Himalaya saltsten!!

Sv: Himalaya saltsten!!

Hästar som inte arbetar hårt klarar sig normalt med saltsten.
Om man vill ha kontroll över saltet kan man lika gärna strunta i saltstenen.
PL

Hästar som inte arbetar hårt klarar sig normalt med saltsten.
Om man vill ha kontroll över saltet kan man lika gärna strunta i saltstenen.
PL

Vad är hårt arbete?

Måste tävlande innebära hårt arbete? Vad händer med en häst som rids minst 1 timme om dagen och svettas en hel del i varmt väder. Dvs häst som jobbas ordentligt.

Jag bara blir lite fundersam eftersom hästar i hård träning frivilligt inte kompenserar för saltbehovet. Hur gör då inte en häst som inte arbetar så hårt men svettas en hel del i form av varmt väder??

Vi har mätt det frivilliga saltintaget hos åtta travhästar i hård träning. Deras saltsten vägdes varje dag i sammanlagt 50 dagar (tabell 2). Studien visar att det frivilliga saltintaget var mycket lågt och att flera av hästarna levde med en större eller mindre saltbrist. Hos sex av de åtta hästarna täckte det frivilliga saltintaget inte ens deras beräknade vilobehov på 20-25 g/dag, dvs. de förluster som de dagligen gör med urin och träck. Dessa hästar hade också höga nivåer av det natriumsparande hormonet aldosteron.

Kroppen kan försöka kompensera för en saltfattig diet genom att ta natrium från skelett och muskulatur. Vilka konsekvenser den typen av reglering får för hästen i det långa perspektivet vet man inte. Den här studien visar dock att en saltsten inte är ett optimalt sätt att erbjuda hårt arbetande hästar salt på. Salt ska istället ges som ett tillskott i fodret, i en mängd som motsvarar den aktuella dagsförlusten.

Flera dygn att kompensera svettförluster

I en studie där fyra travhästar fick 40 g salt med fodret varje dag, visade det sig att deras urin nästan inte innehöll något natrium alls efter att de utfört ett simulerat travlopp på rullmatta (figur 3). De fyra travhästarna tvingades aktivera natriumsparande mekanismer i två dygn för att försöka kompensera för svettförlusterna under travloppet. Tredje dygnet började hästarna utsöndra lite natrium igen och enligt våra beräkningar skulle de vara helt kompenserade efter sju dagar. Att kompensera för en saltförlust under flera dagar kan vara acceptabelt om hästarna inte tränas eller tävlas under dessa dagar. Skall hästarna däremot tävla kort efter en stor svettförlust måste den ersättas samma dag, så att hästen är i positiv saltbalans inför tävlingen.

*KL*
Jag har ju 3 stenar uppsatta o de vanliga slickas det på lite grann o sen ingenting.
H-stenen är snart förbrukad.

Detta märkte jag snabbt när det gällde det ena fullblodet. Han ratade den vanliga men slickar på H-stenen

Jag ger inte hästarna extra salt hela tiden utan under tider jag vet att de behöver mera salt. Idag finns det dessutom salt i de flesta fullfoder!!
Sa ju att det var bra att du ser till att de får tillräckligt med salt på annat sätt.

Och nej du har så fel som du bara kan! Saltstenar reglerar inte behovet av salt på något vis om de behöver extra salt vid tex hård träning mkt varmt klimat etc.

Läs vad jag skrev! MÖJLIGHET att TILL VISS DEL reglera sitt saltbehov själva. Skrev aldrig att de TOTALT reglerar det själva, som t ex vid HÅRD träning. Sen har vi säkert olika åsikt om vad det är men det behöver vi inte diskutera.

Gränsvärden är inte riktigt samma sak. Du kanske får läsa på lite vad det är!

Farlig mängd att inta, kalla det vad du vill. Den väsentliga skillnaden är att tungmetaller kan du inte bli av med men effekten av vitlök kan du. Tog vitlöken mest som exempel att där blev folk hysteriska och slutade genast att ge men lite tungmetaller som ligger under gränsvärdena är försumbara.

Och hur de klarar av att prestera är väl då ett underverk :angel:
Har aldrig kommenterat prestationer. Skulle inte stoppa i mina hästar det vare sig de är högpresterande eller skogsmullar. Det är ANLEDNINGEN till att använda H-salt istället för vanlig saltsten som diskuteras, inte hur prestationen påverkas.

Hur ett helt vanligt salt kan vara en bluff kan jag övh inte förstå. Men det får stå för dig, man trodde att även jorden var platt förr :cool:
Det är ju just att H-saltet skulle vara ett så mycket bättre salt än vanligt salt, från kartong elle sten, som är en bluff, och som en del i tråden åtminstone verkar tro och propagera för.

Sa ju att det var bra att du ser till att de får tillräckligt med salt på annat sätt.

Läs vad jag skrev! MÖJLIGHET att TILL VISS DEL reglera sitt saltbehov själva. Skrev aldrig att de TOTALT reglerar det själva, som t ex vid HÅRD träning. Sen har vi säkert olika åsikt om vad det är men det behöver vi inte diskutera.

Men enligt den forskningen som finns så gör de inte det! Vad menar du med det ang hård träning?? För mig är det trav/galopp/fälttävlan.

Farlig mängd att inta, kalla det vad du vill. Den väsentliga skillnaden är att tungmetaller kan du inte bli av med men effekten av vitlök kan du. Tog vitlöken mest som exempel att där blev folk hysteriska och slutade genast att ge men lite tungmetaller som ligger under gränsvärdena är försumbara.

Gränsvärde är inte farlig mängd utan den mängden du kan få i dig utan påverkan

Har aldrig kommenterat prestationer. Skulle inte stoppa i mina hästar det vare sig de är högpresterande eller skogsmullar. Det är ANLEDNINGEN till att använda H-salt istället för vanlig saltsten som diskuteras, inte hur prestationen påverkas.

Du talade om att min hästhållning var dålig, det har du ingen aning om! Detta grundade du på att jag skrev om ett av fullbloden som med H-stenen faktiskt slickade på den (vilket den inte gör på vanlig saltsten) fick lite mer sysselsättning när han var i boxen!

Det är ju just att H-saltet skulle vara ett så mycket bättre salt än vanligt salt, från kartong elle sten, som är en bluff, och som en del i tråden åtminstone verkar tro och propagera för.

Har JAG skrivit det?? Och hur i hela friden kan ett salt vara en bluff. det är ju för fasiken bara salt!!!! :mad:

Jag har get det pga av de anledningar jag tidigare skrivit och INGENSTANS har jag skrivit att det skulle vara bättre än annat salt! Tycker du skall läsa VAD folk här skriver och inte läsa in egna tolkningar i andras meningar som inte finns!!!

Tycker inte att det bara är avgörande vilken prestation den utför, utan hur mkt den faktiskt svettas.
Mitt sto svettas oerhört mkt o eftersvettas dessutom , mens den andra svettas mer normalt.

De som har sina hästar ute vid värsta bromsinvasionen får hästar som svettas kopiöst bara av att gå i hagen.

Tycker inte att det bara är avgörande vilken prestation den utför, utan hur mkt den faktiskt svettas.
Mitt sto svettas oerhört mkt o eftersvettas dessutom , mens den andra svettas mer normalt.

De som har sina hästar ute vid värsta bromsinvasionen får hästar som svettas kopiöst bara av att gå i hagen.

Fast nu var det ju inte saltet utan att Kirre ansåg att mina hästar hade det dåligt eftersom jag angav H-saltet som sysselsättning för den ena hästen :crazy: Dvs fd galoppören som jag fick krubbitandet med på köpet.

Jag håller fullt med dig i det du skriver och har även så skrivit tidigare att det är hur mkt hästen som individ svettas som avgör hur mkt salt den behöver

Jag är väl lite naiv, men jag tror inte att den skulle godkännas i S. eller EU för den delen om den inehöll för mkt av tungmetaller mm.

Tror att VI får i oss mkt mer via fisk.

Det måste väl bero på ngt att många hästar ratar de vanliga stenarna:confused:- kemikalier kanske.
Jag är glad om mina äter ngt slags salt frivilligt.

Ett stort överintag kan väl inte vara bra det heller, även om de kissar ut det mesta.
För mkt salter i urinblåsan / njurarna är väl inte bra för ngn:confused:

Men enligt den forskningen som finns så gör de inte det! Vad menar du med det ang hård träning?? För mig är det trav/galopp/fälttävlan.

Till viss del, jo, vad är annars vitsen med saltsten övh?

Du talade om att min hästhållning var dålig, det har du ingen aning om! Detta grundade du på att jag skrev om ett av fullbloden som med H-stenen faktiskt slickade på den (vilket den inte gör på vanlig saltsten) fick lite mer sysselsättning när han var i boxen!

Här har nog DU läst in lite mer än jag skrev och jag har INTE talat om prestationen dina hästar utför. Ja, jag kommenterade att saltsten som sysselsättning kan ifrågasättas men nämnde INTE något gällande prestation. Bra om h-salt funkar som sysselsätting för din häst då, själv hade jag kanske försökt hitta något utan det tidigare diskuterade negativa innehåll om jag hade dina problem. Coola ner dig lite. :cool:

Har JAG skrivit det?? Och hur i hela friden kan ett salt vara en bluff. det är ju för fasiken bara salt!!!! :mad:

Skrev inte att DU skrivit, du citerade själv vad jag skrev "en del i tråden"....

Jag har get det pga av de anledningar jag tidigare skrivit och INGENSTANS har jag skrivit att det skulle vara bättre än annat salt! Tycker du skall läsa VAD folk här skriver och inte läsa in egna tolkningar i andras meningar som inte finns!!!

Har inte läst in något mer än någon skrivit. På ett skrivet forum kan man emellanåt få lägga in en extra förklaring, de som läser är inte alltid tankeläsare. Det löser ofta många frågeställningar. :)

Så länge någon genom en produkts marknadsföring får för sig att en produkt har egenskaper som den inte har, så kallar jag det en bluff och det är bara att läsa tidiga inlägg så finns det faktiskt de som propagerar för att saltet i sig faktiskt är bättre än vanligt salt.

Var bara intresserad av att få en (1) övervägande positiv sak (överväger de negativa alltså) nämnd men inte fått det av någon.

The end..... over and out...

*KL*
Vilken tuuur att man inte har läst ngn innehållsdeklaration;)
såg bara en som köpt en sådan o ville minsann oxå ha en:o

Till viss del, jo, vad är annars vitsen med saltsten övh?

Återigen, enligt de försök som gjort på hästar så får de inte i sig så pass mkt salt via saltsten att de reglerar behovet vid ansträgning, behöver inte vara hårt arbete

Här har nog DU läst in lite mer än jag skrev och jag har INTE talat om prestationen dina hästar utför. Ja, jag kommenterade att saltsten som sysselsättning kan ifrågasättas men nämnde INTE något gällande prestation. Bra om h-salt funkar som sysselsätting för din häst då, själv hade jag kanske försökt hitta något utan det tidigare diskuterade negativa innehåll om jag hade dina problem. Coola ner dig lite. :cool:1

Du "läste" in i mitt inlägg att jag skulle ha dålig hästhållning och det var det jag svarade på! Och vidare så hade du läst det jag svarade så hade du inte skrivit som du nu gjort i inlägget ovan utan faktiskt insett att det inte är min hästhållning som gjort hästen som den är :angel:

Har inte läst in något mer än någon skrivit. På ett skrivet forum kan man emellanåt få lägga in en extra förklaring, de som läser är inte alltid tankeläsare. Det löser ofta många frågeställningar. :)

Då behöver man inte heller anklaga någon för dålig hästhållning direkt heller!

Så länge någon genom en produkts marknadsföring får för sig att en produkt har egenskaper som den inte har, så kallar jag det en bluff och det är bara att läsa tidiga inlägg så finns det faktiskt de som propagerar för att saltet i sig faktiskt är bättre än vanligt salt.

Nu är det som så att denna stenen marknadsförs inte som ngt under medel till häst vad jag vet och de som jag kommit i kontakt med saluför den endast som saltsten!

Var bara intresserad av att få en (1) övervägande positiv sak (överväger de negativa alltså) nämnd men inte fått det av någon.

The end..... over and out...

På vilket sätt skulle ett salt vara mer positivt än något annat salt?? Förutom då att de inte "försvinner" i regn eller svettas inte är kemiskt framställt??

vad ville du höra?? Att de gav hästar med vingar? Eller att de går bättre i dressyr?

::KL::

Ursäkta om ngn redan sagt det här, men varför köpa en saltsten från Himalaya och bidra till växthuseffekten?
För hästen spelar det nog ingen roll varifrån satstenen kommer, och innehåller den dessutom alla de där konstiga ämnena kan man nog lika gärna köpa en vanlig svensk saltsten!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
790
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 444
Senast: Bison
·
Foder & Strö När man hittar ett foder som hästarna funkar bra på och som inte gör hål i plånboken så ska det sluta säljas på granngården 🤷‍♀️🤦‍♀️...
Svar
9
· Visningar
1 616
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur