Himalaya saltsten!!

Sv: Himalaya saltsten!!

Låg den inte på 0.25 gram per kilo häst och dag dvs för en normalviktig häst 150gr vitlök om dagen. Hur många ger det?
Var ligger de farliga mängderna av intag av tungmetaller? Inte särskilt höga, räcker nog med några nanogram dagligen.
Men på samma sätt som folk resonerade gällande vitlök, VARFÖR ge något som man VET är farligt, även om man ger lägre doser än vad forskning visat på är farligt.

Och som sagt, vitlökseffekten kan du reversera, men knappast tungmetallerna.

Att bli röntgad en gång, tom flera gånger är ingen fara men varje dag är det. Jag kanske tom skulle klara mig hela mitt yrkesliv utan att ta skada men man VET att det är farligt därför använder man skyddskläder om man utsätts för det mer regelbundet.

Finns massor av exempel....

Det finns en butik i sätofta (nära Höör) som säljer den. www.satofta-ridsport.se .. Men jag läste i ridsport att i och med att den är importerad så bidrar den med en massa miljöförstöring, inte saltstenen då men transporten hit. Så ridsport ratade den p.g.a det ..

Här är det ju jag har min häst,så självklart äter han himalaya saltsten och St. Hippolyt foder.....Kostar för mig att köra och köpa saltsten på andra ställen samt då att det i sånna fall nu blir miljö utsläpp (inte för att jag tänker så mkt på sånt...tyvärr)

Men shit tror ni verkligen att man skulle tillåta att radioaktiva produkter såldes som mat??? Tror ni inte att nån skulle ha kommit på vid det här laget att himalaya salt är farligt???

Min totto åt en saltsten i VECKAN innan jag köpte himlaya. Den kostade 100 kr och det tog honom 1 år och 4 mån att äta upp den (ni kan ju jätte gärna räkna hur mkt jag har tjänat på det) min kompis häst har inte ätit upp den än 2 år och 6 mån. Är fortfarade fräsch då hon (ägaren) slickar på den ibland för att se så den inte blir dålig.

Miljömässigt tjänar man på att köpa himalaya salt eftersom man inte köper lika ofta=inte lika många transporter.

Om inte vi i väst köper saker från öst kommer världens ekonomi att rasa sönder. Då har ni nåt att gnälla över. Om vi från väst inte köper ifrån barnarbetare kommer de må j*vligt mycket sämre, för då kan inte de köpa mat.
Så man kan inte säga 'a jag ska bara köpa närproducerade varor from nu' det funkar liksom inte så då kan vi likväl stänga gränserna!!!!

Cybbe -som tänker utanför gränserna!

Min totto åt en saltsten i VECKAN innan jag köpte himlaya. Den kostade 100 kr och det tog honom 1 år och 4 mån att äta upp den (ni kan ju jätte gärna räkna hur mkt jag har tjänat på det) min kompis häst har inte ätit upp den än 2 år och 6 mån. Är fortfarade fräsch då hon (ägaren) slickar på den ibland för att se så den inte blir dålig.

Wow!:bow:Vad smart du är som har sett till att TJÄNA så mycket genom att köpa en saltsten som inte hästen kan äta i samma takt. Sen att hästen förmodligen står med konstant saltbrist det får man ju ta...eller?:smirk:

En häst som ska få sitt UNDERHÅLLSBEHOV från en saltsten på 2 kg måste göra slut på den på ca 3 månader.

Sara

Wow!:bow:Vad smart du är som har sett till att TJÄNA så mycket genom att köpa en saltsten som inte hästen kan äta i samma takt. Sen att hästen förmodligen står med konstant saltbrist det får man ju ta...eller?:smirk:

En häst som ska få sitt UNDERHÅLLSBEHOV från en saltsten på 2 kg måste göra slut på den på ca 3 månader.

Sara

Snarare så åt den ju alldeles för mkt salt innan. Och nej man behöver inte ge saltsten och de flesta foder (iaf fullfoder) har idag salt i fodret

Att lita på att en saltsten skall ge tillräckligt salt vid träning är bara dumt.

Min ena hade sin saltsten i över ett år utan att röra den, men H-saltet slickar han på ;)

Så du tycker att det är mer hälsosamt att äta en saltsten i veckan?
Med tanke på att jag har använt himalaya i 2 år så borde hästen nog ha anmärkt på att den har saltbrist eller?
Men du får jätte gärna komma ut och inspektera honom om du vill, han ser ut att må helt ok i mina ögon!!!

Den ena slickar för mycket och den andra för lite så H-saltet har löst ALLA hästarnas problem genom att de nu plötsligt slicka alldeles LAGOM. :rofl: Ursäkta mig om jag skrattar. :D

Om det nu är så noga åt både det ena och andra hållet, räkna då ut vad respektive häst behöver, ge det i fodret och ha ingen saltsen alls i boxen så har ALLA tjänat på det, ni för att ni inte behöver köpa dyrt salt (vanlig saltsten är dyrare än vanligt bordssalt) OCH naturen som slipper utsläppen från transporter både från Pakistan och Polen eller var de vanliga saltstenaren nu kommer ifrån. Bra va??!! :banana:

Låg den inte på 0.25 gram per kilo häst och dag dvs för en normalviktig häst 150gr vitlök om dagen. Hur många ger det?
Var ligger de farliga mängderna av intag av tungmetaller? Inte särskilt höga, räcker nog med några nanogram dagligen.
Men på samma sätt som folk resonerade gällande vitlök, VARFÖR ge något som man VET är farligt, även om man ger lägre doser än vad forskning visat på är farligt.

Och som sagt, vitlökseffekten kan du reversera, men knappast tungmetallerna.

Att bli röntgad en gång, tom flera gånger är ingen fara men varje dag är det. Jag kanske tom skulle klara mig hela mitt yrkesliv utan att ta skada men man VET att det är farligt därför använder man skyddskläder om man utsätts för det mer regelbundet.

Finns massor av exempel....

Jag vet inte gränserna för tungmetaller. Jag kan inte ens gissa om mängderna i saltstenarna är skyhöga eller mycket låga. Men jag vet att tungmetaller lagras i kroppen. Därför kan det vara farligt även med små mängder under lång tid.

Håller med... varför ska hästarna ha fri tillgång på just salt??? Precis som alla andra foder komponenter kan man ju sätta sig ner och RÄKNA ut ungefär vad de behöver (beroende på om ev färdig foder innehåller salt och om det är sommar/vinter m.m.). Sedan kan man tillsätta den mängden i hästens mat (precis som alla andra foder tillskott). Har själv funderat på att göra så då min ena polle äter upp sin saltsten rellativt fort på vintrarna (när han har tråkigt) och mycket långsamt på sommarhalvåret (då han ju behöver mer salt). Ända anledningen till att jag inte gjort så är ren lathet. Men om jag värkligen skulle ha problem med min hästs salt intag (som andra beskrivit i sina inlägg) skulle jag absolut inte tveka på att tillsätta lite vanligt salt i maten istället för att köpa ett förorenat salt som Himalaya saltet!!!!

Till Cybbe: Faktum är att det är Himalaya salt själva som PÅSTÅR (använder det t.o.m som försäljnings argument) att deras salt innehåller radioaktiva grund ämnen!!! Om du inte tror på denna uppgift från Himalaya salt så hoppas jag att du (precis som jag och många andra) även börjar ifråga sätta övriga uppgifter från Himalaya salt.... Som sagt kan du nog lösa din hästs salt problem på ett bättre sätt och slippa riskera att han får i sig tungmetall!!!!

Håller med... varför ska hästarna ha fri tillgång på just salt??? Precis som alla andra foder komponenter kan man ju sätta sig ner och RÄKNA ut ungefär vad de behöver (beroende på om ev färdig foder innehåller salt och om det är sommar/vinter m.m.). Sedan kan man tillsätta den mängden i hästens mat (precis som alla andra foder tillskott). Har själv funderat på att göra så då min ena polle äter upp sin saltsten rellativt fort på vintrarna (när han har tråkigt) och mycket långsamt på sommarhalvåret (då han ju behöver mer salt). Ända anledningen till att jag inte gjort så är ren lathet. Men om jag värkligen skulle ha problem med min hästs salt intag (som andra beskrivit i sina inlägg) skulle jag absolut inte tveka på att tillsätta lite vanligt salt i maten istället för att köpa ett förorenat salt som Himalaya saltet!!!!

Till Cybbe: Faktum är att det är Himalaya salt själva som PÅSTÅR (använder det t.o.m som försäljnings argument) att deras salt innehåller radioaktiva grund ämnen!!! Om du inte tror på denna uppgift från Himalaya salt så hoppas jag att du (precis som jag och många andra) även börjar ifråga sätta övriga uppgifter från Himalaya salt.... Som sagt kan du nog lösa din hästs salt problem på ett bättre sätt och slippa riskera att han får i sig tungmetall!!!!

Där jag läst om just H-saltet så gör de inte reklam för tungmetaller. Och detta är för häst då!

Och salt är nog ganska svårt att räkna på då det beror på hur mkt de svettas.

Vi ger tävlingshästarna elektrolyter under tävling och resa.

De skriver bl.a. (som tidigare nämnts) att Himalya salt innehållar ALLA grundämnen i periodiska sysstemet (ett av deras försäljnings argument). Bland grundämnena finns tungmetaller som blanannat bly och kvicksilver för att nämna två exempel samt radioaktiva ämen som plutonium. Detta kommer alltså från deras egna försäljnings argument... inte några elaka rykten. Däremot har folk på denna tråd kunnat utesluta en rad grundämen som teoretiskt sätt inte kan ingå i saltet (t.ex. ädelgaser som ju mkt sällan reagerar med andra ämnen). Denna kritik har även framförts till Himalaya salt och återförsäljare av denna produkt, som TROTTS detta vidhåller att deras produkt innehåller såväl radioaktiva ämnen som tungmetaller (deras argument är att dessa skulle vara nyttiga i sina "naturliga proppotioner"), finns en massa bra länkar i tidigare inlägg.

Varför skulle salt vara svårare att räkbna på än energi (som ju också beror på hur mkt hästren rör sig), protein och vitaminer (som ju beror på hur hästen arbetar och bygger muskler)? Finns säkert bra rikt värden även för salt (precis som för allt annat). Men det finns en massa duktiga foderexperter här på Buke som kan det där bättre än mig!

Svettning är mkt individuellt och beror oftast inte på hur mkt jobb du gör.

Liksom att vid resa behöv det extra salt (elektolyter).

Salt är inte så lätt att räkna på just pga av alla yttre omständigheter.

Jag har inte sett denna reklamen, lyckligtvis då!

Snarare så åt den ju alldeles för mkt salt innan. Och nej man behöver inte ge saltsten och de flesta foder (iaf fullfoder) har idag salt i fodret

Att lita på att en saltsten skall ge tillräckligt salt vid träning är bara dumt.

Min ena hade sin saltsten i över ett år utan att röra den, men H-saltet slickar han på ;)

Jag håller med om att det är vanskligt att lite på att det blir lagom mycket salt med en saltsten. Till hästar i träning är det inte att rekommendera enligt mig.

Det jag vänder mig mot är att fösöka pricka rätt i saltintaget genom att ge en mer "svårslickad" saltsten. Det känns inte som en särskilt exakt metod :smirk: Beroende på vilka fodermedel som används och hur hästen vattnas så skulle jag vara betydligt mer orolig för att hästen får i sig för lite salt än att den får i sig för mycket.

Sara/som inte har saltsten till hästen

Så du tycker att det är mer hälsosamt att äta en saltsten i veckan?
Med tanke på att jag har använt himalaya i 2 år så borde hästen nog ha anmärkt på att den har saltbrist eller?
Men du får jätte gärna komma ut och inspektera honom om du vill, han ser ut att må helt ok i mina ögon!!!

Nu vet ju inte jag vad du har för typ av häst men om den är i hyfsad träning, framför allt såhär års, så skulle jag säga att det är bättre med en saltsten i veckan än en på 16 månader.

Hästar verkar bara tillgodose sitt saltbehov til en viss del. Vid kontroll av travhästar i träning fick de i sig ca 17g salt per dag från sin saltsten och hade flera tecken på saltbrist.

Ditt sista uttalande får man höra ofta från hästägare. "Jag har gjort så här länge och min häst mår ju bra." Jag funderar ibland vad det är vi hästägare strävar efter. Är det att få hästen att må ok eller att få den att må så bra som möjligt? Hur många märker 5-10% prestationsnedsättning hos sin häst vilket på andra djurslag ofta ses som ganska mycket och får djurägaren att fundera på vad som är fel?

Har alla som säger att "deras häst minsann mår bra trots att dom gör tvärtemot något visst råd" en kontrollhäst som får den andra behandlingen och som man alltså kan jämföra med?

Sara

Tycker du ska ta dig en titt på vad himalya själva skriver om sitt salt... finns en massa bra länkar i den här tråden!

Du menar alltså att salt är så svårutfodrat att man helt och hållet ska lita på att hästen kan tillgodose sitt behov med hjälp av salt sten :confused:. Ta exemplet med hästen som åt 1 salt sten i veckan när den hade vanlig salt sten och ca 1 saltsten om året med Himalaya stenen. Villken av dessa salt intag är det korrekta för hästen??? Tycker att detta inlägg klart och tydligt visar på bristerna i att låta hästen själv bestämma salt intaget... :idea: (mindre än en saltsten per år kan ju knappast täcka behovet av salt :crazy:, 1/2 kg salt sten/år = 1.37 g/dag... 1kg saltsten/år=2.73 g/dag räcker det :confused: tycker det låter VÄLDIGT lite :crazy:).

Hur bra man kan beräkna salt intaget för en häst finns det nog andra här som kan svara på (nån kanske t.o.m känner sig manad att starta en tråd om detta då det är en intressant fråga). Men jag tror att man borde kunna göra en skaplig uppskatning precis som man gjort för andra tillskott...

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag vet att man inte kan beräkna saltintaget för en individ!

Det är olika!

Hästar som okynnes äter salt är ngt helt annat!

Och nej jag har inte sett den reklamen eftersom jag inte har köpt från någon av dessa återförsäljare!!

Var det till mig eller bara ett komplement till mitt svar? :)

Det var inte direkt till dig utan snarare som ett komplement till ditt svar. Jag tycker att det är viktigt att inse att tungmetaller ej är bra att få i sig även om det bara är små mängder.
Jag skulle nog ha angett det som knapplån, tänkte inte så långt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
790
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 445
Senast: Bison
·
Foder & Strö När man hittar ett foder som hästarna funkar bra på och som inte gör hål i plånboken så ska det sluta säljas på granngården 🤷‍♀️🤦‍♀️...
Svar
9
· Visningar
1 616
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka