Sv: Hingst

HH betalade de 5 miljoner för som 2,5-åring.

Snacka om att inte veta vad man fick för pengarna! ;)

Jag tror hon menar att det ska kosta så mycket att ta fram en godkänd hingst. Vilket i sin tur gör att det blir dyrt att betäcka och i sin tur leder till att folk betäcker med icke-godkända hingstar för det blir billigare...

Tror faktiskt att det kostar mer än 15' att visa sin hingst vid bruksproven man måste räkan med förberedelser etc.

Att ha den hos ett proffs vilket nästan är tvunget idag för att få igenom de, så får man räkna med minst 6-10' per månad och slår man ut det på tex 2 år ger bara det 240 000kr i utbildning. Sedan tillkommer försäkring, hovslagare, tävlingar (vilket är runt en 500-1000kr för en helg) etc så då blir summorna ganska gigantiska i slutändan.

Jag tror nog att det kostar en hel del att få en godkänd hingst "klar" för att betäcka. Jag vet att Roffe tog 5000kr extra för själva visningen på bruksproven tex

Beroende på hur man räknar så behöver siffran inte vara så fel, tyvärr.

Har ingen riktig koll på vad det kostar att betäcka med en riktigt bra hingst, men säg att det totalt blir 30.000:- inkl. alla stationsavgifter mm.

Om jag sen vill ha stot helinakorderat så kan det väl kosta ca 3.000:- mån fram tills fölis är 6 mån = 54.000:-

Fölis vill jag ha tillsammans med jämnåriga kompisar till 1,5 års ålder, kostanad 1.500:-/månad = 18.000:-

Nu vill jag ha honom helinakorderad igen till 2,5 års ålder = 36.000:-

Sen bär det av till "proffstränaren" vi tänker ju försöka bli godkänd som 3-åring. Kostnad ca 8.000:-/månad =48.000:-

Opps tyvärr blev inte godkänd, men nästan, häng i till nästa år, får stå kvar hos proffset =96.000:-

Sen tillkommer försäkringar under totalt 5år + hovslagare i 5år (stot ska ju också försäkras och skos)

Kanske några veterinärbesök, lite utrustning och vipps så var vi där.

Är jag själv "proffs" så får jag väl räkna på samma pengar, eftersom jag hade kunnat ta emot någon annans häst och haft dessa inkomster om jag inte ägnat mig åt min egen.

Nu är det väl så att dom flesta håller på med detta som hobby och inte räknar med att få betalt för all tid som man lägger ned. Men visst går det att räkna fram till 450.000:-, det krävs bara lite vilja.

:banana:

athena skrev:
Det var inte så att man menade att en gk hingst skulle vara _värd_ 450 000:-? Fast det låter också VÄLDIGT mycket, innan den har visat att den nedärver sig...

det är nog det priset du får betala för de som INTE gick igenom :smirk:

En godk hingst är värd mkt pengar, vet de som blivit erbjudna över 4 mille för en nygodk 4 års hingst av Tyskar samma dag den blev godk. :crazy:

Okej, det KAN såklart kosta så mycket. Det kan säkert kosta det dubbla om man vill.

Men min erfarenhet är att inte så många tar den vägen...

Jag har betäckt med en hingst som är godkänd i tyskland och avelsvärderad i sverige. I mitt fall som inte avlar för att få fram en godkänd hingst eller tävla i lasvegas, valde jag efter utstrålning, magkänsla, gångarter och exteriör som uppvägde mitt stos brister...men framförallt var det tempramentet som avgjorde till slut eftersom jag hoppas få många trevliga timmar tillsammans med avkomman.I mitt tycke har många "bra" hingstar i sverige ett temprament som kanske inte alltid passar hemma i stallet där alla familje medlemmar vill vara delaktiga....

Då kan man ju fråga sig varför det står så, det kanske inte har med hingsten att göra!

Inte med hingsten att göra?? klart att det måste ha med hingsten att göra, det är knapapst någon som får det för att matte/husse haft en ful skjorta på sig.

Som Chabloon då som inte fick godkännande trots bra förärvning och egna meriter i svår klass i ALLA dicipliner!

Han var för ful :crazy: enl premieringsnämnden!!

Fick en 7 på traven trots att han bed med 9 på gångarter i dressyren (svår klass dvs) Har fått 10 på ökad trav av tyska dommare etc :cool:
Folket som såg när han visades (jag inkl) buade när han fick sin bed, det måste ju betyda ngt.

Chabloon.jpg

obs han är över 20år på bilden

Senast ändrad:

Det beror såklart på hur man räknar. Jag tror att i denna beräkning var faktisk arbetstid inräknad med "riktiga" kostnader, så det kanske inte är en riktig summa om man säger så. Men den summan det borde vara (mycket "ideellt" arbete i hästsammanhang).

Har letat men tyvärr hittar jag inte siffran, ska kolla lite till och återkommer om jag har en bättre källa. Hittade dock en beräkning om vad det kostar att föda upp hästar (gjord i början på -90talet). Ett föl beräknas kosta mellan 30 - 45 000 kr att föda upp, en treåring har gått på 57-71 000 kr. Beroende på betäckningsmetod. Då är allt inkluderat, men beräknat på egen gård, eget foder men inga kostnader för djurkapital och eget arbete inlagda...

Så säg att du startar på 71 000 kr för bara hästen, vilket förmodligen är lågt räknat idag. Och bara försäkring för ett hingstämne är ganska många tusenlappar per år. Plus proffstränaren som förmodligen är den stora posten. Kanske kommer man inte upp i 450.000 kr egentligen men om man skulle räkna in arbetstimmarna så gör man det lätt.

Tycker man ser mer och mer i alla fall på halvblodssidan att det är större "avelsföretag" som tar fram godkända hingstar idag.
Om vi vänder på det då; vad skulle du säga att det kostar?

Typ alla, omodern typ, stort tungt huvud, ingen typ som man vill ha i aveln.

Sedan att han gav underbart vackra rörliga storhoppnade avkommor som var av mkt modern sporthästtyp av alla bed att se var tydligen ovidkommande. Hans visade föl bringade alla kl 1

Tråkigt!

Jag har själv endast sett ett fåtal avkommor till honom, men de jag sett har alla gjort ett trevligt intryck!

Görel skrev:
Tråkigt!

Jag har själv endast sett ett fåtal avkommor till honom, men de jag sett har alla gjort ett trevligt intryck!

Ja jag tyckte att det var mkt märkligt att han inte blev gdk, en hingst med både egna meriter och avkommor som gjort bra ifrån sig på tävlingsbanorna.

Nu är han tyvärr borta och några fler blir det tyvärr inte efter honom.

När dog han? Det kan väl inte ha varit så många år sen, minns att jag såg någon annons för honom härom året.

Vad gäller hans exteriör ser den ju inte omodern ut på bilden som du la in! Han ser ut som en typisk Chagall-avkomma med en rätt kort och kompakt kropp. Inte alls lågställd, som den omoderna typen av halvblod.

Jag var på bruksprovet för 20 år sen då Ganesco-sonen Corrogan visades, och avfärdades med kommentaren att man aldrig sett en så kvadratisk hingst eller något liknande :mad:

I ren anmälnings avgift kostar bruksprovet 20.000:- sedan tillkommer kostnad för röntgen, kostnad för granskning av ASVH s vet, chipning, DNA så i rena anmälningsfomalier kan man säga minst 25.000:-. Sen tilkommer måååånga kostnader, inte billigt kan jag säga.

Vet även att ett par av de hingstar som INTE gick igenom är nyinköpta från Tyskland strax innan för summor över ½ miljon. Så visst handlar det om stora värden på dessa hästar, kan säga att vi själva fick bud på våran kille just från Tyskland efter bruksprovet och det handlade om stora summor kan jag säga var så att man funderade både en och två gånger trots att vi tidigare beslutat att inte sälja honom nu. Killen står kvar (och matte forsätter att vara fattig ett tag till), detta är ju bara ytterligare ett bevis på att han är så bra som vi hela tiden trott.

Men då har du ju inte räknat in kostnaderna för betäckning (du kanske har egen hingst (?) men det har ju inte alla), kostnader för stoet när han låg i magen, arbetstid, försäkring, hovslagare, vaccinationer, registrering, djurkapital m.m. Plus att du säger att ni fixar bruksprovet själva, som sagt på ponnysidan är det säkert genomgående oftast så. Men man ser ju på de större ponnyraserna att det mer och mer är mer eller mindre proffsryttare som visar dem och kanske även till viss del utbildar dem.

Men visst är det säkert milsvida skillnader mellan vad det kostar att ta fram en halvblodshingst och vad det kostar att ta fram en ponnyhingst. Men sen är det ju också milsvida skillnader i vad de är värda i rena pengar vid tex en försäljning efter det också.

Så du är inne i svängen med hingstgodkännande? Eller har jag förstått fel? Kan inte du i så fall försöka göra en uppskattning på vad det kostar för er?

betäckningsavgifter inkl allt 2000kr
stoets kostnad under 1½ år 10 000kr
vaccinationer av fölet fram till 2½ års ålder 1000kr
försäkran 2½ års tid 2100kr
uppehälle och foder 2 års tid 8400kr
registrering 200kr
anmälan 750kr
utrustning runt 8000kr

summa;32 450 kr

Det lilla som stoet kostar mer när hon är dräktig är så litet att det knappt märks i foder kostnad.
Vet en som sålde sin ponnyhingst för 70 000 i år. Godkänd och de valde att tävla honom istället för att göra bruskprovet. Kanske vi inte kommer upp i de fantasipriser som halvbloden har men sååååå billiga behöver inte ponnisar vara för det. Jag är glad när jag läser era siffror att jag valt att föda upp ponnisar och inte halvblod :eek:

Och sen är ju ponnisar så mycket sötare och trevligare att ha att göra med... :love:

70 000 för en godkänd hingst är väl ganska billigt? I regel är de ju godkända för att är något extra? Och en potentiell tävlingsponny idag kan ju komma upp i ganska höga priser, utan att vara godkänd någonstans.

På de summor du angett får du ju plussa på x antal tusen bara för att det är ett halvblod om det är sådana man föder upp. Allt blir ju dyrare (utom möjligen vaccinationerna).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 204
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 498
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10