hingst som inte ger fuxar

Sv: hingst som inte ger fuxar

Håller med Mandalaki. Anlaget kommer från mamman och en fux kan bära det dolt, precis som en fux kan bära brunanlaget dolt. Dessutom mistänker jag att anlaget kommer från Ljúfur 353 frá Hjaltabakka. Ljufur är inte ovanligt på en häst med vacker färg. Men jag har inte kollat Worldfengur. Kan tillägga att hingsten Ljúfur frá Svignaskardi, en fux med flax (ljus man och svans) bar silveranlaget dold och det är han som ligger bakom den danska hingsten Silfurtoppur som i sin tur är far till Silfurmáni och som var far till min Silfur-Reynir som är far till min Silfur-Hrani och som är far till min Silfur-Thraudur. Fem generationer silversvarta hingstar som härstammar från en fux! :D

eliiin skrev:
Draumur från Stallgården? Är han efter Ótur så har han två svarta anlag. Hans mamma, Gná frá Éfri-Brú är svart vet jag(och mycket söt dessutom).

Min valack efter Draumur är defintivt fux!:d

Jisses vad du kan sambaengi, jag blir riktigt impad!! Jag har verkligen försökt lära mig det där med färg men det går bara inte... jag blandar ihop det bara.

Vad tror du det blir på det här fölet:

Fux-sto m. flaxgen + Isar frá Keldudal? Vad kan de bli för kombinationer? (klurigt eftersom jag inte vet färgen på stoets mamma, pappan är svart)

Vet du mer om Gaukur? Har du betäckt ngt sto med honom tidigare? Vilket är hans nuvarande Blup? Vilka ston tror du han passar bäst till? Har han några tävlingsmeriter? Eller har han ngn avkomma som har tävlingsmeriter? eller har synts i ngt annat sammanhang? Mvh Nina

Okej, tack mandalaki och sambaengi! Kul att få svar, har undrat länge över det :)

annax skrev:
Kan det vara Gaukur fra Innri-Skeljabrekku? (eller hur det nu stavas)

Japp och jag tror du stavade rätt också, vilket inte är det lättaste... Tycker det är ett jobbigt namn att komma ihåg! :crazy:

annax skrev:
Jisses vad du kan sambaengi, jag blir riktigt impad!! Jag har verkligen försökt lära mig det där med färg men det går bara inte... jag blandar ihop det bara.

Vad tror du det blir på det här fölet:

Fux-sto m. flaxgen + Isar frá Keldudal? Vad kan de bli för kombinationer? (klurigt eftersom jag inte vet färgen på stoets mamma, pappan är svart)

:bow: Man tackar för berömmet, men det är inte så svårt när man fått kläm på det!

Stoet har dubbla anlag för fux och flax och kommer alltid att lämna dessa anlag. Hon kan bära på dolda anlag som brunanlag och silveranlag, men det kan man ibland helt utesluta genom att kolla stammen bakåt. Är tex båda hennes föräldrar svarta så innebär det att ingen av dem bär på varken brunanlag eller silveranlag men att båda haft ett dolt fuxanlag samt minst ett dolt flaxanlag. Det i sin tur innebär att stoet inte kan bära på silvergenen eller brunanlaget.

Isar är musblack och jag tror han har enkelt blackanlag men jag vet inte om han bär på något rött anlag eller flaxgenen. Om han gör det så kan det bli en fux eller en fux med flax. De andra möjliga kombinationerna är musblack som Isar själv, rödblack, svart (en musblack är ju en svart häst med blackanlag) och om vi leker med tanken att ditt sto har ett brunanlag så kan det bli brunblack eller brun. Fins det ett silveranlag hos ditt sto också så kan det bli en silvermusblack, silverbrunblack, silversvart eller silverbrun.

Som synes kan dolda anlag slå igenom hos avkomman särskilt när de kombineras med varandra. Det enda man kan vara säker på är att om du betäcker en fux med flax med en hingst som är fux med flax, så får du en fux med flax, helt enkelt för att båda är homozygot röda och homozygot på flaxgenen, dvs de har dubbel uppsättning av rött och flax och alla avkommor får en uppsättning från mamman och en från pappan och får alltså dubbelt de med. Däremo kan ju avkomman bära på brunanlaget och silveranlaget dolt om någon av föräldrarna gör det. Därför kan tex i Kirkjubae-stammen finnas brunanlag och silveranlag dolda i generationer eftersom man på Kirkjubae bara avlade på fux med flax och alla hästarna därför hade den färgen.

ninapina skrev:
Vet du mer om Gaukur? Har du betäckt ngt sto med honom tidigare? Vilket är hans nuvarande Blup? Vilka ston tror du han passar bäst till? Har han några tävlingsmeriter? Eller har han ngn avkomma som har tävlingsmeriter? eller har synts i ngt annat sammanhang? Mvh Nina

Nej, jag betäckte bara med min egen och Hamur frá Blesastödum i fjol. Gaukur har inte tävlats eller synts i några andra sammanhang och det finns inte några sådana ambitioner just nu.

Jag var faktiskt och hälsade på hos Gaukur igår, alltså måndags menar jag. Klockan har ju passerat midnatt nu. Kom hem från tjänsteresa vid midnatt. Det är en lugn, kelen, snäll och lättbyggd häst med väldigt tjock och lång man och svans. Han är oerhört lätthanterad och snäll att rida. Det hände en olycka för ett år sedan men det var inte hingstens fel, även om jag vet det cirkulerat sådana rykten. Gaukur går jämte en mycket aggressiv ponnyvalack, sent kastrerad och den tål inte Gaukur eller andra hingstar, och det är vid det här laget rätt ömsesisidigt. Matte Anna gick förbi valackens hage och denne kom rusande rakt mot Anna och Gaukur. Gaukur gick bakom Anna och Anna tittade inte på honom när hon rusar emellan och såg inte att Gaukur gjorde ett utfall mot valacken. Hon satte upp armen och Gaukur fick tag i den så Annas axel hoppade ur led, vilket den gjort förut kan tilläggas så det behövdes inga större krafter. Hingsten såg helt förtvivlad ut när matte bannade honom och han förstod att han träffat henne. Antagligen skulle han skydda henne mot valackens attack istället och situationen blev bara fel och olycklig. Sånt som händer om man inte har ögon i nacken! Det var dessutom inte värre än att man drog rätt axeln och Anna kunde åka hem meddetsamma.

Jag kan garantera att han är urgo att ha att göra med. Min kelgris nr ett hos Anna. Och han är inte en påträngande häst heller. Han kommer snällt fram och ber om att bli kelad, oavsett om det är ston runtomkring eller ej. Det lynnet vill jag ha på en häst. Han passar säkert lika bra till att ta fram lugna fritidshästar som han visat att han gör för att ta fram toppbedömda hästar. Det gäller bara att välja sto därefter. Innan jag träffade Gaukur hade jag hört det elaka ryktet att han var aggressiv och farlig och skadat sin ägare så hon legat på sjukhus! Så jag hade bestämt mig för att den åker jag aldrig till! Men sedan ringde jag Anna, som är en ny bekantskap för mig, i ett helt annat ärende (visste inte det var hon som ägde Gaukur) och fick höra hur det verkligen gått till samt träffade hingsten och insåg att ryktet var ju helgalet!

Kan tillägga att Anna är förvisso ny inom islandshästvärlden men har sysslat med ponnyuppfödning länge och detta är hennes 7:e godkända hingst så hon är en erfaren hingsthållare också. Tycker mycket bra om Anna och för mig är hingstägaren och hingsthållaren viktiga personer som jag måste kunna lita på om jag skall lämna ett sto till betäckning. Jag vill ha 100% ärlighet och att det är lugna, trevliga och psykiskt stabila människor med god kunskap och stor ansvars- och medkänsla om jag skall lämna mina ston till personerna ifråga. Annars avstår jag, skit samma hur bra hingsten är! Jag tar inga risker med mina ston. Inte heller orkar jag med udda, knepiga och mer eller mindre egna hingstägare eller sådana som snackar skit om andras hästar och/eller anser att deras hingst är den enda värd namnet. Pallar inte löjligt låga nivåer på resonemanget helt enkelt. Ju mer sånt ju mindre trovärdigt. Jag reagerar med att avskräckas istället... :crazy:

Jag tänker använda honom för att jag har ett par framåt ston (den typ av häst jag själv gärna rider men som är för mycket för normalryttaren) som är mycket häst och vill ha en lugn och snäll hingst med gott lynne som inte är lite mer lagom framåt samt gärna en lättare hingst eftersom de två är ganska maffiga, särskilt den ena. Dessutom är jag ute efter bra och mjuka gångarter och då båda dessa ston dessutom är 4-gångare med 4 starka gångarter, vill jag ha en hingst som är 5-gångare med 5 bra gångarter. Och så vill jag gärna ha en hingst med en attraktiv färg och kort rygg.

Gaukur har allt detta så för mig är att ett ypperligt komplement till mina egna hingstar som också har ett lugnt lynne, även om en av dem nog blir en riktigt framåt häst. Jag kan inte Gaukurs blup och vet inte hur uppdaterad den är. Orkar inte gå in på Worlfengur utan tänker nana nu. För mig är blupen oväsentlig. Däremot gillar jag att han har lite annorlunda blod i sig, vilket ofta innebär en sämre blup... Obs att jag inte har något som helst egetintresse av att tala väl om Gaukur och hans matte, mer än att jag verkligen vill ha avkommor efter honom och är jättespänd på vad mina ston kan ge med honom.

OK så det var på det viset. Ja det där med islandshästarnas färger är inte alltid så lätt.
Vera:smirk:

ninapina skrev:

Var inne och kollade på Worldfengur och Gaukurs blup är uppdaterad. Han har 113 blup, vilket inte alls är dåligt enligt det nya devalverade systemet.

Tackar för svaret! :) :bow: Jag tror nog jag ska köpa ovan nämnda färgbok och se om jag kan klura ut det här än en gång...skam den som ger sig haha

Stoets pappa är Svalur 1010 och stoet har gett två (av två) fux-avkommor, varav en med flax. Dock ska påpekas att en av avkommorna hade en fuxpappa, och som du skriver så kan ju inte fux + fux bli så mycket annat än just fux :)

Jag hoppas då sannerligen på en läcker färg, helst inte fux. Jag älskar fuxar men det vore kul med lite andra färger också.

Flax-gen? Exakt vad är det? ( Skulle gissa på ljus man och svans men är inte säker) Hur vet man det? Mitt sto är mörkfux med nästan vit man och svans, bläs och strumpa. Kan hon ha flax-gen?? Vad kan det ge för spännande färger på ett föl, speciellt om man tänker sig betäcka med silversvart hingst?

Flaxgenen är en gen som bleker det röda till ljusare färg. Den är inte dominant utan det krävs dubbla anlag för att det skall synas. Ditt sto är uppenbart en fux med flax, dvs dubbla röda anlag och dubbla flaxgener. Hon kan bära på ett dolt brunanlag, vilket är ganska vanligt, och hon kan bära på ett dolt silveranlag, mindre vanligt. Färgen på föräldrarna eller mor- och farföräldrarna, eller längre bakåt, kan ibland utesluta brunanlaget och silveranlaget. Avkomman till två svarta hästar kan nämligen INTE bära på varken silveranlaget eller brunanlaget, eftersom dessa är dominanta på svart färg och alltid syns på en häst med svart anlag. Och en silversvart eller brun eller silverbrun, är en svart häst med silveranlag, brunanlag resp både och. Så det blir samma svar till dig som till annax på vad ditt sto kan lämna för gener. Betäcker du med en silversvart kan du få svart, silversvart och om hingsten har rött anlag fux, om han också lämnar en flaxgen, kan du få fux med flax. Har ditt sto ett brunanlag kan du få brun eller silverbrun.

Däremot kan du INTE få någon black-kombination som annax som kombinerade med en black hingst, eftersom det är ett dominant anlag och någon av föräldrarna måste vara black för att bära på det. Mao, blackgenen syns alltid. Nåja, en isabellblack (där ålen kan vara svår att se) eller en skimmel född black är ju några undantag förståss. Du kan inte heller få en skimmel och inte annax heller eftersom det också är dominant och alltid syns, dvs endast en häst som är skimmel bär på skimmelanlaget.

Skulle ni betäcka era sto med tex Gaukur som har dubbla svarta gener, så kan ni inte få annat än svart eller silversvart och möjligen silverbrunt eller brunt om era ston bär på brunanlaget. Någon avkomma med röd basfärg får ni däremot inte eftersom det ju krävs dubbla anlag för det och Gaukur alltid lämnar svart så avkomman få bara enkelt rött anlag.

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
...enligt det nya devalverade systemet.
Tja, jag skulle säga att bluppen revalverades. Men i sak ändrar det ju ingenting (och är i och för sig onödigt hårklyveri) :angel: ...

Hahaha! Jo, det stämmer ju egentligen! Har inte tänkt på det. Det var blupens egen mästare som uttryckte sig så att det gått inflation i blupen så man devalverade. Men egentligen så är det ju som du säger, varje blup-poäng är ju mer värd idag jämfört med tidigare och inte tvärtom så man har revalverat. :D

Tänkte ta några intressanta exempel ur min egen avel vad gäller färgresultat:

Svart sto betäcktes med Silfurmáni som är silversvart och har dubbla silveranlag. Avkomman blev ett fuxsto med flax samt bläs, dvs dubbla röda och dubbla flaxgener. Eftersom varken mamma eller pappa har brunanlag, då de är svarta, så bär inte avkomman på något brunanlag. Däremot bär hon på en silvergen, men den är dold. Fast det syntes tydligt att hon hade randiga hovar som unghäst och dessutom ljusare ögon, vilket båda kommer från silvergenen.

Av detta kan man konstatera att både mitt svarta sto och Silfurmáni, bär på ett rött anlag samt båda bär på flaxgenen. Silfurmáni har dessutom inte lämnat en enda brun eller svart avkomma, de har alltid varit silverfärgade och han har många avkommor, så att han har dubbla silveranlag, dvs alltid lämnar silvergenen, är konstaterat genom hans avkommor. Dessutom har han stjärn och snopp och lämnar ofta tecken. Bläsen på min fuxavkomma kom från honom.

Har ett annat svart sto vars mamma är svart men också lämnat fux med flax, samt pappa är Ari från Alvargården. Här vet jag att hon har samma anlag som det andra svarta stoet, bara genom att titta på föräldrarna. Hon har fått svart från mamma men pappa lämnar alltid fux med flax så hon bär på fuxgenen och flaxgenen, som kan vara i dubbel uppsättning då mamman också bär på den, då hon alltså lämnat fux med flax med annan hingst.

Ljust musblackt sto med ljusare ögon betäcktes med Segull frá Skardi som är brunblack. Avkomman blev en gulbrunblack hingst. Uppenbart bär då min musblack på gulanlaget dolt eftersom gulanlaget är dominant och skulle synas tydligt på en fux, brun, brunblack eller silverbrun. De skulle bli gulaktiga på kroppen. Min musblack är lite gulgråaktig och väldigt ljus. Avkomman bär alltså på minst ett blackanlag, kan bli två eftersom båda föräldrar är blacka, minst ett svart anlag, men det kan också vara dubbelt eftersom såväl musblack som brunblack har svart som basanlag och även gulbrunblack. Den bär på ett enkelt gulanlag, eftersom pappan inte har ett sådant för då skulle det synas, och den bär på ett enkelt brunanlag eftersom mamman inte har ett sådant. Det kan också bära på ett rött anlag eftersom jag vet att Segull har ett svart och ett rött anlag (han har lämnat fux) samt det kan bära på flaxgenen.

Musblacken har endast lämnat avkommor med svart basfärg så kanske hon har dubbla svarta, men eftersom jag aldrig betäckt med en hingst som har röd basfärg så behöver det inte vara så. Betäcker man ett sto med ett svart anlag med en hingst med ett svart anlag så är det 75% chans att få en med svart basfärg och endast 25% chans att få en med röd basfärg.

Själv har jag ingen häst med brunanlaget. Jag undviker det och betäcker inte med röda eller bruna hingstar. Har gjort 3 undantag: två med Segull som är en kanonhingst, och ett med Hlekkur frá Hófi, som också är en kanonhingst. Men jag kommer troligen inte att göra flera undantag. Skulle vara Segull i så fall för en avkomma till mig själv. Orsaken är att det finns så många bra hingstar som inte är röda eller bruna och det är helt enkelt svårare att sälja bruna hästar och man få sämre betalt. Att föda upp hästar är ändå en förlust och att då ta risken att få en svårsåld avkomma, nej tack. Jag låter alltså helt enkelt bli av ekonomiska skäl. Jag vill inte ha in brunanlaget i min avel helt enkelt. Nu har jag haft tur och efter Segull fått en gulbrunblack, skitsnyggt guldfärgad, samt en fin musblack och Hlekkuravkomman blev svart. Jag vet dessutom att det av någon anledning inte kommit så många bruna avkommor efter Hlekkur.

Mkt färgsnack här men jag har aldrig tänkt på det tidigare och det var ju riktigt roligt. Mitt sto som jag skall betäcka till sommaren är som tidigare sagt mörkfux med vit man och svans, hon är e. Hrammur ( mörkbrun???) som är e. Feykir (skimmel) och på sommaren blir hon apelkastad, är detta ett tecken på att hon bär "skimmel-gen" eller är jag helt fel ute. Hennes mamma är svart och e.Hrafn 802(svart) och jag misstänker att mormor är röd eftersom hon heter Glöd. Vad kan jag nu få om jag betäcker med Gaukur?

Ditt sto är fux med flax och har dubbla röda anlag samt dubla flaxgener samt kan ha ett brunanlag (50% chans) eftersom hon är efter Hrammur. Hrammur är som sagt brun och inte skimmel. Han bär alltså INTE på något skimmelanlag för då hade han själv varit skimmel. Så ditt sto kan omöjligt ha något skimmelanlag med den stammen. Apelkastningen har inget med skimmelgenen att göra. Många fuxar kan bli apelkastade på sommaren. Så även fuxstoet med flax och bläs efter mitt svarta sto och Silfurmáni.
Det innebär att du kan få svart, silversvart eller möjligen brunt och silverbrunt, om ditt sto bär på brunanlaget, men inget annat.

Avkommorna kommer alla att bära på ett rött (från ditt sto) och ett svart anlag (från Gaukur) samt ett flaxanlag från ditt sto. Det röda och flaxgenen kommer att vara dolda eftersom svart dominerar över rött och alla avkommor får således svart basfärg. Om Gaukur har en dold flaxgen kan det bli dubbla flaxanlag men eftersom basfärgen blir svart och flaxgenen endast syns på röd basfärg, så kommer inte flaxanlaget att synas.

Här har jag 2 andra exempel på hur det kan bli:

Grannens isabellsto, en welsh, betäcktes med en svart ridponnyhingst, resultat: en isabell. Tydligen bar den svarta hingsten på ett rött och ett svart anlag och i detta fall gav han det röda anlaget. En isabell är en fux, dvs har dubbla röda anlag, samt en gulgen.

Dottern till ovannämnda isabell är fux och betäcktes med samma svarta hingst, resultat: en brun. Tydligen är dottern en fux som bär på brunanlaget. Nu vill jag minnas att hennes pappa var skimmel född svart och i så fall innebär det att hennes isabellfärgade mamma måste gett henne brunanlaget som helt enkelt bleker de svarta täckhåren men inte skyddshåren, så den röda färgen kommer fram på kroppen kan man säga.

Senast ändrad av en moderator:

Nu har Óskasteinn 39 afkom. IKKE ÉT rødt. Man må gå ud fra at han er homozygot sort??

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb