Himalaya saltsten!!

Sv: Himalaya saltsten!!

Till Tintilar och DavidS:

Det finns väl ingen frisk häst som frivilligt äter något giftigt (om det inte finns något ämne i giftet som den saknar) och de säljer ju Himalaya salt i ridsportsaffärer.

QUOTE]

Hästar äter allt möjligt som kanske inte är så bra för dem. Sprängört, idegran och botulin/mögelkontaminerat foder är några exempel. Vad jag vänder mig mot är att det inte tycks finnas någon innehållsdeklaration för himalayasalt (då skulle man inte påstå att det innehåller "alla grundämnen i det periodiska systemet") och alltså vet man inte vad det innehåller. Vet man inte vad det innehåller och i vilka mängder känns det oansvarigt att rekommendera produkten. Många grundämnen är faktiskt MYCKET giftiga även i mindre mängder.

Ridsportsaffärer finns för att tjäna pengar. Alltsom säljs behöver inte vara bra/nödvändigt.

David

*kl*

Jag har nu under några månaders tid givit mina hästar Himalaya salt och faktiskt så gillar alla hästarna den.

Jag har själv provsmakat och det är en annorlunda saltsmak jämfört med vanlig saltsten.

De räcker länge så som det ser ut nu och samtliga hästar slickar på dem även den hästen som var hopplös med salt förut (och jo han behövde salt!!)

Jag personligen tycker dessutom att de är betydligt snyggare än vanliga, om det nu eg skulle spela någon roll :angel:

Jag köpte mina på Hööks och hade även tittat en lång tid på dem från andra försäljare men då tyckte jag att de var hiskeligt dyra vilket de inte är nu mycket med tanke på att de räcker länge.

Och nej mina hästar mår inte dåligt på något vis heller :rofl:

Olgaklara - det där stöder ju det jag och equiatrikern diskuterade, att de borde kunna ha en funktion till de hästar som äter för mycket salt, iom att de är hårdare och räcker längre.

Ang hästen som nu äter salt, det KAN ju bero på formen med.. Fbldonnan var helt hopplös förut, rörde inte sin saltsten no matter what, jag hällde havre och allt möjligt på den för att få henne att slicka på den. Nix. Det var en sån här vanlig liten i hållare på väggen.

Sen bytte hon box när K dog, och fick då en sådan där stor, i 'bottenhållare'. Vips började hon äta salt. Exakt samma salt (NaCl), men annan 'form' rent utseendemässigt, och det passade henne bättre. Bara en tanke, det spelar ju eg ingen roll VARFÖR dina hästar gärna äter himalayasaltstenen, det är bara att glädjas, men som sagt den har ju annan 'form' och 'upphängning' med, som säkerligen passar en hel del hästar bättre än den traditionella.

*KL*
Jag får väl skämmas eftersom jag har köpt en sådan:o

min tanke var att ha den i hagen iom att den inte smälter/ regnar bort lika fort som en vanlig.

De har en sten med bara salt o en med
Se o ngt mer. De äter mest på H-saltet.

Jag har himalaya saltsten till min häst..han älskar den mer än sin vanliga som oxå finns i boxen, men det slickar han ej på.....

Jag har tur för hon som äger stallet där jag har hästen är återförsäljare för St. Hippolyt hästfoder och dessa himalaya saltstenar!!:banana:

Jag tror inte att det spelar så stor roll vilken saltsten man använder.
Jag har svårt att egentligen tro att himalaya saltsten egentligen är skadlig. Om hästarna tycker om den är det kanske bra?

Jag tror inte att det spelar så stor roll vilken saltsten man använder.
Jag har svårt att egentligen tro att himalaya saltsten egentligen är skadlig. Om hästarna tycker om den är det kanske bra?
det är ur miljöaspekten- transport från Pakistan-som man inte bör köpa den.

Var transporteras de andra saltstenarna ifrån då?? Är den processen bättre ur miljösynpunkt att framställa en sådan?

det är ur miljöaspekten- transport från Pakistan-som man inte bör köpa den.

Ok i så fall bör man naturligtvis inte köpa den. Det var ett tag sedan jag läste hela tråden så jag hade förträngd den delen. Jag tänkte mer på vad den innehåller. Men det har vi tjatat om ganska länge.

Var transporteras de andra saltstenarna ifrån då?? Är den processen bättre ur miljösynpunkt att framställa en sådan?

Det som diskuteras ang miljöaspekten är transporterna. Och t ex Tysklan och Polen har stora saltfyndigheter. Och det är betydligt närmare mellan Tyskland - Sverige och Pakistan - Sverige t ex.

Ang olika processer att bryta salt (OAVSETT sort) kan du läsa mer här:

http://www.jozosalt.se/saltskola/varifran-kommer-saltet

Hoho, jag har hittat en analysdeklaration på Himalayasalt!

På tyska men till och med jag fattar det mesta. Dock har jag ju eg ingen aning om värdet av kvicksilver t ex skiljer sig från vanligt salt.

Men, ni kemikunniga etc som diskuterat detta, här är en analysrapport på himalaysasalt. (OBS - värdena skiljer sig tydligen från parti till parti)

http://www.klokast.se/GIE/Salt/HANALYS.pdf

Intressant sida. Jag kan inte ett ord tyska men man ser ju vad det innehåller. Tyvärr säger inte mängderna mig så mycket. Men det är ju små mängder av allt annat utom vanligt salt. Det är intressant att de även har mätt de radioaktiva isotoperna. Jag har försökt att googla på olika gränsvärden men har ej lyckats hitta några tabeller. Jag har nog sådant på jobb men där är jag ej den närmaste tiden. Någon annan som vet - kan ju vara intressant att veta?

Senast ändrad:

Kalium-40 var väl den enda mätbara strålande ingrediensen. Jag tror inte värdet översteg det som vi alla bär inom oss även om jag inte har siffran aktuell.

Intressant att det innehöll 99,1 % NaCl och 0,2 % vatten. H-sten kostar 33 SEK / kg. Vanlig saltsten 4,20 SEK/kg. För 28,80 får man alltså 7 gram av en blandning av barium, kalium inklusive radioaktivt sådant, järn, sulfat, magnesium och diverse knappt mätbara föreningar. Som hittat! HH

Kalium-40 var väl den enda mätbara strålande ingrediensen. Jag tror inte värdet översteg det som vi alla bär inom oss även om jag inte har siffran aktuell.

Intressant att det innehöll 99,1 % NaCl och 0,2 % vatten. H-sten kostar 33 SEK / kg. Vanlig saltsten 4,20 SEK/kg. För 28,80 får man alltså 7 gram av en blandning av barium, kalium inklusive radioaktivt sådant, järn, sulfat, magnesium och diverse knappt mätbara föreningar. Som hittat! HH

Var får du ifrån att den kostar 33kr/kg??

Var får du ifrån att den kostar 33kr/kg??

Från den här sidan kanske? Citat:

2,5-3,5 kg
Artikelnr: 4764

Himalayasalt är en ren naturprodukt med ett unikt innehåll av ca 84 olika mineraler och spårämnen, som man i Himalayasaltet hittar i minst 200 olika bindningsformer. Himalayasalt är fritt från föroreningar från dagens hav och dessutom rik på mineralämnen. Prova himalayasalt till din häst - utan tillsatser och helt obehandlat. Är du intresserad av att bara köpa himalayasalt? Kontakta oss på e-mail info@stroeh.se eller på telefon 070-5697960.

98.00 SEK
(SEK per kg: 32.67)

Varför köpa himalayasalt och bidra till miljöförstöring?! Skiljer inte spec på sånt salt och vanligt, iaf så klarar hästar vanligt salt hur bra som helst.
Tänk bara hur mycket miljön påverkas av att frakta hit det jäkla saltet...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
790
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Bison
·
Foder & Strö När man hittar ett foder som hästarna funkar bra på och som inte gör hål i plånboken så ska det sluta säljas på granngården 🤷‍♀️🤦‍♀️...
Svar
9
· Visningar
1 616
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka