Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag rider på ridskola och just nu har jag en jättehet ponny. Han springer allt vad han har så fort han får chansen! Idag gtränade vi galoppfattningar och det gick verkligen INTE bra! Jag har ju ridit heta hästar förut men den här är vekligen jättejobbig, så fort någon annan galopperade så bestämde han att nu skulle han också galoppera. Så det blev mer ruda-in-i-galopp än galoppfattningar. Sen ville han inte stanna heller, utan han skulle minsann fortsätta galoppera hur mycket jag än försökte få stopp på honom. Han är STARK!
Så nu undrar jag hur man ska göra för att det ska gå lite bättre?
Jag behöver hjälp igen! Verkar som jag bara får rida heta hästar nu, men det är ju bra. Nu har jag fått en ny häst, lika het, fast han lyssnar mycket bättre än den förra jag red. Men den här rusar mer för att han vill slippa arbeta tycker jag det känns som. Energin känns på ett helt annat sätt, om någon fattar vad jag menar. Den förra rusade för han älskade att springa, han tyckte det var kul.
Den jag rider nu går mad halsen lågt och typ rakt utåt, i linje med ryggen. Han vill typ ha huvudet där nere och det är liksom ingen ide att försöka dra upp det. Han blir väldigt lååång och tar lååånga kliv, och springer väldigt snabbt. Så jag vill få honom att gå i form, men jag är inte så jättebäst på att rida så jag tänkte få lite tips, igen.
Driva och halvhalter,driva och halvhalter,driva och halvhalter,tänk på ställlning på volter, rid inte för små volter-inte snällt mot hästen eftersom du inte rider han i korrekt balans än osv.
Jag försökte få honom i form genom att göra små volter och driva på så han inte saktar av, så han var tvungen att bli lite kortare och arbeta ordentligt, en gång gjorde han faktiskt det! Fast bara i några sekunder. Men jag kände hur han höjde ryggen och huvudet, samlade ihop sig och tog kortare steg.