Hingst till varmblodssto (travstammad)?

Sv: Hingst till varmblodssto (travstammad)?

*kl*

Jag sticker ut hakan och tycker att det inte är en dålig sak att få i travarblod i swb-aveln. Travare i allmänhet har ett bättre psyke än halvbloden (och nej, jag köper inte att det beror på hanteringen då jag har erfarenhet av ohanterade travare som varit mycket kloka djur!).

Först generationskorsningen är kanske inte så rolig då man fortafarnde riskerar de dåliga egenskaparena som travaren besitter-såsom att den breddar bak. Neb som andra och tredjegenerationskorsningar tror jag att man kan få mycket gott ur att ha travarblod i sina häst.

Som tips till ts hade jag valt en halvblodshingst med främst en god typ och med jämna och bra grundgångarter och bra ridbarhet. Jag hade inte använt arab-blod-har sett vbl/arab-korsningar och tycker dom är hiskeliga.

Nej det är klart inte kallblodsaveln strävar efter långa ryggar, men tycker det är mer vanligt eller rättare sagt kanske mer synligt på kallbloden om de har en rak rygg då den "kollapsar" mycket lättare, speciellt syns det så väl på många ridna när de ser av ut om ryggen inte är igång eller om hästen har trivselhull och bara går i hagen, vi har en i samma backe där vi står som ser så ut. Sen om han ÄR längre i ryggen än vad som eftersöks vet jag inte.

Fast jag tycker de negativa egenskaperna från travarblodet lätt slår igenom i både andra och tredje led. Inte så mycket att de breddar bak, men t ex markbunden, kort trav, tölt/passanlag och dassig galopp. Så jag har svårt att se det som positivt med travarblod. Det finns godmodiga och genomsnälla halvblod också, som inte har travarnas negativa egenskaper, och jag ser mycket hellre en sådan i stammen än en travare när jag letar häst.

Givetvis finns det enstaka individer med travarblod som blir trevliga ridhästar, men om man bara ska gå på stammen så skulle jag inte se det som ett plus ifall hästen har travarmormor.

Men alla travlinjer har inte en markbunden gång. Har sett flera fina ridtravare som har rund fin gång och med bättre galopp än många halvblod. Av vad ts har beskrivet verkar det vara ett fint travsto som fungerat bra som ridhäst och har bra "ridhäst"-gångarter. Faktum är att jag hellre avlar på ett sånt sto än väääldigt många av de kassa halvblodsston jag sett som prompt ska betäckas.

Men jag förstår ditt resonemang, helt klart. Tycker bara det är lite kul att tänka utanför ramen och i vissa fall kan det ge bra resultat även om felmarginalen trot allt blir större.

Håller inte med dig riktigt där, jag skulle hellre avla på ett välstammat "kasst" halvblodssto än ett travarsto, även ett som själv är en bra individ.
Eftersom på halvblodsstoet vet jag det trots allt avlats på bra ridegenskaper i många generationer och det minskar risken för otrevliga överraskningar.

Har betäckt mitt vbl-sto (travstam) med PRE-hingst. Hur resultatet blir kan jag ju inte säga ännu! ;)

Mitt sto har tidigare fått ett föl e: Painthingst. Resultatet blev lyckat. :laugh: Avkomman är inte i min ägo längre, och bara 2,5 år än så länge. :)

Jag äger själv 3 stycken travar korsningar å har nyligen sålt en..
Tycker travkorsningar över lag har trevligt temperament (dom jag träffat) Visst nån av dom har breddat bak lite granna men alla har varit super bra ridhästar men bra gång..

Här kommer bilder på alla mina =)
Arab/Travare.. f:05.. visad som föl med ridhästar och vann med 888897=48p
30194263.jpg

Arab/travare. f:05. syster till ovan. Visad som föl med 878886=45p
Hon kanske inte är den vackraste hästen exteriört men hon har ett mkt bra temperament och rör sej super..
Senaste gångerna hon e visad har hon fått 99 på skritt å trav =)
28732114.jpg

Hbl/travare f:08. (pappa 75% fullblod) Visad som föl med 777777= 42p. Han växte något extremt
när han visades så han var framtung å markbunden =(
30139267.jpg

PRE/Travare. f:08. Sålde vi i augusti.. Super fin å rör sej super.
29117056.jpg

Senast ändrad:

Fast jag tycker de negativa egenskaperna från travarblodet lätt slår igenom i både andra och tredje led. Inte så mycket att de breddar bak, men t ex markbunden, kort trav, tölt/passanlag och dassig galopp. Så jag har svårt att se det som positivt med travarblod. Det finns godmodiga och genomsnälla halvblod också, som inte har travarnas negativa egenskaper, och jag ser mycket hellre en sådan i stammen än en travare när jag letar häst.

Givetvis finns det enstaka individer med travarblod som blir trevliga ridhästar, men om man bara ska gå på stammen så skulle jag inte se det som ett plus ifall hästen har travarmormor.

Nu tänker jag inte dra igång en diskution vara eller icke vara, såna har vi sett så många av eller hur :D Det skulle vara så roligt med undersökning på dom som har såna här individer, hästar med 25% eller 12,5% travarblod i sig! Jag har sett en hel del men bara en belgisk import har det lyst igenom att han hade en mormor (25%) som travare, han är ganska trist över korset, rör sig stelt och söligt men hoppar bra. Placerad 1,30 hoppning.

För någons nöje så kan jag nämna de jag vet av, inte för att det ska bevisa att travarkorsningar är något bra eller inte men de kan finnas de som är intresserade!

25%
Valack f.1997 e.Landlord 849 uu.vbl sto med amerikansk pappa, modern är stamboksförd inom westfalen. Gått upp till 1,40, placerad 1,30 hoppning och är även tävlad av John Hickey. Går numera med ny ryttare 1,10 och 1,20 hoppning.

Charlies Safari, valack f.1990 e.Cortez 670 ue.vbl hingsten Leo Safari. Placerad svår internationell hoppning med Fredrik Gustafsson.

Sto f.1992 e.Acapulco Gold 789 uu.vbl sto som redovisas i hennes stam som "okänd". Hon har gått upp till 1,25 hoppning och har stora luftiga gångarter, speciellt traven! Där märktes det att hon var travare, inte på att traven var dåliga kvalité utan att hon kunde trava nästintill lika fort som en amatörtravhäst :rofl: Modern till denna ska även ha lämnat någon till god tävlingsavkomma.

Valack f.2004 e.Lambourgini 1028 uu.vbl sto. Rör sig väldigt trevligt! Gick under 2009 4 felfria rundor i 1,10 hoppning för unghäst.

Valack f.1997 e.Rebel Z I 911 uu.vbl stoet Colombey som vann SM & NM i fälttävlan 1978, deltog vid Badminton 1979 samt vid VM i fälttävlan 1980. Tävlades även upp till 1,50 hoppning. Denne valack är placerad lätt hoppning och går fälttävlan.

12,5%
Sto f.1989 e.Mowgli 637 uuu.vbl travare, placerad MSV hoppning.

Sto f.1996 e.Cortez 679, dotter till stoet jag nämde ovan e.Acapulco Gold, placerad svår 1,45 hoppning i Sverige innan hon exporterades till USA.

Sto f.2005 e.Cuper 1068 undan samma sto som ovan, felfri 0,90 hoppning som 4-åring.

Hingst/Valack f.1985 e.Indus 530 uuu.vbl sto, placerad MSV hoppning.

Ponnyvalack f.2003 e.Fredriksbergs Ali RNF 5-S ueu.vbl sto, placerad LA hoppning under 2009, startad LA+ och MsvB.

Jag har en gammal klasskompis som har en häst vars mamma är varmblod och vars pappa är halvblodshingst! Pappan är en icke godkänd avkomma efter Cardento. Denna hästen som min gamla klasskompis har är en mycket trevlig häst faktiskt. Den är ganska så nyligen inriden och de har börjat hoppa så smått nu! Han rör sig trevligt och har lätt för samling och galopp!

*kl*

Jag sticker ut hakan och tycker att det inte är en dålig sak att få i travarblod i swb-aveln. Travare i allmänhet har ett bättre psyke än halvbloden (och nej, jag köper inte att det beror på hanteringen då jag har erfarenhet av ohanterade travare som varit mycket kloka djur!).

Förlåt mig men en avkomma e.halvblod och u.varmblod får väl inte direkt gröna papper? :confused:

Håller inte med dig riktigt där, jag skulle hellre avla på ett välstammat "kasst" halvblodssto än ett travarsto, även ett som själv är en bra individ. Eftersom på halvblodsstoet vet jag det trots allt avlats på bra ridegenskaper i många generationer och det minskar risken för otrevliga överraskningar.

Håller med! :banana:

Charlies Safari var e Cortez (hbl) u Teja e Leo Safari (trav) u Thalia (hbl) e Trust u Tatjana e Taxinge I xx, och Teja själv var placerad i medelsvår hoppning. Det var också helbrodern Fernando Safari:)

Och jag skulle kunna räkna upp lika många som blev halvdassiga ridhästar och inte så mycket mer... Men eftersom de hästarna inte tävlas och bara rids hemmavid så syns de inte lika mycket. De jag har sett och ridit själv har räckt till med råge för att jag inte ska se travarblod som en bonus om jag letar häst.

Så jag kan inte hålla med dig om att det är bättre med en häst med travarblod, än med en häst med halvblod/fullblodsstam. Även om en kalenderbitare kan gräva fram enstaka hästar som lyckats på tävlingsbanan. Chansen att lyckas i sporthästaveln är fortfarande bättre om man avlar på halvblod än om man avlar på travare, skulle jag säga.

Min man sa för många år sedan när jag köpte min lilla *drömkille* äntligen har hon förstått att det är bättre att köpa de fölungar hon vill ha än att avla fram dom själv ....

Då kan man välja kön ,färg och tecken :D

Men det handlar ju om att många vill ha en avkomma efter just det stoet man har, och där tror jag inte det spelar nån roll vilken ras man har.

Jag skulle ge min högra arm för ett isabellfärgat stoföl efter mitt sto, men jag vet ju själv att med min tur kanske det aldrig händer. (Både isabell OCH sto, det blir väl 25% chans..)

Allra enklast vore ju att köpa ett färdigt isabellfärgat stoföl, det inser ju jag också, men då är hon ju inte efter min juvel.. :p

Och det är väl det som är grejen för många, kanske allt för många.. ;)

Huvudet på spiken där- det är faktiskt grejen för ALLTFÖR många.

Att skaffa ett föl är inte att förlänga tiden man får ihop med sitt sto. Visst, det har stoets gener i sig men behöver inte bli någon dubbelgångare för det. Är det bara hjärtat som talar ("Jag vill ju ha ett föl efter MIN gulliga häst!") så kan man lika gärna låta bli, om inte hästen har goda egenskaper att bidra med i aveln.
Det finns hästar i överflöd, så det är inte svårt att hitta någon som passar "som handen i handsken", vilket verkligen inte stoets avkomma behöver göra...

Ex: Mamma betäckte sitt XX-sto e. The Buck xx ue. Clear River xx med Hills Double xx.
Stoet var riktigt trevligt, korrekt, stor gång, storhoppande och med ett hjärta av guld. Det fanns nog inte ett enda fel i huvudet på den!
"Hille" var enligt mamma också en riktigt härlig hingst, bra ridhästtyp och väldigt go och trevlig.

Avkomman blev ett monster utan dess like som nog skulle passat allra bäst på banan, hård som sten och vacker som en dag. Vad man än gjorde så rann det bara av henne som vatten på en gås, hon älskade att gå i klinch med folk och var så het i huvudet så hälften hade varit nog.

Tänk så mycket bättre det hade varit att köpa ett ungsto som man kunde få hantera och "känna på" lite. Kanske hade mamma då hittat en riktigt bra efterträdare till sin älskade häst?

En lång utläggning kanske, men åtminstone något som kan vara lite intressant kanske. Speciellt när man har att göra med hästar som avlats för tävling på banan- man vet aldrig vad som slår igenom på fölungen, hur underbara föräldrarna än är....

Att skaffa ett föl är inte att förlänga tiden man får ihop med sitt sto. Visst, det har stoets gener i sig men behöver inte bli någon dubbelgångare för det.

Tro det eller ej men jag fick en dubbelgångare efter mitt sto! :idea:

Tro det eller ej men jag fick en dubbelgångare efter mitt sto! :idea:

Och det vet jag fler som fått, faktiskt :D
Men, man kan aldrig veta..... Och om man bara ska göra EN ENDA, bara för att få en "dubbelgångare" så är det ett lotteri med ganska dåliga odds...

Vissa ston typar ju sina avkommor något extremt, andra inte alls. Vet en sto-linje som få nästintill identiska föl, enda gången fölen skiljt sig mycket från mödrarna var när fadern var en extremt skarp elaking som bara fått lika skarpa föl...
Men avkommorna SÅG fortfarande likadana ut som sina mammor :D

Har ett mindre travsto, 150 cm och väldigt nätt i typen som jag har betäckt med en irish cob. Vill ha en lite grövre allround häst.
Annars finns det många finna travare som är korsade med nordsvenk men smaken är olika.:o

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Jealle
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren och undrar om det är någon som skulle vilja ge mig några tips på bra hingst till...
Svar
4
· Visningar
1 741
Senast: Yttik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit