Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
shady skrev:Men långt ifrån alla. Oavsett gren.
Rodde skrev:Jag lånar knapp!
Djurskydds skäl sägs det, det är ett nytt ord som kommit upp dom senaste veckorna, om jag visar min welsh hingst han får topp poäng på allt utom på en gångart p.g.a att han är spänd då kommer han inte upp till det magiska 40p. men om jag använder honom och säljer betäckningar på honom, vilka är då djurskyddskälen?
QUOTE]
Och !!!! så kommer det upp igen, att inte skilja på avelsvärdering (veterinär besiktning) och godkänd enligt rasvisa krav.
Ingen har någonsin påstått, vare sig stat eller avelsförening att endast hingstar godkända för rasernas avel och stambokförda är de enda riktiga.
Djurskyddsskäl är däremot att låta hingsten genomgå en allmän avelsvärdering och om den bär ärftliga defekter inte verka i avel.
---------------------------------------------------------------
Hundavel är bästa exemplet vad som inträffar om man inte låter veterinärbesiktiga handjuren innan de tillåts användas för att bli fäder.
Snart finns ingen hundras utan arvbara genetiska defekter. Hundaveln har varit helt fri och det är inte svårt att föreställa sig att veterinärbesiktning och friröntgen för de raser som har skelett problem hade haft en gynnsam inverkan på många rasers ärftliga sjukdomar.
peråke
Rodde skrev:Djurskydds skäl sägs det, det är ett nytt ord som kommit upp dom senaste veckorna, om jag visar min welsh hingst han får topp poäng på allt utom på en gångart p.g.a att han är spänd då kommer han inte upp till det magiska 40p. men om jag använder honom och säljer betäckningar på honom, vilka är då djurskyddskälen?
Avelsvärderingsnämnden hur ska man ha tilltro till deras omdömme, 5-10 min kollar man in en häst/ponny man går runt tittar lite sen faller domen som ska följa hästen resten av livet.
Nere i Tyskland har man 30 dgrs prov med temperaments test, sperma prov allt, då kan man komma och tala om bruksprov, inte våra futtiga minuter och sen komma dragandes med att det är djurskydd. Samma gäller för Holland, dom låter också samtliga hingstar inom EU verka i deras länder om dom är godkända i ett annat EU land, men inte sverige.
Sånt tjafsra man om men sperma prov behöver man inte lämna!
crazy skrev:*lånar knapp*
Men VEM hindrar dem som använder icke avelsvärderade hingstar att använda dem.Vad hjälper det med regler när det inte finns något direkt KÄNNBART STRAFF för att använda sådana hingstar?
Finns de som fullständigt skiter i dessa regler...
peråke skrev:Rodde skrev:Jag lånar knapp!
Djurskydds skäl sägs det, det är ett nytt ord som kommit upp dom senaste veckorna, om jag visar min welsh hingst han får topp poäng på allt utom på en gångart p.g.a att han är spänd då kommer han inte upp till det magiska 40p. men om jag använder honom och säljer betäckningar på honom, vilka är då djurskyddskälen?
QUOTE]
Och !!!! så kommer det upp igen, att inte skilja på avelsvärdering (veterinär besiktning) och godkänd enligt rasvisa krav.
Ingen har någonsin påstått, vare sig stat eller avelsförening att endast hingstar godkända för rasernas avel och stambokförda är de enda riktiga.
Djurskyddsskäl är däremot att låta hingsten genomgå en allmän avelsvärdering och om den bär ärftliga defekter inte verka i avel.
---------------------------------------------------------------
Hundavel är bästa exemplet vad som inträffar om man inte låter veterinärbesiktiga handjuren innan de tillåts användas för att bli fäder.
Snart finns ingen hundras utan arvbara genetiska defekter. Hundaveln har varit helt fri och det är inte svårt att föreställa sig att veterinärbesiktning och friröntgen för de raser som har skelett problem hade haft en gynnsam inverkan på många rasers ärftliga sjukdomar.
peråke
Hur kan avelsvärderings nämnden på 5-10 minuter se om hingsten bär på defekter eller ärftliga genetiska avikelser, hur kan dom säga om lynnet är ok samt på deras "lilla" bruksprov se om hingsten är bra bruksmässigt.
Varför tar man ingen hänsyn till hingstens tidigare meriter i andra länder?
Hur kan man ta avelsvärderingsnämndens utlåtande på allvar när dom endast ser hingsten i 5-10 min och det är 7-10 olika raser dom ska bedömma???????? Vad är det för djurskydd?
Rodde skrev:Hur kan avelsvärderings nämnden på 5-10 minuter se om hingsten bär på defekter eller ärftliga genetiska avikelser, hur kan dom säga om lynnet är ok samt på deras "lilla" bruksprov se om hingsten är bra bruksmässigt.
Varför tar man ingen hänsyn till hingstens tidigare meriter i andra länder?
Hur kan man ta avelsvärderingsnämndens utlåtande på allvar när dom endast ser hingsten i 5-10 min och det är 7-10 olika raser dom ska bedömma???????? Vad är det för djurskydd?