,särskilt traven och bra exteriör. Väldigt lättlärd och samarbetvillig är hon med, dock lite envis. Men det får man räkna med när man har russ:d Hon är också utställd med 40 p och mkt beröm just för temperament och rörelser.

Där kom det jag frågade efter från början! :bow:

Du har en godkänd ridponnyhingst i Torsås, det är väl inte så himla långt från Kalmar? Han heter Vitluvens Curbitz RP 119 och är visserligen inte ren arab men far, morfar och mormorsfar är araber så arabblod är det gott om i alla fall. Han är 145,5 cm i mankhöjd. Du hittar mer information om honom här http://www.asrp.se/hingstar/namn/vitluvens_curbitz.html

Arab eller ädel ridponny är väl det som ligger närmast till hands, eller kanske welsh? Fast lite synd är det att inte lägga en russhingst på henne, när du har ett så fint sto. En russhingst skulle vara mitt första val.

Hur stor ska avkomman bli? Vem ska rida henne?

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 089
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
12 022
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 338
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka