Himalaya saltsten!!

Sv: Himalaya saltsten!!

Eller så pulvriserar man o pressar vilket troligen är det billigaste(o kanske mest energieffektiva).
PL

Det är just det man inte gör. Det huggs eller kanske då sprängs loss block inne i bergen.

Det är inte efterpressat vilket man även kan se på stenarna. De ser ut som vilka mineralstenar som helst. Jag har varit i gruvor och även sett brytning av andra stensorter.

H-stenen är stenhård och hästarna kan alltså inte bita i dem utan slicka bara.

Vad är en kemisk process?
Om man löser upp befintligt salt med vatten, har man då framställt det genom en kemisk process?
Om man sedan renar det har man då framställt salt genom en kemisk process?
PL

Jag kan inte hitta belägg vare sig för det ena eller det andra, kan du?
Hårdhet o kristallstorlek kan man reglera även om man pressar.
PL

Riktigt hårda saltstenar kan ju vara bra för lågpresterande hästar som okynnestuggar på saltstenen men knappast för de som verkligen behöver salt pga svettning!
PL

Kan säkert stämma, men de flesta som har hästar som presterar och har extra behov av salt ger det vid sidan om

Jag undrar fortvarande. Vad är fördelen med svindyrt H-salt?
Hur stor del av hästarna är okynneskonsumenter av salt?
Är spårämnesinnehållet viktigt o balanserat?
Kan man garantera att tungmetallinnehållet inte är för högt.
Farligt höga arsenikhalter i djupborrade brunnar är ett problem i dessa delar av asien.
PL

Nr vi hade vrmeböljan innan i år så gav vi våra en SMK mad salt per dag. Nstan alla dagar så försvann det ur krubban.

Jag undrar fortvarande. Vad är fördelen med svindyrt H-salt?
Hur stor del av hästarna är okynneskonsumenter av salt?
Är spårämnesinnehållet viktigt o balanserat?
Kan man garantera att tungmetallinnehållet inte är för högt.
Farligt höga arsenikhalter i djupborrade brunnar är ett problem i dessa delar av asien.
PL

Jag har två st av sex stycken hemma som glupskt äter salt. En äter inget salt alls, förutom då att den nu slickar på H-stenen nu.

Men nu är det väl inte djupborrade brunnar som man plockar ut saltet ur utan i berget.

Det finns ju en innehållsförteckning lite tidigare i tråden kan du inte ögna igenom den du som vet vad de olika ämnena påverkar hästkroppen??

Vad är fördelen med svindyrt H-salt?
Att den inte regnar bort.
Med denna regniga sommar blir det ekonomiskt.
*KL*
Idag fraktas allt runt hela jordklotet- så varför skulle man inte köpa just dessa?
Jag köpte Equimax för halva priset inkl. frakt från Australien.

Jag måste säga att jag tycker det verkar vansinne i dessa tider när vi skall spara på miljön mm. att köpa en saltsten från AUSTRALIEN bara för att det blir några kronor billigare.

Jag har en lampa hemma gjord av himalya salt. Den ska tydligen vara bra för att ta bort en massa tjafs i luften .
Den måste stå på ganska länge för att bli varm ( drar mycket el alltså !?
Sen smulas den sönder av värmen !
Jag fick den i present, den är orange.
Nån som vill ha den ?

Hej från hambo

Att den inte regnar bort.
Med denna regniga sommar blir det ekonomiskt.
*KL*
Idag fraktas allt runt hela jordklotet- så varför skulle man inte köpa just dessa?
Jag köpte Equimax för halva priset inkl. frakt från Australien.

Fast med handen på hjärtat, det här med att vanliga saltstenar regnar bort. Jag har haft en 2 kg:s vanlig sten legat direkt på mark (= sämsta tänkbara sätt) i 2 veckor, ochd et har regnat konstant mer än en vecka av denna tid. Det som regnat bort av stenen är marginellt.

Normalt har jag en 10 kg:s sten som sitter i behållare (dvs inte ligger direkt på mark), och en sådan kostar ca 60 pix, och räcker trots regn och grejer utan minste problem mer än en hel sommar. Jag tar in den på hösten och har i stallet, och i stallet brukar jag få byta MAX en gång/år. Och då trots att hästarna dräller vatten på den etc. Ute är det 3 hästar som delar på den, inne två.

Så, 60 kr räcker minst ett år till 2½ häst.. Kan inte kalla det speciellt dyrt faktiskt.

Och om man nu är bekymrad över att den ska regna bort så kan man ju sätta upp den på en hållare med ett litet 'tak'.

Jag måste säga att jag tycker det verkar vansinne i dessa tider när vi skall spara på miljön mm. att köpa en saltsten från AUSTRALIEN bara för att det blir några kronor billigare.

Det var inte saltet som jag köpte därifrån, utan 4 förpackningar Equimax.
det var inte bara några kronors skillnad, utan nästan en 500-ring.

Handen på hjärtat.
vilka köper inte varor från Kina eller plagg i bomull från Indien?
Vad jag vet köper vi inte all olja från Norge. Var tankar ni?

Det var inte saltet som jag köpte därifrån, utan 4 förpackningar Equimax.
det var inte bara några kronors skillnad, utan nästan en 500-ring.

Handen på hjärtat.

Tack för detta det är just detta jag försökt att få fram men ingen har lyssnat på det för tydligen är man bara bov om man köper H-saltsten

Handen på hjärtat.

Så det är 'allt eller inget' som gäller alltså? Köper man en del saker 'långtbortifrån', då kan man slua se ad man kan köpa närproducerat?

Personligen tycker jag ju att det är vettigare att göra det men kan i de fall där det är görligt. Jag åker ju dieselbil, men för det behöver jag ju inte köpa tyskt mjöl i affären t ex, utan kan köpa grannens mjöl som inte åkt en enda meter från hans gård. Mjölken åker jag till butiken och köper, men jag köper svensk mjölk från lokala mejeriföreningen, och inte t ex tysk mjölk.

Men bara för att man då t ex har kläder från Kina och tankar oljebaserat bränsle, då behöver man inte bry sig alls?

Intressant synsätt..

Lite som 'ja men alla andra..'-synsättet som effektivt sätt att frånsäga sig skuld/ansvar..

Nej så är det inte, men andra kanske gör andra saker som främjar miljön.

Dieselbil är ju absolut inget miljöalternativ så då borde du ju kunna byta till en bil med betydligt mer miljövänligt drivmedel tex.

Jag åker kanske inte utomlands med flyg, åker tåg när jag kan köper i mesta mån miljövänliga saker. Köper svenskt foder till mina hästar och inte de importerade.

Varför säga att alla som köper H-saltsten till sina hästar är miljöbovar direkt?? Vi andra kanske tycker att du är miljöbov som kör en diesel tex.

Allt är inte svart eller vitt

Så det är 'allt eller inget' som gäller alltså? Köper man en del saker 'långtbortifrån', då kan man slua se ad man kan köpa närproducerat?

Som du själv skriver ovan så behöver det ju inte betyda "allt eller inget" vilket du ville ha mig till tidigare i tråden :smirk:

Nej så är det inte, men andra kanske gör andra saker som främjar miljön.

Jo fast varför inte göra det man kan på alla områden som är rimliga? Just saltsten är det ju synnerligen simpelt att köpa från så nära som möjligt t ex, medan när det t ex gäller kläder kan vara lite väl bökigt att hitta ett 'närproducerat'.

Dieselbil är ju absolut inget miljöalternativ så då borde du ju kunna byta till en bil med betydligt mer miljövänligt drivmedel tex.

Där är vi inne på det där vad som är rimligt. Rent teoretiskt så är det 'bara' att köpa sig en miljövänlig bil. I praktiken är det inte rimligt för alla att hosta upp de pengar som en miljövänlig bil kostar. Jag 'bytte upp' mig miljömässigt när jag bytte från min gamla (-88:a) bensinbil, till en nyare, miljöklassad, dieselbil (-00:a). Dessutom drar den larvigt lite diesel (0.3 l/mil) vilket även det bidrar till att minska på oljeanvändandet och på så sätt spara miljön. Men visst skulle det gå att göra mer i en idealisk värld.

Men det är just det jag menar med rimligt. Jag är ingen fanatiker, och vissa saker är svårt att köpa närproducerat t ex, andra saker finns närproducerat men uppfyller då inte de krav man har på produkten osv osv, och i de fallen ser jag inga problem med att köpa 'längre ifrån'. J

ag åker kanske inte utomlands med flyg, åker tåg när jag kan köper i mesta mån miljövänliga saker. Köper svenskt foder till mina hästar och inte de importerade.

Varför säga att alla som köper H-saltsten till sina hästar är miljöbovar direkt?? Vi andra kanske tycker att du är miljöbov som kör en diesel tex.

Allt är inte svart eller vitt

Jag har aldriga nvänt ordet miljöbov, det är du som läser som du vill igen. Däremot försöker du få det till att det INTE är mer miljöovänligt att köpa himalayasalt, vilket du inte lyckats stödja hitills. Och just när det gäller h-salt så finns det ju förutom 'tycke och smak och reklam' ingen anledning att köpa det, utan man kan köpa natriumklorid i den form man nu önskar betydligt närmare ifrån. Sen, det finns kanske nån annan anledning som inte framkommit i den här tråden att köpa h-salt, men hitills har jag inte sett en enda anledning som motiverar det.

Ang 'allt eller inget' så har jag aldrigs agt det omd ig. Om du väljer att ta åt dig av inlägg som är till annan användare däremot får det stå för dig.

Jag har aldriga nvänt ordet miljöbov, det är du som läser som du vill igen. Däremot försöker du få det till att det INTE är mer miljöovänligt att köpa himalayasalt, vilket du inte lyckats stödja hitills. Och just när det gäller h-salt så finns det ju förutom 'tycke och smak och reklam' ingen anledning att köpa det, utan man kan köpa natriumklorid i den form man nu önskar betydligt närmare ifrån. Sen, det finns kanske nån annan anledning som inte framkommit i den här tråden att köpa h-salt, men hitills har jag inte sett en enda anledning som motiverar det.

min motivering till det var att det räcker längre, de hästar som knaprar i sig saltsten kan inte göra det med en H-sten. De "rinner" inte om dem som vanliga saltstenar och dessutom den hästen som inte ville bruka vanliga saltstenen slickar på denna.

För mig räcker det just nu

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
790
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Bison
·
Foder & Strö När man hittar ett foder som hästarna funkar bra på och som inte gör hål i plånboken så ska det sluta säljas på granngården 🤷‍♀️🤦‍♀️...
Svar
9
· Visningar
1 616
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka