hingst som inte ger fuxar

Sv: hingst som inte ger fuxar

Jag känner henne med Gorm..ett skäcksto han betäckte i somras fick iallafall ett fuxföl :)

jo, det är klart jag gör. Två av mina favoritpållar är fuxar, det är en fin färg, men variation förnöjer.

Nån som vet något om Flipis avkommor då?

Sagafrahaeli skrev:
Oskasteinn, världens högst bedömda vindótthingstar, lämnar inte fuxar :D

Enlig deras hemsidor så står det att Oskars ( Han kallas så..) Mamma och mormor är båda rödskäck. Så han borde väl då har röda anlag. Men ja är osäker på om han har fått nån fuxavkomma än.

Det är iaf vad som står om honom under färgfakta, så det borde ju stämma.

Nej Veronica där måste du ha fel! Han är blodtestad homozygot svart! Har aldrig hört något om en fux efter Gaukur och det borde Anna ha nämnt så mycket som vi diskuterat honom, men jag skall fråga Anna.

mandalaki skrev:
Då ändrar de förmodligen reklamen till "Oskasteinn, en av världens högst bedömda vindotthingstar";)

Jag tycker ofta att hingstannonserna är fåniga. ALLA hingstar är liksom bäst på något. Är de inte Sveriges högst bedömda femåring så var de Sveriges högst bedömda femåring för sju år sen eller så har de Sveriges högsta töltpoäng eller Sveriges bästa exteriörpoäng.

Inget av det är ju lögn men det går ändå inflation i "Sveriges bästa". Typ bästa poäng för hals-manke-bog bland sexårshingstar bedömda på våren, wow liksom;)

Hihihi! :D Jag håller med! Det är som reklam för hårschampoo ibland... :crazy:

foldar skrev:
En färgnovis undrar stillsamt, med risk för att blir helt bombarderad: Spelar det ingen roll vad mamman har för anlag? Och spelar färgen någon roll egentligen? Vi älskar väl våra hästar - även om de råkar vara fuxar...

Svart dominerar över rött och en homozygot svart har dubbla svarta anlag och lämnar alltså alltid en svart gen vilket gör att avkomman alltid får svart som basfärg. Det finns bara två basfärger, svart och rött. Brunt är svart med brunanlag. En häst med svart basfärg kan bära en röd gen utan att det syns medan en fux alltid är homozygot röd. Detsamma gäller en isabell som ju är en fux med gulanlag. Vill du veta mera så finns det en jättebra bok om detta som heter Hästens färger av Bo Furugren.

Pocahontas skrev:
Nu är det dags att ta bort denna reklamslogan, Oskasteinn har inte världens högstabedömning längre....
Redan i våras så fick Glymur frá Innri-Skeljabrekku en bedömning på totalt 8.33, Glymur är f ö en son till Gaukur som finns i sverige.

Japp och Glymur har dessutom den högsta ridbedömning någon 4-åring fått, enligt Eidfaxi.

Demon skrev:
Enlig deras hemsidor så står det att Oskars ( Han kallas så..) Mamma och mormor är båda rödskäck. Så han borde väl då har röda anlag. Men ja är osäker på om han har fått nån fuxavkomma än.

Det är iaf vad som står om honom under färgfakta, så det borde ju stämma.

Är mamma rödskäck så har hon dubbla röda anlag vilket innebär att Oskasteinn måste ha ett rött anlag! Alltså är han inte homozygot svart utan kan ge fuxavkommor. Men nu står det att pappa är svart vilket innebär att silveranlaget kommer från mamman. Det i sin tur skulle kunna innebära att mamma antingen är rödskäck med ett silveranlag eller att man bedömt mammas färg fel och att hon egentligen är silverbrunskäck och då har mamman minst ett svart anlag och alltså kan Oskasteinn vara homozygot svart. Men det går att ta reda på med blodprov,

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Nej Veronica där måste du ha fel! Han är blodtestad homozygot svart! Har aldrig hört något om en fux efter Gaukur och det borde Anna ha nämnt så mycket som vi diskuterat honom, men jag skall fråga Anna.

Det visade sig att nämnda avkomma var silverbrun. Det var en okunnig stoägare som trodde avkomman var fux...

sambaengi skrev:
Är mamma rödskäck så har hon dubbla röda anlag vilket innebär att Oskasteinn måste ha ett rött anlag! Alltså är han inte homozygot svart utan kan ge fuxavkommor. Men nu står det att pappa är svart vilket innebär att silveranlaget kommer från mamman. Det i sin tur skulle kunna innebära att mamma antingen är rödskäck med ett silveranlag eller att man bedömt mammas färg fel och att hon egentligen är silverbrunskäck och då har mamman minst ett svart anlag och alltså kan Oskasteinn vara homozygot svart. Men det går att ta reda på med blodprov,

Precis. Prata med dom på vm och troligvis är oskar homozygot svart, men dom har inte gjort nåt blodprov än vad ja vet.

Iofs spelar det inte roll för min del, gillar den hästen ändå och kan mkt väl tänka mej att använda honom.

Tack snälla för "mini-lektionen" och boktipset. Ska ut och shoppa! Det är ju superintressant! Tack, tack!

Varsågod!:) Ja det är jättekul och jag tycker den boken är lättläst. Finns att köpa både från Ridsport, SIF mfl ställen. Lycka till! ;)

Venus_in_Furs skrev:
jo, honom har jag tittat på, men jag tror han är lite för mycket häst för mina små tjockis-ston.

Draumur, vet ni något om hans anlag? och Teitur och Taktur

Draumur från Stallgården? Är han efter Ótur så har han två svarta anlag. Hans mamma, Gná frá Éfri-Brú är svart vet jag(och mycket söt dessutom).

så bara de har två svarta föräldrar så blir det inga fuxar?

mitt ena sto är e. Atlas som har en svart pappa (Otur) och en svart mamma (Vidja fra Vidvik). Hennes mamma är isabell och hon själv är fux:confused:

*lånar både knapp o tråd*

Passar på att fråga en sak jag undrar om min häst. Han är silversvart men pappan är svart och mamman fux. Har kollat upp deras föräldrar osv, men hittar ingen som är silversvart? Hur kan detta komma sig?
Här är hans stamtavla: http://web.telia.com/~u47904453/kufl/stamtavla.html

Venus_in_Furs skrev:
så bara de har två svarta föräldrar så blir det inga fuxar?

mitt ena sto är e. Atlas som har en svart pappa (Otur) och en svart mamma (Vidja fra Vidvik). Hennes mamma är isabell och hon själv är fux:confused:

Om båda de svarta föräldrarna har vars ett (= de är heterozygota anlagsbärare) dolt rött anlag (fux) så kan det bli ett fuxföl.

Mamman måste ha ett silveranlag som inte syns eftersom hon är fux. Eller så är hon silverbrun men felreggad som fux. Sen kan det ju finnas fler röda hästar på hennes sida som bär på silver som inte syns.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv