Hingst till varmblodssto (travstammad)?

Sv: Hingst till varmblodssto (travstammad)?

Jag har en travarkorsning - pappa PRE. Det är en jättehärlig kille jag har, han har fått båda rasernas väldigt positiva attityd till allt. Jag har inte haft något krångel med honom en enda gång. När han skulle ridas in sade han bara jasså, och sedan var det i princip klart. Nu håller jag på att köra in honom och han är vaken men helt cool. En kanonkille alltså! Solens baksida är att han har ärvt båda rasernas "elände", breddar bak och biljarderar rejält fram. Jag har ridit mycket travare och känner mig inte orolig för det där med breddningen, det tycker jag brukar försvinna i takt med att de blir starkare i ridningen och vet att det är uppåt rörelsen skall gå och inte skjuta framåt som ryttaren vill.

Även om min häst nu har en "baksida" så tycker jag ändå att du skall avla på ditt sto och korsa som du har lust - det är jättekul att ha varit en så stor del i en varelses tillblivelse.

KL
Vad man först och främst ska tänka på är: ska jag ha fölis själv eller ska jag sälja? Ska du sälja så släpp den tanken med föl, korsningar med travare har oftast samma låga värde som travare själva. Jag hade kunnat tänkt mig att betäcka mitt travarsto med en fullblodshingst för att få en ridhäst åt mig själv, men aldrig för att sälja. Det är så väldigt dyrt att betäcka att man måste tänka på allt. JAg betäckte mit travarsto med en travare, inga extra avgifter betäckningsåret ändå gick det på 9500 kr och då behandlades hon inte något, seminerades 2 ggr och några dars uppstallning. Jga har arbetat på seminstationer och sett många nybörjare svimma när räkningen delats ut, en fick en på 24 000 och då var ena stoet inte dräktigt, hon hade 2 där. Hennes pappa skulle betala men jag tror inte han var beredd på såna siffror. Ska man behandla skenar det ofta iväg kostnadsmässigt.

KL
Vad man först och främst ska tänka på är: ska jag ha fölis själv eller ska jag sälja? Ska du sälja så släpp den tanken med föl, korsningar med travare har oftast samma låga värde som travare själva.

Nja, det är inte riktigt sant. Du får ju mer för en korsning än för en renrasig travare (om den nu inte travar bra..)

Däremot håller jag med om att det inte är billigt. Betäcker du med ett halvblod är ju tillverkningskostnaderna samma som för renrasiga halvblod, men du får mycket sämre betalt för din korsning om du skulle sälja.

Tror jag hamnande på plus minus noll med min korsning travare + halvblod, såldes som 7-månaders. Men mest för han var väldigt dyr att tillverka..

Till TS: Skulle jag göra samma sak idag (lite äldre, lite klokare, även om jag fortfarande tycker det blev bra.. :angel:) hade jag kollat efter en allroundhingst, ev mot hoppning, som typar sina avkommor kraftigt.. Om vi tar ett exempel på dressyrsidan ser ju Damino SD:s ungar ut att vara stöpta i samma form.

(Därmed inte sagt att alla blir lika fina, men du fattar tanken.. ;))

Men framförallt, välj godkänt och gärna beprövat, lägg hellre lite pengar på det när det ändå ska göras, det är så mycket bättre möjligheter för en fin fölis då!

Jag har en korsning travare/halvblod som än så länge är helt okej. Han är född 08 så han är ju inte inriden och inte inkörd, men det man kan se av gångarterna är hyfsat bra, rätt så luftiga gångarter. Här kommer några uppställningsbilder och trav & galoppbilder på korsningen och även hans mamma:

Mamman:

DSC02165.JPG

DSC02169.JPG

Korsningen:

DSC02220.JPG

DSC02214.JPG

Hoppas det kan hjälpa dig och lycka till! =)

Vad har han för pappa? Tycker iofs att elma är snygg för en travare (om du missförstår mig rätt;)), men han ser fin ut! Travarkorsningarna jag sett har tyvärr fått stora tunga huvuden, lååååånga bakben och långa ryggar.

Skulle också satsa på fullblod eller "halvblod" med hög fullblodsandel!

Stoet Alis Trace som var med i Globen 2008 är e.Strong Statement xx, väldigt snygg modell. Vet en valack f.92 e.Herrera xx som är placerad MSV hoppning. En liten lätt modell.

Denna såg jag på tävling, ett sto f.2004 e.Eighty Eight Keys xx 821. Trevlig fullblodsmodell som rörde sig helt ok! Hoppade trevligt. Såg lite sen ut i utbildningen.
KeyofBeauty.jpg

Stoet Villiga Vera f.1993 e.travarhingsten Meadow Debibo och u.Hot News xx har tävlat åtminstone 1,10 hoppning vad jag vet.

Just korsningar med våra svenskstammade halvblod tycker jag nästan aldrig blir lyckade. Tycker de flesta ser så burkiga ut i modellen (OBS, de jag har sett!) Den enda som har fallit mig i smaken är ett sto f.2003 e.Biggles 1015, hon blev stor och rejäl, hon ska vara bra större än 170 cm medan mamman är en riktig sprattelgumma men mediokra gångarter men har startat hoppning till 1,10 med godkända resultat. Avkomman hennes fick riktigt trevliga gångarter och rör sig jättebra! Verkligen vacker och maffig.

Fler 50% travare är en vad jag tror är ponny importerad från tyskland med rysk pappa och någon slags ridponny som mamma. Tävlar fälttävlan och ser väldigt fin ut i modellen! En valack f.2004 som är född här har ett litet varmblodssto som mamma och en irish cob som pappa, ser precis ut som en welsh cob eller welsh av cobtyp! Riktigt läcker och rör sig jättetrevligt. Ponnystorlek.

Roan Surprice, valack f.1987 var efter en welshmountainhingst vid namn Licos Caim och undan varmblodsstoet Red Moon (e.Arne), han tävlade MsvA hoppning, MSV fälttävlan och LA dressyr med placeringar. Även startat SM fälttävlan 1999.

Burnit, en valack f.1997 tävlar som ponny upp till LA hoppning och tog SM silver i ponnygalopp 2005 är e.arabhingsten Rash ox och u.orlovtravaren Krasotka.

En bekant ägde en tid denna häst, en valack f.1992 e.hannoverhingsten Marino 554 u.vbl travare som var utbildad till 1,10 hoppning och LA dressyr, mycket trevlig herre som rörde sig riktigt bra!
Marach.JPG

Sen därefter vet jag av en hel del med 25% travarblod, bl.a. min förra instruktörs märr som själv gått upp till 1,25 hoppning och lämnat stoavkomma i svår hoppning.

Och på tal om lipizzaner avkommor så finns det vad jag vet två helsyskon e.lipizzanerhingsten Pluto Marino och u.Bettina som har travaren Cool Proof som pappa och ett russto som mamma. Dessa två ponnyhelsyskon födda 1998 och 2001 är placerade MsvB respektive MsvA under 2009.

Tabbe e så fin =)

Här e en bild på min tjockis från i sommras han äxer mkt just här så han e rätt överbyggd =)..
Han e nu 163 cm hög å född maj 08. så undra hur stor han blir??
29285187.jpg

Leos underbara mamma (som tyvärr gick bort när leo var 6 veckor) 170 cm i manken
17642221.jpg

Leos underbara pappa Haydn 977.. 163 cm i manken
30186737.jpg

Senast ändrad:

KL

Även jag skulel rekomendera någon av fullblodsraserna till en korsning.
Korsningar med halvblod har jag inte sett någon som varit speciellt mycket att hänga i granen.

Fullblodsinslag och då speciellt arab kan hjälpa till att få ordning på gångarterna, korta ner travarnas ofta korta rygg osv.
Halvblodskorsningarna har mer elelr mindre sett ut som taxar.
Även om det givetvis finns undantag i alla sammanhang.

PRE, friser osv tror jag inte helelr blir riktigt bra. Travaren är ju en extremt korsad ras vid framtagningen och med dessa raser kan generna slå tillhur som helst.

Hänger på

Jag vet flera travarkorsningar som kan hoppa men väldigt få som går bra i dressyr.

Endast två hoppar upp i mitt minne;
James f 74 e Scoth Nibs (trav) u Marie e Chanteclair xx (vet ingen mer stam på henne) placerad msv dressyr.
Triumf f 74 e Hampus (trav) u Annisette (hbl) e Visir - Rivoli placerad LA dressyr

Han är efter en hingst (numera valack) som heter Rubesco. Rubesco är e: Rubinrot 1033 och ee: Rubinstein
Rubesco finns med på Blup där det också finns bild och stam på honom =)

Jag förstår vad du menar, tycker också att hon är "fin" för att vara travare, Jag tycker inte att hon har den där långa kroppen och långa benen utan är mer "kompakt" :P

Begriper inte varför folk tror att travare har långa ryggar, vi strävar efter en lång överlinje med kort rygg. Inte vet jag om dom halvblod man sett har haft så värst mkt kortare rygg.

läs en gång till....

skrev att araber har kortare ryggar överlag, och jo många vill ha långryggade travare för att de ska få plats med benen.

läs en gång till....

skrev att araber har kortare ryggar överlag, och jo många vill ha långryggade travare för att de ska få plats med benen.

Var på ett avelsseminarium i höstas och där sa "experterna" att man går ifrån travare med lång rygg då det nu avlas mer med naturtravande hästar och annorlunda auktion.

Den moderna travaren bör alltså vara mer kvadratisk.

AM

Det är länge sen man ville ha långa ryggar.

Man vill ha en lång häst, men att det är en liggande bog, och ett långst, sluttande kors som gör hästen lång.
Men de allra modernaste travarna är otroliga på att trava, och de är kvadratiska, och breddar inte särskilt, men har däremot ett tätt framsteg.
Då går de rena ändå.

ja,nu ja.
Men av de som blivit sk ridtravare och folk vill betäcka , så är fortfarande många av den långryggade sorten.

*kl*

Tack för alla svar! Funderar fram och tilbaka......

Skrev att mitt sto är "rektangulär och högställd". Hjärnfrossa kanske?

Hon är kvadratiskt och högställd, inga rektanglar här! :D

Tanken med fölis är att behålla själv men vis av åren som gått så vet man aldrig hur livets ändras och man kanske måste sälja.

Tusen tack alla för "inputen"!

Kan ni som är mer insatt i travaveln lägga in en bild på en modell av travare med lång rygg tro? Även intressant för mig själv, tycker mig mest ha sett kallblodstravare som är väldigt lång i ryggen.

upplevs denna gamle herre ha lång rygg? nu står han visserligen lite framåtlutad på bilden, han drar 145 i täcke och är ganska exakt 163,5 i manken
23373926.jpg

märren går också 145 i täcken normalt men 155 i vissa, 168 cm
22881923.jpg

Min man sa för många år sedan när jag köpte min lilla *drömkille* äntligen har hon förstått att det är bättre att köpa de fölungar hon vill ha än att avla fram dom själv ....

Då kan man välja kön ,färg och tecken :D

Mia

Var på en föreläsning för ett par år sedan om travarens exteriör, föreläsaren hade själv suttit i premieringsnämnden.

Även på kallbloden vill vi ha en häst med lång överlinje men med kort rygg, helst mindre än 30% av hästens längd räknat från bogspetsen - bärbensknölen. Dvs liggande bog, lång hög manke, långt sluttande kors.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Jealle
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren och undrar om det är någon som skulle vilja ge mig några tips på bra hingst till...
Svar
4
· Visningar
1 741
Senast: Yttik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit