Himalaya saltsten!!

Sv: Himalaya saltsten!!

Om du läser tidigare inlägg av mig så har jag nämt BRA anledningar till varför just JAG använder det. Och prisskillnaden är inte så stor direkt och miljö påverkan blir inte så mkt större än det andra saltet som fraktas precis lika mkt

Inte mer än att den som åt mycket förut äter mindre och den som inte åt alls slickar en del nu. Det tycker inte jag är tillräckligt bra anledningar (eller anledningar alls faktiskt) då saltintaget går att balansera på annat sätt om man är orolig för det. Tycker att riskerna klart verkar överväga då som nämnts, saltintaget går att reglera på betydligt säkrare sätt både gällande mängd och säkrare innehåll.

Kan faktiskt inte förstå att man MEDVETET ger sin häst något som enligt analys GARANTERAT påvisat innehåll av tungmetaller. :crazy: :confused:

Inte mer än att den som åt mycket förut äter mindre och den som inte åt alls slickar en del nu. Det tycker inte jag är tillräckligt bra anledningar (eller anledningar alls faktiskt) då saltintaget går att balansera på annat sätt om man är orolig för det. Tycker att riskerna klart verkar överväga då som nämnts, saltintaget går att reglera på betydligt säkrare sätt både gällande mängd och säkrare innehåll.

Kan faktiskt inte förstå att man MEDVETET ger sin häst något som enligt analys GARANTERAT påvisat innehåll av tungmetaller. :crazy: :confused:

Om man gjort en sådan analys på andra saker man ger till sina hästar så hade man säkert fått liknande värden.

Vad jag vet från de som säljer stenen så är det inga sådana fynd, dessutom så är de värdena som uppmättes under gränsvärdet så de är försumliga!

Och jo för mig så gör det mkt att den hästen som inte åt av saltstenen alls tidigare nu slickar på denna. Det är också en del av sysselsättningen för just den hästen.

Och om du läser vad jag skrivit tidigare så hade du också sett att jag INTE förlitar mig på NÅGON saltsten övh när det gäller saltintaget!!

HAR läst att du inte bara har saltsten, därför ser jag än mindre det fantastiska i att dina hästar nu slickar mer normalt, från båda håll. Det borde liksom inte spela någon roll då du ändå ser till att dina hästar får i sig tillräcklig mängd, vilket är bra naturligtvis.

Att slicka på saltsten är en del av hästens sysselsättning?? :eek: Ja, någon annan smiley kunde jag inte sätta. DET var nog en av de sämre anledningarna. Då brister något annat i hästhållningen, fundamentalt, om man är av åsikten att en trevlig saltsten att slicka på är något positivt i hästens sysselsättning. Saltstenens funktion är väl ändå främst att ge hästen MÖJLIGHETEN att justera sin saltbalans till viss del på egen hand. INTE att vara en sysselsättning.

Som jag skrivit förut "normalmängd" vitlök ligger också under gränsvärdena för vad som är farligt men det har många också slutat ge då det visat sig ge biverkningar. Men i doser som vida överstiger det man stoppar i dem. Men med tungmetaller under gränsvärden är det ingen fara..... :eek: :confused: De flesta foder (färdigfoder då) analyseras noga idag, skulle det visa sig finnas tungmetaller i vet jag inte om det skulle gå obemärkt förbi.

Men det är ju dina hästar...

Nej, efter att ha läst den här tråden måste jag säga att detta verkar vara ännu en, kanske en av de större, bluffarna hästmänniskor ännu en gång gått på. :rofl: :angel:

HAR läst att du inte bara har saltsten, därför ser jag än mindre det fantastiska i att dina hästar nu slickar mer normalt, från båda håll. Det borde liksom inte spela någon roll då du ändå ser till att dina hästar får i sig tillräcklig mängd, vilket är bra naturligtvis.

Jag ger inte hästarna extra salt hela tiden utan under tider jag vet att de behöver mera salt. Idag finns det dessutom salt i de flesta fullfoder!!

Att slicka på saltsten är en del av hästens sysselsättning?? :eek: Ja, någon annan smiley kunde jag inte sätta. DET var nog en av de sämre anledningarna. Då brister något annat i hästhållningen, fundamentalt, om man är av åsikten att en trevlig saltsten att slicka på är något positivt i hästens sysselsättning. Saltstenens funktion är väl ändå främst att ge hästen MÖJLIGHETEN att justera sin saltbalans till viss del på egen hand. INTE att vara en sysselsättning.

Gud vad folk på buke är snabba med att dra sina egna gärna lite förolämpande slutsatser :smirk:

Jo eftersom denna hästen är ett fullblod som gått väldigt länge på banan och var en väldigt inbiten krubbitare så är JAG betydligt mer tacksam att han hellre står och slickar på saltstenen ÄN att han krubbiter! Men det anser säkert inte du! Och jo för att förtydliga! Hästen går i hage HELA dagarna och rids på kvällarna, men han är så pass inbiten att det beteendet kommer aldrig att försvinna. Kan även upplysa dig om att denna häst även krubbiter i hage! Han biter betydligt mindre nu än när han kom!! Men det är ju säkert brister i min hästhållning som gör att han inte slutat helt :smirk:

Och nej du har så fel som du bara kan! Saltstenar reglerar inte behovet av salt på något vis om de behöver extra salt vid tex hård träning mkt varmt klimat etc.

Som jag skrivit förut "normalmängd" vitlök ligger också under gränsvärdena för vad som är farligt men det har många också slutat ge då det visat sig ge biverkningar. Men i doser som vida överstiger det man stoppar i dem. Men med tungmetaller under gränsvärden är det ingen fara..... :eek: :confused: De flesta foder (färdigfoder då) analyseras noga idag, skulle det visa sig finnas tungmetaller i vet jag inte om det skulle gå obemärkt förbi.

Gränsvärden är inte riktigt samma sak. Du kanske får läsa på lite vad det är!

Men det är ju dina hästar...

Och hur de klarar av att prestera är väl då ett underverk :angel:

Nej, efter att ha läst den här tråden måste jag säga att detta verkar vara ännu en, kanske en av de större, bluffarna hästmänniskor ännu en gång gått på. :rofl: :angel:

Hur ett helt vanligt salt kan vara en bluff kan jag övh inte förstå. Men det får stå för dig, man trodde att även jorden var platt förr :cool:

Du har rätt... gränsvärdena är satta för att mängder mindre än gränsvärdena bedöms som "säkra". Anledningen till att det finns ett gränsvärde satt är ju för ämnet (i detta fall tungmetaller) är skadligt (så långt tror jag nog de flästa håller med mig). Sedan kommer vi till den del d'är alla får göra sitt eget val:

- Antingen tar man den risken som tillförsel av tungmetaller medför (eftersom det lagras i kroppen är det en tillförsel även om den är liten... många beckar små...) eftersom fördelarna överväger.

- Eller så tycker man att det är onödigt att förorena hästens kropp (även om det ju är i liten skala) och undviker produkter med tungmetaller etc. i möjligaste mån.

Det som ska tilläggas om gräns värden är att även väger in kommersiella och produktions tekniska frågor (annars skulle gränsen vara 0 för t.ex. tungmetaller eftersom de ju lagras i kroppen). Gränsvärdet svarar alltså på frågan: Vilken mängd är rimmlig att sätta som gräns utan att att för stora ekonomiska/ produktionstekniska eller hälsomässiga problem uppstår? En del produkter, framförallt t.ex. fisk är svårt att rena eller framställa på ett sådant sätt att man får låga värden på tungmetaller (man kan alltså inte sätta en jätte låg nivå eftersom detta skulle slå ut fisk industrin).

Så länge man ger detta salt enbart för att det är hårdare än vanligt salt (villket jag håller med om är en fördel, även om den inte överväger nackdelarna för mig) så är det ingen bluff (du har inte blivit lurad). Men om man tror på alla de andra "renande" och "helande" egenskaperna som många återförsäljare hävdar att saltet har... ja då tror jag att man borde sätta sig ner och läsa all den kritik som saltet har fått, risken är att man är grundlurad (=bluff).

Jag ger endast pga av de orsaker jag tidigare nämnt. Visste faktiskt i princip inget om den när jag köpte den utan köpte den för att den var hård, var praktisk i storlek, gick att hänga upp eftersom de flesta "vanliga" rammlar ur hållarna efter ett tag och faktiskt för att den var snygg.

Jag personligen trodde att det var helt vanligt salt och skulle aldrig i livet tro på alla "helande" egenskaper den nu påstås ha.

Ingen talade om detta för mig när jag köpte dem, dvs jag köpte utan att blivit "övertalad"

Ja då har du ju inte blivit lurad på något sätt! (Möjligtvis kan man tycka att någon skulle ha nämnt att den innehåller tungmetaller... men hur ofta informeras man om nackdelarna med ett foder???).

Själv hoppas jag på att det kommer ett hårt "vanligt" salt (alltså mer renat salt, typ 99% rent, utan tungmetaller och annat kraffs). För det skulle jag gärna köpa!!!! (även om det var lite dyrare!). Sen vänder jag mig mot Himalaya salt lite av princip efter att ha hört all deras konstiga marknadsföring. Gillar inte företag som tillskriver sina produkter fantastiska egenskaper (för det ät ju som du påpekar bara ett vanligt salt) och tycker absolut inte att sådant lurendrejeri ska uppmuntras (ingen kritik mot dig på något sätt... du hade ju inte hört något om dessa "fantastiska" egenskaper). Alltid tråkigt när företag försöker lura folk!!! :(

Jag köpte ju mina på H**ks ;)

Och där gör de ju ingen fantastisk marknadsföring av några varor öht

Innan har jag ju sett saltet i Falsterbo under några år och tyckte det verkade praktiskt, men ingen pratade då om dessa faktastiska egenskaper som skulle finnas utan endast att det var praktiskt eftersom det var hårdare och de flesta hästar gillade det. + att det då var rätt dekorativt

Då är det ju som sagt en annan sak!!!

Nej, det är nästan så att man blir mörkrädd när man ser deras reklam annars (har visserligen bara stött på reklam för Himalaya salt till människor) men där hävdade de att om man drack en 1tsk av saltet blandat med vatten skulle kroppen "renas"?! Dessutom skulle det hjälpa mig med de muskel och ryggproblem jag har (har slagit sönder ryggen för ett par år sedan)?!

Hummm... man kanske skulle försöka övertyga Krafft (eller nåt lite mer inovativt foder företag) att ta fram hårda salt stenar? Gillar iden med hårda salt stenar... min salt sten håller på att lösa upp sig i sina beståndsdelar pga den fuktiga sommaren :(

Oftast vill man ha mjukare saltstenar till hästar än till nöt eftersom hästar ha en känsligare tunga o man vill att de skall få i sig ordentligt!
När det gäller de vansinniga påståendena om H-stenen så räcker det för att jag aldrig skulle köpa den mens andra sväljer allt med hull o hår.
PL

Oftast vill man ha mjukare saltstenar till hästar än till nöt eftersom hästar ha en känsligare tunga o man vill att de skall få i sig ordentligt!
När det gäller de vansinniga påståendena om H-stenen så räcker det för att jag aldrig skulle köpa den mens andra sväljer allt med hull o hår.
PL
PST!
Hästar har framtänder i båda käkarna:p
Tar bitar:d

Tror inte att det är så många hästfolk som köper dessa stenar för att de har hälsobringande effekter eller det andra undren de kan göra.

Vad jag vet så marknadsförs inte dem på det sättet av de som säljer dessa till häst.

Vad säger du om den forskningen som gjordes på travare ang saltstenar och hästens förmåga att själv tillgodose sig saltbehovet genom saltsten??

Finns det hårdare salt stenar till nötkreatur?! Får det platts i vanliga saltstens hållare?!

Ge mig!!!! Min saltsten håller på att försvinna utav all fukt :(

Att en hårdare sten knappast ökar konsumtionen.
Men visst skall man ha en sten som sitter länge som prydnad så!
PL

Att en hårdare sten knappast ökar konsumtionen.
Men visst skall man ha en sten som sitter länge som prydnad så!
PL

Vad säger du om den forskningen som gjordes på travare ang saltstenar och hästens förmåga att själv tillgodose sig saltbehovet genom saltsten??

? Jag hittar ingen svar om just det.

Vad säger du om själva försöket och resultatet därifrån? Är det eg lönt att ha saltsten öht?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
790
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 444
Senast: Bison
·
Foder & Strö När man hittar ett foder som hästarna funkar bra på och som inte gör hål i plånboken så ska det sluta säljas på granngården 🤷‍♀️🤦‍♀️...
Svar
9
· Visningar
1 616
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur