Het ponny.

Sv: Het ponny.

Men vi är ju typ 12 st i min grupp, hon kan ju inte hålla föredrag om hur man ska göra för att få just sin häst att bli lugnare/piggare för alla, det blir ju mer "luta dig bakåt" osv. Ser ju inte mycket av henne när jag har ridit klart så jag kan ju inte typ rådfråga henne då heller. :p Eller det kanske jag skulle kunna göra, men jag är en blyg typ. :angel:

Och jag måste bara säga, gud vilken söt sak du har som avatar. :love:

Hehe, ja hon är söt, lilla Vanilj! :p

Det är ju faktiskt ganska dåligt att du inte kan få tillräckligt med hjälp av din ridlärare, du betalar ju för att lära dig rida! Tur att buke finns till hands då! :D

Jaa, buke är bäst. :love:

Men nu har två nya ridlärare som verkar lite trevligare. (jag har olika ridlärare varannan vecka eftersom jag rider på lördagar) Eller äh, jag vet inte, har bara lättare för att prata med en viss typ av personer. Så jag får väl gå och prata med min ridlärare någon dag. :)

Om du vågar tycker jag du ska rida fram till ridläraren mitt i lektionen och fråga :bump:
Bara som tanke, du kanske glömde driva i galoppen? det är lätt att göra. Sen kan du försöka fatta galopp från så lågt tempo som möjligt i den tidigare gångarten (akta dig för att "springa in" i den). Fast det är ju fasansfullt svårt med en smart och erfaren ponny.

Om det är svårt för dig att fårga på lektion fråga före lektionen då ridläraren förmodligen har mer til att ge tips. Sen så tycker jag du ska träna halt jätte mycket ge dig inte förens hästen stannar och om dne inte stannar ta hjälp av staketet styr in mot dte då måste hästen stanna coh då när den stannar så klappar du den på halsen det brukar alltid funka för mig iaf fast menar inte att du ska dra i hästens munn men du fattar väll kanske att det var förhållningar;)

Jag hade en jätte het ponny en gång, han var precis så som du beskriver din häst. Är han lika het när han har vilat ett par dagar? Den jag hade, det var en superfin D ponny, connemara.
Honom kunde man rida utan problem bara man var otroligt lugn själv.
Men jag tyckte det var konstigt att han sprang så mycket så jag kollade upp honom och det visade sig att han hade svår spatt. Så han sprang för att han hade ont. :cry:
Är din häst kollad? Det kanske är så lätt så att han har ont i munnen?

Han står ju på ridskola så jag antar att han är kollad. han är alltså inte mim, utan en ridskolehäst. Tror dock inte det är något fel, gapar snällt när man tränsar och är förväntansfull när man går in i ridhuset. Ridläraren sa att han är så för att han tycker det är så kul. :p

Cattan; Förra gången rusade han in i galoppen, men den här gången gick det bättre, han travade lugnt och snällt tills jag fattade galopp, men då jävlar blev det fart på honom. :eek: Sen tog det ett tag att få stopp på honom... Får väl rida fram och fråga hur jag ska göra för att stanna honom efter galoppen då. :banana:

Ha ha! jo det låter bra, lämpligen innan du fattat den. :crazy:

Att rida fram och fråga ridläraren, eller fråga efter och innan lektionerna är super! Massor av tips. De känner ju vanligen hästarna så väl.

Rent teoretiskt sett kan jag bara komma på ett annat sätt som kan "överraska" hästen till att ta det lugnare, att låta det ta lite tid. Sikta in dig på att ha ett bra tempo om ett eller ett halvt varv istället för genast (när du fattar gallopen så tänker du såklart att du kommer att få ett rimligt tempo, men när/om det inte blir så). Och med det som mål så sänker du långsamt hastigheten bit för bit.

Och låtsas vara lugn som filmjölk under färden. + naturligtvis alla tidigare inläggs råd om händer och drivning och volter osv osv. Villkoret är såklart att färden bara är lite för snabb, inte farlig! Det är liksom en mental hjälp/krycka så man inte blir stel i handen igen.
(om det fungerar eller inte beror ju helt på varför hon springer)

Stanna biten hoppas jag kommer om hon blir lugnare... (för där har jag ingen aning)

Jo men jag tänkte mer "nu saktar vi av" istället för "nu stannar vi". Men han får sån fart så jag vågade inte rida in i ett hörn, kändes som han skulle stegra eller nått. :eek: Så jag gjorde världens minsta volt istället, han skulle typ kunna bita sig i svansen, så då tvingades han ju att sakta av.. :D

Men jag blir inte rädd eller så, tycker bara det är lite jobbigt att det ska krävas så mycket för att få stopp på honom. Men när vi skulle fatta galopp kände man att hela han blev på helspänn så fort alla andra började öka traven, då gjorde jag en volt, gick ut på spåret igen, han blev spänd och det kändes som han skulle rusa iväg, så jag gjorde en till volt osv osv ända tills han kändes lugn när vi kom ut på spåret igen, men det hände tyvärr aldrig vissa gånger så då fick jag hoppa över galoppen. :mad:

Vi kommer snart få nya hästar, tycker det ska bli superskönt att slippa honom(:devil:) men samtidigt skulle jag vilja rida honom tills jag klarar av honom...

Men tack för alla tips! :bow:

Hej! Jag tycker att, detta kanske låter elakt, men kan inte din ridskolelärare hjälpadig med tips medan du rider, så får du ju ingen direkt hjälp om situationen just då. Det kommer ju vara så gott som omöjligt för dig att komma ihåg alla tips du får här på bukefalos. Visserligen kanske du känner att du vill komma upp lite i din ridning, och rida hetare hästar, men det är saker som kommer med tiden, och medan du lär dig kanske du kan fråga om du kan få rida en lite lugnare häst? Har itne läst alla inlägg, men hoppas att detta kan hjälpa dig lite. Såg att du hade skrivit att han var för stark för dig också, och för att få ut så mycket som möjligt av sin ridning, kan det ju vara kul att rida en häst som man orkar "hålla tillbaka" tillräckligt mycket. Hoppas jag hjälpte dej lite iallfall! :) //Ellinor

Jag vet att jag inte klarar av honom riktigt, så det var inte jag som bestämde att jag skulle rida honom. Man får inte önska eller "ta" hästar på min ridskola så jag skulle hellre sluppit honom. ;) men samtidigt är han inte FÖR svår, jag tycker själv att jag har lärt mig mycket de gångerna jag ridit honom, så det är inte så att vi senar runt men jag får honom inte att göra som jag vill alltid.

Men jag sa till min ridlärare att jag gärna vill byta häst eftersom jag tycker han är jobbig och lite för svår för mig. :) Men det vore samtidigt kul att fortsätta rida honom tills jag klarar av honom eftersom jag tycker att det går lite bättre varje gång.. Men vi får se imorgon om jag har fått en ny häst eller om jag får behålla honom. :D

Okej, men frågan är ju ändå om man lär sig något utav det? Egentligen borde du ju inte behövt frågat din ridlärare om att få byta pålle, hon borde ju märkt att det inte gick.. Hoppas att det går bra iallfall! :) //Ellinor

Jag rider på ridskola och just nu har jag en jättehet ponny. Han springer allt vad han har så fort han får chansen! Idag gtränade vi galoppfattningar och det gick verkligen INTE bra! Jag har ju ridit heta hästar förut men den här är vekligen jättejobbig, så fort någon annan galopperade så bestämde han att nu skulle han också galoppera. Så det blev mer ruda-in-i-galopp än galoppfattningar. Sen ville han inte stanna heller, utan han skulle minsann fortsätta galoppera hur mycket jag än försökte få stopp på honom. Han är STARK! :eek:

Så nu undrar jag hur man ska göra för att det ska gå lite bättre?

Hejsan!

Tråkigt att ponnyn verkar vara lite hård i munnen...
Men vad du kan göra är att rida mycket halvhalter och förhållningar. Försök att när du galopperar bara sitta lugnt och försöka hålla ett jämnt tempo. Till en början kanske det går alldeles för fort, men en bra början är att hålla ett så jämnt tempo som möjligt innan man börjar försöka dra ner på hastigheten. Sitt djupt i sadeln, var stadig men mjuk i handen, och håll om med benen.
Kanske är det så att ponnyn använder det här för att slippa ifrån arbetet lite.

Min pålle är exakt sådär. Han är jättestark och vill gärna sänka ner huvet. Han blir väldigt stark i galoppen. Jag gör halvhalter hela tiden och försöker att sitta ner i sadeln annars åker jag framåt och han kan börja dra!.

tråden vaknar till liv igen.. :D

Jo, vi hoppade i lördags och då fick jag en annan ponny. Han kanske blir ännu hetare om man hoppar. :eek:

Men det gick ju, det var bara i galoppen han blev apstarkt och det krävdes väldigt lång "bromssträcka" för att få stopp på honom.

ElisabetJ: Det är typ det jag har gjort sen jag fick de tipsen här, och det har gått mycket bättre då. :) Hann inte ens tänka på det medan jag red för jag hade så mycket annat att hålla reda på. :D För det varkar vara så att han smider onda planer medan han har tråkigt, om man bara travar på fyrkanttspåret utan att göra något kan han helt plötsligt bara dra iväg, så jag har försökt hålla honom sysselsatt hela tiden.

Nu vet jag inte om jag kommer rida honom mer eftersom jag har haft honom den perioden man vanligtvis brukar ha samma häst, men om jag får rida honom igen får jag komma ihåg alla tips jag fått här. :)

Jag behöver hjälp igen! :D Verkar som jag bara får rida heta hästar nu, men det är ju bra. Nu har jag fått en ny häst, lika het, fast han lyssnar mycket bättre än den förra jag red. Men den här rusar mer för att han vill slippa arbeta tycker jag det känns som. Energin känns på ett helt annat sätt, om någon fattar vad jag menar. :o Den förra rusade för han älskade att springa, han tyckte det var kul.

Den jag rider nu går mad halsen lågt och typ rakt utåt, i linje med ryggen. :crazy: Han vill typ ha huvudet där nere och det är liksom ingen ide att försöka dra upp det. Han blir väldigt lååång och tar lååånga kliv, och springer väldigt snabbt. Så jag vill få honom att gå i form, men jag är inte så jättebäst på att rida så jag tänkte få lite tips, igen. :idea:

Jag försökte få honom i form genom att göra små volter och driva på så han inte saktar av, så han var tvungen att bli lite kortare och arbeta ordentligt, en gång gjorde han faktiskt det! :banana: Fast bara i några sekunder. :p Men jag kände hur han höjde ryggen och huvudet, samlade ihop sig och tog kortare steg. :bump:

låter som värsta dragkampen, ge efter och rid bort det hela, jobba hästen. ett tips är ju att göra en galoppfattning, sedna fort bryta av, sedan jobba i trav ,lunga ned hästen sedan en ny fattning-bryta av- hela tiden,jobba och lunga ,han får inte galoppera förns han e lugn. Så gör jag med heta hästar. tillslut efter ett par dagar med sånt jobb, så går det sedan jobba dem i galopp i lugn och ro.
Lycka till :)
oj gav tips om den första ponnyn allatså :D hihi

Senast ändrad:

Jag behöver hjälp igen! :D Verkar som jag bara får rida heta hästar nu, men det är ju bra. Nu har jag fått en ny häst, lika het, fast han lyssnar mycket bättre än den förra jag red. Men den här rusar mer för att han vill slippa arbeta tycker jag det känns som. Energin känns på ett helt annat sätt, om någon fattar vad jag menar. :o Den förra rusade för han älskade att springa, han tyckte det var kul.

Den jag rider nu går mad halsen lågt och typ rakt utåt, i linje med ryggen. :crazy: Han vill typ ha huvudet där nere och det är liksom ingen ide att försöka dra upp det. Han blir väldigt lååång och tar lååånga kliv, och springer väldigt snabbt. Så jag vill få honom att gå i form, men jag är inte så jättebäst på att rida så jag tänkte få lite tips, igen. :idea:
Driva och halvhalter,driva och halvhalter,driva och halvhalter,tänk på ställlning på volter, rid inte för små volter-inte snällt mot hästen eftersom du inte rider han i korrekt balans än osv.

Jag försökte få honom i form genom att göra små volter och driva på så han inte saktar av, så han var tvungen att bli lite kortare och arbeta ordentligt, en gång gjorde han faktiskt det! :banana: Fast bara i några sekunder. :p Men jag kände hur han höjde ryggen och huvudet, samlade ihop sig och tog kortare steg. :bump:

Du har börjat fatta lite granna om inverknings ridning hör jag. Du är lite och petar. Det är här, din ridlärare ska vägleda dig vidare!
Du är som sagt på väg att utvecklas! försök läsa lite i dressyr böcker om hjälperna osv, kolla på ngr vidoefilmer om ridskolan har såna som du kan få titta på där! Men som sagt en bar ridlärare ska här nu verkligen gå in och vägleda dig vidare,genom att säga til dig i rätt stund att- där ska du driva,trampa ned til vänster osv osv. det är även dem små sakerna som gör att du kommer få känna och lära dig hur du ska få hästen att jobba rätt-att gå rätt på rätt sätt!
Jag själv är en mycket bra ridlärare (jobbar inte som det nu dåra förstås) men jag vet att en bra ridlärare ska kunna utveckla både grupp på 12 barn/ungdomar/vuxna- samtidigt som ridläraren utvecklar varje individ.

Senast ändrad:

Tack så mycket. :) Jag har ju en ny ridlärare nu och honom får jag massa bra tips av! Mest småsaker, men man lär ju sig mycket av det också.

Men kan jag göra små volter när jag känner att han lyssnar på mig, eller hur vet jag att jag rider honom i korrekt balans? :crazy: För när han gick i form var det på en ganska liten volt, men det var i slutet av passet så jag började känns att jag hittade de rätta knapparna lite bättre då, efterom det var första gången jag red honom på typ ett år... :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar