Sv: Himalaya saltsten!!
Nej så är det inte, men andra kanske gör andra saker som främjar miljön.
Jo fast varför inte göra det man kan på alla områden som är rimliga? Just saltsten är det ju synnerligen simpelt att köpa från så nära som möjligt t ex, medan när det t ex gäller kläder kan vara lite väl bökigt att hitta ett 'närproducerat'.
Dieselbil är ju absolut inget miljöalternativ så då borde du ju kunna byta till en bil med betydligt mer miljövänligt drivmedel tex.
Där är vi inne på det där vad som är rimligt. Rent teoretiskt så är det 'bara' att köpa sig en miljövänlig bil. I praktiken är det inte rimligt för alla att hosta upp de pengar som en miljövänlig bil kostar. Jag 'bytte upp' mig miljömässigt när jag bytte från min gamla (-88:a) bensinbil, till en nyare, miljöklassad, dieselbil (-00:a). Dessutom drar den larvigt lite diesel (0.3 l/mil) vilket även det bidrar till att minska på oljeanvändandet och på så sätt spara miljön. Men visst skulle det gå att göra mer i en idealisk värld.
Men det är just det jag menar med rimligt. Jag är ingen fanatiker, och vissa saker är svårt att köpa närproducerat t ex, andra saker finns närproducerat men uppfyller då inte de krav man har på produkten osv osv, och i de fallen ser jag inga problem med att köpa 'längre ifrån'. J
ag åker kanske inte utomlands med flyg, åker tåg när jag kan köper i mesta mån miljövänliga saker. Köper svenskt foder till mina hästar och inte de importerade.
Varför säga att alla som köper H-saltsten till sina hästar är miljöbovar direkt?? Vi andra kanske tycker att du är miljöbov som kör en diesel tex.
Allt är inte svart eller vitt
Jag har aldriga nvänt ordet miljöbov, det är du som läser som du vill igen. Däremot försöker du få det till att det INTE är mer miljöovänligt att köpa himalayasalt, vilket du inte lyckats stödja hitills. Och just när det gäller h-salt så finns det ju förutom 'tycke och smak och reklam' ingen anledning att köpa det, utan man kan köpa natriumklorid i den form man nu önskar betydligt närmare ifrån. Sen, det finns kanske nån annan anledning som inte framkommit i den här tråden att köpa h-salt, men hitills har jag inte sett en enda anledning som motiverar det.
Ang 'allt eller inget' så har jag aldrigs agt det omd ig. Om du väljer att ta åt dig av inlägg som är till annan användare däremot får det stå för dig.