hingst med Ofeigur och Saudarkroki-linjer

Venus_in_Furs

Trådstartare
Vad finns det för hingstar i Sverige med Ofeigur och Saudarkroki (helst genom Orri och Stigur)-linjer? Helst med mer Saudarkroki än Ofeigur.. Finns det några sådana, någon som vet?

Sv: hingst med Ofeigur och Saudarkroki-linjer

Atgeir fra Vatnsleysu, han har förvisso varken Orri eller Stigur i sig, men å andra sidan finns där Ofeigur, och hanses far är Geysir fra Gerðum (Ofeigur som farfar alltså). Mamma hanses har Hervar frá Saudarkroki som pappa.. totalbedömd 8.13

Min egna favorit finns ju med, Fannar frá Auðholtshjáleigu. e. Orri, ue. Otur frá Saudarkroki. Där saknas ju istället Ofeigur.. :/ Men Fannar är totaltbedömd på 8.23 som femgångare med dålig pass (7.0)

Får kolla mer sen, nu skall jag åka och föda barn!

Goði frá Auðsholtshjáleigu, får vi inte glömma heller.
e: Orri ue: Ofeigur frá Saudarkroki. Totalbed: 8.13

Får kolla mer sen, nu skall jag åka och föda barn!

Lycka till!! eller vad man nu ska säga :)

Jag är sugen på att betäcka med Godi frá Audsholtshjaleigu. Det skulle vara spännade att se vad det blir med en korsning av Orri blodet samt Óður fra Brún (e Stígur), som är far till mitt sto. Godis mor är ju e Ófeigur frá Flugumýri, liksom Óðurs mamma.
Jag har också titta på honom för att han är 4 gångare, med bra bedömning!

Någon som vet något om hans avkommor? Hur ser de ut och hur verkar de i lynnet??

Auðholtshjáleigu verkar köra en del in- och linjeavel. Antagligen därför Orri (Otur)-blodet dominerar.

Lycka till med barnafödandet! Spännande!

Nu var du nog uppe i förlossningsyran :D - Fannar har Ófeigur som mormors far.

Vi har ett sto vars farfar är odur fra brun, och farmor e. Orri med Ofeigurblod. Så hennes pappa har ju ungefär de linjer du frågar efter. Han heter Bjartur frá Höfda, stod tidigare hos Benni Lindal.

just det ja, Godi!:d Han skulle inte vara helt fel.

Jag tänkte nämligen att det skulle vara intressant att experimentera litegrand vid ev. betäckning nästa år. Har ett sto hemma som har samma linjer som ungstoet har på moderns sida, fast ungstoet har Orri, mycket Ofeigur och Stigur på pappas sida. Ungstoet har precis samma känsliga och trevliga lynne som det äldre stoet, men är mycket tuffare, på ett bra sätt.
Ofeigur är ju känd för att ge starkt psyke och jag har träffat på många Orri-besläktade som är väldigt stabila. Tänkte att det kunde kanske vara bra att blanda detta med försiktiga stoet... Om man har tur i genlotteriet! :D

Men en helt annan avelsfråga nu, hur mycket tror/ vet(?) ni att lynne och temperament är ärftligt och hur mycket beror på moderns temperament och övriga uppväxtförhållanden?

Lycka till med barnafödandet!!

Men en helt annan avelsfråga nu, hur mycket tror/ vet(?) ni att lynne och temperament är ärftligt och hur mycket beror på moderns temperament och övriga uppväxtförhållanden?
QUOTE]

Min erfarenhet är att stoet slår igenom mer än hingsten, jag har alltid valt stabila rara hingstar till mina ston. Men det blir tuffast föl på de tuffa stona och lite skyggare föl på de skygga stona.

Ska bli extra intressant nästa är då det blir några halvsyskon med mammor med rätt olika temperament!

Miljön och hur skygg flocken är som grupp har också spelat in klart.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 240
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 082
Senast: TantAgda
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden