Himalaya saltsten!!

Sv: Himalaya saltsten!!

Då ska vi se. Tabell över periodiska systemet i ordning efter atomer.
http://www.studera.com/nytto/persys/per_sys.htm

Såhär är det. Alla de mineraler som finns i det periodiska systemet behöver våra kroppar. Det är ju inte så konstigt efter som att vi är varelser tillverkade av naturen själv. ;) Anledningen till att vi söker efter salt är ju att vi söker de mineraler som salt i sin naturliga form, innehåller. Vi är ju gjorda så fiffigt att våra kroppar säger till och ger oss ett sug när vi har brist på ngt. Men det salt som vi stoppar i oss idag innehåller inte det vi har behov av vilket innebär att bristen består och vi äter mer salt.

Saltet som vi äter består ju som sagt endast av 2 grundämnen ur det periodiska systemet. Natriumklorid i sin ensamma form (alltså utan de andra mineralerna) är ett rent cellgift. Dödligt för människans celler. Men som sagt i rätt sammasättning är det INTE skadligt för kroppen. Detta gäller också alla de andra ämnen som finns i naturligt salt.

VARFÖR? Jo, i våra kroppar, i blodet osv, så finns alla dessa grundämnen i en speciell uppsättning. Vi behöver mao alla dessa ämnen för att vi är uppbyggda av dem. Vi har dem naturligt i oss, alla ämnen i det periodiska systemet. Himalayasaltet har exakt samma sammansättning som våra kroppar, av dessa ämnen. Det är alltså uppbyggt på samma sätt. Man kanske kan säga att det vi naturligt har i oss är just salt, i sin naturliga form. Men att tillsätta dessa ämnen enskillt och i fel mängd (alltså fel mängd i relation till de andra ämnena) är alltså riktigt skadligt i vissa fall. Som tex på det sätt vi äter saltet vi i regel har på matbordet.

Det är inte riktigt så enkelt som att ett ämne är farligt och ett annat är det inte. Alla vet vi ju att man inte kan ta upp en viss näring utan hjälp av andra ämnen. I naturliga produkter som frukt, salt osv så finns både näringämnena OCH de ämnen som hjälper oss att tillgodoge oss ämnet. Ämnen är beroende av varandra.

Saltet vi äter idag används som sagt mestadels i industri, kemisk industri och används i regel till att rena med och i andra kemiska processer. I detta ändamål ses mineraler och spårämnen som föroreningar men också som en tillgång efter som att man sen sorterar ut dessa och säljer som dyra tillskott. Men tillskott kan vi inte tiollgodose oss på rätt sätt efter som att det saknas ämen OCH vi får dem i fel uppsättning.

Gick det att förstå? Vi behöver sammasättningen som finns i salt. Samma sammansättning och ämnen som vi själva är uppbyggda av.

Industrisalt ger oss smak och belastning på kroppen/cellerna medan salt i sin naturliga uppsättning ger oss de ämnen som vår kropp behöver och som orsakar vårt behov av att äta ngt salt (saltsug), samtidigt som det inte belastar oss alls.

Läs gärna de länkar jag gav dig i ett tidigare inlägg, här är ett utdrag ur en av dessa.

Vakuumsalt

Vakuumsalt är bergsalt som man har raffinerat. Man pumpar ner rent vatten i stora saltfyndigheter och löser upp saltet till en saltlösning. Denna saltlösning renas från föroreningar med speciella kemikalier och man låter sedan vattnet koka bort antingen under tryck eller under vakuum (undertryck). Man får då ett salt som är till >99,9% ren natriumklorid. Med hjälp av kokningen kan man dessutom styra storleken på saltkornen, så att man kan få grovkornigt eller finkornigt salt, beroende på vad man vill ha det till. Ett sätt som används för att bryta bergsalt är genom borrning. Produkten man får då är just vakuumsalt. Det man gör är att man borrar sig ner i saltlagret i berggrunden och sprutar ner vatten. Saltet löser sig i vattnet och man tar upp lösningen genom ett annat rör. När vi i Sverige pratar om vakuumsalt menar vi oftast bergsalt som är brutet på detta sätt. Eftersom vakuumsalt är så rent är det mycket användbart. Man har det till mat, kemisk industri, avhärdning, lantbruk, fiskeindustri och mycket, mycket annat.

Så sammanfattningsvis är det inte industrin som tillverkar salt, utan industrin använder sig av det salt man utvinner.

Det är naturligtvis inte nyttigt att äta natriumklorid i stora mängder. Men jag tycker att du ska läsa de svar som du har fått här ovan om alla grundämnena i persyst. Ditt resonemang stämmer inte riktigt med verkligheten. Ett par exempel :en hel del av dessa ämnen finns inte i naturen och en del andra ingår ej i salter. Flera av dem bla plutonium är mkt giftigt även i små mängder.

*KL*
Vad är då summan av det hela? Vilket är bäst o ge hästen "vanlig" saltsten eller Himalaya salt?
Jag är helt novis vad gäller alla grundämnen o sånt (skulle nog hängt med lite bättre i skolan):p

Min fråga är fortfarande om Himalayasalt innehåller Ununhexium! Det vore ju onekligen intressant. Det finns även ämnen i det periodiska systemet som beskrivs som "ännu ej upptäckt". Finns de i Himalayasalt som enligt dig innehåller alla ämnen i det periodiska systemet? Se för övrigt de andra inläggen. Beskriv även gärna vilka positiva effekter bly, plutonium, teknesium och kvicksilver har på kroppen.

David

*KL*
Vad är då summan av det hela? Vilket är bäst o ge hästen "vanlig" saltsten eller Himalaya salt?
Jag är helt novis vad gäller alla grundämnen o sånt (skulle nog hängt med lite bättre i skolan):p

Ge vanlig saltsten!!!!!!!

David

Ja precis. Jag ber om ursäkt om jag formulerat mig dåligt men vad jag kan minnas sa jag någonting i den här stilen: "95% av saltet går till industrierna". :bow:

Jag vet inte benämningen på alla ämnen som ingår i saltet. Om dessa ämnen sopm du nämner, alla ingår i det periodiska systemet så är svaret JA.

Och vartända ämne som finns där finns också naturligt i vår kropp, i samma uppsättning som i saltet. På precis samma sätt. Mao är salt och allt som finns i det redan något som vi är byggda av. Därför passerar alla dessa ämnen (om de förekommer i rätt sammansättning) obehindrat genom vår kropp och våra celler. Efter som att det är detsamma som oss är det också lika lätt för det att vandra genom kroppen/cellerna etc. Det är inget gift det är ett kroppsligt ämne. Därfär är dessa ämnen inte heller skadliga för oss även om de i fel uppsättning är dödliga gift.

Läs mitt svar precis ovan. Ja, vissa ämnen är giftiga i minsta lilla mängd, men inte i rätt sammansättning med vissa andra ämnen. Varför? Jo som jag skrev. Det är redan en del av oss. Vi har det redan i vår kropp. Så i rätt sammansättning är det INTE skadligt utan helt naturligt och ofarligt. Inte i rätt mängd utan i rätt sammansättning.

Sammanfattningsvis kan man säga, Himalaya salt är en produkt som inte är renad, medan det salt vi äter är renat. De man kallar tillsatser försvinner vid kokningen, och saltet blir därför lite mer än 99 % rent natrium jämfört med Himlaya saltet som håller en renhetsgrad på ca 93-95 % natrium resten är slaggprodukter som finns i vanlig bergmalm.

Senast ändrad:

Jag vet inte benämningen på alla ämnen som ingår i saltet. Om dessa ämnen sopm du nämner, alla ingår i det periodiska systemet så är svaret JA.

Och vartända ämne som finns där finns också naturligt i vår kropp, i samma uppsättning som i saltet. På precis samma sätt. Mao är salt och allt som finns i det redan något som vi är byggda av. Därför passerar alla dessa ämnen (om de förekommer i rätt sammansättning) obehindrat genom vår kropp och våra celler. Efter som att det är detsamma som oss är det också lika lätt för det att vandra genom kroppen/cellerna etc. Det är inget gift det är ett kroppsligt ämne. Därfär är dessa ämnen inte heller skadliga för oss även om de i fel uppsättning är dödliga gift.

Du menar alltså att radon, plutonium och polonium plötsligt inte är giftiga eller cancerframkallande eftersom de andra ämnena i periodiska systemet uppväger deras brister? :eek: (Synd att Litvinenkos läkare inte kände till detta! :cool:) Det skulle ju betyda att vi löst frågan om slutförvaring av kärnavfall - gräv ner det tillsammans med rätt proportioner av övriga ämnen i periodiska systemet så försvinner radioaktiviteten genom ett trollslag. :idea:

Och bly, arsenik och kvicksilver helt plötsligt blir nyttiga spårämnen till följd av att de balanseras upp av andra ämnen (kanske radon och plutonium?)? :confused:

I vilket fall får jag tacka dig för att du klargjorde innehållet så att jag fortsättningvis vet vilket salt jag ska köpa och vilket jag inte ska köpa (eller ens gå nära). :bow:

(Förresten - har du kikat på länken HH postade? Gör det annars! :idea:)

Sammanfattningsvis kan man säga, Himalaya salt är en produkt som inte är renad, medan det salt vi äter är renat. De man kallar tillsatser försvinner vid kokningen, och saltet blir därför lite mer än 99 % rent natrium jämfört med Himlaya saltet som håller en renhetsgrad på ca 93-95 % natrium resten är slaggprodukter som finns i vanlig bergmalm.

Eller: Himalaya saltet är en naturprodukt med likadan sammansättning som redan finns i våra kroppar. Det är ett rent, fullständigt tillskott som våra kroppar har behov av.

Industrisalt är en reningsprodukt som är skadligt för kroppen och klassa som cellgift.

Tycker du detta är enbart skojjigt också?!
Beskriv även gärna vilka positiva effekter bly, plutonium, teknesium och kvicksilver har på kroppen.

För min del så är det inte ens skräckblandad förtjusning, :cool: det närmar sig mest den gamla vetskapen om att "allt går att sälja med mördande reklam"

... dessvärre kan det nästan tolkas bokstavligt nu. :devil:

Du menar alltså att radon, plutonium och polonium plötsligt inte är giftiga eller cancerframkallande eftersom de andra ämnena i periodiska systemet uppväger deras brister?
Troligen är nästan alla ämnen cancerframkallande. I fel uppsättning och mängd. Men du har väl inte cancer och jag kan garantera att du har och alltid har haft alla ämnen som ingår i det periodiska systemet, i din kropp. ;)

Tycker du detta är enbart skojjigt också?!

För min del så är det inte ens skräckblandad förtjusning, :cool: det närmar sig mest den gamla vetskapen om att "allt går att sälja med mördande reklam"

... dessvärre kan det nästan tolkas bokstavligt nu. :devil:

När jag skrev skoja så menade jag att David nog inte alls egentligen undrar över detta utan är helt på det klara med att tintilar inte har ett bra svar. Men det blir mycket roligare att fråga svåra frågor än att bara munhuggas. Tycker jag med :p

Sara/ som ger vanligt rent hemskt skadligt NaCl :D;)

Då ska vi se.
-----------------------------------------
Vi är ju gjorda så fiffigt att våra kroppar säger till och ger oss ett sug när vi har brist på ngt. Men det salt som vi stoppar i oss idag innehåller inte det vi har behov av vilket innebär att bristen består och vi äter mer salt.
---------------------------

Nej. Tyvärr fungerar det inte så enkelt!

Byt ut ordet "salt" mot "socker" i meningen ovan så blir det ännu klarare att kroppens sug handlar sällan om vad vi "behöver".
Vi behøver både salt och socker men inte i de mängder vi stoppar i oss i dag.
Vi får sug efter det som är "gott"; salt, socker,fett (eg de smakämnen som är fettløsliga och finns i fettet, inte själva fettet i sig)- det vi absolut behöver, tidigare delikatesser och bristvaror men vilka vi nu har alltför mycket av.

Sedan får vi sug efter det som stimulerar vårt beløningssystem i hjärnan: "Trøsta mig (aldrig) med en karamell (..eller chips)

-------------------------------------

Saltet som vi äter består ju som sagt endast av 2 grundämnen ur det periodiska systemet. Natriumklorid i sin ensamma form (alltså utan de andra mineralerna) är ett rent cellgift. Dödligt för människans celler. s
---------------------------

Definitivt helt felaktigt! Salt (NaCl) måste vi få i oss! Men i rätt mängd! Før lite och før mycket belastar vår kropp.
Tänk bara dropp här; det vanligaste droppet man ger intravenøst är "vatten + salt"; isoton koksaltløsning.

Finns att läsa mer i varje fysiologibok.

(Sedan ska man inte glømma att häst och människa har olika fysiologi och sätt att hantera salt. Hästar kan leva med att enbart dricka bräckt (lättsaltat) vatten ( i carmague ex) vilket vi männisor inte kan, vår fysiologi kan inte hantera så mycket salt.)

Min førutfattade mening är att jag inte kommer kunna øvertyga dig om att det jag skriver är sant. (korrigera mig om jag har fel här)
Men kanske viktigt før någon annan att läsa.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
790
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 445
Senast: Bison
·
Foder & Strö När man hittar ett foder som hästarna funkar bra på och som inte gör hål i plånboken så ska det sluta säljas på granngården 🤷‍♀️🤦‍♀️...
Svar
9
· Visningar
1 616
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka