Het ponny.

Sv: Het ponny.

låt ponnyn få nya "uppdrag" hela tiden när du rider, få den att börja tänka på nåt annat,

Jag tycker inte at du ska rida på små volter utan rid på dem större volterna vid A och C och stora mitt volten- sliter mindre på hästen!När din ridlärare säger til dig att du får/kan /ni ska rida på mindre volter på en lektion då e det okej, annars tycker jag att du ska försöka jobba hästen på större volterna just för att minska slitage på hästen! Dessutom fuskar du dig bara til för stundne när du går in på små volter- du ska ju självklart gå den långa vägen- det finns inga genvägar-för du måste då nån gång BACKA i din ridning och det är ju dumt eller hur?
Låt det ta tid och fråga,fråga och fråga din ridlärare!
Det är småsakerna som gör att dem stora sakerna inträffar/syns/känns!

Tänk på halvhalter, DRIVA, halvhalter -driva.
Det gäller att ha tålamod och verkligen upprepa,upprepa och upprepa tills det verkligen fungerar. Träna på övergångar! speciellt i början från skritt till halt-halt til skritt, trav til skritt- skritt från trav, trav til halt osv osv, se till att du INTE är ivägen för dina kompisar bara!
Men som sagt det är mycket lättare att ge nån instruktioner när den rider och man får se hur hästen e som person :)
Kämpa på! och ha tålamod!!!
Lycka till!!!

Okej! Men jag arbetar inte på små volter utan jag lägger en liten volt lite då och då och går ut på spåret igen efter högst 2 varv, kanske var lite otydlig. :D Det borde väl inte vara så jobbigt för hästen?

Förra gången jag red hade vi såna övningar, halt - trav, trav - halt och han lyssnade mycket bättre då, så det kan jag fortsätta med då. :) Men då gör jag det på volter(stora ;)) för annars är jag som du sa i vägen.

som sgat det beror ju helt på hur små volterna är och hur snabbt du rider dem i och hur hästen går i dem ;)
Men jag tror att dun ridlärare skulle säga till om du red för tokiga volter :)
Lycka till!

jaha okej.. :p Men idag red jag och hade en annan ridlärare än förra gången, hon sa till när jag gjorde en för liten volt, för han fick svårt att hålla balansen då. ;) Men den volten blev mycket mindre än jag tänkt mig, för han ville ut på spåret igen och jag styrde inte tillbaks honom på volten, så den blev.. eh, liten. :D

Men det känns som jag börjar få pli på honom nu, han gick för snabbt i traven ibland, annars gick det jättebra! :) Fast när vi skulle hoppa sen rusade han mot hindret... :o :D

Ser fram emot nästa gång, då ska det gå jättebra har jag bestämt! :banana: Ska tänka på att vara noga med att göra stora volter + att han ska vara rätt ställd då och ska ska jag göra massa halvhalter! :)

Har själv haft erfarenhet av samma sak, och mitt tips är att göra halvhalter precis hela tiden (!) under galopparbetet.
Höj handen, spänn magen, gör en förhållning, släpp efter, gör halvhalt igen, och igen och igen... det brukar funka för mig i alla fall. :rofl:
Precis som andra redan gjort före mig, så gör många övergångar från skritt, halt och trav. Hästan brukar oftast då bli mycket lyhörd.
Tänk för all del också på att vara mjuk i handen, även fast det känns lockande att dra allt vad man kan i tyglarna. Hästan blir då mycket döv i munnen.
Det är mina tips i alla fall :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gotland i början på mars?
  • Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!