Hingst till varmblodssto (travstammad)?

Nallen

Trådstartare
Lånar ut mitt konto till en vän:

Hej alla!

Jag har ett stort varmblodssto som jag tänkte betäcka till våren. Hon är stor (170 cm), rektangulär och högställd. Hon har aldrig travtränats utan rids (dressyr). Hon har tre bra gångarter med mycket stor fin galopp.
Hon är av den maffigare typen med mycket nacke och bra överlinje, bra ben. Ingen som ser henne tror att det är ett sto och när vi är och tränar har jag fått visa frysmärkningen för att visa att det faktiskt är en travare.

Hon håller ryskt blod relativt långt fram, vet inte om det är det som slagit igenom ridmässigt.

Jag är själv egentligen inte för att använda travston i aveln men pga skada (yttre våld) så kommer det bli svårt att rida henne aktivt i framtiden, därav funderingen på att betäcka henne.

Vet inte riktigt vilken typ av hingst jag letar efter, tänkte höra med er om ni sett någon korsning ni gillat.

Hon påminner om en spansk häst i typen så jag har funderat lite på en PRE eller ev morgan. Har även funderat på en cremello, tex Magic Memphis.

Mitt mål är att få fram en maffig hobbyhäst till mig själv för lätta klasser i dressyr, ca 165 -170 cm.

Några ideér? Förutom att köpa ett föl ;)

Sv: Hingst till varmblodssto (travstammad)?

Opal Viking är ju både snygg och mörk och trevlig i psyket .....

Mia

Hej!

Nu har "Nallen" hjälpt mig att fixa ett konto, känns bättre att ha ett eget!

Ingen som har sett någon korsning som är OK eller har några snälla tankar.....

De få korsningar jag sett som varit ok har varit efter fullblodshingstar.

Har sett en e PRE som hade pappas hals men breddade sig i bak när den travade som mamma...

Det med breddningen är det jag är lite orolig över. Mitt sto har inte ett spår av breddning i sig men man vet aldrig vad som "poppar upp". Får tänka lite till... hmmm....

Man vet ju inte det. Själv har jag ett sto som älskar att hoppa men efter två föl har jag insett att hon nedäver bättre rörelser än vad hon själv har och nog bör användas i gångartsaveln i stället. Rörelserna kommer från hennes pappa.

Det är svårt det där med korsningar, man vet ju aldrig vad som slår igenom, det är flera generationer som spelar roll. Stoet som jag avlar på i år har vad jag kan gissa fått: pappas färg och gissningsvis mycket av temperamentet, morfars hals, morfarsfars bakben, farfars överlinje och korta ben från farmor eller farfarsmor..kanske i kombination på något från mödernet.

Som sagt, det är ju ingen lätt sak att hitta den perfekta matchningen eftersom det är så mycket inblandat. Kan vara bra att t¨¨anka sig det värsta scenariet.. Hur blir avkomman som värst, om den får mammans och pappans sämsta egenskaper. Kommer du ändå vilja ha avkomman? (troligen kommer generna välja en gyllene medelväg, men man vet ju inte vilken väg den väljer.)
Har du koll på hästarna i stammen? Temperamentet? Hållbarhet? Storlek?Andra som rids etc.?
Jag föreslår att du väljer en väl beprövad hingst som lämnat bra avkommor med olika typer av ston. Om du tänker på SWB-hingst kan du ha nytta av Blup.
En annan sak som kan vara nyttigt är att räkna genom vad det kommer att kosta att ta fram fölungen, jämfört med att köpa en färdig. korsning med varmblodstravare är sällan dyra, och för samma pris som du tar fram denna fölungen kan du säkert få en hyfsad färdig fölunge för (och då vet du hur generna slog).
/U

På negativa sidan har mitt sto lämnat en halsansättning som hon inte har men som hennes morfar har. Därför är hon i år dräktig med en hingst som har ett särdeles vackert framparti och hoppas att fölis ärver det!

Hon har ju även frekvent lämnat ett kön som hon inte har, så vi hoppas att även detta hingstvalet rättar till det ;).

Det är viktigt att belysa att det inte alltid bara är stoets sämsta egenskaper som kan slå igenom, det kan vara egenskaper längre bak i stamtavlan. Mormor kan tex vara 154 cm, och då är det bra idé att kolla hingstens stam om han råkar innehålla någon som brukar lämna smått.

Nu försöker jag inte låta som ett proffs på detta, men vill pängtera att det inte är så lätt som det verkar och att det finns mycket överväga vid hingstval. Vi är många som funderar mycket som är osäkra länge just för att det finns så mycket att väga in.
Viktigt att ha i åtanke är att det sägs att stoet ger 60% av sina egenskaper till avkomman. 40% genetiskt från båda, och 20% fostran. Tror det ligger något i det.
/U

Pratade med en hingsthållare till en lippizanerhingst som sa att just korsningen lippiz/varmblod brukade bli bra, just med tanke på gångarterna, har dock aldrig sett någon sån korsning.

Hade du haft en fjording hade hingsthållaren sagt att "just fjording och lippizaner brukar bli bra."

Var lite källkritisk, och fråga vad de avkommorna har för poäng och resultat.

Som CK skriver så får man vara väldigt kritisk till vad vissa hingstägare säger, det har jag lärt mig under årens lopp. Det är väldigt få som inte tycker deras hingst passar oavsett vilket sto det handlar om. Visst finns det hingstägare som gör det men de är få.

De raser som brukar vara lättas att korsa in i andra är fullblods raserna. Så om jag var i ditt ställe och absolut ville ha en oäkta avkomma från stoet hade jag valt mellan de som finns tillgängliga inom engelskt, arabiskt eller angloarabiskt fullblod. Då har du störs chans eller kanske minst risk att få för många ofördelaktiga egenskaper hos avkomman. Det finns ju redan även om långt bak fullblod i travhästen.

Hade du haft en fjording hade hingsthållaren sagt att "just fjording och lippizaner brukar bli bra."

Var lite källkritisk, och fråga vad de avkommorna har för poäng och resultat.

Tja, nu hade ju inte jag ett vbl sto, utan kom med en helt annan ras.....

...som säkerligen också skulle bli en "intressant och riktigt bra korsning"?

har sett många fina trav korsningar men tycker som någon innan sa att de flesta bra e med fullblod.. här e en bild på min 08:a e: hbl hingst med 75% fullblod i sej.. Har även 2 st arab/travare.. dom e väll bäst å ha om man e ute efter distans häst eller så..

mamman till hästen på bilden var en stor bastant tje på 170..

30139267.jpg

Vad är det för stam på din märr?
Om du inte har koll på travstammar själv så kan det vara en bra idé att kolla upp vad som finns där bakåt, inte minst temperamentsmässigt, för att kunna väga in det i hingstvalet. Finns många väldigt kunniga på travstammar här på Buke om inte annat :idea:

De bästa travarkorsningar jag sett/träffat har varit med welshmountain och welsh, alltså inte av intresse för dig som ju vill ha en storhäst.

Lycka till iallafall :)

Har själv en PRE Partbred med travmamma, har även sett hans mkt vackra helsyster, kan inte annat än rekommendera :)
Oavsett vilken ras du väjer att betäcka med kan ju travsteget ärvas, det är tyvärr så det är.

Är det en ridhäst du vill ha så är nog bättre att köpa en färdig, då vet du vad du får. Att hålla på med korsningsavel är som ett lotteri, den kan bli bra men det kan lika gärna bli skit. Mamman kan vara hur fin som helst med bra gångarter, men är avlad för trav i flera generationer.

Har träffat på en del vbl korsningar (med bla arab, fjording, fullblod, hbl, nordsvensk och islänning). Svårt att säga vad som slår igenom men de korsningar jag träffat på som varit bäst i exteriör och användning är de med fullblod och hbl. Sen beror ju på sto och hingsten som jag inte vetat något om.

Sen gäller nog att lägga ner mkt tid att kolla härstamningarna för både sto och hingst och se vilka egenskaper och vad de nedärver.

Har hört att PRE korsningar ska bli bra men har aldrig träffat någon själv.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Jealle
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren och undrar om det är någon som skulle vilja ge mig några tips på bra hingst till...
Svar
4
· Visningar
1 741
Senast: Yttik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit