Himalaya saltsten!!

Sv: Himalaya saltsten!!

Fast jag vet att man inte kan beräkna saltintaget för en individ!

Hur kommer det sig att du VET?
Vad är egentligen skillnaden jämfört med allt annat man räknar på? Det är också indivduellt, en del krävor massor trots lite arbete och en del kan leva på luft trots hårt arbete. Alltså troligtvis lika indivduellt som saltbehovet är. Men dessa parametrar (energi/protein Ca/P Mg) räknar de flesta på. Även mineralerna påverkas ju av svettningsmängd och arbete.

Hästar som okynnes äter salt är ngt helt annat!

Som någon redan frågat, hur VET du att den plötsligt får i sig RÄTT mängd bara för att du upplever att den slickar mer "normalt" på en H-sten?

*KL*
mina hästar slickar mer på H-stenen än den vanliga som de även har.
Ska fråga dem varför:D

Hur kommer det sig att du VET?
Vad är egentligen skillnaden jämfört med allt annat man räknar på? Det är också indivduellt, en del krävor massor trots lite arbete och en del kan leva på luft trots hårt arbete. Alltså troligtvis lika indivduellt som saltbehovet är. Men dessa parametrar (energi/protein Ca/P Mg) räknar de flesta på. Även mineralerna påverkas ju av svettningsmängd och arbete.

Efter ett antal utlandstävlingar och en förbundsledning som puschar för just att man skall se upp med saltbrist vilket kan leda till en hel del problematiska bekymmer så vet jag att det är något som är svårt att räkna på. Självfallet finns det minimum, men det beror också på hur hästen är!

Som någon redan frågat, hur VET du att den plötsligt får i sig RÄTT mängd bara för att du upplever att den slickar mer "normalt" på en H-sten?

Jag chansar inte! Således ger jag extra salt!

För mkt salt är inte farligt, men däremot för lite!

Men den som åt mycket behöver du ju inte bekymra dig för då, enligt dig själv och den som åt för lite ger du extra salt. Vad ska du med H-saltet till då? :confused: Hur som så kan du ju själv enkelt reglera saltintaget åt alla dina hästar utan någon saltsten alls genom att tillsätta den mängd du anser att respektive häst behöver, verkar klart säkrast om du är bekymrad över deras saltintag. Att saltbrist inte är så bra har väl ingen argumenterat emot, eller?

VARFÖR är den så mycket bättre än en vanlig saltsten så att det är värt att betala mer, ur alla synvinklar, personligt och miljömässigt? Och även hälsomässigt, med tanke på tungmetallerna då som det verkar innehålla. DET är jag intresserad av att få ett vettigt svar på. :) Har hittills inte sett ett enda inlägg med en acceptabel/förståelig anledning i hela tråden från någon faktiskt.

Men den som åt mycket behöver du ju inte bekymra dig för då, enligt dig själv och den som åt för lite ger du extra salt. Vad ska du med H-saltet till då? :confused: Hur som så kan du ju själv enkelt reglera saltintaget åt alla dina hästar utan någon saltsten alls genom att tillsätta den mängd du anser att respektive häst behöver, verkar klart säkrast om du är bekymrad över deras saltintag. Att saltbrist inte är så bra har väl ingen argumenterat emot, eller?

VARFÖR är den så mycket bättre än en vanlig saltsten så att det är värt att betala mer, ur alla synvinklar, personligt och miljömässigt? Och även hälsomässigt, med tanke på tungmetallerna då som det verkar innehålla. DET är jag intresserad av att få ett vettigt svar på. :) Har hittills inte sett ett enda inlägg med en acceptabel/förståelig anledning i hela tråden från någon faktiskt.

Nu efter min tur till Falsterbo så har jag läst reklamen om just H-stenen och ingenstans står det att ALLA ämnen i periodiskasystemet är med dvs tungmetaller etc

Så här står det ordagrant:

84 st viktiga mineraler som finns i LEVANDE organismer i 200olika saltförbindelser

Med naturligt jod

Utan kemisk bearbetning

Ingen förorening

Utan tillsatser

Den består av 96% natriumklorid

Det bryts för hand vid foten av K2 och sorteras, tvättas i källvatten och torkas i solen. Allt arbete med att få stenarna i bestämd storlek görs lokalt på plats av de som bor där!

Jo det är inte bra om hästen ÄTER saltsten. Vi har haft en häst som slukade en saltsten i veckan. Om de dessutom inte dricker så kan det bli farligt. Liksom om de inte får i sig salt

Fortssättning
Hästens svett - en förlust som måste ersättas

Hästar förlorar stora mängder elektrolyter när de svettas. Därför måste framför allt elektrolyterna natrium och klorid, som finns i vanligt koksalt, tillföras rid-, trav- och galopphästar. För lite salt i kroppen kan minska kroppsvikten och blodvolymen. En saltsten är inte ett bra sätt att erbjuda högpresterande hästar salt. Hästar som gör mycket stora svettförluster bör tränas att dricka en fysiologisk koksaltlösning

Hur påverkas egentligen hästar av den svettförlust som de gör vid träning eller tävling och vad ger vi dem för möjligheter att återställa förlusten?

Endast svett som avdunstar kyler

Hästar kan förlora 10-15 liter svett i timmen under fysiskt arbete. Svettningen behövs eftersom den värme som bildas måste avges för att inte kroppens vävnader skall bli skadade av den förhöjda temperaturen. Det är viktigt att komma ihåg att endast den svett som verkligen avdunstar från huden bidrar till att kyla hästen. Den svett som rinner av blir en meningslös förlust av vatten och elektrolyter. Hur stora svettförlusterna blir beror till stor del på klimatet. Sommartid kan förlusten efter ett arbete vara dubbelt så stor som under vintern. I en studie där fyra travhästar utförde ett simulerat travlopp på rullmatta vid olika temperaturer, ökade vätskeförlusterna från 8 kg vid 20°C till 12 kg i 35°C.

Svett = vatten + elektrolyter

Svett består till största delen av vatten, men i svetten finns också elektrolyter. Störst mängd finns det av elektrolyterna natrium, kalium och klorid. Natrium och klorid bildar tillsammans natriumklorid, det som vanligen kallas koksalt. Hästens svett är hyperton, dvs. den innehåller mer elektrolyter än vad blodet gör. Människans svett är hypoton och innehåller färre elektrolyter än blodet (tabell 1). Populärt kan sägas att hästens svett är "saltare" än blodet och definitivt mycket "saltare" än människans svett. När hästen svettas förlorar den därför förhållandevis stora mängder natriumklorid (koksalt) och kalium. Dessa förluster tas i första hand från blodet. En häst som arbetar hårt i en timme kan förlora upp till 130 g koksalt och 30 g kalium.

Elektrolyter har förmågan att attrahera vatten. Natrium är den elektrolyt som finns i störst mängd i den vätska som finns utanför cellerna och i blodet. Därför får natrium särskilt stor betydelse för hur mycket vatten som finns utanför cellerna och i blodet. Om mängden natrium utanför cellerna minskar, går vatten in i cellerna så att den totala koncentrationen av elektrolyter utanför och innanför cellerna hålls konstant. Det betyder att vattnet omfördelas från blodet in i kroppens celler. Ett lågt natriumintag kan därför leda till att blodvolymen minskar. Vid långvarig natriumbrist påverkas kroppens totala förmåga att hålla kvar vatten och kroppsvikten sjunker.

Natrium är också viktigt för törstkänslan. En ökning av natriumhalten i blodet stimulerar törst och drickande.

Kalium finns i stor mängd inne i cellerna och är tillsammans med natrium viktigt för till exempel muskelkontraktionen. Hur kroppens natrium- och kaliuminnehåll är fördelat mellan olika organ.

Hormoner reglerar balansen

Kroppens innehåll av natrium och kalium regleras av en känslig balans mellan intag och utsöndring. En stor förlust av elektrolyter måste kompenseras genom ett ökat intag och/eller genom att förlusterna med urin och träck minimeras. Ett lågt intag av natrium gör att kroppens natriumsparande hormon, aldosteron aktiveras så att mängden natrium i urin och träck minskar.

Aldosteron medverkar också till att utsöndringen av kalium ökar. För att utsöndra natrium finns ett antal natriuretiska hormon, dvs. hormon som stimulerar natriumutsöndringen. I allmänhet kommer ett överskott av både natrium och kalium i fodret att utsöndras ganska snabbt. Detta effektiva sätt att reglera elektrolytbalansen gör det mycket svårt att "ladda" kroppen med elektrolyter inför t.ex. en fysisk prestation.

Växtätare har saltaptit

En förlust av kalium kan hästen relativt enkelt kompensera för, eftersom gräs och hö har ett mycket högt kaliuminnehåll. Värre är det med natrium och klorid som bara finns i små mängder i hästens foder. Många djur och särskilt växtätare har dock s.k. saltaptit. Det betyder att de känner när saltinnehållet i kroppen är lågt. När de hittar en saltkälla intar de den mängd de behöver. Därför är det vanligt att såväl idisslare som hästar erbjuds en saltsten.

Saltsten räcker inte

Vi har mätt det frivilliga saltintaget hos åtta travhästar i hård träning. Deras saltsten vägdes varje dag i sammanlagt 50 dagar (tabell 2). Studien visar att det frivilliga saltintaget var mycket lågt och att flera av hästarna levde med en större eller mindre saltbrist. Hos sex av de åtta hästarna täckte det frivilliga saltintaget inte ens deras beräknade vilobehov på 20-25 g/dag, dvs. de förluster som de dagligen gör med urin och träck. Dessa hästar hade också höga nivåer av det natriumsparande hormonet aldosteron.

TABELL. Det frivilliga intaget av salt (g/dag) hos åtta travhästar under två perioder om 25 dagar.

Häst Utfodrade Utfodrade
2ggr/dygn 6ggr/dygn
1 1 13
2 9 10
3 10 10
4 31 19
5 10 10
6 5 3
7 5 4
8 72 45
Medelintag 19±8 14±5

Kroppen kan försöka kompensera för en saltfattig diet genom att ta natrium från skelett och muskulatur. Vilka konsekvenser den typen av reglering får för hästen i det långa perspektivet vet man inte. Den här studien visar dock att en saltsten inte är ett optimalt sätt att erbjuda hårt arbetande hästar salt på. Salt ska istället ges som ett tillskott i fodret, i en mängd som motsvarar den aktuella dagsförlusten.

Flera dygn att kompensera svettförluster

I en studie där fyra travhästar fick 40 g salt med fodret varje dag, visade det sig att deras urin nästan inte innehöll något natrium alls efter att de utfört ett simulerat travlopp på rullmatta (figur 3). De fyra travhästarna tvingades aktivera natriumsparande mekanismer i två dygn för att försöka kompensera för svettförlusterna under travloppet. Tredje dygnet började hästarna utsöndra lite natrium igen och enligt våra beräkningar skulle de vara helt kompenserade efter sju dagar. Att kompensera för en saltförlust under flera dagar kan vara acceptabelt om hästarna inte tränas eller tävlas under dessa dagar. Skall hästarna däremot tävla kort efter en stor svettförlust måste den ersättas samma dag, så att hästen är i positiv saltbalans inför tävlingen.

Natrium och kalium viktigt

Elektrolyter har förmågan att attrahera vatten. Natrium är den elektrolyt som finns i störst mängd i den vätska som finns utanför cellerna och i blodet. Därför får natrium särskilt stor betydelse för hur mycket vatten som finns utanför cellerna och i blodet. Om mängden natrium utanför cellerna minskar, går vatten in i cellerna så att den totala koncentrationen av elektrolyter utanför och innanför cellerna hålls konstant. Det betyder att vattnet omfördelas från blodet in i kroppens celler. Ett lågt natriumintag kan därför leda till att blodvolymen minskar. Vid långvarig natriumbrist påverkas kroppens totala förmåga att hålla kvar vatten och kroppsvikten sjunker.

Natrium är också viktigt för törstkänslan. En ökning av natriumhalten i blodet stimulerar törst och drickande.

Kalium finns i stor mängd inne i cellerna och är tillsammans med natrium viktigt för till exempel muskelkontraktionen. Hur kroppens natrium- och kaliuminnehåll är fördelat mellan olika organ.

Kroppen kan försöka kompensera för en saltfattig diet genom att ta natrium från skelett och muskulatur. Vilka konsekvenser den typen av reglering får för hästen i det långa perspektivet vet man inte. Den här studien visar dock att en saltsten inte är ett optimalt sätt att erbjuda hårt arbetande hästar salt på. Salt ska istället ges som ett tillskott i fodret, i en mängd som motsvarar den aktuella dagsförlusten.

84 st viktiga mineraler som finns i LEVANDE organismer i 200olika saltförbindelser

Med naturligt jod

Utan kemisk bearbetning

Ingen förorening

Utan tillsatser

Den består av 96% natriumklorid

Och vilka levande organismer finns det då, salt är väl inte det som borgar för levande oraganismer. När något blir för salt och nu pratar vi tydligen om 96% så överlever knappast något levande. Redovisade man vad för levande som fanns i? Antagligen inte, eftesom det kan bli svårt att hitta något levande.

Jod är jod, det finns ingen onaturlig sådan.

Om det inte finns någon förorening, vad består isåfall resten 4 % av?

Nej några tillsatser finns inte heller i varken kristall eller vacumsalt som innehåller 99%.

Och vilka levande organismer finns det då, salt är väl inte det som borgar för levande oraganismer. När något blir för salt och nu pratar vi tydligen om 96% så överlever knappast något levande. Redovisade man vad för levande som fanns i? Antagligen inte, eftesom det kan bli svårt att hitta något levande.

Nu missuppfattar du mitt inlägg!
84ST viktiga mineraler som redan finns i levande varelser/organismer dvs sådant du redan har i kroppen. Knappast skriver jag om en 96% saltmiljö!!! :smirk:

Jod är jod, det finns ingen onaturlig sådan.

Jod är en tillsatts i vanligt salt!

Om det inte finns någon förorening, vad består isåfall resten 4 % av?

96% Natriumklorid (rent salt) det andra är övriga mineraler en del jod kanske!

Nej några tillsatser finns inte heller i varken kristall eller vacumsalt som innehåller 99%.

Jo eftersom man tillsätter tex jod, det är väl självklart att tex vacumsalt borde innehålla en högra andel salt eftersom man framställer det genom process.

Det du kallar för process går ut på att få upp saltet ur berget, indirekt är det en process att få ut H-salt också fast sätten skiljer sig åt.

Jod är jod oavsett om det redan finns eller inte, det jod som ev tillsätts (man ska komma ihåg att alla salter kräver inte jod tillsats eftersom jod redan förekommer i vissa salter) fortfarande är samma jod som förekommer i H-salt fast man tillsatt den.

Det är en kemisk process att få ut saltet ur vattnet vid det sättet man tar fram det "vanliga" saltet. Processen avgör hur saltet ser ut i slutändan.

Den kemiska processen som du kallar det går ut på att spola ner vatten där saltet finns, sen pumpas den upp och vattnet tas bort. Så istället för att skicka ner en människa med en hacka spolar man ner vatten.

Är inte detta en kemisk process för att få fram saltet så är nog inget en kemisk process:

Följande finns att läsa på:

http://www.jozosalt.se/saltskola/varifran-kommer-saltet

Vakuumsalt är bergsalt som man har raffinerat. Man pumpar ner rent vatten i stora saltfyndigheter och löser upp saltet till en saltlösning. Denna saltlösning renas från föroreningar med speciella kemikalier och man låter sedan vattnet koka bort antingen under tryck eller under vakuum (undertryck). Man får då ett salt som är till >99,9% ren natriumklorid. Med hjälp av kokningen kan man dessutom styra storleken på saltkornen, så att man kan få grovkornigt eller finkornigt salt, beroende på vad man vill ha det till. Ett sätt som används för att bryta bergsalt är genom borrning. Produkten man får då är just vakuumsalt. Det man gör är att man borrar sig ner i saltlagret i berggrunden och sprutar ner vatten. Saltet löser sig i vattnet och man tar upp lösningen genom ett annat rör. När vi i Sverige pratar om vakuumsalt menar vi oftast bergsalt som är brutet på detta sätt. Eftersom vakuumsalt är så rent är det mycket användbart. Man har det till mat, kemisk industri, avhärdning, lantbruk, fiskeindustri och mycket, mycket annat.

4% "okännt" är ändå rätt mycket.

Jag har salt sten hos min häst (vanlig) och ger extra tillskott av salt när han går hårt. För mig är det viktigaste att ge så rent salt som möjligt då hästen ju slickar i sig salt eftersom den har brist på detta. Om hästen då sammtidigt får i sig olika mineraler m.m. är det ju risk att den får överskott på dessa... jag föredrar att veta hur mycket och av vad min häst får i sig (när jag har möjlighet att välja vill säga, som i detta fall).

Salt överskott kan vara FARLIGT!!! Har du missat alla studer om hälsorisker för människor i samband med för hög salt konsumtion?! Även om bara en del av dessa hälsorisker gäller hästar så borde det vara tillräckligt för att dra slutsattsen (även för hästar) att förmycket salt ÄR skadligt!!!

hej

vi köpte en sån sten till min häst och han blev svullen i alla fyra ben av den. så jag köper iallafall inte en sån igen:crazy:

MVH vickan

4% "okännt" är ändå rätt mycket.

Jag har salt sten hos min häst (vanlig) och ger extra tillskott av salt när han går hårt. För mig är det viktigaste att ge så rent salt som möjligt då hästen ju slickar i sig salt eftersom den har brist på detta. Om hästen då sammtidigt får i sig olika mineraler m.m. är det ju risk att den får överskott på dessa... jag föredrar att veta hur mycket och av vad min häst får i sig (när jag har möjlighet att välja vill säga, som i detta fall).

Salt överskott kan vara FARLIGT!!! Har du missat alla studer om hälsorisker för människor i samband med för hög salt konsumtion?! Även om bara en del av dessa hälsorisker gäller hästar så borde det vara tillräckligt för att dra slutsattsen (även för hästar) att förmycket salt ÄR skadligt!!!

Om du läser tidigare i tråden har ju faktiskt en veterinär svarat om just detta. Och nej det är inte farligt med saltöverskott eftersom man kissar ut det. Däremot är underskott farligt

Och nej enligt de studier som gjort så är hästar dåliga på att tillgodose sig det saltbehov de behöver!

Jag är fullständigt medveten om det, eftersom jag gav länken till denna sida i en av mina första inlägg. Men som sagt, att ta upp saltet med vatten eller att bryta den för hand kvittar eftersom i vacumsalt finns inga föroreningar kvar som man kan se på renhets graden 99,9 %.

Veterinär eller ej... människor kissar ju också ur sig saltet men det hindrar inte att det har en rad skadliga effekter ändå. Men jag ska kanske omformulera mig lite:

För mycket salt är inte skadligt i ett första skede (med andra ord, en häst blir inte salt förjiftad om den äter för mycket salt bara den har tillgång till vatten... precis som för människor). Att det generellt finns ett underskott på salt hos hästarna i SLUs studie innebär ju inte på något sätt att et saltöverskott en längre tid skulle vara ofarligt. Slutsattsen i SLUs rapport är ju inte att hästarna ska överdosera salt utan bara få i sig en större mängd så att det slipper underskott, villket jag till fullo håller med om och stöder (där tror jag vi är överens)!

Därmed är det inte sakt att ett för stort saltintag, överdosering, skulle vara riskfritt. Mig veteligen finns det inga långtidsstudier på hästar som överdosaerats med salt och där det kunnat visas att det är ofarligt. På människor är det allmänt kännt och grundligt bevisat att för hög saltkonsumtion, översosering av salt, är mycket skadligt!!! Eftersom människor och hästar fysiologiskt sett ligger nära varandra finns det stor anledning att tro att åtminstonde några av dessa effekter stämmer på hästar också... så varför ta risken och överdosera???

Att hög saltkonsumtion förvärrar problem med högt blodtryck hos människa vet man sedan länge, däremot råder fortvarande oenighet om huruvida salt ger problem med högt blodtryck hos friska personer, så det är inte alls grundligt bevisat!
Högt blodtryck i sig är inte heller ngt känt problem på häst.
PL

Jag är fullständigt medveten om det, eftersom jag gav länken till denna sida i en av mina första inlägg. Men som sagt, att ta upp saltet med vatten eller att bryta den för hand kvittar eftersom i vacumsalt finns inga föroreningar kvar som man kan se på renhets graden 99,9 %.

Det var väl tal om den kemiska processen?? Saltet renas med kemikalier!!!! Innan det kokas

Senast ändrad:

:angel: Väntar fortfarande på EN, BRA, anledning till vad som gör H-saltet så överlägset vanligt salt att det är värt kostnaderna, ekonomiska, miljö samt hälsomässiga.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
790
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 444
Senast: Bison
·
Foder & Strö När man hittar ett foder som hästarna funkar bra på och som inte gör hål i plånboken så ska det sluta säljas på granngården 🤷‍♀️🤦‍♀️...
Svar
9
· Visningar
1 616
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur