Himalaya saltsten!!

Sv: Himalaya saltsten!!

Jag brukar köpa en 20 kG saltsten. Den räckeren hel sommar och en bra bit in på vintern. Våra har salt i hagen även på vintern. Den kostar 130 kr. Det kallar jag inte dyrt. Inte om man slår ut det på 9 månader.

Fast det är ju inte riktigt praktiskt med en 30kg saltsten i boxen direkt. För det är där jag har mitt salt. Jag vill gärna veta hur mkt salt en specifik häst knaprar i sig

Kallar det för dubbelmoral.
Tror du att dieseln har fraktats kortare sträcka?
Köper du den via en norsk mack?

Det handlade ju om transporten.
Idag ryms det väldigt mkt på containerfartygen- de samåker;)

Kallar det för dubbelmoral.
Tror du att dieseln har fraktats kortare sträcka?
Köper du den via en norsk mack?

Det handlade ju om transporten.
Idag ryms det väldigt mkt på containerfartygen- de samåker;)

Jag köper iofs via norsk kedja, men det betyder ju inte att råoljan kommit från just norge. Men diesel och bensin, där är varor där det inte finns något alternativ att tala om. Det finns andra exempel på sådant med, men det finns ju en massa andra områden där det går att välja, och där anser jag att man kan ta miljöhänsyn.

Jag köper iofs via norsk kedja, men det betyder ju inte att råoljan kommit från just norge. Men diesel och bensin, där är varor där det inte finns något alternativ att tala om. Det finns andra exempel på sådant med, men det finns ju en massa andra områden där det går att välja, och där anser jag att man kan ta miljöhänsyn.
Men snälla!
Olja som fraktas tvärs över världshaven är ju en potentiell miljöKATASTROF

jäklar i skogen vilken diskution det blev om den saltsten.. har ngn komit fram till vad som är bra/bäst?? Vanlig VS himalaya???

Om vi struntar i transporten:D så är den bra för hästar som äter salt som det vore godis eller om man vill förhindra att saltstenar regnar bort o hamnar i marken- ej miljövänligt.
Priset-45 kr är överkomligt-anser jag.

Det finns en butik i sätofta (nära Höör) som säljer den. www.satofta-ridsport.se .. Men jag läste i ridsport att i och med att den är importerad så bidrar den med en massa miljöförstöring, inte saltstenen då men transporten hit. Så ridsport ratade den p.g.a det ..

Det som får mig att börja fundera är inte miljöförstörelsen utan att den innehåller tungmetaller som bly :eek:... villket de till och med skryter om i sin reklam. Problemet med tungmetaller är att de lagras i våra kroppar (oberoende av om de är i "sina naturliga proportioner" eller ej). kroppen kan alltså inte göra sig av med dessa skadliga ämnan :mad:.

Dessutom påstår de i sin reklam att deras salt innehåller spår eller små mängder av en rad radioaktiva ämnen, som redan nämts tidigare i diskutionen. Flera av dessa ämnen är som sagt dödliga i redan extremt små mängder. Skulle aldrig låta min hästa komma änns i närjheten av ett sådant salt :eek:. man får värkligen hoppas att deras reklam inte är san!!!!

*knapplån*

Jag har en på mitt jobb som säljer såna här Himalaya salstenar och lampor. Igår fick jag en saltsten som hade gått sönder lite för hon tyckte jag skulle prova ge min pålle och se vad han tyckte. Det händer ju att nån går sönder på vägen och om jag ville kunde jag få dom.

Jag har inte hunnit prova och se om min pålle gillar den ännu tyvärr.

Jag vill bara lägga till en sak just om det här med salt i hagen när det regnar. Vi köpte en sån där stor saltsten till våra hästar att ha på betet. När jag var där innan den veckan med det hemska regnovädret var salstenen i stort sett som ny. När jag var där igår var där 1cm kvar.

Och jag tror det är bl a det du nämner som många vänder sig mot. Jag må vara en dålig människa men jag bryr mig mer om ifall saltstenen är bra för min häst än om den är bra för den som tillverkade den.

En annan aspekt är att man faktist inte får påstå saker i reklam som man inte har belägg för. Har för mig att det skulle granskas lite i hästfoderbranschen om det. Man ser på vissa tillskottsburkar att det numer är väldigt vaga antydningar om eventuella effekter :smirk:

Sara

Den lilla mängden tungmetaller som finns i detta salt är rätt så obetydliga iaf enligt den analys om gjorts

Den lilla mängden tungmetaller som finns i detta salt är rätt så obetydliga iaf enligt den analys om gjorts

Att ge sin häst en matsked vitlök om dagen är också obetydligt i jämförelse till de mängder som användes i forskningen kring vitlökens biverkningar. Det blev det ju dock ramaskri om och folk slutade ge sin hästar vitlök på löpande band.

Tror att "obetydliga" mängder tungmetaller är betydligt värre än "obetydliga" mängder vitlök, vars ev biverkningar enkelt går att reversera genom att sluta ge det. Reversera ett intag av tungmetaller är det lite värre med....

Slutsats: Enligt mig ett oerhört dåligt försvar till varför man kan fortsätta ge sina hästar Himalayasalt.

Håller med!!! Problemet med tungmetallr är just att de lagras i kroppen. Även ett litet tillskott blir alltså skadligt i längden!

Varför änns riskera att ge hästarna något som är så oerhört väldokumenterat skadligt. De rapporter som finns om vitlök är betydligt mer tveksamma än den gedigna forskning som finns kring tung metaller, och jag är en av dem som genast slutade med vitlök bara vid misstanken om att det kunde vara farligt.

Så varför änns utsätta sig för risken med att ge ett förorenat salt som Himalaya (japp, i naturen räknas tungmetaller till en av de farligaste föroreningstyperna trotts att de kan förekomma naturligt i vår miljö)????

Senast ändrad av en moderator:

Fast den mängden som uppmättes är nog inte så speciellt ovanligt förekommande om man säger så.

Nej, men det gör det inte bättre. Poängen är att man så långt som möjligt ska undvika tungmetaller (eftersom de som sagt lagras) eftersom man vet att det är FARLIGA!!! Varför ge det "förorenade" Himalaya saltet när man kan ge vanligt rent salt och därmed minska påfrästningarna på hästens kropp???

Hur vet man då att inte det vanliga saltet innehåller dessa försummliga nivåerna av Pb??

Är det någon som gjort en så nogran annalys av det??

Det beror på. Kraft garanterar detta på sin hemsida:
"
KRAFFT SALTSLICKSTEN
Slicksten av rent koksalt. Håller livsmedelskvalitet - dvs är garanterat ren från föroreningar. Lättmonterad hållare finns som tillbehör.
"

Alla produkter som håller livsmedels kvalitet gransas noga (speciellt framtagnings procesen) och det finns mkt hårda krav på mängden tungmetaler i livsmedel för mäniskor (tyvärr faller inte kosttillskott inom denna kategori, därför har Himalya salt funnits till mäniskor i olika omgångar).

Det viktiga för mig är att Krafft garanterar att deras är fritt från tungmetal och Himalya garanterar att deras innehåller (tom använder det som argument:crazy:) tungmetall. Inget av påståendena är nog 100% sant. Ett innehåll går ju i stort sätt aldrig att garantera till 100%. Men valet för mig är ändå enkelt!!!!

Hålller helt med här. Reklamen för H.salt måste man tolka som att saltet innehåller tungmetaller och dessutom att det är nyttigt att äta dessa. Bara det gör en ju mycket betänksam mot produkten överhuvudtaget.

Jag vill bara lägga till en sak just om det här med salt i hagen när det regnar. Vi köpte en sån där stor saltsten till våra hästar att ha på betet. När jag var där innan den veckan med det hemska regnovädret var salstenen i stort sett som ny. När jag var där igår var där 1cm kvar.

Hur i hela fridens dar har det gått till. Jag ställde ut en vanlig 10 kg saltsten (altså den vita utan mineraler) på bete strax efter betessläpp. Min häst slickar och gnager på den dagligen och det har regnat mycket. Trots det är det säkert minst 9 kg salt kvar i den fortfarande (den har inget regnskydd).
Är du säker på att hästarna inte har knaprat på den rejält och kanske trampat på den så det blivit småbitar som smält av regnet?

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
900
Senast: MissFideli
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka