Hingstar 2010 som betäcker samtliga raser

Sv: Hingstar 2010 som betäcker samtliga raser

Vad är "rätt" individer? Om du har en häst med goda gångarter och en häst med bra temprament, vad tror du då oddsen är att du får en häst med bra gångarter och bra lynne? Risken att få en avkomma med taskigt psyke och taskiga gångarter är ju precis lika stor.

Kan tänke Svensk Ponny Avels Föränning är inte så gladd i allt korsnings avel!
Hade för mig att man ska förbättre sina ras, men det verka att folk ar bestämt att förstör den endå mer.

Korsnings avel är den linja som bedrivs i det militär verksomhet som här ett lång siktig plan under Mycket Sträng Kontrol!
Och man kan läsa i dom gammla militär boker att Korsnings Avel var valdig svårt.

Hur gå det gamml tala sätt:
Like Beget´s Like
Man se för många dåliga sto som betäcks år efter år och alldeles för många hingster som börda kasseras.
Az

Och varför skulle det vara större risk för det bara för att det inte är samma ras??
Kan ju lika gärna bli så om du betäcker quarter med quarter!

Dessutom pratar jag inte om att betäcka ett sto som bara är bra i huvudet men har dålig exteriör med en hingst som har bra exteriör men som har ett dåligt huvud.......

Rätt individ för mig är ett sto som är bra inom alla kriterier och det samma gäller hingsten.

Du verkar tro att bara för att man korsar raserna så måste man göra det med olämpliga individer.... Känns väldigt trångsynt!

Så intressant! Så du menar att man är insatt i western-aveln om man har sitt första dräktiga sto?
Vad är Western-avel?

Ursäkta, men fy fan vilket skitsnack!

//Waern

Vad är skitsnack?

Jag har ingen aning om hur insatt man är i westernavel om man har sitt första dräktiga sto. Antingen är man helt grön och valt första bästa i grannstallet, eller så har man i många år intresserat sig för avel, läst på, tittar runt på olika hingstar IRL, tagit hjälp av kunniga inom området, rådfrågat tränare, rådfrågat hingstägaren om hästens egenskaper och nedärvning o.s.v... Eller någonstans mittemellan?

Western-avel som jag kanske slarvigt kallade det (som sagt, är inte alls insatt i detta och vet inte rätt termer som måste användas för att inte uppröra) men jag skulle kanske beskriva det som avel inriktad på att ta fram western-hästar, d.v.s. att ens avelsmål är en sund, frisk individ med inriktning på en eller flera grenar inom westernridningen. Är jag helt ute och cyklar tycker du?

Jag trampade tydligen på en öm tå, men i den värld där jag är mer insatt i avel (engelsk ridning) har araben använts för att förädla långt tillbaka i tiden. Och då jag själv har en korsning hemma med mycket arabblod (dock inte korsad med "westernras") och tränat ett flertal tävlingsindivider av ras angloarab på högre nivå i hoppning, samt haft ett underbart sto connemara/arab som hade riktigt fina rörelser har jag sett de positiva sidorna av denna korsningsavel. Likväl som det är legitimt att korsa in fullblod kors och tvärs trodde jag i min enfald att även arabens egenskaper var accepterade...

Detta med westernavel verkar vara ett minfält, jag har aldrig stött på så mycket starka åsikter, kvalificerat skitsnack och avundsjuka sen jag började sätta mig in i westernvärlden, inte bara baserat på detta forum, utan även i mina egna kretsar. Kanske tur att man har sin lilla "gatukorsning", då är det ingen som förväntar sig att man ska kunna något heller:D

Detta med westernavel verkar vara ett minfält, jag har aldrig stött på så mycket starka åsikter, kvalificerat skitsnack och avundsjuka sen jag började sätta mig in i westernvärlden, inte bara baserat på detta forum, utan även i mina egna kretsar. Kanske tur att man har sin lilla "gatukorsning", då är det ingen som förväntar sig att man ska kunna något heller/QUOTE

Kan inte annat än att hålla med dig i denna frågan :)

Vänd på resonemanget, vilka korsningar blir fula hästar? Bara för att en häst är gullig, rar och duktig på att hoppa så är det långt ifrån så att det är en häst man vill ha som rasstandard eller bygga vidare på. Det kan väl inte vara så att bara för att man har korsat olika raser så blir det bra för att avkomman är flashig och snäll? Gå på hundsidan, det finns få blandisar som är fula och dumma ändå så vill man inte uppmuntra blandavel.

Vad skall jag vända på?

Gullig och rar skiter jag fullständigt i, likväl som hundsidan. Det som efterfrågas är en stabil ponny i både psyke och kropp. Och vill man ha en hopp-ponny så är det oslagbart att använda en QH för att förädla själva ponnyn oavsett ponnyras.

Det finns ju som bekant inte så många Quarters under 147,9 cm.

//Waern

Eftersom avelsboken hos Quarter och Paint är stängd för Arab så kan man inte förädla någon av dem genom att använda en Arab. Därav mitt svar.

Det jag reagerade på var att du så lättvindigt kunde tipsa om att ts skulle höra av sig till en användare bara för att den väntade sitt första föl och därmed skulle vara insatt.

Westernavel känns ju lite märkligt som uttryck. Antingen AVLAR man på en ras eller så korsar man några hästar för att få fram en okej avkomma för ett särskilt syfte utan att det skall behöva kosta skjortan.

Ursäkta om jag lät vresig.

//Waern

Va!? det finns ju hur många quartes som helst under ponny måttet...

Jag kan inte så mycket om POAs, men har träffat på många trevliga individer och där blandar dom ju det mesta och får fram fantastiska ponnier!
Jag förstår inte heller riktigt kritiken mot blandras avel, jag har visserligen spenderat mycket tid i USA och där är kanske blandrasaveln mer accepterad än här i Sverige? I USA blandar dom ju hej vilt och många gånger blir det riktigt bra, t.o.m. åsna och quarter blir super individer! :laugh:

Det stämmer att mitt utställningsavlade arabiska fullblodssto är dräktig med Quarter. Väntar nu i dagarna på nedkomst. Valet av hingst begrunnades länge och ett år efter valet bestämde vi oss för betäckning. Ett för oss väligenomtänkt val. Stoet 147, hingsten 148 och jag 155.
Men en sådan här tråd har alltid påhopp om korsningsavel.

Trevligt! :laugh: Du tränar för honom oxå va? Då kan man ju verkligen åka och kolla många ggr på hingsten och bilda sig en bra uppfattning :laugh:

Japp. Hingsten har verkligen ett superlynne. Lätthanterlig.

Hur ska jag kunna veta det?:confused:

Under de två månaderna jag praktiserade där så var han mkt lätthanterad och jag har knappt någon hingstvana sedan innan.

Det stämmer att mitt utställningsavlade arabiska fullblodssto är dräktig med Quarter. Väntar nu i dagarna på nedkomst. Valet av hingst begrunnades länge och ett år efter valet bestämde vi oss för betäckning. Ett för oss väligenomtänkt val. Stoet 147, hingsten 148 och jag 155.
Men en sådan här tråd har alltid påhopp om korsningsavel.

Nyfiken, vad ska du har hästen till?
Az

Gårdshäst/Familjehäst. En häst till mej,min man och våra två pojkar. Skogsridning,lite träning,lite tävling på lägre nivå.

Ja, det var verkligen inte min mening att du skulle få påhopp. Jag vet bara att ditt sto var betäckt med en quarter, och jag hade för mig att du kollade runt en hel del innan ni bestämde er. Tänkte att du kanske visste lite bättre vilka hingstar som välkomnar alla raser... Är verkligen nyfiken på resultatet, hoppas du har kameran i högsta hugg vid nedkomst:)

Waern: Nej, idag är det väl det engelska fullblodet som är godkänt i quarter/paint-aveln under vissa förutsättningar. Å andra sidan kan man ju kika lite längre tillbaka och inse att det är ganska mycket spanskt,arabiskt och engelskt blod i de flesta raser... Jag tror vi jämför lite äpplen och päron. Självklart ska man inte korsa in arabiskt fullblod om man vill ha en renrasig häst, men för en som inte livnär sig på avel, och inte är ute efter att tävla på rastävlingar kan detta vara ett alternativ...

Det är ingen fara! Jag är van. Vad kan man annat än att begära det när man är inne på ett diskusionsforum.;) Alla får ha sina egna åsikter, alla kan ju inte tycka lika för då vore buke väldigt tråkigt:D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar