Sv: hingst som inte ger fuxar
Hahaha! Jo, det stämmer ju egentligen! Har inte tänkt på det. Det var blupens egen mästare som uttryckte sig så att det gått inflation i blupen så man devalverade. Men egentligen så är det ju som du säger, varje blup-poäng är ju mer värd idag jämfört med tidigare och inte tvärtom så man har revalverat.
Tänkte ta några intressanta exempel ur min egen avel vad gäller färgresultat:
Svart sto betäcktes med Silfurmáni som är silversvart och har dubbla silveranlag. Avkomman blev ett fuxsto med flax samt bläs, dvs dubbla röda och dubbla flaxgener. Eftersom varken mamma eller pappa har brunanlag, då de är svarta, så bär inte avkomman på något brunanlag. Däremot bär hon på en silvergen, men den är dold. Fast det syntes tydligt att hon hade randiga hovar som unghäst och dessutom ljusare ögon, vilket båda kommer från silvergenen.
Av detta kan man konstatera att både mitt svarta sto och Silfurmáni, bär på ett rött anlag samt båda bär på flaxgenen. Silfurmáni har dessutom inte lämnat en enda brun eller svart avkomma, de har alltid varit silverfärgade och han har många avkommor, så att han har dubbla silveranlag, dvs alltid lämnar silvergenen, är konstaterat genom hans avkommor. Dessutom har han stjärn och snopp och lämnar ofta tecken. Bläsen på min fuxavkomma kom från honom.
Har ett annat svart sto vars mamma är svart men också lämnat fux med flax, samt pappa är Ari från Alvargården. Här vet jag att hon har samma anlag som det andra svarta stoet, bara genom att titta på föräldrarna. Hon har fått svart från mamma men pappa lämnar alltid fux med flax så hon bär på fuxgenen och flaxgenen, som kan vara i dubbel uppsättning då mamman också bär på den, då hon alltså lämnat fux med flax med annan hingst.
Ljust musblackt sto med ljusare ögon betäcktes med Segull frá Skardi som är brunblack. Avkomman blev en gulbrunblack hingst. Uppenbart bär då min musblack på gulanlaget dolt eftersom gulanlaget är dominant och skulle synas tydligt på en fux, brun, brunblack eller silverbrun. De skulle bli gulaktiga på kroppen. Min musblack är lite gulgråaktig och väldigt ljus. Avkomman bär alltså på minst ett blackanlag, kan bli två eftersom båda föräldrar är blacka, minst ett svart anlag, men det kan också vara dubbelt eftersom såväl musblack som brunblack har svart som basanlag och även gulbrunblack. Den bär på ett enkelt gulanlag, eftersom pappan inte har ett sådant för då skulle det synas, och den bär på ett enkelt brunanlag eftersom mamman inte har ett sådant. Det kan också bära på ett rött anlag eftersom jag vet att Segull har ett svart och ett rött anlag (han har lämnat fux) samt det kan bära på flaxgenen.
Musblacken har endast lämnat avkommor med svart basfärg så kanske hon har dubbla svarta, men eftersom jag aldrig betäckt med en hingst som har röd basfärg så behöver det inte vara så. Betäcker man ett sto med ett svart anlag med en hingst med ett svart anlag så är det 75% chans att få en med svart basfärg och endast 25% chans att få en med röd basfärg.
Själv har jag ingen häst med brunanlaget. Jag undviker det och betäcker inte med röda eller bruna hingstar. Har gjort 3 undantag: två med Segull som är en kanonhingst, och ett med Hlekkur frá Hófi, som också är en kanonhingst. Men jag kommer troligen inte att göra flera undantag. Skulle vara Segull i så fall för en avkomma till mig själv. Orsaken är att det finns så många bra hingstar som inte är röda eller bruna och det är helt enkelt svårare att sälja bruna hästar och man få sämre betalt. Att föda upp hästar är ändå en förlust och att då ta risken att få en svårsåld avkomma, nej tack. Jag låter alltså helt enkelt bli av ekonomiska skäl. Jag vill inte ha in brunanlaget i min avel helt enkelt. Nu har jag haft tur och efter Segull fått en gulbrunblack, skitsnyggt guldfärgad, samt en fin musblack och Hlekkuravkomman blev svart. Jag vet dessutom att det av någon anledning inte kommit så många bruna avkommor efter Hlekkur.