Het, känslig och stressad.

Sv: Het, känslig och stressad.

Problemet med longering kan vara att hästen fortf kan gå och spänna och är den t.ex. sne så går den garanterat och skjuter ut den bog och det bakben den är svagare på. Då är det enklare med ridning i o m att man känner vad som händer i de flesta fall. Tömkörning är kanske bättre i sådana fall för då har man en bättre chans att kunna reglera.

Ang. korn håller jag med, men jag använder mig av kokt korn, det gör dom fina i hullet och de tycker att det är väldigt gott! Min får 1kg/dag även nu när han bara skrittas och promeneras med utan att det går upp i huvudet, när han rids får han 1-1½ kg havrekross utöver det, mycket kraftfoder behövs sällan om de inte ska prestera något åt det mer extremare hållet sas.

Viktigt på en sådan häst är att rida den i låg form. Då utsöndras endorfiner. Adrenalin pumpas däremot ut om hästen bär sitt huvud mycket högt. Har min ena tränare sagt.

Hur är din häst att jobba från marken? Hur beter han sig när du longerar? Stressar han då med?

Som flera andra här påpekat, det kan ju vara hälsorelaterat med. Har en gammal dam som är helt omöjlig att rida när hennes mage inte mår bra eller när hon är hungrig.

Min häst är en vävare. Väver dock mycket sällan och jag vet inte om det var tillfälligt (sägs ju att har dom en gång börjat så är dem vävare för alltid!). Han började väva när det var mycket spring i stallet efter nattning (inte jag som var där och rännde(!), även i samband med att ena hästen rymde ut ur sin box under natten, men nu när det är lugnare i stallet och det är stopp att besöka stallet efter nattning (annat gäller såklart om någon häst är sjuk!).

Tänkte på vävning genom att du nämnde endorfiner. :idea: Dom utsöndrar ju endorfiner då med. Förut var han super att rida i låg form, men han vill gärna lägga sig i en låg form och bara "pulla på", han bara ökar och ökar, som en sportbil ungefär. Dom är låg och går snabbt. Och gör man minsta lilla förhållning så åker huvudet upp.

Får vissa vibbar om att han iband inte förstår mig när jag anv. både drivande och förhållande hjälper. (Antar att han haft "fööör bra" framåtbjudning tidigare och att dem då bara anv. handen?! Kan det vara något?). Det blir bättre och jag hittar mer och mer knappar för varje dag som går nu. Men har är fortfarande het på gröten :D

I början när jag longerade honom så var han mycket stressad, han genade genom volten hur mycket som helst, likt en ridskoleponny på barnridning, "gena genom volten, då blir vi klar fortare" (tror att det är varven som räknar istället för att göra det så bra som möjligt!).

Nu är han dock bättre, kan sänka sig och slappna av bättre. Man kommer dock inte åt honom, utan han blir gärna i flera delar och svår att jobba så... Ökar gärna och är otroligt dålig på att sakta av, göra halt eller gå i skritt. Det ska enligt honom vara med galopp och trav i ettt högre tempo. Stundvis är han som en klocka! Men det är mycket från gång till gång!

Eftersom att han varit sådan en längre tid (under den tiden jag har haft honom och om uppgifter jag fått) så vet jag inte hur han är "i normala fall". Kan mycket väl vara så att han inte mår bra inuti. :confused:

prova med att ge honom bara korn uppblött så han kan tugga den annars hårda kärnan. Samt jobba på att bara skritta honom så att han lär sig att kunna skritta. Har ett sto som var likadant. bytte till korn ca ½ liter per mål (2ggr per dag) och sedan obegränsat med hö. Hon blev mkt bättre men det tog lite tid.

Men hellre det och få hästen lugn. Samt så longerade jag mkt och då var hon mkt lugn och super fin att jobba med, inte samma häst.
Där kan du ju använda rösten lugnt och fint och sedan överför du detta till när du rider.

Då kommer din pålle att känna igen sig och du vinner på detta. Kan ju även löshoppa, och även där använda rösten i samma läge sas, så att din röst återkommer vid alla situationer med samma röstläge.

Hoppas du fattar vad jag skriver.:crazy::grin:

Lycka till.

Kan inte ha honom på fri tillgång, är en extremt lättfödd häst, och på nästan ingen mat alls blir han TJOCK(!). Har dock valt att ha honom lite rundare nu då han måste få tugga!

Longeringen fungerar inte riktigt just nu (se tidigare inlägg i denna tråd!). Men visst jobbar vi på att få det bättre. :laugh: Men just det att han
inte jobbar ordentligt, blir svårt då att få honom jobbad.

Brukar motionera sig själv i hagen (med eller utan kompis, spelar ingen roll för honom) om han fått för lite motion en dag, eller vid vila. Går inte att låta honom att vila en dag. Har vila i form av skritt vid hand just nu, eller uppsuttet barbacka. Vissa gånger vilar han helt, dvs bara pyssel. Fungerar bra ibland, men mår bäst av att få göra någonting varje dag.

Skritten fungerar och traven, är just efter galoppen som han blir "knäpp"...

Tack för att du delade med dig och orkade skriva så långt! :laugh: Tacksam!

Jag har testat och tidigare ägare har testat med havre och det fungerar inte för någon av oss. Fel på oss ryttare? Jag tror inte det då vi alla fått samma reaktion från hästen. Han är annars HELT TRAFIKSÄKER och inte rädd för något när man rider, men just när han får havre, eller foder som innehåller havre så blir han "knäpp" och ser spöken i allt. Vet inte om det beror på energin han får eller vad det nu är, men spöken ser han bara när han får havre. :confused: Har foder som fungerar nu. Havrefi müsli (hestekraft).

Problemet med longering kan vara att hästen fortf kan gå och spänna och är den t.ex. sne så går den garanterat och skjuter ut den bog och det bakben den är svagare på. Då är det enklare med ridning i o m att man känner vad som händer i de flesta fall. Tömkörning är kanske bättre i sådana fall för då har man en bättre chans att kunna reglera.

Ang. korn håller jag med, men jag använder mig av kokt korn, det gör dom fina i hullet och de tycker att det är väldigt gott! Min får 1kg/dag även nu när han bara skrittas och promeneras med utan att det går upp i huvudet, när han rids får han 1-1½ kg havrekross utöver det, mycket kraftfoder behövs sällan om de inte ska prestera något åt det mer extremare hållet sas.

Hade korn i början när han kom, men han åt det inte. :confused: Varken blött eller torrt. Åt lite sedan strundade han i det, så han är lite kräsen med visst foder också...

Ja, longeringen tar vi väldigt sällan...

Glömde svara på att han skjuter rumpan till vänster...!

Tömkörning har vi gjort några gånger (sägs att han är inkörd också, men var läääänge sedan någon provade det på honom). Är aningens bakrädd i början, man får byta håll ofta så appnar han av ort, liksom att man går vaom honom kanske ofta och bara pratar lite lugnt och så, då brukar det går bra. :laugh:

har oxå hört att magnesium lugnar, men jag har ej testat själv. såg du mitt inlägg om foder? vad får han? min påverkas tex inte negativt av havre, och jag vill inte ta bort btfor helt drog bara ner till en halv liter torr- har läst här att om man häller på extra vatten och häller av innan man ger så slipper man det extra sockret??

Då jag hade ett fullblod tidigare blev han skogs tokig av allt utan korn, men som sagt inte den jag har idag så det är viktigt att veta att olika hästar påverkas olika av foder. och viktigt att veta vad den ex saknar eller behöver mer av.

synd att han inte kan gå i hage med andra, då kunde han lekt av sig lite energi, men förstår dig, inte bra att ha en superstressad ensam lämnad häst i hagen som skadar sig pga det.

känns den farlig att rida så kan man ju longera innan, men jag har valt att inte göra det o lösa problemet på annat håll (tycker jag, har full respekt för andras åsikter, men detta passade mig bäst)

bra som föregående skrev att jobba från marken med samma röst/ton läge så han lär sig det i alla situationer.

låter inte som om du har problem med ledarskapet heller, och det är ju bra.

såg du mitt tidigare inlägg om hur bättre min blev då jag bytte hovslagare?

Har inte sett något inlägg om foder och inte heller om hovslagare. :confused: Har jag blivit blind? Ska kolla en extra gång!

Han är inte farlig att rida för mig men för andra! Då han gärna gör konster a la spanska ridskolan visa gånger då han vill iväg och galoppera. :crazy: Dock bara om han tidigare galopperat (lugnt som inte lugnt) tidigare... Då gäller det att man är lugnt och pratar lugnnde med honom och att man absolut inte tar något i tyglarna eller nuddar med skänklarna. Man får göra lite förhållande, men släpper man minsta lilla för mycket så kan han sticka iväg! :angel: Lyssnar dock bra på förhållande hjälper, lite fööör bra oftast... Longerar aldrig innan ridningen!

Lyssnar bra på mig, speciellt ett lugnt "nej", typ om han vill gå iväg utan att jag har bett honom, eller att han stressar på gången, så det är bra. Han blir stilla i alla fall.

Ensam i hagen är det bästa för honom just nu! Önska jag kunde lära honom vara ensam, men vill inte utmana ödet och lära honom nu när han är så stressad av sig...

Näe men du behöver ju inte ta havre bara för det, inflikade det mest som att jag inte märkt av det direkt, men fungerar hestekraft så är det ju en jättebra müsli, det använde vi när vi gödde upp vår 18åriga ponny som vi köpte tillbaka med jättebra resultat + att det är viktigt att hästen tycker om det den äter.
Har du provat helt, kokt korn? Låter kanske omständigt men det tycker 9 av 10 hästar är supersmarrigt, dom blir inte knäppa i huvet av det. Dessutom är det inte lika dyrt som mycket annat även om man får koka det då.
Om han är lättfödd, blir han rund av halm också? Nervösa hästar funkar oftast bäst ju mer de får tugga och ju mer de får tugga hela dygnet desto bättre mår magen och sitter problemen i magen så blir det ju således bättre!

Jag tror helt enkelt på att hålla det hela mycket enkelt och basic, mycket motion och tankeverksamhet, inga långa vilor (jag tar lugnare perioder istället med mer uteritter och så), bra med grovfoder.

Sen är det oftast så att även om vi tror att hästarna rör sig tillräckligt i hagen så har vi sällan tillräckligt stora och kuperade hagar som gör att de får utlopp för sitt naturliga beteende, det krävs mycket mark och skog (enligt mig) för att de ska röra sig tillräckligt för att må bra av att vila.

långt o mkt bra skrivet, här har du mkt du kan fundera över, för detta passar in på min hetsporre precis så det stämmer säkert på din med.
Min har för utom detta svårt med balansen så man måste hjälpa honom mkt med sitts, hjälper m.m har tex svårare med balansen på volten om han inte bär sig riktigt till 100% så springer han bara på istället.

viktigt, tålamod, lugnade, tålamod, lugnade....

Ja, tålamod har jag märkt att man måste ha. :D

Näe men du behöver ju inte ta havre bara för det, inflikade det mest som att jag inte märkt av det direkt, men fungerar hestekraft så är det ju en jättebra müsli, det använde vi när vi gödde upp vår 18åriga ponny som vi köpte tillbaka med jättebra resultat + att det är viktigt att hästen tycker om det den äter.
Har du provat helt, kokt korn? Låter kanske omständigt men det tycker 9 av 10 hästar är supersmarrigt, dom blir inte knäppa i huvet av det. Dessutom är det inte lika dyrt som mycket annat även om man får koka det då.
Om han är lättfödd, blir han rund av halm också? Nervösa hästar funkar oftast bäst ju mer de får tugga och ju mer de får tugga hela dygnet desto bättre mår magen och sitter problemen i magen så blir det ju således bättre!

Nej nej, ville bara berätta det jag med. :D Det jag visste, så det inte blir värsta längsta disskutionen om havre, hehe. Jag ser det som så, att på vissa funkar det och på vissa inte, som med allt när man pratar om individer!

Jag tror helt enkelt på att hålla det hela mycket enkelt och basic, mycket motion och tankeverksamhet, inga långa vilor (jag tar lugnare perioder istället med mer uteritter och så), bra med grovfoder.

Motion och tankeverksamhet är bra! :laugh: Och lugna perioder istället för längre vila håller jag med dig om!

Sen är det oftast så att även om vi tror att hästarna rör sig tillräckligt i hagen så har vi sällan tillräckligt stora och kuperade hagar som gör att de får utlopp för sitt naturliga beteende, det krävs mycket mark och skog (enligt mig) för att de ska röra sig tillräckligt för att må bra av att vila.

Nej, ingte många som har stora hagar faktiskt, inte jag heller. Men han kan röra sig och kan galoppera, för det gör han minsann när han är på det humöret. :D Dock inte lika fritt som i det vilda...

Har jag missat det härinlägget?! Förlåt! Svarar nu...

Som tidigare nämnt är första steget att kolla upp att allt står rätt till med hästen, samt att se över din egen hantering av hästen. Gör du kanske något som triggar beteendet?

Hur vet man om man triggar dens beteende?

Den bästa ingrediensen för framgång i all hästhantering är tålamod. Det gäller även att vara konsekvent. Mitt tips är att gå på många långa promenader med hästen. När jag övar på detta brukar jag tvärstanna lite då och då, och hästen ska stanna med ett visst avstånd till mig. Gör den inte det får den backa. Hästen ska alltså vara så pass fokuserad på mig att jag inte behöver ta i den.

Ja, tålamod har jag märkt att man måste ha! :idea:

Brukar gå promenader men honom, dock inte långa, 30minuter ungefär. Och gör precis som du, stannar, låter honom backa osv. Just för att kolla så att han är "hos mig" och inte i en "annan värld".

När du lärt den att vara uppmärksam på dig kan du så småninomg gå över till andra träningar från marken, tex få hästen att flytta sig undan dig utan att du rör den, få den att följa dig etc. Allt det här bygger ett förhållande mellan dig och hästen som gör att den dels blir tryggare och kanske lugnar ned sig, men även att den ser på dig mer som sin ledare och därmed lyder dig även om han är het! :)

Han är som sagt väääldigt känslig av sig och flyttar sig lätt bara jag ber honom, många gånger utan att jag behöver ta på honom(!). Ibland kan han vara "i sin andra värld" och vara lite seg, en då lägger jag bara handen på honom och ber honom flytta sig! Funkar super.

Aha! På så vis.

Tänderna och munnen är kollad för lite mindre än ett halvår sedan...

låter bra

Han ömmar lite nu då pälsen fäller, men tycker inte det har förändrats mycket från att inte fälla till att älla i känslighet osv...

kan förvärras med åren, känslig hud? kanske därför han är så känslig för skänkeln? ge mer B-vitamin??

Foder och sådant är bra, ingen havre i fodret, ingen önödig energi, då han har energi för minst tre hästar! :D

genom dina svar verkar det som du har koll på foderstaten

Skoningen är jag jätte noga med och den är bra. Jämn och fin i hovarna osv.

säker på att det är en duktig hovslagare? då jag bytte från min vanliga, som många andra tycker är jätte bra, till en dyrare, men mkt noggrannare, genom att han kollat noga hur han sätter i hovarna i rörelse och genom proffig ryttar hjälp har han nu Nature Balans skor, och falsade skor bak. detta för att underlätta för överrullningen (jag kan inget om skoning, men detta funkar toppen):love

Han är ju lydig i dressyr osv. Klart det kan bli bättre, det kan allting. Men han lyssnar helt klart super på hjälperna om än lite för starkt... Mina halvhalter blir halter och kasta sig bakåt för honom viussa gånger. :eek: Och då är jag INTE hård i handen, utan nästan för mjuk och fin om jag skulle rida en "normal" häst...

låter bra!

Att springa av honom går inte! Gjorde det ibörjan när jag hade honom. Men han blir knäpp i huvudet! :eek: Han kan springa (seriöst) hur länge som helst! Han bara triggar upp sig själv och det är inte bara den dagen som man springer av honom som han är sådan, utan det kan vara så i flera veckor, allting går ut på att bara springa till slut. :confused: Han älskar att springa och älskar fart (öronen är verkligen alltid spetsade framåt). MEN han tål det inte. Hans hjärna slår frivarv i huvudet och han blir knäpp, han förlorar kontrollen över sig själv. Det är riktigt svårt att få honom lugn och avslappnad, även under ett normalt dressyrpass speciellt efter galoppen!

hur är det med hans balans? min har dålig balans i sig själv, ju sämre desto fortare går det. han måste hålla ett högre tempo, men fortfarande långt steg, för att stabilisera upp sig. håller balansen bättre på fyrkanten än volten om han inte går rätt till 100%, jätte viktigt hur jag sitter för att kunna hjälpa honom- sitter jag rätt går han som en klocka, men minsta fel o han springer ifrån istället.

Sadeln kollas ofta, både av mig själv och mycket mer kunnigt folk.

jag vet inte vad jag gör för fel, men har försökt skriva svar till dig idag vid olika tillfällen, men de kommer inte fram som de ska???

att trigga ett sånt beteende tror jag inte du gör, du verkar vara noga att behandla honom rätt.
ett sånt beteende kan triggas genom att bli rädd då hästen är för het, man sitter och spänner sig, tar för hårt i hästen, blir arg på en redan stressad häst som då bara bli mer stressad. att låta en het häst springa av sig i galoppen i sin egen takt kan oxå trigga, viktigt att ryttaren bestämmer takten, hellre för långsamt, för att bara någon gång låta hästen öka- men aldrig genom att släppa iväg hästen utan istället driva på den för att öka farten en kort bit.

att trigga ett sånt beteende tror jag inte du gör, du verkar vara noga att behandla honom rätt.
ett sånt beteende kan triggas genom att bli rädd då hästen är för het, man sitter och spänner sig, tar för hårt i hästen, blir arg på en redan stressad häst som då bara bli mer stressad. att låta en het häst springa av sig i galoppen i sin egen takt kan oxå trigga, viktigt att ryttaren bestämmer takten, hellre för långsamt, för att bara någon gång låta hästen öka- men aldrig genom att släppa iväg hästen utan istället driva på den för att öka farten en kort bit.

Aha, på så vis! :idea: Tack för förklaring. :)

Men när du longerar ska du longera på dubbla liner, då kan du ställa hästen och få den rätt i volten.

Har dukollat med kiropraktor, han kanske har ont när han tar för sig och ska ta galoppen. Kolla eller/och en somkan det här med laser.

Har själv mkt goda erfarenheter av det här.

Ts: sorry för jag missat det här med longering!

kan förvärras med åren, känslig hud? kanske därför han är så känslig för skänkeln? ge mer B-vitamin??

Han är känslig för skänkel och tygeltag jämt. Kanske att det är lite mer nu...

genom dina svar verkar det som du har koll på foderstaten

Ganska noga med hans mat ja. Inte minsta lilla millimeter på gram och ml och allt vad det nu kan vara... Men för övrigt! :laugh:

säker på att det är en duktig hovslagare? då jag bytte från min vanliga, som många andra tycker är jätte bra, till en dyrare, men mkt noggrannare, genom att han kollat noga hur han sätter i hovarna i rörelse och genom proffig ryttar hjälp har han nu Nature Balans skor, och falsade skor bak. detta för att underlätta för överrullningen (jag kan inget om skoning, men detta funkar toppen):love

Har bytt hovis nu då min gamla var kass. Tappade skorna och så vidare... Trångskodde som F-N... Nya är bäst! :D

hur är det med hans balans? min har dålig balans i sig själv, ju sämre desto fortare går det. han måste hålla ett högre tempo, men fortfarande långt steg, för att stabilisera upp sig. håller balansen bättre på fyrkanten än volten om han inte går rätt till 100%, jätte viktigt hur jag sitter för att kunna hjälpa honom- sitter jag rätt går han som en klocka, men minsta fel o han springer ifrån istället.

Han går bra på volt och så vidare, måste dock vara noga i galoppen (alltid, inte bara böjd spår, tan även rakt), för om han blir stressad (mer än vanligt) så byter han galopp tiomiljonerfyrahundrafemtio gånger i sekunden typ... :angel:

jag vet inte vad jag gör för fel, men har försökt skriva svar till dig idag vid olika tillfällen, men de kommer inte fram som de ska???

Vad knäppt! :o :confused:

Har dukollat med kiropraktor, han kanske har ont när han tar för sig och ska ta galoppen. Kolla eller/och en somkan det här med laser.

Har själv mkt goda erfarenheter av det här.

Ts: sorry för jag missat det här med longering!

Har inte kollat med Kiropraktor, men hade ut ET för inte alls länge sedan. (3månader tror jag det var... Laser, akupunktur och lite massage-aktigt. Min häst trodde han kommit till paradiset. Han ääääälskar sådant. :D Så det kändes bra att han fick det lite skönt då! :)

Det är lugnt, inte hinner man med i alla svängar och läser allt. :D Man är inte mer än människa!

men då är det tömkörning och inte longering, longering är en lina och ofta inspänningar alt. utan något för att kolla hur hästen rör sig om den är halt eller knackig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 038
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 939
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 252
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama