Hindra någon från att jobba svart

AgentCarter

Trådstartare
Finns en person jag känner som jobbar lite svart hos en halvkändis ryttare.
Personen är idag under 18 så om något skulle hända så löser det sig antagligen.
Men hen har planer på att jobba där sedan när hen gått ut gymnasiet.
Hens föräldrar säger att "Man måste jobba svart några år i denna branschen" och när jag nämner skaderisken så säger de att det går att skaffa privat försäkring.

Jag undrar vad jag kan göra för att se till att de tar sitt förnuft till fånga? Och om det nu blir så här, vart anmäler jag?
 
Sv: Hindra någon från att jobba svart

+1
LO är väldigt hjälpsamma när det gäller ungdomar som anställs/utnyttjas, behöver inte vara medlem o om en vuxen anmäler så lär de lägga in hög växel.
http://www.kommunal.se/Kommunal/Branscher-och-yrken/Djur-och-natur/
http://www.kommunal.se/ung

KL
Nej det löser sig inte om något händer om personen är under 18 år. Vid livslång invalidisering så får man typ folkpension resten av livet.
Arbetsskador på svartjobb lär inte kunna täckas av privata försäkringar.
 
Sv: Hindra någon från att jobba svart

Nej jag vet:( Är ledsen över detta, hur kan man ändra något när attityden är sådan här?
 
Sv: Hindra någon från att jobba svart

Nej jag vet:( Är ledsen över detta, hur kan man ändra något när attityden är sådan här?

Finns det inte en försäkring som du kan betala in som gäller just handräckning.
Så mot årets slut så skickar man in vem och vilka.

Och om någon jobbat svart och inget hänt låter man saken bero.....
 
Sv: Hindra någon från att jobba svart

Nej jag vet:( Är ledsen över detta, hur kan man ändra något när attityden är sådan här?

Det borde ju finnas massor av sidor som tar upp riskerna med att jobba svart? Dels är det ju olycksrisken, men även att man inte får ut någon sjukersättning (eller pension för den delen) när man blir sjuk, för sjuk blir man ibland.... Så jag föreslår att du letar upp någon sida där det finns bra förklaringar om riskerna och ser till att din kompis läser dem. Hennes föräldrar är ju knappast att räkna med menar jag :p
 
Sv: Hindra någon från att jobba svart

Nej, det finns ingen bransch där man "måste" hjälpa till med grov ekonomisk brottslighet för att få jobba. Då är det bara att ringa till Skatteverket så blir vederbörande noga utredd och aktar sig för den lösningen i fortsättningen. Däremot är det ganska kassa villkor ett tag i början, låg lön och mycket arbete - som tyvärr håller i sig tills den unga tjejen ger upp eller startar eget. Det är nog ingen som orkar vara skötare speciellt många år....

Det KRÄVS civilkurage och modighet om vi ska kunna bygga samhälle tillsammans. De som snor pengar från staten och subventionerar sig själva ska vi motverka - TILLSAMMANS. Allra mest ofta rör det sig dessutom om personer som har mycket god möjlighet att följa den skattelagstiftning som gäller utan att behöva svälta ihjäl.
 
Sv: Hindra någon från att jobba svart

Bra sida:
http://ekobrott.se/fragor-och-svar

Och så här kan man göra:

"
Hej om man vill anmäla någon som jobbar svart vart ska man ringa till?
Du ringer till skatteverkets växel / kundtjänst på 0771 — 567 567 och begär att får prata med en handläggare som tar emot din anmälan.
"

Och här är ett Internetformulär för att anmäla misstänkt skattefusk:
https://www.skatteverket.se/omskatt...ipsomskattefusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html
Ett samhälle utan svarta pengar fungerar dåligt...ett samhälle med för mycket svarta pengar fungerar sämre.

Vad menar jag med det?

Jo, att om låter grannens ungar tjäna ngr kronor svart så är inte det hela världen,men om man bygger upp stora delar på sin verksamhet på svarta kulor så är detta destruktivt för både samhälle o individer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 948
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 687
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 170
Senast: Yrsel
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 248
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp