Hingstar 2010 som betäcker samtliga raser

Sv: Hingstar 2010 som betäcker samtliga raser

Gårdshäst/Familjehäst. En häst till mej,min man och våra två pojkar. Skogsridning,lite träning,lite tävling på lägre nivå.

Aha, Cool.
Få du igång pojkar? behöva lite frisk blod där oxå.
Värför tog du en quarter för en korsning och inte en inhemsk typ fjörd hingst?
Az

Quarter och arab räknas ju ändå som en ras i usa - Quarab, precis som morgan och arab blir Morab. Raser som till viss del påminner om varandra och har liknande ursprung och som kan komplettera varandra. Fjording och arab är ju väldigt mycket längre ifrån varandra genetiskt sätt..

Quarter och arab räknas ju ändå som en ras i usa - Quarab, precis som morgan och arab blir Morab. Raser som till viss del påminner om varandra och har liknande ursprung och som kan komplettera varandra. Fjording och arab är ju väldigt mycket längre ifrån varandra genetiskt sätt..

Stämmer, tak o lov den Fjörd häst har inte visset non Genetic Desiases som finns i Quarter och Arabian.
I mitt tänk ett dålig korsnings val ren Genetic.
Att föra in FRISK BLOD som med Fjorden minimira risk för att non av dom sjukdom skulla bryta utt.
Det är just dessa änledning att Rasföränninger vill inte här vissa ändra raser införd i sina ras och hålla STRÄNG KONTROL att sånt inte förakomma.

Korsnings Avel för eget bruk är när DU är utt efter nåt special som du kan inte finna i dom etabalerad raser.
Az

Det betyder att en renrasig häst handlar om vad man kan hitta på för nytt ord för den aktuella korsningen? Varför inte fortsätta, russ och quarter= Qruss, Quarter och Ardenner = Qvadenner???

Ja, det var verkligen inte min mening att du skulle få påhopp. Jag vet bara att ditt sto var betäckt med en quarter, och jag hade för mig att du kollade runt en hel del innan ni bestämde er. Tänkte att du kanske visste lite bättre vilka hingstar som välkomnar alla raser... Är verkligen nyfiken på resultatet, hoppas du har kameran i högsta hugg vid nedkomst:)

Waern: Nej, idag är det väl det engelska fullblodet som är godkänt i quarter/paint-aveln under vissa förutsättningar. Å andra sidan kan man ju kika lite längre tillbaka och inse att det är ganska mycket spanskt,arabiskt och engelskt blod i de flesta raser... Jag tror vi jämför lite äpplen och päron. Självklart ska man inte korsa in arabiskt fullblod om man vill ha en renrasig häst, men för en som inte livnär sig på avel, och inte är ute efter att tävla på rastävlingar kan detta vara ett alternativ...

Ingen har väl gjort påhopp på CL... Snarare var det väl du som drog in henne som kunnig i sk western-avel....

Way back är ju de flesta hästar en mix av allt möjligt. Det betyder inte att det anses vara avel idag att göra korsningar.
Jag har Avlat rena Quarter och Paint men har även korsningar i bagaget och har full förståelse för att man ibland vill göra en korsning,

Självklart jämför vi äpplen och päron, en renrasig Quarter, Arab eller Fjord kan inte jämföras med en korsning. Korsningen kan bli bra. Jättebra men det förutsätter att man matchat sto och hingst för maximalt förärvande av bra egenskaper.
Förvisso kan man misslyckas även inom aveln men där är förutsättningarna att få ett förväntat resultat större.

//Waern

//Waern

Det är sant Waern. Jag är helt okunnig i sk western-avel. Men jag har heller inte så mkt kunskap om avel överhuvudtaget. Mitt sto är ett 10 årigt maiden sto. Själv läser jag allt vad jag kommer över om avel och pratar med väl erfarna uppfödare inom både quarter och arab. Mycket intressant att vara med från början med val av hingst och sto,betäckning,dräktighet. Snart i dagarna kommer även förlossning och föltiden.

Så bra CL, då är vi två.

Fölningen är ett kapitel för sig. Alltid finns en viss oro att det inte skall gå bra och naturligtvis så passar gärna stona på så fort man vänder ryggen till. Om så bara för 10 minuter....

Så är det så spännande att se vad man fått, vilken färg det blev den här gången och.. ja du är snart där :)

//Waern

Det betyder att en renrasig häst handlar om vad man kan hitta på för nytt ord för den aktuella korsningen? Varför inte fortsätta, russ och quarter= Qruss, Quarter och Ardenner = Qvadenner???

Why Not, Sweden källas för Little America.
Sweds have adopted so much of America they´v forgotten their own culture and history.
Renrasig Swederica ;)
Az

Ingen har väl gjort påhopp på CL... Snarare var det väl du som drog in henne som kunnig i sk western-avel....

Way back är ju de flesta hästar en mix av allt möjligt. Det betyder inte att det anses vara avel idag att göra korsningar.
Jag har Avlat rena Quarter och Paint men har även korsningar i bagaget och har full förståelse för att man ibland vill göra en korsning,

Självklart jämför vi äpplen och päron, en renrasig Quarter, Arab eller Fjord kan inte jämföras med en korsning. Korsningen kan bli bra. Jättebra men det förutsätter att man matchat sto och hingst för maximalt förärvande av bra egenskaper.
Förvisso kan man misslyckas även inom aveln men där är förutsättningarna att få ett förväntat resultat större.

//Waern

Quarter är igen Ren Ras, stämmen i grund är Fullbod-Morgan-Arab-Spansk mustange- och olika kallblod häster.
Arab-Fjord häster är dom enda renrasig häster som finns och Fjords den enda som är fri av ärfflig sjukdomer.

Din tänke sätt är valdig Western American, personlig krav på en avkommenda som man kan inte få bland dom etablerad raser, (tror jag sa det redan).
Az

//Waern

Brev hamnad lite fel, vill inte skriv om.

Det är sant Waern. Jag är helt okunnig i sk western-avel. Men jag har heller inte så mkt kunskap om avel överhuvudtaget. Mitt sto är ett 10 årigt maiden sto. Själv läser jag allt vad jag kommer över om avel och pratar med väl erfarna uppfödare inom både quarter och arab. Mycket intressant att vara med från början med val av hingst och sto,betäckning,dräktighet. Snart i dagarna kommer även förlossning och föltiden.

Mycket tid och kostnad.
Bra man förska allt man kan!
Har du läs det här:

http://www.arabianhorses.org/education/genetic/default.asp
och
http://en.wikipedia.org/wiki/American_Quarter_Horses#Genetic_diseases

Bra att vet om man ska + dessa 2 raser.
Az

Brev hamnad lite fel, vill inte skriv om.

Quarter är igen Ren Ras, stämmen i grund är Fullbod-Morgan-Arab-Spansk mustange- och olika kallblod häster.
Arab-Fjord häster är dom enda renrasig häster som finns och Fjords den enda som är fri av ärfflig sjukdomer.

Din tänke sätt är valdig Western American, personlig krav på en avkommenda som man kan inte få bland dom etablerad raser, (tror jag sa det redan).
Az
Läser du innantill så skrev jag just att "Way back så är de flesta hästar en mix av allt möjligt".
Idag har Quartern en stambok och har haft sen 1940-talet. Därmed vill jag anse att det är en ras. Om än ung.

Huruvida Araben eller Fjorden eller Russet eller Quartern är den Renaste rasen skiter jag i. De raser som finns har ju kommit fram pga ett behov.

Varför skulle jag tänka Western American? För att jag gillar en ras som är "störst i världen" eller?

//Waern

Läser du innantill så skrev jag just att "Way back så är de flesta hästar en mix av allt möjligt".
Idag har Quartern en stambok och har haft sen 1940-talet. Därmed vill jag anse att det är en ras. Om än ung.

Huruvida Araben eller Fjorden eller Russet eller Quartern är den Renaste rasen skiter jag i. De raser som finns har ju kommit fram pga ett behov.

Varför skulle jag tänka Western American? För att jag gillar en ras som är "störst i världen" eller?

//Waern

Man Made Breeds, not Genetic Pure Breeds.
Russ häster bliv inpure i sitt blod linjä när staten införd svenksa inhemska blod utt i ön.
Araben som ren ras bliv uttsätt för inavle och uttveklet en del genetic diseases.
PÅ nåt underlig sätt är Fjord häster den enda att vara av ren ras och hål sig frisk från non känd sjukdom. Det är dessa häster som ger häst världen en suvuran Gen Bänk att arbete med och som folk ta inte tillvara på!

Din western american tänka sätt fick jag av det du skriv i korsnings avle,
En korsning kan vara ett bra alternativ för dom special krav man ställa som kan inte hittas i dom ändra raser.
Har jag fel?
Az

Va gulligt! Jag vill ha en Qruss!! :laugh:;)

Har faktiskt sett en annons på en quarter/russ korsning förra året. Hade den vart äldre hade jag ev kunnat tänka mej att köpa den men den var det blott två år. Dock kommer jag troligtvis köpa ett renrasigt russ el en welsh till pojkarna den gången det är dax för ponnyköp. Just nu får de ha mina två araber även om pojkarna tycker hästarna är ngt för stora + äldste sonen går på ridskola.

Bertas Wild Rag betäcker i år ev alla raser. Och de firar dessutom 10 års jubileum så ¨Trasan¨ kostar endast 5.000:- att betäcka med.
Vi körde dit ett polskt arabsto idag som ska semineras med honom.
Jag har två avkommor efter hingsten, en valack f:2008 och ett sto f:2010. Dom är supertrevliga och lätthanterliga. Har betäckt båda mina ston med Trasan i år igen.

Hej!

Blir lite nyfiken på vad det kostar att betäcka med Appalosa, Quarter och Paint? Något slags genomsnitt bara! Du skrev att araben är billigast att betäcka med!
Jag tycker att araberna i genomsnitt är dyra att betäcka med, därav frågan!
Mvh Lena

Dom flesta hingstarna i sverige (även en del utländska) ligger mellan 10-15000, sen kan du få betala i stort sett hur mycket som helst för utländska topphingstar.

Finns ganska många quarterhingstar som det kostar under 10000 kr att betäcka med.

Ok! Jag har ju, precis som Gutis skriver, sett många annonser som ligger klart under 10 000. Vi har bland annat använt arabhingst som kostar 15000 plus moms. Givetvis finns det billigare oxå men även väldigt mycket dyrare.

Blev bara nyfiken eftersom jag tycker att arabhingstar ofta kostar väldigt mycket att betäcka med. Jag har väl mest kollat gentemot halvbloden. Får väl surfa en runda till bland Quarter, Paint och Appalosa oxå :-)
Lena

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII