Sv: Hingst

Nej faktiskt, det finns hingstar som nyligen tilldelade "inte att rekommenderas för avel" p.g.a att inte avelsförbundet lämnat in korrekta Rasvisa krav......
Att hingsten är bättre än de flesta betyder noll i Sveriges byråkrati!

Görel skrev:
När dog han? Det kan väl inte ha varit så många år sen, minns att jag såg någon annons för honom härom året.

Vad gäller hans exteriör ser den ju inte omodern ut på bilden som du la in! Han ser ut som en typisk Chagall-avkomma med en rätt kort och kompakt kropp. Inte alls lågställd, som den omoderna typen av halvblod.

Jag var på bruksprovet för 20 år sen då Ganesco-sonen Corrogan visades, och avfärdades med kommentaren att man aldrig sett en så kvadratisk hingst eller något liknande :mad:

Nä vi tyckte inte att han var omodern heller, dessutom så älskade de utländska dommarna honom.
Jag tycker det var väldigt synd att man inte tog tillvara på det blodet som fanns i honom, det är stor förlust tycker jag!

Han gick bort i vintras :cry:

Jag håller med dig till ett hundra procent. En hingst som BÅDE nedärvt och har egna meriter borde vara oerhört intressant. I det fallet är det väl glasklart att en icke-godkänd hingst kan vara bättre än en som är godkänd ? (som ju var ursprungsfrågan) Men det kanske också är ett av undantagen som bekräftar regeln.

Följdfråga...

Hur stor är egentligen prestationsaveln inom halvblod?

Enligt mitt tycke kan en hingst som presterat bra (i mina ögon svår klass)kanske ha en exteriör defekt som inte nedärvs. (arbarhet kan man inte veta med säkerhet förrän man provat)., Vara det optimala valet till mitt sto.
Däremot är inte hingsten godkänd pga av sin lilla defekt.

Finns det ingen prestationsavel överhuvudtaget i halblodsavel eller har jag missat något?

HIngstar som blir godkända kan bli det antingen via Bruksprovet som 3-4-5 åringar (3-åringarna alltid bara på ett år). Sen kan de också få komma till bruksprov på sina meriter och det är fastställt vilka meriter de måste ha i förhållande till sin ålder. Då kan de godkännas eller inte, när de inte blir godkända är det oftast för att något exteriört inte räcker, tex en 6:a på benen eller om det är något veterinärt. Men bara för att en hingst gått högt i klasserna så betyder det itne automatiskt att den är godkänd

Och det är det som är ganska underligt i svenska prestationsaveln, att man nekar en hingst som så uppenbarligen ger väldigt snygga avkommor och samtidigt har egna placeringar i svår klass i alla dicipliner, dvs Fälttävlan, Hoppning, dressyr och körning

Fast man har ju mätt upp att de egenskaper man testar vid bruksprovet är högt korrelerade med de egenskaper en häst ska ha för att vara en bra tävlingshäst. Och många av de godkända hingstarna har ju också egna tävlingsmeriter efter godkännandet i ganska höga klasser.

Arvbarheter har man ganska god koll på hur höga de är för de olika egenskaperna, de flesta har ju redan provats på ett eller annat sätt. Dessutom fins det tillräckligt med bra hingstar som är bra både exteriört och prestationsmässigt.

Problemet med att godkänna en hingst med en aldrig så liten defekt är att den får många ston och sen visar det sig att defekten nedärvs och då står man där med en massa hästar med kanske dels defekten och dels de som bara är anlagsbärare, det tar lång tid att avla bort det igen.

Jag hörde nåt ryktas om något bråk i samband med att han visades första gången...att han ej blev godkänd då .

Att han därefter skaffade sej prestationer inom alla grenar och ett nytt försök gjordes att få honom godkänd men att attityden då var att eftersom han inte blev godkänd från början så fick han inte bli det sen heller?

Jag vet inte men hörde att det var något bråk mellan avelsnämnden och ägaren?Men då kan man ju kalla det långsiktig tjurighet till bekostnad av en förlust för svensk halvblodsavel.

Hmmm, vill man ha ett hingstämne vill det väl till att man har ett bra sto till att börja med? Välmeriterat toppsto med god exteriör 15 år är väl inte gratis? Yngre kan hon knappast vara om hon ska ha meriter (tävling eller mycket framstående avkommor). Om man ska räkna realistiskt är väl 5 föl ett riktigt bra resultat, det kan mycket väl bli färre, och hälften blir stoföl! Om damen kostar 100.000 (jag har ingen koll på vad som är rimligt, förmodligen både mer och mindre!) är det ca 20.000 per föl utan att ha gjort ett dugg mer än att betala inköpssumman för stoet... Alternativt har man redan stoet men avstår att sälja för att kunna avla vidare, och då håller kalkylen i alla fall!

Men hur långt och hur mycket får man räkna med?? jag ska föda upp en häst, jag behöver att stall, ska jag ta med det i kostande för den blivande godkände/ickegodkände hingsten också??

Att räkan med stoets inköpssumma och kostnade av ev syskon är inte realistiskt anser jag.

Jag menade inte att det skulle godkännas för avel om de har en defekt..

Mer som en skala kanske 1-10 som i dressyr där 10 hingstar är bäst.

Visst var det en stor förlust!

Chagall-blodet var ju väldigt eftertraktat internationellt, och så finns det en prestationsson till honom, som dessutom visat att han får avkommor som också kan prestera, men honom ville dom inte ha in i aveln...

Jag tror att det blev strul från början eftersom när han visades första ggn "bara" hade tävlingsresultat i hoppning och då inte kom upp i den oerhört stora summa poäng man var tvungen att ha då (tror att det var 200p i svår klass vilket det var ytterst få som lyckades med).

Jag tycker ändå att ett bråk mellan ägaren och premieringsnämnden inte skall göra att en hingst med fin stam och egna resultat och avkommor som talar för sig själva inte blir gdk. Rent nonsens i mitt tycke!!

olgaklara skrev:
det är nog det priset du får betala för de som INTE gick igenom :smirk:

En godk hingst är värd mkt pengar, vet de som blivit erbjudna över 4 mille för en nygodk 4 års hingst av Tyskar samma dag den blev godk. :crazy:

:eek:

*athena bor i skogen och hänger inte riktigt med :D *

Jo det är ju det som går in under posten djurkapital, men jag hittar som sagt inte siffran så jag vet inte om den var medräknad där.

Stallkostnad bör ju vara med. Hyr man in hästen ingår ju den förmodligen i hyran och då tar man med den. Har man eget stall får man istället räkna in lån, underhåll, skatt, drift m.m. Egentligen inget konstigt. Men visst, inte sitter väl någon i hästbranschen och räknar in alla kostnader man har, då skulle det väl vara få som hade råd att ha häst överhuvudtaget! Men ska man leva på det hlet schysst och vitt, då ska ju varenda liten punkt vara med. Men ser man på vad unghästar och föl säljs för så ser man ju att det knappast kan vara någon lönsam affär att vara hästuppfödare, det måste man nog vara mer av en eldsjäl för att vara (och nu menar jag uppfödare i större skala som lever på det).

älgen skrev:
Följdfråga...

Hur stor är egentligen prestationsaveln inom halvblod?

Enligt mitt tycke kan en hingst som presterat bra (i mina ögon svår klass)kanske ha en exteriör defekt som inte nedärvs. (arbarhet kan man inte veta med säkerhet förrän man provat)., Vara det optimala valet till mitt sto.
Däremot är inte hingsten godkänd pga av sin lilla defekt.

Finns det ingen prestationsavel överhuvudtaget i halblodsavel eller har jag missat något?

Här skrev du själv "defekt"...

Och en skala finns det ju redan iom värdebokstäverna som de får tack vare hur deras gener nedärvt sig. Meningen är väl att alla hingstar som godkänns ska vara "10-hingstar". Och så många hingstar som det finns att välja på borde varje stoägare kunna hitta någon som passar just deras sto.

Senast ändrad:

Men om det är tex trejde genrationen du skall visa på bruksprov, då har du haft kostnader för både mor och mormor, dessa behövs ju också för att han skulle produceras, ska alla deras kostnader också räkans med genom åren... för utan dem så hade ju han inte funnits...??

Nej, så långt behöver man ju inte dra det. Men om man köpt in ett sto för att bara ha det som avelssto så har det ju inget annat användningsområde än att just föda fram ett föl och då måste ju kostnaden räknas in på fölet. Om du däremot har hästen som tex ridhäst i vanliga fall, då behöver kanske inte djurkapitalet tas med. Eller om du köper in stoet för att sedan sälja det efter fölet fötts, då kan ju det räknas av.

Men visst, säg att du absolut vill ha en viss kombination av gener längre bak i stammen, då kanske du köper ett sto som du sedan korsar med en hingst för att få fram det perfekta stoet som sedan korsas med en hingst för att få fram en hingst till bruksprovet. Då måste ju även det första stoet tas med, plus alla kostnader, plus att du då även måste räkna in att du måste få rätt kön på hästarna. Men hur många sysslar med så extrem avel?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 204
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 498
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10