Sv: Hingst

shady skrev:
Men långt ifrån alla. Oavsett gren.

Fast olgaklara skrev att de många var utan stam, vilket jag tolkar som att de är överrepresenterade, och så är inte fallet...

Senast ändrad:

Olgaklara, jag tror inte att hästarna saknar stam. Ser du på t ex Tyskland så står nästan aldrig stam med (oavsett om hästen har aldrig så "gröna" papper så att säga) om hästen inte är tyskfödd! Väldigt tråkigt fenomen, hästar som exporterats från Sverige t ex tävlas så gott som alltid utan stamuppgifter...
Det är nog samma i många andra länder - men det betyder inte att stam inte finns!

Nämn några exempel på "stamlösa" fälttävlanshästar, framförallt framgångsrika i **** klass!

Mvh stamnörden Cissi

Jag lånar knapp!
En hingst som är temperament mässigt bra och inte har några större avvikelser, visst kan man använda den i avel. Om inte ägare hade varit stridbara hade vi t.ex missat Cortez som användes i aveln fast han inte var godkänd. Han skulle aldrig gått igenom om avelsvärderingsnämnden hade fått som dom velat.

Hur många bra hingstar skulle vi inte ha missat?

Djurskydds skäl sägs det, det är ett nytt ord som kommit upp dom senaste veckorna, om jag visar min welsh hingst han får topp poäng på allt utom på en gångart p.g.a att han är spänd då kommer han inte upp till det magiska 40p. men om jag använder honom och säljer betäckningar på honom, vilka är då djurskyddskälen?

Jag ska tala om vad den svenska staten skulle göra ifall dom talar om djurskydd, se till att vi får fler kvalificerade djursjukhus som kan ta imot jour samt uppstalla hästar.

Vi som bor i Småland kan få låta våra hästar dö framför ögonen på oss för att vi har 35 mil till närmsta djursjukhus, eller ett fåtal veterinärer med häst som specialite, massor söker veterinärhösskolan men endast 60 kommer in per år!

Då kan man komma att tala om djurskydd, inte bara för att grannen betäcker 4 ston med en icke godkänd hingst.
Alla vet väl att ingen får mer än 4 betäckningar på en icke godkänd hingst, vari ligger katastrofen, vill man ta risken varsågod, är man kapabel att skicka sin ponny/häst till Italien spelar det nog ingen roll om hingaten är godkänd eller ej!

Svenska staten sitter genom SH och är oroliga för sina jobb, då har iden om djurskydd som ska lanseras till EU kommir upp, hur många tror att EU ska köpa det?

Nej satsa på riktigt djurskydd och information till hästägarna istället.

Avelsvärderingsnämnden hur ska man ha tilltro till deras omdömme, 5-10 min kollar man in en häst/ponny man går runt tittar lite sen faller domen som ska följa hästen resten av livet.

Nere i Tyskland har man 30 dgrs prov med temperaments test, sperma prov allt, då kan man komma och tala om bruksprov, inte våra futtiga minuter och sen komma dragandes med att det är djurskydd. Samma gäller för Holland, dom låter också samtliga hingstar inom EU verka i deras länder om dom är godkända i ett annat EU land, men inte sverige.
Vi stoppade nyligen en av de riktigt stora tyska hingstar som har vunnit massor i Tyskland, han var inte tillräckligt meriterad bland våra ponnyerså han får inte användas enligt avelsvärderingsnämnden, vi har ingen godkänd lika meriterad hingst i sverige.

Sånt tjafsra man om men sperma prov behöver man inte lämna!

Suck fram för information till stoägarna och låt alla använda den hignst dom vill, man får helt enkelt dras med det föl man får....

Bekämpa slakt transporterna istället för att bekämpa aveln! ;)

Rodde skrev:
Jag lånar knapp!

Djurskydds skäl sägs det, det är ett nytt ord som kommit upp dom senaste veckorna, om jag visar min welsh hingst han får topp poäng på allt utom på en gångart p.g.a att han är spänd då kommer han inte upp till det magiska 40p. men om jag använder honom och säljer betäckningar på honom, vilka är då djurskyddskälen?

QUOTE]

Och !!!! så kommer det upp igen, att inte skilja på avelsvärdering (veterinär besiktning) och godkänd enligt rasvisa krav.

Ingen har någonsin påstått, vare sig stat eller avelsförening att endast hingstar godkända för rasernas avel och stambokförda är de enda riktiga.

Djurskyddsskäl är däremot att låta hingsten genomgå en allmän avelsvärdering och om den bär ärftliga defekter inte verka i avel.
---------------------------------------------------------------

Hundavel är bästa exemplet vad som inträffar om man inte låter veterinärbesiktiga handjuren innan de tillåts användas för att bli fäder.

Snart finns ingen hundras utan arvbara genetiska defekter. Hundaveln har varit helt fri och det är inte svårt att föreställa sig att veterinärbesiktning och friröntgen för de raser som har skelett problem hade haft en gynnsam inverkan på många rasers ärftliga sjukdomar.
peråke

*lånar knapp*

Det snackas så mkt om att hingstar "måste besiktigas för att användas i avel"....att reglerna är sådana.

Men VEM hindrar dem som använder icke avelsvärderade hingstar att använda dem.Vad hjälper det med regler när det inte finns något direkt KÄNNBART STRAFF för att använda sådana hingstar?

Finns de som fullständigt skiter i dessa regler...

Senast ändrad av en moderator:

Rodde skrev:

Avelsvärderingsnämnden hur ska man ha tilltro till deras omdömme, 5-10 min kollar man in en häst/ponny man går runt tittar lite sen faller domen som ska följa hästen resten av livet.

Nere i Tyskland har man 30 dgrs prov med temperaments test, sperma prov allt, då kan man komma och tala om bruksprov, inte våra futtiga minuter och sen komma dragandes med att det är djurskydd. Samma gäller för Holland, dom låter också samtliga hingstar inom EU verka i deras länder om dom är godkända i ett annat EU land, men inte sverige.
Sånt tjafsra man om men sperma prov behöver man inte lämna!

Om din welshhingst har toppoäng på de andra bedömningspunkterna kommer han lätt upp i de 40 poängen ändå. Spänd häst drar ner kanske max ett par poäng så om han inte har dålig trav i vanliga fall borde det ha mindre betydelse. Eller också har han bara bra trav under vissa förhållanden och då är den inte jättebra egentligen (meningen är ju att den ska kunna visas under tävling och då är hästen ofta spändare än vanligt).

Jämförelser mellan andra länders bruksprov och vårt har gjorts (nu pratar vi halvblod) och man har kommit fram till att vårt har precis lika bra överensstämmelse med framtida önskvärda egenskaper hos avkommorna som andras. Alltså finns ingen större anledning att dra ut på det, dessutom är det inte säkert att det gynnar fler hingstar heller. Man kan ju tänka sig att ju längre ett bruksprov är ju dyrare blir det, då blir det ännu svårare för "vem som helst" att försöka få sin hingst godkänd.

Som peråke påpekat flera gånger nu, djurskyddet har med avelsvärderingen att göra och det är fritt fram att betäcka med en avelsvärderad men inte godkänd hingst. Den stora skillnaden är att den inte räknas som renrasig, men det är ju upp till varje rasförening att bestämma. Varför inte starta en egen rasförening då?

Det finns folk som skiter i att det är olagligt att köra för fort, snatta m.m. det blir inte mer rätt bara för att straffet är lågt, dvs böter.

Har man någon slags känsla för de djur man blandar in så försöker man väl göra det så bra som möjligt för dem, och de flesta regler vi ha idag är just av den orsaken.

crazy skrev:
*lånar knapp*
Men VEM hindrar dem som använder icke avelsvärderade hingstar att använda dem.Vad hjälper det med regler när det inte finns något direkt KÄNNBART STRAFF för att använda sådana hingstar?

Finns de som fullständigt skiter i dessa regler...

Förstås ingen myndighet eller tillsyn hindrar vad vi pysslar med när det gäller djur.

Det enda som kan göras i "nuläget" är information och därmed förståelse för varför det finns olika former av djurskydds lagar.

Sedan går det rent praktiskt att göra grundkraven för hingstar i avel mer "lätt tillgängliga".

Med obligatorisk veterinärbesiktning av för ändamålet utbildade veterinärer på våra djurkliniker-någon form av bas lic. och språngrullehantering för ALLA hingstar.
Ett sådant krav är inte Sverige ensam om att driva inom EU. Det finns flera stödländer och egentligen är inget land helt emot.

Samtliga avelsföreningar inom Europa har redan som grundkrav verifierad härstamning-veterinärbesiktning för att lösa betäcknings lic. för att verka för någon stambok (även England).

Europas hästar är nu på väg åt mer genomtänkt regelverk med obligatorisk registrering, pass och chipsmärkning allt samlat i centrala hästdatabaser, ev. möjliga att kommunicera med varandra.
Avel-djurskyddsmyndighet-veterinärer--slakterier-sport, som registrerar alla uppgifter om enskila individer i en samlad hästdatabas.

Framtida system kommer att gynna alla, och svårt att förstå varför så många fortfarande inte förstår att det är för djurens bästa..
peråke

De flesta Irländska och importer från icke Europa tex. Viss finns det en stam , men den är ändå inte godkänd. När vi tävlar internationellt står stammen med på alla hästar som har den.

Jag kan tex inte komma hit och få min irlänska id godkänd, om jag dessutom bara har pappans och mammans namn utan reg så måste jag regga den som okänd.

Men många av de allra bästa ft har genom årtionden varit just irländare utan papper!

En sak som jag reagerar på är vad som är tillräcklig avelsvärdering för att få lösa betäckningsbevis. Att tex genomföra fas 1 i bruksproven alltså få hästen bedömd veterinärt (även röntgen), exteriört, gångarter under ryttare och uppsutten hoppning under ryttare (bana på 110cm - 4 år) är inte tillräckligt för att få lösa betäckningsbevis, inte heller räknas treårs test eller 4-årskvalitet (trots att de faktiskt är benämnda som avelsvärdering), nej man måste släpa iväg hingsten över halva landet för att genomföra en mkt lättare bedömning än ovanstående för detta ??!! Tycker nog att detta är minst sagt egendomligt att hingstar som inte alls har dessa kvaliteter som de som visats fram på bruksproven skall få lov att verka i allmän avel bara för att de har fjantat runt på denna "simpla" visning oavsett vilka poäng de fått men inte de som av domarna på bruksproven gavs en poäng för lågt på exteriören för att det skulle vara någon mening att betala ytterligare 10.000:- för att genomföra fas 2. Har fått en del förfrågningar från andra med fina ston att betäcka med min hingst men då han ju inte får betäcka utomståendes sto så blir det bara våra egna iår. (Visst nu i efterhand så vet jag ju att vi lätt kunde fått in dessa 10 på betäckningar men det är ju tyvärr inget man tänkte på då) Gemensamt för dem jag nekat är just kommentaren att man får lov att använda någon kass skäckhingst med 34 p exteriört som inte har ett jota att tillföra aveln men inte en hingst som verkligen har det och har bevisat det på ett "riktigt" bruksprov bara för att domarna bestämmer sig för att inte godkänna den. I årets bruksprov fanns bland annat även med hingst som (har för mig) segrat (eller annan toppplacering har inte papperna framför mig) i sitt hingstprov utomlands, men se här blev den inte ens godkänd och får därmed inte användas i allmän avel (om de inte släpar upp sen till avelsvärderingen). Avelsvärderingen har ju inte precis gott renomé heller så det är inget man vill visa en "riktigt" lovande hingst på heller utan det är ju de som inte är bra nog att visas fram på de riktiga proverna som visas där. Så allmänt i folkmun så dömmer man ut sin hingst rejält enbart av att visa där.

Som systemet ser ut idag så slår det väldigt snett. Om man tar halvbloden som exempel så skulle det hellt klart vara så att gemförbart med "avelvärdering" skulle vara just bruksprov fas 1, eller kvalitetsbedömning, samt godkänd veterinärbesiktning (inkl röntgen). Då skulle det vara grönt ljus att lösa betäckningsbevis på hingsten den har ju då samma bedömningsunderlag som de som genomfört "avelsvärderingen".

Vad du beskriver är just avelsföreningens krav kontra allmän avelvärdering.

ASVH har krav att halvblodshingstar avlägger fullt avelsvärdering exteriör bruksprov del I +Del II innan hingsten är fullt ut avelsvärderad för halvblodsavel.(samma gäller för ridponny)
Totalkostnad ca: "väldigt mycket".

Resultatet kan sluta med "godkänd enligt rasvisa krav" alt.
"Ej godkänd enligt rasvisa krav, men avelsvärderad som halvblod (ridponny).

För den som vill kan även halvblodshingstar(ridponnyhingstar) avelsvärderas bland specialraserna med allmän avelsvärdering.
Exteriörbedömning, enkelt ridprov och du kan använda hingsten i allmän avel.
Total kostnad ca 1000 kr.

Visst är det orättvist, och borde ge högre status att vara "nästan godkänd för halvblodsavel" (ridponny)till att vara allmänt avelsvärderad.

Så är det också i vissa länder, ex Holland där hingstarna genomgår visning på ring med sortering.
De hingstar som når andra besiktning, alltså klarat grundomgången men som slutligt inte väljs ut. Får som andra besiktningshingstar rätt hög status, modern får också räkna avkommepoäng.
peråke

peråke skrev:
Rodde skrev:
Jag lånar knapp!

QUOTE]

Och !!!! så kommer det upp igen, att inte skilja på avelsvärdering (veterinär besiktning) och godkänd enligt rasvisa krav.

Ingen har någonsin påstått, vare sig stat eller avelsförening att endast hingstar godkända för rasernas avel och stambokförda är de enda riktiga.

Djurskyddsskäl är däremot att låta hingsten genomgå en allmän avelsvärdering och om den bär ärftliga defekter inte verka i avel.
---------------------------------------------------------------

Hundavel är bästa exemplet vad som inträffar om man inte låter veterinärbesiktiga handjuren innan de tillåts användas för att bli fäder.

Snart finns ingen hundras utan arvbara genetiska defekter. Hundaveln har varit helt fri och det är inte svårt att föreställa sig att veterinärbesiktning och friröntgen för de raser som har skelett problem hade haft en gynnsam inverkan på många rasers ärftliga sjukdomar.
peråke

Hur kan avelsvärderings nämnden på 5-10 minuter se om hingsten bär på defekter eller ärftliga genetiska avikelser, hur kan dom säga om lynnet är ok samt på deras "lilla" bruksprov se om hingsten är bra bruksmässigt.
Varför tar man ingen hänsyn till hingstens tidigare meriter i andra länder?
Hur kan man ta avelsvärderingsnämndens utlåtande på allvar när dom endast ser hingsten i 5-10 min och det är 7-10 olika raser dom ska bedömma???????? Vad är det för djurskydd?

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med djurskydd..

Kommer fölet ut vanvårdat?
Defekter? Vilka defekter klassas som icke önskvärda inom djurskyddsområdet?

Vad det gäller slaktransporterna kan man fortfarande skicka ardenner tex (mycket kött på dem) med italientransport,även om de har aldrig så lång och fin stamtavla,med idel,ädel,adel. Även ett halvblod som kan ha kostat många sköna tudenlappar blir gammalt och kan hamna hos mindre nogräknade ägare senare i livet och skickas till Italien.

Hur hästen kommit till garanterar inte hur det tas bort.

Rodde skrev:
Hur kan avelsvärderings nämnden på 5-10 minuter se om hingsten bär på defekter eller ärftliga genetiska avikelser, hur kan dom säga om lynnet är ok samt på deras "lilla" bruksprov se om hingsten är bra bruksmässigt.
Varför tar man ingen hänsyn till hingstens tidigare meriter i andra länder?
Hur kan man ta avelsvärderingsnämndens utlåtande på allvar när dom endast ser hingsten i 5-10 min och det är 7-10 olika raser dom ska bedömma???????? Vad är det för djurskydd?

Jag tror att han menar att alla hingstar som avelsvärderas (bruksprov etc)måste genomgå en vetbes med röntgen där man kan utesluta de genetiska defekterna som faktiskt finns.

Hingstarna utomlands är också röntgade.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 203
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 498
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka