Het, känslig och stressad.

Sv: Het, känslig och stressad.

Undrar om han inte har ont, eller någon spänning då du beskriver hur han liksom går emot???
Ang fullfart, har glömt att skriva att jag gör, som någ skrev, så att jag driver mkt, även om det går fort, driver för att få fram baktrampet, ibland går det sket fort, men tillslut börjar han gå rätt, jobba på och blir mkt lugnare då han hittar sin balans.
Har du ngn film då du rider?

Kan fixa film tills på onsdag, om jag har tur. Har ingen film just nu... Måste ha någon som filmar ockås ju. :D

Sen det där med att han har ont kan ju vara någonting... Han har haft inflammationer och låsningar i kroppen tidigare i livet, så det är ju inte helt omöjligt... :(

och jag håller inte med om att hästen alltid håller sig lugn bara för att ryttaren gör det, spec inte om de är heta i huvudet sas, då kan man sitta hur lugnt som helst och ändå känns det som om man har 500kg dynamit mellan benen :D

Precis! :bump:

Nu är det såhär, att jag absolut inte är hård i handen! Det går inte att vara det, han blir bara springig och ännu mera stressad då! Jag tar typ inte ens i honom, seriöst! Tyglarna kan hänga och jag behöver inte ens göraså att jag får kontakt med med munnen genom att få tygeln mera rak och lite spänd för att han ska reagera. Förstår du då hur känslig han är? Jag behöver tänka halt och han stannar blixtsnabbt. Det är han som är vick i sina rörelser och inte jag. Haan är många gånger så snabb att han stannar och backar, just då jag tänkt stanna, eller bara fått ytterst lite kontakt med munnen, då kna han också göra så...
Ja jag förstår hur känslig hästen är, men du är ju ändå för okänslig själv hur eller hur.
Jag pratar inte om handen utan hela du!

När hästen tvärstannar/kastar bakåt, vad gör du då?
Jag skulle rekommendera att du bara låtsas att du gjorde en halt, sitter heeeeelt avlsappnad i några sekunder och sen ber hästen gå fram igen.

Har du hängande tygel så kan säkert DET göra hästen stressad istället. Man ska ha en lagom mjuk kontakt.

Det fungerar inte att "åka" på honom...
Jo det gör det garanterat.
Skritta på lång tygel och bara åk med, andas och slappna av så kommer hästen slappna av såsmåningom.
När NI är 100% avslappnade i skritt, gå över till trav.

Grejen är ju att om inte hästen är så avslappnad att du bara kan sitta med, då är den heller inte tillräckligt avslappnad för att gå i en bra form.

Är hästen lättfödd och ev har stressmage så får man ändra sina rutiner/tider.
Antingen fodra oftare, eller ge i hönät/häck/påse, eller ge halm..

Senast ändrad:

Kan ju tilllägga att när jag skriver "åka med" så menar jag inte a la nybörjare, utan du ska sitta MED hästen.
Följa med i rörelsen mjukt, andas lugnt fokusera på hästens rörelser och din mjukhet/avslappning.

fast jag menar inte att övergångar är jobbiga för heta hästar - övergångar är jobbigt för hästar som inte är tillräckligt starka, och har man en nervöst lagd häst så kan iaf trav-galopp-trav stressa upp ganska bra, har ingenting med hur het hästen är utan en styrkefråga, därav tycker jag iaf att man ska börja med skritt-trav-skritt-trav eller ja det tyckte ju du också. men jag kanske uttryckte mig luddigt, ville bara tipsa TS om att det kan vara en styrkefråga att hästen blir jobbig i övergångar!

Okej, jag provar igen, overgangar behover inte vara jobbiga. Det beror pa hur man utfor dem. Om man "driver" in i overgangen sa kanske. Men att bara gora skritt-halt eller mojligen skritt-trav, det behover inte alls vara jobbigt.

och jag håller inte med om att hästen alltid håller sig lugn bara för att ryttaren gör det, spec inte om de är heta i huvudet sas, då kan man sitta hur lugnt som helst och ändå känns det som om man har 500kg dynamit mellan benen :D

Fast det sa jag aldrig va:D? For att fortydliga sa haller jag fullstandigt med dig dar i alla fall.

Fast det hander inte om man gor det lugnt och fint:)

Okej jag ser nu vad du syftade pa Breccia_!:D Vad jag menar ar att har man en nervos hast som blir snurrig i huvudet av for mycket information som du skrev det, sa kanske man gor en langre halt istallet. Man tar det sakta och ger hasten tid, det var det jag menade med att ta det lugnt och fint. :)

Han är "konstig" när man ställer åt höger! Han vill inte gå i form, framför allt inte i en låg form, utan tar upp huvudet och sänker ryggen och kröker på nacken där uppe och sedan kan han ställa. Åt vänster har han inte problem.

Känns även som att när han går i höger varv, på volt, så känns det som att hans vänstra framben inte riktigt når ner i backen. Förstår någon vad jag menar? Vet inte om det hönger ihop, men ändå.

Jag forstar precis hur du menar. Har du tankt pa om han gor de dar explosionerna eller vad man nu ska kalla det, da du staller hans huvud lite at hoger? Aven om du inte ser nat monster dar sa kan det sakert vara ett bakomliggande problem.

Jag forstar precis hur du menar. Har du tankt pa om han gor de dar explosionerna eller vad man nu ska kalla det, da du staller hans huvud lite at hoger? Aven om du inte ser nat monster dar sa kan det sakert vara ett bakomliggande problem.

Han "exploderar" inte när jag ställer höger... Han tar bara upp huvudet, precis som att han inte kan ställa höger. Men i en "högre form" så ställer han höger lättare. Men oftast brukar det vara i en lägre form som huvudet går från vänster i en låg form, rakrikta, och ställa till höger och då går han upp i en högre form (med dålig rygg).

Kan dock ta ett till exempel som kopplar lite med högerställningen (måste tillägga att han inte alltid är så! I högerställningen alltså. Men ofta! Som igår var han en klocka, ställde jätte fint och mjukt till höger. :) Men man ska inte ta ut någonting i förskott...)

Iaf. I skänkelvikning åt vänsten är den klockren, men åt höger blir den "kattbajs". Han ställer åt vänster, skjuter ut bogen och flyttar inte något åt sidan, utan sneddar framåt. Går över vägen snett, inte den där skänkelvikningen. (föstår ni?)

Tar in bogen på honom (får verkligen kämpa!). Får honom att gå i skänkelvikning några steg, vill ha huvudet rakt på honom, så han inte ställer åt andra riktningen (vänster alltså), men visar jag vägen med höger, så som jag kan göra med vänster, så "tar han allt" och börjar gå och snedda över vägen igen, och skänkelvikningen är "förstörd"...

Har det någon koppling tror ni?

då menar vi ju samma sak hur som, jag försökte bara förklara för TS att om han hetsar upp sig så kan det vara en brist på styrka, eg tror jag vi tycker likadant! min häst kan tycka att t.ex. övergångar blir jobbiga om jag håller honom rak genom kroppen (han skevar gärna höger bog - vänster bak) men det var som sagt bara ett exempel.

TS: hur blir det om du gör skänkelvikningar längs långsidan då? det kan vara ett sätt att börja på eller hur man ska säga om diagonala blir "kattbajs" (haha! :D), enklare för du har en vägg som stoppar upp en del av energin.

då menar vi ju samma sak hur som, jag försökte bara förklara för TS att om han hetsar upp sig så kan det vara en brist på styrka, eg tror jag vi tycker likadant! min häst kan tycka att t.ex. övergångar blir jobbiga om jag håller honom rak genom kroppen (han skevar gärna höger bog - vänster bak) men det var som sagt bara ett exempel.

TS: hur blir det om du gör skänkelvikningar längs långsidan då? det kan vara ett sätt att börja på eller hur man ska säga om diagonala blir "kattbajs" (haha! :D), enklare för du har en vägg som stoppar upp en del av energin.

Jag rider bara utomhus. :D Så där finns det inga väggar, dock diken, men dom kan man ju gå ner i (enligt hästen). Haha. Men provar lite olika skänkelvikningar, även så som du beskriver, dock utan väggen som stopp då. :P Det kan jag dock inte förklara så bra på hur han gör, men testar idag så får vi se om han gör det galet eller bra. Vet dock att jag inte kan visa ledande med höger, men med vänster. Nu är det inte det viktigaste att visa och göra ledande tygeltag, men annars blir han så att han tar upp huvudet och då går han bara framåt igen... Förstod ni mitt problem nu när jag förklarat flummigt? Haha...

menar du att DU inte kan leda åt höger rent fysiskt eller att hästen protesterar? kan vara stelhet/skevhet/brist på styrka som yttrar sig så. i många fall är det brist på styrka som får en häst att protestera/det blir svårare att genomföra något.
jag brukar strunta i vart hästen har huvudet, jag sitter och fortsätter leda åt det håll hästen tycker det är jobbigt, visst det krävs ju tålamod och att man härdar ut men det brukar snabbt komma tillrätta och hästen ger efter och slutar spänna, börjar frusta o.s.v.

menar du att DU inte kan leda åt höger rent fysiskt eller att hästen protesterar? kan vara stelhet/skevhet/brist på styrka som yttrar sig så. i många fall är det brist på styrka som får en häst att protestera/det blir svårare att genomföra något.
jag brukar strunta i vart hästen har huvudet, jag sitter och fortsätter leda åt det håll hästen tycker det är jobbigt, visst det krävs ju tålamod och att man härdar ut men det brukar snabbt komma tillrätta och hästen ger efter och slutar spänna, börjar frusta o.s.v.

Han "rinner iväg" när jag leder honom till höger... Han struntar i resten för att "dörren är öppen där" och inte någon annanstans. Svårt att förklara! Åt vänster följer han min "ledning", men åt höger "flyter han iväg". Han förljer inte, utan tar det som en chans att strunta i arbetet. Han är nog av naturen lite stel åt höger, så det blir mycket mjuka upp innan man kan arbeta honom och ens tänka på en ställnig osv..

fast jag menar inte att övergångar är jobbiga för heta hästar - övergångar är jobbigt för hästar som inte är tillräckligt starka, och har man en nervöst lagd häst så kan iaf trav-galopp-trav stressa upp ganska bra, har ingenting med hur het hästen är utan en styrkefråga, därav tycker jag iaf att man ska börja med skritt-trav-skritt-trav eller ja det tyckte ju du också. men jag kanske uttryckte mig luddigt, ville bara tipsa TS om att det kan vara en styrkefråga att hästen blir jobbig i övergångar!

ja, övergångar kan ju vara jobbiga på olika sätt, ant springer de ifrån för att de inte har styrkan, eller så springer de på för att de laddar för nästa, och precis...... en sån häst kan viist vara som dynamit, hur lugna man än är, visst e de underbara!!

Kan fixa film tills på onsdag, om jag har tur. Har ingen film just nu... Måste ha någon som filmar ockås ju. :D

Sen det där med att han har ont kan ju vara någonting... Han har haft inflammationer och låsningar i kroppen tidigare i livet, så det är ju inte helt omöjligt... :(

var satt inflammationen? vad berodde låsningarna på? jag hade nog kollat upp honom igen. Kul att se film!!!

var satt inflammationen? vad berodde låsningarna på? jag hade nog kollat upp honom igen. Kul att se film!!!

Inflammation i manken, låsning i nacken. Svaga framkotor. Reagerar vid böjprov på ena fram. Kan höra om det är mera. Vet inte om allting, om inte annat så kommer ja inte i håg det...

Vet inte vad låsningarna berodde på. Men ska kolla upp det. :)

Inflammation i manken, låsning i nacken. Svaga framkotor. Reagerar vid böjprov på ena fram. Kan höra om det är mera. Vet inte om allting, om inte annat så kommer ja inte i håg det...

Vet inte vad låsningarna berodde på. Men ska kolla upp det. :)

jag tycker du ska kolla upp honom lite, särskilt om han har svaga framkotor, lätt att han får kotleds inflamation om han inte rör sig på rätt sätt, och det verkar det är något baktill som stör honom, som du beskriver hur han liksom skjuter ut, kan vara så att han bara är svagare i den sidan, men kolla fösäkerhets skull, börja med vet och sen gärna med ET.

Bilder och filmer finns nu! Tänker dock inte lägga up dem så det kommer att visas här, utan jag tänker krångla, då jag inte kan visa mitt problem via film eller bild. Mer än min mer än usla sits, men what ever just nu. ^^ Försöker bli bättre! Det räknas mest! Men vill ni ha dem får ni pma eran msn eller nått så skickar jag via det...

Lite off topic, men skit samma...

jag tycker du ska kolla upp honom lite, särskilt om han har svaga framkotor, lätt att han får kotleds inflamation om han inte rör sig på rätt sätt, och det verkar det är något baktill som stör honom, som du beskriver hur han liksom skjuter ut, kan vara så att han bara är svagare i den sidan, men kolla fösäkerhets skull, börja med vet och sen gärna med ET.

Mm, har tänkt göra det, men min vet har haft semester nu. Och pålle har haft lite vila - ta det lugnt veckor i ridningen. Har ringt, men kan inte kollas upp för ens om två veckor om det inte blir avbokningar... Så fram tills dess skulle vi fortsätta med igångsättning och lite lösgörande arbete...

Kollade honom lite övergripande vid vaccinering för inte så länge sedan, då sa vet att det inte var något att oroa sig över. inga tecken på kotledsinflammation eller så. så det kändes bra. klämde och kände och lite så. har tänkt ta ut ET och ev massör eller både och, men just nu tryter ekonomin lite för mycket för det...:(

Mm, har tänkt göra det, men min vet har haft semester nu. Och pålle har haft lite vila - ta det lugnt veckor i ridningen. Har ringt, men kan inte kollas upp för ens om två veckor om det inte blir avbokningar... Så fram tills dess skulle vi fortsätta med igångsättning och lite lösgörande arbete...

Kollade honom lite övergripande vid vaccinering för inte så länge sedan, då sa vet att det inte var något att oroa sig över. inga tecken på kotledsinflammation eller så. så det kändes bra. klämde och kände och lite så. har tänkt ta ut ET och ev massör eller både och, men just nu tryter ekonomin lite för mycket för det...:(

Aha, jag uppfattade som du red fullt ut och liksom testade dig fram då förstår jag, bra att ni kollade upp kotorna då oxå, ska försöka PM a dig så kan du maila film om du vill....

Aha, jag uppfattade som du red fullt ut och liksom testade dig fram då förstår jag, bra att ni kollade upp kotorna då oxå, ska försöka PM a dig så kan du maila film om du vill....

testar mig fram gör jag ju, men nu efter dagens träningspass känner jag att han blir mjukare och lättare att ställa till höger, om än att man får jobba mycket till en början, men han stretar inte emot lika mycket... :laugh: det borde väl vara ett positivt tecken?!

(funkar inte att maila filmer för mig...därför jag skrev msn...)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 031
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 939
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 252
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama