Sv: Hingst

Men det som är lite synd är att det finns hästar som är jättebra tävlingsindivider och skulle kunna lämna fina avkommor inte är godkända pga av exteriör.

Varför skulle man inte kunna avla på en sådan hingst ändå?

Svårt att förklara vad jag menar i skrift :p

Det beror ju på vad i hingsten exteriör som inte är korrekt. Mitt eget sto är e Ceylon som var hjulig i bak, vilket min häst också är, men det har inte påverkat hennes hållbarhet. Sen finns det t ex en annan hingst som diskuterats här för ett tag sedan som tydligen gav veka kotor till avkommorna, och om jag inte är felunderrättad togs han ur avel p g a detta. Så för mig handlar avelsdjurens korrekthet om hållbarhet och användsningsmöjligheter.

Meningen är väl att den exteriör som man vill att hingstarna ska ha och därmed nedärva är den som ger bäst hållbarhet med det användningsområde man ska ha hästen till. Vet att man gjort någon undersökning och det faktiskt visat sig att de hästar som bedömdes som exteriört bättre faktiskt också höll bättre. Men sen finns det såklart alltid undantag från detta.

Självklart håller en exteriört korrekt häst bättre. Det har bevisats flera gånger om.
Däremot inte sagt att den PRESTERAR bättre..

Tja är den helt felbyggd och går sönder så kommer den knappast prestera någonting alls..;)

Men betäcker jag och får en totalt felbygg unge får jag väl skylla mig själv?

Bubbla skrev:
Meningen är väl att den exteriör som man vill att hingstarna ska ha och därmed nedärva är den som ger bäst hållbarhet med det användningsområde man ska ha hästen till. Vet att man gjort någon undersökning och det faktiskt visat sig att de hästar som bedömdes som exteriört bättre faktiskt också höll bättre. Men sen finns det såklart alltid undantag från detta.

De forskningsresultaten vill jag gärna se??? Med tanke på att i England så avlar man fram ft hästar som är lite inåttåade eftersom de har mindre benägenhet till senskador :crazy:

Och tittar man på de flesta högpresterande hästarna så är de både skeva hit och dit och håller ändå!

Jag tror att det är ridningen som sådan som får hästar att gå sönder, för man kan alltid se en röd tråd på vissa ryttare som alltid har skadade hästar och det kan väl inte vara en slump att just de ryttarna får hästar som har dålig benställning om och om igen??

(lånar knapp) Avelsvärdering eller ej ? Det är mycket för inbördes beundran. Jag menar att om du har ett NAMN som är känt kan du få igenom hingstar även med defekt. Sen finns det inom vissa raser representanter som är med vid bedömningen och säger sitt som har stor påverkan. Dessa människor har själva ston och kan alltså i stora drag ha makt att ta ut de hingstar som passar deras ston och så känner dom hingstägaren "privat". Jag kan inte förstå nämndens sifferbeslut 1-10.En hingst hade kort skritt och kort trav, ngt gracil från sidan, bra sadelläge mm. fick över 40 poäng.

Senast ändrad av en moderator:

olgaklara skrev:
De forskningsresultaten vill jag gärna se??? Med tanke på att i England så avlar man fram ft hästar som är lite inåttåade eftersom de har mindre benägenhet till senskador :crazy:

Och tittar man på de flesta högpresterande hästarna så är de både skeva hit och dit och håller ändå!

Jag tror att det är ridningen som sådan som får hästar att gå sönder, för man kan alltid se en röd tråd på vissa ryttare som alltid har skadade hästar och det kan väl inte vara en slump att just de ryttarna får hästar som har dålig benställning om och om igen??

Dålig benställning kan väl knappast ha med ryttaren att göra? :confused: Men i övrigt håller jag med dig, om att det ofta är ryttarfel om man ser ett mönster av skador av flera hästar med samma ryttare.
Men även där har ju en häst med bättre exteriör bättre förutsättningar för att hålla.

Forskningen jag menade är från: Wallin, L's doktorsavhandling på SLU från 2001 och ett arbete (inlaga?) från Å. Gelinder, E. Thorén, A. Näsholm och Philipsson från en avelskongress i Frankrike från 2002. Går säkert att få fram båda dessa från SLU, annars har jag en sammanställning av dessa plus några till som säkert går att få en kopia av från SLU om du kontaktar någon av sistnämnda ovanstående.

Just lite inåttåade hingstar finns det väl ett par (t ex Bayron) så det kan tydligen inte vara en "defekt" de tar superhårt på om hästen i övrigt är bra (?).

Du mener ikke uttået, da? Jeg har lest at forskerne har funnet ut at hester som er litt uttået holder bedre enn de korrekte.

Men om hingsten inte är exteriört korrekt och trots det presterat bra på banorna så har det ju bevisat att den håller.

MissFideli skrev:
Jag tror inte det är det som är problemet. Utan mer att ägarna till dessa hingstar ofta inte är speciellt kunniga. Och likaså stoägarna som använder hingstarna.
Hingstarna kan ju ha defekter och fel som nedärvs till avkommorna osv.

Det finns många med godkända hingstar som inte är kunnig aockså... här i min närhet finns en connemarauppfödare som inte borde ha häst överhuvudtaget!!!

älgen skrev:
Men det som är lite synd är att det finns hästar som är jättebra tävlingsindivider och skulle kunna lämna fina avkommor inte är godkända pga av exteriör.

Varför skulle man inte kunna avla på en sådan hingst ändå?

Svårt att förklara vad jag menar i skrift :p

Varför ta för givet att det ena måste utesluta det andra???

Klart att det ena inte behöver utesluta det andra..

Men vad säger att "staten" ska bestämma vilka jag vill använda.

VARFÖR kan man inte ha kvar bedömningen på hingstar (de riktigt bra/fina, blir ju dyrare att betäcka med) men sedan låta folk avgöra själva om de vill betäcka med en elit hingst eller grannens Brunte.

Köper jag en hingst får jag ändå betäcka mina egna ston med honom.

Varför är det FÖRBJUDET att betäcka med Brunte? Borde det inte vara upp till varje stoägare? Man får det man betalr för helt enkelt.

älgen skrev:
Men vad säger att "staten" ska bestämma vilka jag vill använda.

QUOTE]

Jag tror du missförstått hela avelsvärderingssystemet i Sverige.

Det är inte "staten" som bestämmer vilka hingstar som blir godkända.
"Staten har bara krav på att hingsten inte har några arvbara defekter enligt en viss kassaktionslista, att hingsten inte har skadliga exteriöra avvikelser och att hingsten går att rida eller köra. Det obligatoriska rid/körprovet är mycket enkelt och sorterar bara bort hingstar med mycket dåligt temperament eller fullständigt oridbara.

Däremot har avelsföreningarna satt upp "rasvisa" krav för sina raser.

Olika raser har olika krav.

Det är bara om den visade hingsten av en viss ras når "rasvisa" krav som den stambokförs (godkänns) och får lämna avkommorna med fullt avelsvärde.

Hingstar som INTE når rasvisa krav men genomgått veterinärbesiktning, exteriörbedömning och bruksprov får användas i allmän avel.
Dessa "avelsvärderade" men inte godkända hingstar lämnar avkommor utan avelsvärde.
Halvblod och ridponny avkommor med grå papper.
Ponnyraser och kallblod avkommor med "typ" 9000 serie.

Det är bara hingstar med arvbara defekter, extremt dålig exteriör, ohanterbara/oridbara som EJ anses klarat grundförutsättningarna.
Tycker avelsvärderingsnämnden att hingsten bara är dålig så brukar dom "rekomendera" att den inte används i avel.

Ett avskaffande av avrelsvärderingstvånget betyder INTE att avelsföreningarna måste sluta att sätta krav för vilka hingstar som dom vill använda i sin avel.

Ett avskaffande betyder endast att nuvarande "tvång" av veterinärbesiktning och genomfört "rid/kör" test försvinner.

De flesta länder i Europa har inget avelsvärderingstvång, men årligen har dom sina hingstpremieringar och bruksprov som vanligt.

peråke

Nope inte när det gäller senskador och att en utåttåad häst skulle hålla öht är för länge sedan bevisat att de inte gör!

Uppriktigt sagt så tror jag att folk redan idag betäcker med grannens Brunte om man bara är ute efter att producera ännu en häst.

En grej som du är inne på - det är prestationer trots avvikande exteriör....jag håller med om att det borde påvisa att trots att besntället inte har 7 eller över så kan hästen prestera och det är ju egentligen det som är det viktiga om man skall avla på prestation. Och då är det ju synd att icke godkänna de som har allt utom perfekta ben....som kanske dessutom inte spelar nån roll om den ändå visat sig hållbar.

Finns det något i dessa forskningsresultat som tar upp hur många "rättbenade" hästar som inte håller??

Jag tror ju faktiskt att många många hästar som är helt korrekta i sina ben går sönder, annars skulle ju alla tävlingshästar framförallt dressyr vara hur kass i sin benställning som helst??

Xeline skrev:
Uppriktigt sagt så tror jag att folk redan idag betäcker med grannens Brunte om man bara är ute efter att producera ännu en häst.

En grej som du är inne på - det är prestationer trots avvikande exteriör....jag håller med om att det borde påvisa att trots att besntället inte har 7 eller över så kan hästen prestera och det är ju egentligen det som är det viktiga om man skall avla på prestation. Och då är det ju synd att icke godkänna de som har allt utom perfekta ben....som kanske dessutom inte spelar nån roll om den ändå visat sig hållbar.

Går till grannens hingst som man gör på Irland då :angel: Hur det kan komma sig att de har väldigt bra hållbarhet på sina hästar helt utan kontroll tycker jag är väldigt intressant.

Ja om grannens hingst hette Clover Hill så skulle jag mer än gärna göra det jag också. ;-)

Jag vet inte, men jag har en känsla av att man helt enkelt sållar mer på stosidan där. Här i Sverige tror jag att det finns fler som har dålig koll på varför just deras märr skall betäckas....på Irland så ÄR många hästar redan från början lämpade för hoppning, de är inte alltid vackra att se på, men hoppa kan de. Här i Sverige är nog blandingen större.

För att inte tala om hur hästarna föds upp....i regel så finns det ju grönt gräs 9 månader om året på Irland. Jag tror att många av de som går till grannens hingst (eller bara avlar för att deras sto är så gulligt) här tar med sig märren hem och "trädgårdsuppföder", medan på irland går unghästarna i större flockar ute året om....det är fler än en sak som skiljer....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 203
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 498
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka