hingst som inte ger fuxar

Sv: hingst som inte ger fuxar

Har ni sett att Thorvaldur Árnason har utvecklat sin hemsida (International Horce Breeding Consultans AB) så att man numera kan få uträknat både vilken beräknad BLUP samt även vilken färg avkomman efter två individer kan få. Man fyller bara i de tilltänkta föräldrarnas reg. nummer och sedan kommer alternativen upp med svar i procent på hur stor chans man har på respektive färg.

Här är en länk direkt till uträkningssidan: http://www.ihbc.se/app/servlet/IsPedigreeBLUPF

Det är bara att börja laborera!

Kl.

Måste bara säga... ÅH, dessa underbara islandshästar med alla underbara färger :love:

:D

Tänk vad underbart det varit om man hade kunnat söka på ston även utan bedömning

förvirrad. :confused:
Trodde att det handlade om anlag för svart(E) och anlag för rött(A). Att en häst med anlag för svart(EE, Ee) men inget rött(aa) blir svart. En med anlag för båda blir brun(EEAa, EeAA, EEAA). Och att så länge det inte finns något anlag för svart så blir hästen fux(eeAA,eeAa, eeaa), med eller utan rött anlag, detta förklarar att två svarta individer kan få fux föl så länge dem båda är heterozygota(Ee), fölet har då uppsättningen eeaa. Silveranlaget ligger dolt hos fuxar därför att det bara påverkar det svarta anlaget...
Har förövrigt för mej att "oskars" mamma är skimmel?

Ack jo - han betäcker visst trots eksem, eller hur man nu ska uttrycka det då enligt ägarnas skepticism till hans klåda och symptom - dock inte i sverige men däremot i vårt grannland i söder - Danmark (Bakkeholm). Där gäller inte samma regler som i SIF.
Ella kan säkert hoppa in om hon anser att det behövs och förklara om inte texten på kjarnis sida räcker som förklaring hur detta kan komma sig:
http://www.malou.se/ny/kjarni.html

Det stämmer... Jag och Vattar står i "Ellas" stall....

Trodde att det handlade om anlag för svart(E) och anlag för rött(A). Att en häst med anlag för svart(EE, Ee) men inget rött(aa) blir svart. En med anlag för båda blir brun(EEAa, EeAA, EEAA). Och att så länge det inte finns något anlag för svart så blir hästen fux(eeAA,eeAa, eeaa), med eller utan rött anlag, detta förklarar att två svarta individer kan få fux föl så länge dem båda är heterozygota(Ee), fölet har då uppsättningen eeaa. Silveranlaget ligger dolt hos fuxar därför att det bara påverkar det svarta anlaget...

Vilket är samma sak som jag skrev men jag använde ord istället för beteckningar för att det är lättare att förstå...

Vet inget om "Oskars" mamma. Jag bar kommenterade vad som sades...

Nu blandar du ihop ... A är anlag för att modifiera svart till brunt.

E är svart och e icke-svart, dvs rött.

Nu blandar du ihop ... A är anlag för att modifiera svart till brunt.

E är svart och e icke-svart, dvs rött.

Tack Tim! Jag kollade inte efter så noga vad Vina skrev och kan inte de här bokstavsbeteckningarna utantill. Så jag får be om ursäkt för att jag inte kollade upp bättre innan jag svarade. Tycker det viktiga är att förstå hur det fungerar och har inte intressrat mig för bokstavsbetckningarna. Det blir lite mer fikonspråk då ju. Jag är likadant med allt. Jag kan tex formlerna i matte, förstår dem och har härlett alla jag kommit i kontakt med för att verkligen förstå vad det handlar om. Har haft 5:a i matte från jag började skolan och till högskolan, men när någon nämner ett namn på en formel så kan jag vara som ett frågetecken för jag är siffermänniska men namn är inte min starka sida! Men ge mig en uppgift så löser jag den! Jag kan ärligt säga att jag inte ens försökt lära mig vad bokstavsbeteckningarna på färgerna är lika lite som namnen på matteformlerna. Det viktiga för mig är förståelsekunskapen.

När jag nu ändå svarar dig måste jag fråga en annan sak och det är vad gäller sotanlaget. Om jag förstått dig rätt är det vanligt förekommande, kan vara olika placerat och olika starkt, dvs det kan vara mycket i manen eller inget, mycket på kroppen eller inget och alla varianter däremellan.

Hur vanligt är sotanlaget?

Vad är det som styr dess utbredning och styrka?

Finns det fler färganlag med liknande lite beteende?
Kan man testa för sotanlaget?

Vad är blekanlaget för något? Tänker på beteckningen bleksvart. Man säger att det kan vara svårt att avgöra om en häst är gulsvart eller bleksvart för det kan se ungefär likadant ut. Kan du utveckla det lite? Är blekanlaget "motsatsen" till sotanlaget?

Hann inte ställa alla frågor på din eminenta färgkurs!

(Fast på sätt och vis är det ju delvis rätt ändå för A=brunanlaget står ju egentligen för att det begränsar det svartas utbredning och då kommer det röda/bruna fram, dock inte på man, svans och ben.)

En annan fråga: Det finns möjligen inga planer på att din urtjusiga Tjaldur skall komma ner till mina trakter och betäcka de närmsta två åren? Jag är också sugen på att se honom IRL men har inte lust eller tid att åka långt... Var kommer han att finnas i sommar?

Hur mörka/sotiga eller ljusa/klara färgerna är verkar inte lika enkelt att svara på som den genomlogiska färgnedärvningen.

Sannolikt styr ett flertal lätt modifierade gener vilken exakt nyans av den genetiska färgen det blir.

Man kan tex se många "hervar-röda" (märkt blodröda med sot i) efter Hervar, många extra bleksvarta i vissa linjer och kolsvarta i andra tex.

Tjaldur är i Boråstrakten i år juni-juli, senare delen av säsongen "ledig och öppen för förslag", och hela nästa sommar i Norrland. Därefter oplanerat. Egentligen letar jag efter någon som vill ha honom hos sig på heltid med damsällskap året runt och hinna rida/matcha/tävla honom. Men det är inte så lätt att hitta bra "boställen" med livskvalité för en hingst. :crazy:

Senast ändrad:

...förresten borde han inte heller kunna ge enfärgade fuxar, apropå trådens namn :idea: De röda borde bli skäckar :D

Åhh vilken fin hingst! :love: Jag älskar färgen! Skulle vilja ha en häst i den färgen... kanske ska tänka om och köra till Danmark. Har ett fux sto och hennes avkomma som också är fux. Hade varit trist att få en till exakt likadan ju...

Var inde og kigge på Gaukurs afkom. Han har et rødt afkom registreret:

FEIF ID-nr. SE2005204842

Navn Dottla

Stutterinavn (oprindelse) Myrkarby

Stutteriets ID-nr. 000929 Område 01

Farvekode 1500 Rød uden aftegn

Farveforklaring Fux

Nuværende opholdsland SE

Kastrering Dato

Skæbne I live Dato for dødsfald

Far IS1998135614 - Gaukur fra Innri-Skeljabrekku

Mor SE2001201154 - Sunna fra Myrkaby

Desuden synes jeg det er vildt, at så mange tør avle på en Gaukur, der er kåret med 6.5 for benkvalitet som 4 års!! Men flot farve, det har han!! :D Hans far er også kun kåret med 7.30 for rideegenskaber.

Senast ändrad:

Den fuxen är en felregistrerad silverbrun, har jag fått förklarat för mig ;)!

Färgerna stämmer inte! Jag valde Flipi från Österåker och ett svart sto, resultat black 56,4%, cremello 5,1 %, black smoky 38,4 %, grey 3,8 %.

Och silversvarte Óskasteinn skulle med samma sto kunna ge gulsvart men inte silversvart!

Enligt sid 62 i boken hästens färger kan svarta hästar ge fuxar.

Skulle vilja uppdatera tråden inför "Beach 2008...";)

Någon som vet vilka homzygot svarta hingstar det finns att tillgå i år??

Mvh Milene

Jag var på väg att skriva Blaer från Stenholmen men kollade i WF och han har en avkomma som är reggad som fux, av 160 st!
Jórik från Lönneberga har ingen reggad röd avkomma (22 st).
Letar vidare senare.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb