Hingstar 2010 som betäcker samtliga raser

WG_84

Trådstartare
Jag har en kompis som funderar på att betäcka sitt arabsto med en paint eller quarter.
Vad tror ni om det korsningen?

Vad finns det för quarterhingstar och painthingstar som betäcker andra raser?

Sv: Hingstar 2010 som betäcker samtliga raser

De riktigt bra quarter och painthingstar som finns betäcker som regel inte andra raser. Vill man ha en quarter eller paint på sin arab så får man nog nöja sig med de exemplar som inte duger till den renrasiga aveln.

1. Man skaffa sig mycket problem med korsning avel, regestration, pass ect.
2. Är stuet så dålig dålig att den kan inte avles i sitt eget ras?
3. Som Kenneth sa, bra ävels djur korsas inte men är där för att främja sitt eget ras. (tycka själv vi har gott om dåliga häster, vi behöva inte fler).
Az

Jag är av en annan uppfattning... Araben har väl länge använts även inom seriös avel för att förädla, även om det kanske inte är lika vanligt inom paint/quarter-aveln.

Jag är inte särskilt insatt inom western-aveln, men du kanske kan höra med CindyLou här på forumet, hennes arabsto Adele är dräktig med ett arab/quarter-föl om jag inte minns helt fel...

Fast lite får man ju se vad det är för ras man i så fall vill förädla. Fullblod är ju mer passande, exteriört, till quarter och paint än arab.

Fast i USA och tyskland (kanske fler länder) är väl detta ändå en ganska beprövad och poppulär korsning som dessutom registreras som en quarab.

Föreningar:
http://www.quarabs.org/

http://www.quarabs.com/

Bilder från www.quarabs.it
30.jpg

19.jpg

Senast ändrad:

Här i sverige är folk rätt insnöade på att inte korsa quartern och painten med andra raser men jag som bott stor del av mitt liv i USA vet att de är väldigt vanligt att korsa dom med araben och dom har egen stambok och har egen rasklass som dom tävlar allt från koklasser till gångarts klasser. Visst ska man tänka på vad man korsar för stammar/lynne men de är ju en självklarhet att alltid tänka på!
Du vet väl att Araben är godkänd i appaloosa hästarna ? Och där har du allt från Hunter/Pleasure till kosseblod, appalooser tränas i usa mkt på Bison/Buffalos sen på kor.Bisona är mkt snabbar och uthålligare att träna på så har du en häst som varit riktigt bra på bison så är det ett stort +. Så om du är ute efter kosse stam så är inte de några problem.

En sådan fråga är livsfarlig att ställa.. Hela tråden kommer att förvandlas till det vanliga kivet om korsningar och hingstar som inte passar i avel. Din fråga kommer inte få så många konkreta förslag och hingstnamn.
Tyvärr.
Det finns många seriösa hingstägare som har ställt sina grabbar till förfogande för andra raser. Inom alla raser.
Mitt tips är- Håll ett öga i tidningar på avelsannonser, även internet, ring till hingstägarna och hör er för om de tar emot icke renras. Bilda en egen uppfattning. Kolla för och nackdelar med kombinationen. Fundera vad man har för avsikt med avkomman. Be om bilder och film om möjligt och varför inte besöka den tilltänkta hingsten innan man bestämmer sig :D.
Har sett många fina arab-quarter/paintkorsningar som har toppenlynne och är bra hästar.
Det blir en Quarab oavsett om man väljer Quarter eller Paint.
Ska du avla för att sälja så välj hingst efter renrasmöjligheter. Är tilltänkta bebis till för att behålla så tycker jag man ska välja efter eget huvud beroende på vad man vill försöka få fram.

Det roliga i kråksången är att tex fullbloden är helt ok att korsa in i de allra flesta raser men torde väl egentligen kallas lika mycket korsning?? Har aldrig förstått högmodet som generellt florerar. Men nu kom jag av mig. Förlåt.

Jag fick en jättetrevlig avkomma för många år sedan av mitt arabsto och Maria Silverhjelms painthingst Ma Limited Dreams. Avkomman gick att registrera hos arab föreningen.

Hej alla,
När det gäller Quater och Paint så blir det ingen " ren" ras utan kan bli som sagt tidigare lite strul me pass osv.
Men vill din vän korsa fram en "ren" am ras så kan hon korsa med Appaloosa då det är godkännt av APHC med arab.
Vi har en performence Appaloosa hingst som står till alla registrereingsbara raser, dvs Quater, Appaloosa, Arab och fullblod, dock ej paint då desa har olika "färger".
Kolla gärna in vår hingst, han är me här under både western hästar och tjänster, annonser, High Scootin Lena.
Mvh Madde

Inga problem med att skaffa pass till vilken korsning som helst här i Sverige, man kan registrera hos (SH) Svenska hästavelsförbundet med eller utan stam bara man chippar och konturdiagrammar innan man skickar ansökningen till dem.. Men det är väl ett måste för de flesta renrasiga också?
Dock trevligt om hingstägaren är seriös och har skickat in språngrullar och rapporterat betäckningarna till SH så man får stamtavla på avkomman. Förstör så mycket när det inte sköts....:mad:

Quarterhingsten Bad Like I Wanna Be betäcker fr.o.m. 2010 ston av alla raser.
Om Du söker på Top Performance Horses hittar Du all information.

MVH/Carina

Senast ändrad av en moderator:

Båda två var ju sjukt snygga. :) Finns dom i sverige. Eller är de inte populära här.

Senast ändrad:

Jag skulle välja en Arab eller en Appalosa hingst på Arabstoet. Arab är billigare att betäcka med.
En Appalosa är ungefär samma betäckningskostnad som med QH eller Paint med den skillnaden att din kompis får bättre betalt för ett renrasigt Appalosaföl än en Quarab.

Allt kan hända, hon kan ju bli tvungen att sälja.

//Waern

Jag är av en annan uppfattning... Araben har väl länge använts även inom seriös avel för att förädla, även om det kanske inte är lika vanligt inom paint/quarter-aveln.

Jag är inte särskilt insatt inom western-aveln, men du kanske kan höra med CindyLou här på forumet, hennes arabsto Adele är dräktig med ett arab/quarter-föl om jag inte minns helt fel...

Så intressant! Så du menar att man är insatt i western-aveln om man har sitt första dräktiga sto?
Vad är Western-avel?

Ursäkta, men fy fan vilket skitsnack!

//Waern

Jag tycker at man kan få fram jättetrevliga korsningar med quarter/paint :laugh: Jag har en quarter/welsh-korsning som verkligen är det trevligaste jag träffat!! :laugh: Så cool i huvudet och snygg i kroppen. Han är ee: Bad Like I Wanna Be som betäcker olka raser. Jag har en quarter efter Lone Bright Star och även han betäcker alla raser. Min quarter är väldigt tuff och hård i huvudet men han har även en rätt hård stam på mammans sida.

Sen var vi och köpte en quarter/newforest-korsning i veckan (hoppas, hoppas att han går igenom vet.bes ;)) Även han är efter Lone Bright Star men inte alls lika hård i huvudet vilket jag tycker är bra :) Fin i kroppen är han oxå och så har han en väldigt fin trav:love:

Jag tycker att kombinationen quarter/ponny ger riktigt bra individer som som blir lite mjukare i huvudet men ändå får lite mer quarterkropp än ponnykropp. Känns mycket större än en ponny att sitta på :laugh:

Skickar ett pim med min hemsida så kan du gå in och kolla hur dom ser ut :)

Jag tycker att kombinationen quarter/ponny ger riktigt bra individer som som blir lite mjukare i huvudet men ändå får lite mer quarterkropp än ponnykropp. Känns mycket större än en ponny att sitta på :laugh:

Skickar ett pim med min hemsida så kan du gå in och kolla hur dom ser ut :)

Quarter/ponny brukar bli bra ponnier, stabila i huvud och kropp samt ofta mkt mkt bra hoppare.
Konceptet är provat här i Sverige sedan länge. Fanns en gul hingst som betäckt mkt ponnies vilkas avkommor gått väldigt bra på tävlingsbanorna i klassiska världen. De ponnierna börjar väl ta slut nu så det finns nog utrymme för flera.

Skulle oxå vilja veta hemsidan då jag gärna tittar på dina ponnykorsningar.

//Waern

Vänd på resonemanget, vilka korsningar blir fula hästar? Bara för att en häst är gullig, rar och duktig på att hoppa så är det långt ifrån så att det är en häst man vill ha som rasstandard eller bygga vidare på. Det kan väl inte vara så att bara för att man har korsat olika raser så blir det bra för att avkomman är flashig och snäll? Gå på hundsidan, det finns få blandisar som är fula och dumma ändå så vill man inte uppmuntra blandavel.

Om jag tycker att hästen blir bra i kroppen och otroligt trevlig i huvudet. Men det temperamentet, exteriören och rörelsemönstret jag vill ha så ser jag ingen som helst anledning till att man inte skulle korsa de raserna.

Tror att det är trångsynta människor som är rädda att rasen (quarter som det nu gäller) inte skall vara lika prestigefull att äga som är så emot korsningar......

Jag skulle inte behålla en häst för att den är rar och gullig! Jag vet precis vad jag vill ha för typ av häst och för mig är det viktigt att hästarna vi har uppfyller ALLA de krav som vi satt upp!!

Och btw så finns det otroligt mycket fula korsningar! ;)

Jag tycker korsningar är kanonbra om man avlar på rätt individer! Man tillför nytt blod i hästsverige :laugh:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar