Himalaya saltsten!!

Sv: Himalaya saltsten!!

Byt ut ordet "salt" mot "socker" i meningen ovan så blir det ännu klarare att kroppens sug handlar sällan om vad vi "behöver".
Vi behøver både salt och socker men inte i de mängder vi stoppar i oss i dag.
Vi får sug efter det som är "gott"; salt, socker,fett (eg de smakämnen som är fettløsliga och finns i fettet, inte själva fettet i sig)- det vi absolut behöver, tidigare delikatesser och bristvaror men vilka vi nu har alltför mycket av.
Absolut, men varför skulle vi en dag ha haft behov av dessa "bristvaror" om vi inte behövde det. Kan ju tillägga att socker inte heller är en onyttig råvara. Det är inte ens skadligt för våra tänder, tvärt om. Det är det bearbetade sockret, som saknar ämnen som från början fanns där, som är skadligt för oss och våra tänder.

Det finns ett behov av dessa ämnen. I deras naturliga form.

Fysologibok - inte för att jag brukar säga emot det som står skrivet i dem men det är en hel del saker som inte finns med där, som vi dock vetenskapligt vet, också.

Definitivt helt felaktigt! Salt (NaCl) måste vi få i oss! Men i rätt mängd! Før lite och før mycket belastar vår kropp.
Tänk bara dropp här; det vanligaste droppet man ger intravenøst är "vatten + salt"; isoton koksaltløsning.
Ja men i sin ensamma form och fel mängder ÄR det ett cellgift. Det är lika sant som det du just skrev.

Eller: Himalaya saltet är en naturprodukt med likadan sammansättning som redan finns i våra kroppar. Det är ett rent, fullständigt tillskott som våra kroppar har behov av.

Industrisalt är en reningsprodukt som är skadligt för kroppen och klassa som cellgift.

Grejen är att det inte är någon skillnad på det du kallar Himalaya salt mot det salt vi har på bordet, mer än att det vi äter är betydligt renare än det som man vill ge hästen. (Himalaya salt)
Det sk industrisaltet är renat från giftiga ämnen, som inte är borttagna ur orenat salt.

Kvicksilver, bly, plutonium är exempel på ämnen som lagras i kroppen. Förr innehöll bl a tandlagningsmedel kvicksilver, man kom underfund med att det inte var bra att tillföra kroppen i större mängder. Läs gärna vad man skriver om gravida kvinnor som inte bör äta Östersjöfisk i för stora mängder, kvicksilver lagras i det växande fostret och kan förorsaka missbildningar.

I japan efter atombomberna fick nedfallen från dessa långt fortskridande konsekvenser, ännu idag föds missbildade barn pga dessa två katastrofer. Tjernobyl står bara i sin barndom vad gäller konsekvenser av den händelsen, många blev sterila av händelsen. Det föds oerhört många missbiladade barn, och en stor % av dessa missbildningar hamnar i fortplantnings systemet dvs folk blir sterila. Vad som kommer längre fram får vi väl se, det går ju inte att överblicka i nuläget under alla omständigheter.

Troligen är nästan alla ämnen cancerframkallande. I fel uppsättning och mängd.

Varken plutonium, kvicksilver eller något annat bör tillföras kroppen i någon mängd. Ändå så görs det idag, te x kvicksilver använder man bl a i vaccinationer som ett slags konserveringsmedel, har du räknat med det du får i dig på oönskad väg också.

Jag undrar vad du har för belägg för att alla ämnen som ingår i det periodiska systemet även finns i Himalayasalt. Ununhexium har bara identifierats vid ett enda tillfälle och fanns då kvar i 0,047 sekunder innan det fallit sönder, men du hävdar bestämt att det finns i Himalayasalt! Tillåt mig att vara något skeptisk, men om du kan visa mig en trovärdig källa så kan jag alltid ändra mig. Jag skulle även uppskatta att du beskriver vilka föreningar där ädelgasrena ingår som finns i Himalayasalt. Detta utöver de positiva effekterna av bly, plutonium, kvicksilver och teknesium.

David

Om jag var du hade jag nog läst lite mer i fysiologiboken som du själv pratar om. Du blandar ihop begreppen och det är klart att det retar upp många. Natriumklorid kan väl knappast kallas för ett cellgift? Cellgifter behandlar man cancer med (vilket någon skriver om ovanför)Däremot är det inte nyttigt eftersom det rubbar saltbalansen (natrium/kalium) i cellerna och därigenom rubbar bla transporter genom cellmembranen (om jag minns rätt?) Jag tror att det är dags att inse att de som svarar här vet vad de pratar om.
Är det bara jag som tycker att den här diskussionen är på väg att spåra ur totalt?

Grejen är att det inte är någon skillnad på det du kallar Himalaya salt mot det salt vi har på bordet, mer än att det vi äter är betydligt renare än det som man vill ge hästen. (Himalaya salt)
Det sk industrisaltet är renat från giftiga ämnen, som inte är borttagna ur orenat salt.
Men det jag försöker förklara är att det vi ser som föroreningar i det naturliga saltet är inte det. Det är viktigt för balansen i vår kropp.

Varken plutonium, kvicksilver eller något annat bör tillföras kroppen i någon mängd. Ändå så görs det idag, te x kvicksilver använder man bl a i vaccinationer som ett slags konserveringsmedel, har du räknat med det du får i dig på oönskad väg också.
Jag har inte räknat tyvärr.

Nu är det inte jag som är källan till denna information så det är svårt för mig att gå in mer på detaljer. Jag försöker bara informera den fakta som finns kring saltet. Försöker dela era tankar med dem som vet mer men det sker tyvärr inte dagligen så jag hoppas att ni har tålamod. :D :bow:

Oj, jag ber om ursäkt. Jag har blandat ihop begreppen i mitt skrivande. :bow: Inge bra att förmedla sånt här på arb-tid. :D

Men det jag försöker förklara är att det vi ser som föroreningar i det naturliga saltet är inte det. Det är viktigt för balansen i vår kropp.

Men om saltet har samma balans som vi har i kroppen, då stämmer ju "dina" teorier ändå bara om saltet vore det absolut enda vi åt, eller om allt vi åt hade exakt samma balans.

Balansen i varje enskilt födoämne är väl oväsentligt, man måste väl ändå se till det totala intaget av alla ämnen?

Jag har inte räknat tyvärr.

Nu är det inte jag som är källan till denna information så det är svårt för mig att gå in mer på detaljer. Jag försöker bara informera den fakta som finns kring saltet. Försöker dela era tankar med dem som vet mer men det sker tyvärr inte dagligen så jag hoppas att ni har tålamod. :D :bow:

Det brukar vara bra att kolla fakta från fler källor än en.

Intressant sida. Jag har snabbläst den och den verkar betydligt mer trovärdig än en del annan "information" i den här tråden. Den är ju inte full av direkt felaktig information.

Det har jag. Med hjälp av denna källa, och även utan. ;)

Men om saltet har samma balans som vi har i kroppen, då stämmer ju "dina" teorier ändå bara om saltet vore det absolut enda vi åt, eller om allt vi åt hade exakt samma balans.

Balansen i varje enskilt födoämne är väl oväsentligt, man måste väl ändå se till det totala intaget av alla ämnen?
Jag tror snarare att det har med sammansättningen att göra. Men jag ska kolla upp det. :)

Det har jag. Med hjälp av denna källa, och även utan. ;)

Jag tror snarare att det har med sammansättningen att göra. Men jag ska kolla upp det. :)

Tintilar! Jag förstår inte vad du menar med detta svar?
Den källa du citerar är ett av svaren ovanför men ej mitt - det var kanske inte till mig?

Jag förstår inte varför man ska göra allting så mycket mer komplicerat än vad det är.

Salt är Salt.

Det kan omöjligt vara någon större skillnad, det kan väl inte bli någon större skillnad på hästen.

Jag kommer nog köpa en sån där sten, bara för att se om min pålle tycker bättre om en sådan, än en vanlig.
Om inte, kan han lika bra ha en vanlig.

Jag tror verkligen inte Hästsportsbutikerna sålt sådana stenar om dom varit farliga för hästarna.

Sen är dom mycket finare än vanliga saltstenar, dom är Rooosssaaa!! :love:

Till Tintilar och DavidS:

Eran debatt är ju riktigt rolig att läsa.

Men nu till min åsikt:

Naturligtvis kan inte Himalaya salt innehålla precis alla grundämnen, men säkert många av de grundämnen och föreningar som är livsnödvändiga för uppbyggnaden av både hästar och människor, för den delen. Men säkerligen innehåller saltet vissa giftiga grundämnen, som inte har några som helst positiva effekter. MEN alla ämnen förekommer i sina naturliga proportioner, vilket gör att kroppen kan rensa ut det som är giftigt och speciellt om den får sitt mineralbehov tillgodosett.

Det finns väl ingen frisk häst som frivilligt äter något giftigt (om det inte finns något ämne i giftet som den saknar) och de säljer ju Himalaya salt i ridsportsaffärer. Jag tror att de positiva delarna överväger de negativa. Till hösten när hästarna tas in köper jag antaglien Himalaya salt till min pålle.

Vad beträffar disskussionen om Himalaya salt vs. vanlig saltsten så tror jag inte att vanlig saltsten skulle vara direkt giftigt. Men man kan ju se vad på vanligt koksalt gör för människor vid överkonsumtion (högt blodtryck). Det är ju till och med vanligt att det blandas i jod i koksalten, för att vi annars inte ska få brist på det ämnet. Detta i sin tur antyder att vanligt salt inte har en tillräcklig näringssamansättning, fast å andra sidan kanske det inte är tänkt att vara den primära källan till livsnödvändiga mineraler...

Otroligt eg att man inte informerar om detta istället för att avråda folk från saltanvändning i för stora mängder. Så både människor och djur borde eg inte äta industrisalt utan naturligt salt. Därför är det klokare (och billigare) att köpa himalayasalt.

KL. inte ens läst igenom hela tråden.

finns en notis om detta i senaste Ridsport, ang. att tänka på miljön och vara miljömedveten. Det nämns då att det tex INTE är nödvändigt att införskaffa salt från Himlalaya när man kan göra det i princip från nästgårds. :crazy:

ang debatten skillnad på "salt och salt" så anser jag att du tyvärr är ledd HELT bakom ljuset, och inte kan se det hela lite objektivt, utan är övertygad om att du funnit det Magiska Mirakel Saltet :D

är som all annan reklam runt "special"produkter och dittan och dattan. Ren försäljning och trend tycker jag. Synd att folk hoppar på och köper det. Fast det är väl inte ngt nytt utan hör till historien och typiskt mänskligt å andra sidan..... men en bra regel är nog att alltid TÄNKA lite globalt och i ett större perspektiv innan man rycks med helt och hållet.......

Senast ändrad:

*KL*

Med anledning av den här tråden diskuterade jag faktiskt himalayasalt med min equiatriker häromveckan. Som konstaterade att den största skillnaden han sett var att himalayastenarna var väldigt mycket HÅRDARE än vanligt salt (han hade fått någon lampa i himalayasalt, som folk dessutom i ganska stor utsträckning 'provslickat' på *s*), och att den där månne kunde fylla ett behov för de hästar som av någon anledning anser att saltstenar är förklädda sockerbitar som ska knapras i sig. Men la till att 'om den är så hård så den står emot de så de måste slicka är det ju bra, frågan är hur det blir med tänderna om de ändå envetet ska bita'.

I övrigt diskuterade vi mest kring att 'OM det nu är från himalaya, så är ju inte det direkt det renaste ställe som finns det heller, och det lär finnas förorenat nedfall i form av regn/dimma/snö/etc i himalaya med. Måhände det 'bildats' under längre tid, fast hur länge har det legat en massa lik och skräpat i himalaya?'

Kort sagt, inte ens min equiatriker - som annars är snarast fanatisk på att det inte ska vara tillsatser, absolut inte pelleterat foder, betfor borde bannlysas och diverse andra åsikter (jag slår dövörat till på det mesta och han insisterar tack och lov inte vad gäller andras hästar), var tveksam till om himalayasalt är så himla speciellt för det första, och om det är ett dugg bättre för det andra.
Om det nu ens kommer från himalaya då.

Men att den hårdare konsistensen ev kunde vara en fördel för vissa hästar. Om man nu då inte anser man kan hälla salt i krubban ;)

Låter mycket sunt, tycker jag...
Och hur bra mår Himalaya av att allt salt bryts bort därifrån och fraktas hit?

Kanske lite OT, men ingår det i equiatrikerutbildningen att man blir så "naturlig", även pysslar med homeopati etc? Eller har du samma equiatriker som jag har haft? ;) (DW)

Absolut, men varför skulle vi en dag ha haft behov av dessa "bristvaror" om vi inte behövde det. Kan ju tillägga att socker inte heller är en onyttig råvara. Det är inte ens skadligt för våra tänder, tvärt om. Det är det bearbetade sockret, som saknar ämnen som från början fanns där, som är skadligt för oss och våra tänder.
Det finns ett behov av dessa ämnen. I deras naturliga form.

Fysologibok - inte för att jag brukar säga emot det som står skrivet i dem men det är en hel del saker som inte finns med där, som vi dock vetenskapligt vet, också.

Ja men i sin ensamma form och fel mängder ÄR det ett cellgift. Det är lika sant som det du just skrev.

Hold your horses nu!

Det spelar ingen roll om det är fruktsocker eller raffinerat socker. Det behöver inte ens vara socker, kolhydrater blir samma sak. När du äter så blir det ett syraangrepp på tänderna, det är när bakterierna reagerar med det man ätit och då bildas det syra. Syraangreppet förstör emaljen, vilket gör att bakterierna lättare får fäste, och kan ta sig längre ner i tanden.

I normalfallet så tar saliven hand om syraangreppet, men äter man för ofta hinner sliven inte reparera skadan.

När vi ändå är inne på tänder och vansinnigheter som naturligt = oskadligt. Har du sett tänder med frätskador någongång? Där syraangreppen frätt ner/bort emaljen? Det har slagits larm av tandläkare att mer och mer barn har frätskador på tänderna, och en del av detta är kopplat till det ökade läskdrickandet, saftdrickandet etc.

MEN, allt som har surt PH fräter. JUICE och sura frukter, är också en STOR bov och ge lika fula frätskador som t ex sockerfri läsk.

Så hur naturligt apelsiner än är t ex, så är de direkt skadliga för tänderna om man äter det mycket och/eller ofta. Dvs ett 'nyttigt mellanmål' 4 ggr per dag i form av en apelsin är rena mardrömmen tandmässigt sett. Att ta ett 'naturligt' glas färskpressad juice av äpple/apelsin/etc är inte heller oskadligt.

Men jag vill gärna höra på vilket sätt socker - oavset sort - skulle vara BRA för tänderna? ;P

Låter mycket sunt, tycker jag...
Och hur bra mår Himalaya av att allt salt bryts bort därifrån och fraktas hit?

Kanske lite OT, men ingår det i equiatrikerutbildningen att man blir så "naturlig", även pysslar med homeopati etc? Eller har du samma equiatriker som jag har haft? ;) (DW)

Jag har samma som du misstänker jag, initialerna är samma och med tanke på din bostadsort, så ;)

IOfs så den equiatriker jag hade innan, hon var baske mig ÄNNU mer 'rabiat' (D nöjer sig ju med att uttrycka åsikten men blir ju inte sur/aggresiv/offensiv - inte mot mig iaf - om jag inte varken håller med eller gör som 'han tycker'. Jag fodrar t ex med Kraffts pellets, och D vet det och nöjer sig med att tycka att han aldrig skulle det. Fd equiatrikern skulla tjatat om den där kraften som roten till ungefär ALLT ont som drabbade hästarna i tio år framåt).

Så jag tror de lär sig en hel del av det inom utbildningen, det hänger ju mkt ihop med hela det 'österländska tänket', sen är det nog olika hur mycket individen 'tar till sig' det? Tror jag..

Och ja, miljöaspekten är en annan del, den har dock redan tagits upp så den skippade jag, men den diskuterade vi ju med.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
790
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 445
Senast: Bison
·
Foder & Strö När man hittar ett foder som hästarna funkar bra på och som inte gör hål i plånboken så ska det sluta säljas på granngården 🤷‍♀️🤦‍♀️...
Svar
9
· Visningar
1 616
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka