hingst som inte ger fuxar

Sv: hingst som inte ger fuxar

Känner själv till Flipi och Oskasteinn. Den nya färgväxlarhingsten på Kvarnbacka (glömt namn...:o), hur är det med honom??

Kollade på Steini på islandshingstar.se, men det verkar inte som om dom avlar på honom??

Menar du läckra Heimir frá Vatnsleysa?

Har en fråga som jag slänger ut. Betäckte mitt skimmelsto med Flipi från Österåker för två år sedan men har fortfarande ingen aning om vilken färg avkomman har.
Som sagt mamman är skimmel lika så mormor (har ingen aning om vilken färg någon av dem föddes med). Mormors far är Lettir fra Flugumyri (färg?). Morfar är Siggi fra Aase.

Nu till avkomman. När hon föddes såg hon ut som en mörk musblack eller svart, sammetsgrå med mörka ben och mörkt huvud och ål. Ljus i öronen och ljusa tofsar vid kastanjerna och ljusa nästan blåa strimmor i ögonen.
Efter första pälsfällning så hade hon mycket vita stickelhår främst på halsen som praktiskt taget försvann med vinterpälsen och hela pälsen hade gulnat. Hon ser "solblekt" ut men är kolsvart under manen. Hon har fortfarande en väldigt markerad ål (vet dock inte om den är falsk...) ljusa öron och ljus päls runt kastanjerna och ljust i ögonen. Nu när hon börjar fälla så har hon en del stickelhår igen. Tyvärr har jag ingen aning om hur man lägger upp bilder annars hade jag gjort det. Tror ni att hon kommer bli skimmel? Brukar de inte skimmla i ljumskar och runt ögon först då? Och vilken fär har hon i botten? Vid id koll gissades det på musblack eller brunblack. Kan hon vara musblack med gulanlag? Går det?

Nån som har orkat läsa igenom mitt svamliga inlägg och har några idéer?

//Sara

Jobbigt att inte veta färgen på "fölet":crazy:
Men förra året när mitt föl föddes och jag försökte hitta vad han skulle få för färg, mejlade jag faktiskt till Tim (som var så snäll och svarade TACKAR TACKAR) och hon har ju givetvis rätt som vanligt:angel: Han blev ljus gulbrun - så läcker färg. Kanske kan du lägga ut en bild här så vi kan se din avkomma?!

Jag tänkte bara återgå till det som var rubriken - hingst utan röda gener. Och jag har forskat lite om Svadilfari - han verkar inte ha någon röd gen. Obs verkar, om någon här inne har bild på någon avkomma med färgen fux eller isabell efter Svadilfari så skulle jag bli tokglad om ni kunde mejla den till mig. Det är nämligen lättare att göra ett färgschema om jag vet säkert om de röda generna eller ej.
Men som sagt det verkar som om han inte har någon röd gen!
/Monica

Jag var på väg att skriva Blaer från Stenholmen men kollade i WF och han har en avkomma som är reggad som fux, av 160 st!
Jórik från Lönneberga har ingen reggad röd avkomma (22 st).
Letar vidare senare.

Vad har mamman för färg? Har sett en silverbrunblack och en ljust silverbrun efter Blaer, de kan absolut vara felreggade.

Tjaldur har f.ö. inget "helt" rött anlag eftersom det är kopplat till hans skäckanlag. Så han kan få enfärgade konstantskimlar med svart bas eller skäckar med röd bas - om inte mamman kommer med svart färg förstås. Men inga enfärgade fuxar utom om det sker en ovanlig överkorsning.

Så färganlagenm kan alltså vara ihopkopplade med anlag som skäck? Vad spännande! :) Varken rödskäck eller konstantskimmel är ju något att säga nej till :D

To (ryggskäck) och Rn (konstantskimmel) är alltid kopplat till samma ställe i arvsmassan som det röda eller svarta anlaget E/e.

Du kan lätt följa det bakåt.

En del skäckhingstar KAN inte få rödskäckföl oavsett stoets färg, andra KAN inte få andra skäckar än rödskäckföl med röda ston.

En svartskäck som fått To av en rödskäckförälder har alltså anlaget kopplat till e och nedärver dessa anlag ihop.

En svartskäck som fått To av en svartskäckförälder har anlaget kopplat till E och kan därför bara få skäckföl med svartbaserad färg.

En konstantskimmel med kopplingen Rn till E får bara mörka (kontrastrikare) konstantskimmelavkommor.

Tjalle har Rn kopplat till E och To kopplat till e.
Dvs han ger själv anlag för svartskimlar och rödskäckar, typ. Självklart kan han få svartskäckföl om mamman bidrar med E eller svartskimmelskäckföl om mamman bidrar med To och E eller rödskimmelskäckföl om mamman bidrar med Rn. :D

Men någon enfärgad fux lär bli svårt :p

em76 - den är alltid full/avstängd, maila ist :)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb