Sv: Hingst

Jag skrev att man visst kan ha kvar avelsgodkännande mm och de hingstarna blir då dyrare att använda.

Men VARFÖR FÅR jag inte använda grannens Brunte?
Köper jag Brunte får jag använda honom till mitt sto.

Sedan kan jag också påpeka att vad olika rasdommare osv anser är bra garanterar inte mig något resultat/kapacitet hos hästen utan bara hur de vill att just den rasen ska se ut...Bevarande av ras typ..

Xeline skrev:
1. Uppriktigt sagt så tror jag att folk redan idag betäcker med grannens Brunte om man bara är ute efter att producera ännu en häst.

2. En grej som du är inne på - det är prestationer trots avvikande exteriör....jag håller med om att det borde påvisa att trots att besntället inte har 7 eller över så kan hästen prestera och det är ju egentligen det som är det viktiga om man skall avla på prestation. Och då är det ju synd att icke godkänna de som har allt utom perfekta ben....som kanske dessutom inte spelar nån roll om den ändå visat sig hållbar.

1. Buskavel är på framförallt ponny mycket vanlig. All form av buskavel sker utanför systemet och hingsten för inte språngrulla och utfärdar betäckningsbevis.
En sådan avkomma har därmed inte "pappersvägen" någon härstamning, utan härstamningen måste uppges muntligt.
Av den anledningen krävs det vid registrering att föl, mor, far måste DNA testas för att härstamningen skall komma med i hästens papper.

Sådan testning kostar ca 500 kr/individ och sedan tar registraturen ut administrativ merkostnad för registreringen.

Detta medför förstås att det för de flesta blir för kostsammt att få med härstamningen och hästen registreras med okänd härstamning.

Tittar man på ponnysidan och "långbenta" ponny som är c-d ponny och används i sporten.
Avlas det årligen i Sverige ca:800 st som registreras med känd härstamning.(minst känd far).
Ca 1700 ponny registreras årligen med okänd härstamning.
Okända hästar har betydligt färre registreringar årligen.

Nu måste nödvändigtvis inte alla dessa ponny och hästar vara födda i Sverige, men säkerligen är det en betydligt större andel än vi tror.

Så någon respekt på detta område för gällande lag finns inte och har aldrig funnits. Vilket också innebär att försvinner lagstadgat avelsvärderingstvång så märker vi egentligen ingen skillnad.

Hur många hästar som finns i Sverige vet vi inte heller exakt. Det har däremot gjorts uppskattningar. Ifrån uppskattningarna går det sedan att räkna ut hur många hästar som sedan borde avlida eller avlivas/år.

Det finns registrerade uppgifter om hur många hästar som slaktas/avlivas på Svenska slakterier/veterinärer och därmed får vi en uppfattning hur många hästar som teoretiskt borde "gå ur tiden", men som inte blir slaktade/avlivade under djurskydds mässiga former.

Troligt är att vi i Sverige har ett mycket stort mörkertal på hästar som levande förs ut ur landet för att transporteras till Italien för slakt under vidriga förhållanden.

Samband finns med mörkertalet och hästar/ponny som är resultatet av att någon bara velat ha ett föl och inte överhuvudtaget tänkt på att avkomman skall ha tillräcklig kvalite för att någon skall vilja ta hand om den, föda, hovvårda, ge veterinärvård + att kosta på sin häst en anständig död.

Sverige och Svenskar har ett rykte om sig att vara djurens vänner.
Vår regering kommer med "näbbar och klor" driva kravet mot EU att obligatorisk veterinärbesiktning skall vara ett grundkrav för hästar i avel.

Sprid och kräv av era vänner, att inte använda hingstar som når grundkrav för avel--att genomgå allmän avelsvärdering av en hingst kostar ca 1000 kr och förstås resan till avelsvärderingen.

För denna summa 1000 kr+en resa, skulle väldigt många hästar/ponny slippa ett ovärdigt liv som för många slutar med en gräsliga resa till Italien, för att sluta som salamikorv som vi sedan köper tillbaka till Sverige och äter på våra "mackor".

2. Prestation + måttligt avvikande exteriör och rasföreningarnas krav är en helt annan typ av spörsmål.
Där handlar diskussionen om hur just den rasen väljer individer till sin egen avel.
Alla avelsföreningar är medlemsföreningar och vill man vara med och påverka hur aveln bedrivs är ett "aktivt" medlemskap det allra bästa.
Medlemsföreningen arbetar med demokratiska metoder och utformar helt själva rasvisa krav och bedömningsledare utser dom själva.

"Staten" har i rasföreningarnas egna krav mycket liten påverkan. SH´s roll i detta sammanhang är att granska de rasvisa kraven att de är låttförståliga och följer djurskyddskrav och att de utsedda domarna är behöriga.
peråke

Hur får du att en okänd häst som aknske tävlar är värd mindre än en med stam???? Idag på tävlingsbanorna är det ENDAST prestationen som är avgörande för hästens värde. Du skulle bara veta hur många internationelle ft hästar som saknar stam eller del av stam och jag tror inte i min vildaste fantasi att de går oftare på slakttransporter till Italien än vad stammade travare gör!

Även om du nu skulle kunna nästla dig in i asvh så kan du aldrig påverka dem och deras krav så länge grundtanken på aveln inte ändras, och det kommer den inte att göra!!!

Bara det att för att deltaga i de öppna avelschampionaten på Flyinge så MÅSTE jag omreg min Tyska 5åring som har full godkänd stam och har pass och är brännmärkt med sitt eget nummer etc i svenska ASVH för att få deltaga!!!!

Kan ju tillägga att i enlighet med dommen som kom i höstas att importerade hästar inte behöver reg i ASVH längre för att få licens så känns det ju ganska horribelt att man måste göra det ändå för att rida om avelschampionatet där det är AVELN som skall mätas!!!!

*förvirrad*

olgaklara skrev:

Förvirrad, bara för att jag vänder på kravet som många ställer att få använda vilken hingst man vill.

Till en moralisk skyldighet för hingstägare att låta veterinärbesiktiga och temprementstesta hingstar innan de tillåts lämna obegränsat med avkommor.

Att de som sysslar med travsport, framställer en "vinstmaskin" som när den är förbrukad inte ens tycks för ägarna ha värdet av en anständig död är beklämmande, och majoriteten av hästar på Italientransporter är just sådana hästar som gett ägarna möjligheter att tjäna pengar och dessa möjligheter är nu uttömda.

Men det finns också väldigt många undermåliga rid/bruks hästar som trängs med travhästarna. En rid/brukshäst är det ju aldrig krav på att den skall generera pengar till ägaren. Förbrukade är rid/brukshästar när de inte går att använda till det som de är avsedda till.
Rida--köra.

Obrukbara hästar kan även produceras av avelsvärderade hingstar, men de största riskerna med de allvarligaste defekterna går att undvika.
Att använda ej avelsvärderade hingstar betyder inte att avkomman får defekter/obrukbar, men möjligheten ökar.

Att säga att det finns mängder av "okända" hästar som gör bra ifrån sig visar bara de individer som blev lyckade, de som nu hade oturen att ärva defekter/dålig brukbarhet som kunnat förhindras syns överhuvudtaget inte.

Men titta på lite annonssidor hur många hästar som handlas för minimala summor och hur vanligt det är att dessa individer hör till gruppen "rasavlade" hästar ????

Kostnaderna är låga för allmän avelsvärdering och är hingsten bra torde det dessutom vara en stor fördel för ägaren att oberoende sakkunniga domare/veterinär har noga besiktigat med utlåtande att hingsten inte bär veterinära defekter har god exteriör och går att rida/köra.

Avelsföreningens arbete är en röst/medlem vid årsmötet som väljer kandidater till sina styrelser. Styrelserna utser sedan därefter de personer som utformar avelsprogram.
Det är medlemmarna som bestämmer, men alla beslut är demokratiska och följer majoritets principer.
Finner majoriteten i en avelsförening att viss form av urval skall gälla/vissa regler för avelschampionat o.s.v , så är det majoritetens önskemål som genomförs.
Egentligen om man hårdrar det hela är det den enskilda medlemmen som bestämmer, indirekt genom sitt eget förtroendeuppdrag eller den person/personer dom föredrar att lägga sin röst på och som bäst för fram den enskilda medlemmens önskemål.
Avstår man att deltaga och utnyttja sin röst, endast då har man som medlem inget inflytande.
peråke.

Jag har inte läst själva forskningen, bara den sammanfattningen jag har.

Men i den står det dels att: "hästar som fick hög ortopedisk hälsopoäng, dvs de som hade få eller inga anmärkningar på extremiteter och rörelser vid veterinärkontrollen, löpte mindre risk att senare slås ut jämfört med hästar med lägre poäng" och dels står det att: "exteriörpoängen kan också användas som ett mått på livslängd; ju högre exteriörpoäng hästen desto mindre risk finns att hästen slås ut" och att "specillt hade benens korrekthet starkt samband med livslängd". (lösryckta citat, jag vet, men de är inte förvanskade, den som vill läsa hela kan ju gå till källorna)

Slakttransporten tycker jag inte har med avel att göra. Snarare moral.

Får jag en dålig avkomma så är det väl upp till mig att savgöra hur och om den ska tas bort?

Jag kan precis lika gärna få skit efter en godkänd hingst.

älgen skrev:
Slakttransporten tycker jag inte har med avel att göra. Snarare moral.

Får jag en dålig avkomma så är det väl upp till mig att savgöra hur och om den ska tas bort?

Jag kan precis lika gärna få skit efter en godkänd hingst.

Slakttransporter har mycket med vår syn på de hästar vi sätter till världen och vilket ansvar hästägarna har för valet av mor och far till den nya hästen som skall under de närmaste tjogo åren, fodras-ha tak över huvudet-skötas hovar-sjukvårdas och slutligen ges en anständig död.

Under århundranden har fritt förökade gårdskatters avkommor betraktats som helt OK att bara dränka-strypa--gasa o.s.v.
Helt nyligen börjar dessa våra gårdsdjur (inte alla) att åtminstonde kostas på en sterilisering.

Däremot en raskatts medvetet framställda avkommor, veterinärbesiktigas-vacineras och säljs för pengar.

Samma gäller för våra hästar:
Medvetet producerade hästar, där dels stoet har valts med omsorg och sedan betäcks med en hingst som passar stoet och uppfyller de grundkrav som ställs för en hingst i allmän avel--
veterinärt-exteriört-bruksegenskaper.

Till de hästar som produceras av en nyck--grannens "fina" hingst , utan besvärande kostnader som skulle kommit med att hingsten uppfyllde grundkrav för att föröka sig.

Avskaffas avelsvärderingstvånget så betyder det frihet, men frihet under ansvar.
peråke.

Självklart ska man ta hand om avkomman..

Men vad säger att bara för att jag kan välja hingst fritt kommer ta den som är närmast? Utan tanke på resultatet.

Jag är mer inriktad på prstationsavel och det finns flera intressanta hingstar för min del, men de är inte godkända..

Varför ska det vara förbjudet, det är det jag ifrågasätter..

Som det är nu får jag inte ta "Grannens Brunte" även om det kasnke skulle vara den mest lämpade kombinationen.

älgen skrev:
Självklart ska man ta hand om avkomman..

Men vad säger att bara för att jag kan välja hingst fritt kommer ta den som är närmast? Utan tanke på resultatet.

Jag är mer inriktad på prstationsavel och det finns flera intressanta hingstar för min del, men de är inte godkända..

Varför ska det vara förbjudet, det är det jag ifrågasätter..

Som det är nu får jag inte ta "Grannens Brunte" även om det kasnke skulle vara den mest lämpade kombinationen.

Det är inte förbjudet att använda en hingst som kanske är vad du kallar "prestationshingst" som då kanske inte når något annat krav som hingstens avelsförening har.

Vad som är förbjudet är att använda hingstar som inte är avelsvärderade--d,v.s uppfyller grundkrav för hästar i avel.
Veterinärt--ej extrema exteriöravvikelser--orid/körbara.

Varför inte be den/de hingstägare som har hingstar som du finner avelsvärda, att först uppsöka en allmän avelsvärdering--kosta på hingsten 1000 kr och en resa.

Visar det sig då att hingsten inte är bärare av veterinära kassaktionsdefekter--har en exteriör som inte är extremt avvikande--och som det troligtvis är mindre nödvändigt att han genomför rid/körprov eftersom han är prestationshingst, men å andra sidan lär det väl inte heller ställa till problem.

När hingsten så får ut sitt avelsvärderingsbevis och han inte är kasserad.
Då är det fullständigt självklart att du skall välja den hingst som du finner mest lämplig--du behöver inte alls beakta hingstens avelsförenings syn på vad som är en lämplig hinst.
Men av djurskydds skäl är det viktigt att förstå anledningen till kravet av obligatorisk avelsvärdering.
peråke

peråke skrev:
När hingsten så får ut sitt avelsvärderingsbevis och han inte är kasserad.
Då är det fullständigt självklart att du skall välja den hingst som du finner mest lämplig--du behöver inte alls beakta hingstens avelsförenings syn på vad som är en lämplig hinst.
Men av djurskydds skäl är det viktigt att förstå anledningen till kravet av obligatorisk avelsvärdering.
peråke

Hingsten får nu också möjlighet att lösa betäckningsbevis, föra språngrulla och utfärda språngsedlar.

Med språngsedel i din hand och föl vid stoet´s sida, kan du nu registrera avkomman med härstamning och själv blir du uppfödare.
Det enda som du missgynnas med är att eftersom du själv och inte avelsföreningen valde hingst så får avkomman inget avelsvärde--troligtvis egalt eftersom ditt mål verkar vara en mycket bra bruksindivid.
peråke

Jag ser endast på de hästar som jag mött internationellt i ft och där finns det inte speciellt många hästar med stam liksom det inte finns på många ponnyer i eliten idag!

Jag har nog faktiskt haft fler hästar utan stam än med och det har med att göra att jag letar endast den bäst individen för mig till ft. Att det nu fallit som så att det är just irländska hästar jag fått tag på har väl en viss betydelse

Jag har inga siffror men jag tvivlar faktiskt på att merparten av de ponnier som tävlar i den högsta eliten i Sverige idag är utan känd stam. Det är tvärtom mer och mer renrasiga ponnier tycker jag, eller också medvetet framavlade rodponnier med känd härstamning.

olgaklara skrev:
Jag ser endast på de hästar som jag mött internationellt i ft och där finns det inte speciellt många hästar med stam liksom det inte finns på många ponnyer i eliten idag!

Svenska EM laget i fälttävlan 2004.

Nice'n Curly 1992 e. Nice-n-Easy RC ue.Earl of Doon DCH uppf. Ivan Kinell AB

Lillefot 1996 e. Fredriksminde Hazy Chance RC ue.Urbino uppf.Thomas Melin

Celtic Magic 1990 Okänd Okänd

Katitzie 1994 e. Benito ue. Ripadals Basti uppf. Monika Schaller

Fakir 1989 e. Gimmic ue. Tryfex ox uppf. Jan Johannesson

peråke

Bubbla skrev:
Jag har inga siffror men jag tvivlar faktiskt på att merparten av de ponnier som tävlar i den högsta eliten i Sverige idag är utan känd stam. Det är tvärtom mer och mer renrasiga ponnier tycker jag, eller också medvetet framavlade rodponnier med känd härstamning.

Connemara har alltid funnits med i topp, men det är dock en väldigt massa importer som ligger i topp fortfarande och de allra flesta av dem är utan stam. Nu tänker jag iof inom hoppningen.

Jag ögnade igenom hästförteckningen på våra senaste ponnytävlingar och där var det överrepresenterat av importer.

Bland stora hästar så är det övervägande hästar som inte har full stam och då tänker jag inte i Sverige nu för vi är ett av de länder som rider på svenska hästar. Men ser man till det hela stora på startlistor i Europa så är det fortfarande Irländska hästar som ligger etta med mest okända stammar.

olgaklara skrev:

Tyska ponny EM laget i fälttävlan 2004, lag guld.

Desperado at. ridponny e. Derbino ue bajar Shaghya arab
uppf. Rolf Bivert

Vilano ridponny e.Vilas ue Durant
uppf. Ervin Pravman

Pele Ridponny e. Bolero ue Soudno XX
uppf. Charlott von Saldern.

Wild west Charly Connemara e.Bodenpark finnar e Ashfield Sparrow
uppf. Jessika Jackson

peråke

Senast ändrad av en moderator:

? jag skrev ju om stora hästar! Så rabbla upp Tyska laget för ponny har inget med det att göra det är trots allt "bara" 4st av alla som tävlar. Dock är Tyskland ett av de länder som mestadels rider på egna hästar dessutom men det har ju med att göra att deras avel är så bra mkt mer framme än våran!

Jag ÄR ute på internationella ft och tävlar själv och ser i hästlistorna och där är det INTE många med full stam! På de flesta så är det bara pappan som är känd (?)

Håller med dig här. Brukar alltid studera startlistorna ordentligt, med tillhörande hästförtäkning, och över lag är det okänd stam eller import Irland på dom. Sedan spelar det ingen större roll om det är på häst eller ponny. Däremot har jag reflekterat över en markant ökning av importer utan stam på stor häst.

Det hjelper jo ikke om senene holder, om ledd eller annet går i stykker?

Forskningen jeg nevnte stod omtalt i en ganske omfattende artikkel om eksteriør/holdbarhet, med referanseliste og alt. Jeg husker ikke hvilket blad. Danske Ridehesten, kanskje?

Det var i hvert fall forskning som var gjort på et bredt grunnlag, og når det gjaldt hestens forbein så man at en liten grad av uttåethet økte holdbarheten litt. Ikke mye, men litt. Det ble presisert at det gjaldt fransk beinstilling, altså uten aksebrudd i kodeleddet.

Senast ändrad av en moderator:

olgaklara skrev:

Jag har nog faktiskt haft fler hästar utan stam än med och det har med att göra att jag letar endast den bäst individen för mig till ft. Att det nu fallit som så att det är just irländska hästar jag fått tag på har väl en viss betydelse

Ponnier skrev du själv...på ponnysidan finns även lysande NF-ponnie inom alla discipliner. Liksom halvblod och ridponnier...
Sen är nog kanske fälttävlan ett undantag på stor häst, de flesta stora hästar som tävlar hoppning och dressyr på elitnivå (vad nu det var för nivå?) har vad jag vet fullstam. Många är dessutom visade och en del godkända hingstar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 203
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 498
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka