Het, känslig och stressad.

Sv: Het, känslig och stressad.

men då är det tömkörning och inte longering, longering är en lina och ofta inspänningar alt. utan något för att kolla hur hästen rör sig om den är halt eller knackig.

Det är där som många gör lite galet. Har ganska mkt erfarenhet vad det gäller det här och vad Monty Roberts clinics. Han förespråkar att man alltid ska longera med 2 linor pga att man får hästen ställd på ett riktigt sätt så att den arbetar i hela bålen.

Risken att hästen blir utåt ställd är ganska stor, och du "låser" hästen i ett visst läge med inspänningstyglar.

Med 2 linor kan du ge o ta och ställa mer el mindre, så det är att föredra.

jag påpekade bara att det är en skillnad, och jag tycker inte att det du beskriver är longering utefter vad jag går på.
men jag tycker man ska longera så lite som möjligt, på unghästar för att rasta av dom innan man rider och så till en början, sen för att se hur de rör sig om man misstänker något.

Det viktigaste är ju att du som ryttare ALLTID är lugn!
Då kommer det gå över såsmåningom.

Och då menar jag inte lugn som i orädd och modig, utan lugn i dina rörelser, lugn i andningen, lugn i allt.
Att ta en för hård förhållning på en känslig häst gör den stressad, att sitta och spänna sig gör den stressad, att driva på felaktigt/för mkt gör den stressad. Osv.

Han är ju lydig i dressyr osv. Klart det kan bli bättre, det kan allting. Men han lyssnar helt klart super på hjälperna om än lite för starkt... Mina halvhalter blir halter och kasta sig bakåt för honom viussa gånger. Och då är jag INTE hård i handen, utan nästan för mjuk och fin om jag skulle rida en "normal" häst...
Där har du ju ett tydligt exempel på att du inte är tillräckligt mjuk för hästen.
Även om du känner dig mjuk så ÄR du inte det, för då skulle inte hästen reagera sådär.
Inte tror jag hästen kastar sig bakåt om du bara spänner rump an lite lätt en sekund??
En halvhalt ska ju itne vara så kraftig att hästen ens hinner tänka stanna.

Det är viktigt att känna efter var gränsen går. Bara slappna av och andas när du rider. KÄNN hästen. Bara sitt med/åk med och känn hästens rörelser. Se hur mkt du behöver göra för att få hästen att reagera. Reagerar den negativt så ÄR du ju för hård och okänslig.
EFtersom din häst reagerar så kraftigt i ex halvhalterna så bör du nog inte använda handen i halvhalten. Det behöver man inte på alla hästar.

Sen är det såklart även viktigt att allt i hästens miljö är perfekt om den är stresskänslig.
Tydliga rutiner, inte massa onödigt spring osv.
Bra med grovfoder brukar också få många stresshästar lugna. Får hästen stå utan mat i flera timmar så är risken stor att den har magsår och är stressad pga det.

Det viktigaste är ju att du som ryttare ALLTID är lugn!
Då kommer det gå över såsmåningom.

Och då menar jag inte lugn som i orädd och modig, utan lugn i dina rörelser, lugn i andningen, lugn i allt.
Att ta en för hård förhållning på en känslig häst gör den stressad, att sitta och spänna sig gör den stressad, att driva på felaktigt/för mkt gör den stressad. Osv.

Det förstår jag.

Där har du ju ett tydligt exempel på att du inte är tillräckligt mjuk för hästen.
Även om du känner dig mjuk så ÄR du inte det, för då skulle inte hästen reagera sådär.
Inte tror jag hästen kastar sig bakåt om du bara spänner rump an lite lätt en sekund??
En halvhalt ska ju itne vara så kraftig att hästen ens hinner tänka stanna.

Nu är det såhär, att jag absolut inte är hård i handen! Det går inte att vara det, han blir bara springig och ännu mera stressad då! Jag tar typ inte ens i honom, seriöst! Tyglarna kan hänga och jag behöver inte ens göraså att jag får kontakt med med munnen genom att få tygeln mera rak och lite spänd för att han ska reagera. Förstår du då hur känslig han är? Jag behöver tänka halt och han stannar blixtsnabbt. Det är han som är vick i sina rörelser och inte jag. Haan är många gånger så snabb att han stannar och backar, just då jag tänkt stanna, eller bara fått ytterst lite kontakt med munnen, då kna han också göra så...

Det är viktigt att känna efter var gränsen går. Bara slappna av och andas när du rider. KÄNN hästen. Bara sitt med/åk med och känn hästens rörelser. Se hur mkt du behöver göra för att få hästen att reagera. Reagerar den negativt så ÄR du ju för hård och okänslig.
EFtersom din häst reagerar så kraftigt i ex halvhalterna så bör du nog inte använda handen i halvhalten. Det behöver man inte på alla hästar.

Det fungerar inte att "åka" på honom...

Sen är det såklart även viktigt att allt i hästens miljö är perfekt om den är stresskänslig.
Tydliga rutiner, inte massa onödigt spring osv.
Bra med grovfoder brukar också få många stresshästar lugna. Får hästen stå utan mat i flera timmar så är risken stor att den har magsår och är stressad pga det.

Han är extremt lättfödd och går upp i vikt av att titta på maten. :eek: Tråkigt men sant. Låter honom ha mer mat än han behöver, speciellt grovfoder just för tuggbehovet, så han har alltid en rundare mage än han ska ha...

Ingenting är elakt menat, vet inte om det ser elakt ut, i så fall ber jag om ursäkt för det. Är inte alls så menat! Ville bara berätta och försöka förklara (inte min starka sida) hur det är med förhållningar och halter osv för honom. För oftast är han verkligen extremt känslig!

:bow::bow: Och samma till Breccia.

Jag har en häst som är rejält på tårna och het av naturen. Han stressar lätt upp. Idag är han helt ok i huvudet. Och han är mjuk och fin i kroppen.

Med honom så har jag för att komma ur den där stresscirkeln varit noga med att göra allt kring honom lungt. Jag leder lugnt och sakta i min takt, jag borsta lugnt och lite sakta etc etc. Och han ska vara avspänd med huvud nere.
I ridningen så har jag varit väldigt noga med att han tar eftergiften rätt. Man måste kunna ge efter med en häst som svarar med att ligga kvar och vänta. De får absolut inte öka vid eftergift(som ska vara neutral-läget). I början red jag honom lite långsamt för att få honom att stressa av. Och han fick alltid gå i en låg form. Och jag är noga med att aldrig tillåta en spänning i honom under ridning.
Och jag är noga med att han är i balans. Många hästar reagerar stort på att hamna ur balans. Min reagerar genom stress och att rusa om han kommer ur balans.
Många gånger upplever jag att hästar stressar ur för att ryttaren kräver för mycket, ger dubbeltydiga signaler, är okänsliga, för långsamma, spända eller sneda eller inte driver igenom hjälperna kvickt nog om hästen går emot lite.
Men som sagt, reagerar hästen med att kasta sig in i halt om du ber om halvhalt gör du för mycket. Man får anpassa sin ridning efter den individ man sitter på. Det finns ingen standardgrad av hur mycket/lite man måste göra. Svarar inte hästen är det för lite och svarar den för hårt är det för mycket. Att den är känslig är ju bara bra. Det är dit man vill komma. Nu måste du bara lära dig att vara lika känslig själv.

Jag masserar hästen dagligen och stretchar. För att hålla honom mjuk och rörlig och minska obehagskänslor i kroppen på honom och på så sätt hålla stressen nere. Samt göra det lättare för honom att hålla sig själv i balans under rörelse. Massagen och beröringen gör ju också att ett lugnande hormon utsöndras.

Jag ser till att hålla den mentala stressen nere genom att vara en tydlig ledare, konsekvent och ge belöning i någon form då han gör rätt(eftergift, beröm, klapp, kli etc).
Många hetsar upp sig lite grann utan att de är medvetna om det och överför den energin i hästen. Man måste tänka på avspänning i alla muskler i kroppen, andas lugnt och djupt och att tänka rätt.
Reagerar hästen stort på saker så är någon galet. Att som du börja fundera över varför är helt rätt.

Rider du för tränare? Vad säger denne?

Jag tycker att det Tuaphua skrev later bra:bow: Lugn i allt du gor, ha rutiner, rid hasten i en lag form. Jag vill nog tillagga att gora manga, manga overgangar kanske skulle hjalpa dig och din hast. Overgangar halt-skritt, skritt-trav och sa smaningom, nar det funkar i en lag form, trav-galopp och skritt-galopp. Kanske 200 overgangar pa ett pass. Fokusera pa overgangarna och gor dem for sa lite hand och sa mycket vikthjalper du bara kan. Och sa sma hjalper som bara ar mojligt. Nar han ar lugn och lag och har slutat att vilja dra ivag i galoppen sa kan trav och senare galoppintervaller pa ett par minuter vara bra. Intervallerna okas efterhand. Viktigt som andra sagt att ha honom i en lag form!

Att lata en san hast "springa av sig" som nagon sa, brukar inte alls funka, men det vet du redan:)

Det händer ibland, inte alltid(!) att han gör sådana avbrott till halt. Man vet aldrig när han gör dem, det är verkligen svårt att känna på honom många gånger. :( Men han blir så överladdad och hyperstressad, och då, min lilla halvhalt som jag gör i vanliga fall, som fungerar bra då, blir jag vet inte vad för honom. Men han blir extra överkänslig vissa gånger han blir sådan och eftersom att det är vissa gånger vet man aldrig om man tar för hårt.

Jag har verkligen svårt att förklara, förlåt om det här blir ännu mera grötigt än det redan är, men jag försöker iaf. göra så att ni får en bild av hur han är och kan vara.

Hade en tränare, men inte nu längre. H*n tyckte att jag hade för lite kontakt med munnen den första gången jag red för tränaren, tog mera kontakt och min häst blev som jag nyss förklarat för er. Kastade sig in i halt. Jag fick denna minen av min tränare då: :eek:. H*n förstod att jag inte tagit något i honom, och såg det själv... Bara lite lätt och han blev sådär... :cry:

Nu är han dock lite bättre, det går att ta kontakt med hans mun utan att han blir sådan... Men vissa gånger kna det bli så ändå... :(

Men nu sk adet bli luuuuugnt för mig och min häst, ingen stress eller jäkt och inga hastiga rörelser. Massage älskar han så det blir det mycket av redan, men det kna ju bli ännu mera. ^^

Tack för att du delat med dig hur du gör med dig häst. :bow:

Jag tycker att det Tuaphua skrev later bra:bow: Lugn i allt du gor, ha rutiner, rid hasten i en lag form. Jag vill nog tillagga att gora manga, manga overgangar kanske skulle hjalpa dig och din hast. Overgangar halt-skritt, skritt-trav och sa smaningom, nar det funkar i en lag form, trav-galopp och skritt-galopp. Kanske 200 overgangar pa ett pass. Fokusera pa overgangarna och gor dem for sa lite hand och sa mycket vikthjalper du bara kan. Och sa sma hjalper som bara ar mojligt. Nar han ar lugn och lag och har slutat att vilja dra ivag i galoppen sa kan trav och senare galoppintervaller pa ett par minuter vara bra. Intervallerna okas efterhand. Viktigt som andra sagt att ha honom i en lag form!

Att lata en san hast "springa av sig" som nagon sa, brukar inte alls funka, men det vet du redan:)

Övergångarna gör dock honom värre vissa gånger. :o Han blir mer och mer hetsig, av övergångarna... Varför? Gör övergångar halt-skritt/skritt-halt och skritt-trav/trav-skritt.

Men han blir så ivrig och "vill iväg" ännu snabbare än förra gången... Men har typ hittat ett sätt som fungerar, så jag ska väl inte öscha om att han blir hetsig antar jag. Men kna säga att han blev det i alla fall, och ibland, men nu mycket sällan. :)

Jag gör tre-fyra över gångar mellan skritt och trav. Sedan skrittar jag ett visst antal steg, så att han inte blir beredd på det alltså. Sedan några övergångar, och sedan skritt. Och ibland kan jag om han är lugn och fin i formen så kan ja fortsätta i trav.

Då blir huvudet fokuserat på vad osm kommer näst. Kanske ni också gör, men jag är väl lite seg på det då. :D Funkar super på honom. Men sedan när man gjort det några gånger så måsta man lägga in kortare skänkelvikningar, halter och "bygga på" uppgiften, så han inte vet vad som kommer att hända... och måste vara lugn och invänta nästa moment.

jag skulle tro att hästar som hetsar upp sig vid övergångar inte riktigt orkar med dom, det gäller att hela tiden sitta och driva driva driva in i övergångarna. är de svagare så vill de springa ifrån det jobbiga, då är det verkligen bara härda ut, jag rider väldigt mycket övergångar alltid, i alla gångarter och innan min häst hittade lite styrka så vart det väldigt jobbigt för honom men nu har det blivit bättre och bättre.
börjar alltid dressyrpassen runt fyrkantan med trav lättridning och avbrott till skritt vid var och varannan bokstav, beror ju lite på dagsformen sas och då kommer han igång.
men som sagt, man får aldrig glömma att driva dessa nervösa och känsliga och heta hästarna, tänk dig att benen kramar runt en ballong.

jag skulle tro att hästar som hetsar upp sig vid övergångar inte riktigt orkar med dom, det gäller att hela tiden sitta och driva driva driva in i övergångarna. är de svagare så vill de springa ifrån det jobbiga, då är det verkligen bara härda ut, jag rider väldigt mycket övergångar alltid, i alla gångarter och innan min häst hittade lite styrka så vart det väldigt jobbigt för honom men nu har det blivit bättre och bättre.
börjar alltid dressyrpassen runt fyrkantan med trav lättridning och avbrott till skritt vid var och varannan bokstav, beror ju lite på dagsformen sas och då kommer han igång.
men som sagt, man får aldrig glömma att driva dessa nervösa och känsliga och heta hästarna, tänk dig att benen kramar runt en ballong.

Han aldrig tänkt på att det kunde ha varti för att han inte orkar. :o

Övergångarna gör dock honom värre vissa gånger. :o Han blir mer och mer hetsig, av övergångarna... Varför? Gör övergångar halt-skritt/skritt-halt och skritt-trav/trav-skritt.

Men han blir så ivrig och "vill iväg" ännu snabbare än förra gången... Men har typ hittat ett sätt som fungerar, så jag ska väl inte öscha om att han blir hetsig antar jag. Men kna säga att han blev det i alla fall, och ibland, men nu mycket sällan. :)

Overgangar borde inte gora honom mer stressad. Det borde lugna... Fast det beror ju pa individ. Jag bara spanar har, forsoker fa mig en bild av dig och din hast:) Och jag haller inte riktigt med Breccia_ att hastar som inte orkar med dem forsoker springa ifran. Det beror helt pa hur man utfor dem. Jag pratar om overgangar med sa fina hjalper som mojligt. Bara en kramning i tygeln (och bara i en enda takt!) och inget drivande eller klammande med skanklar eller sate. Jag forstar vad du menar Em_E_liE, nar du sager att han forekommer dig. Som Tauphua sa, vi vill ju bevara den dar kansligheten!

Jag gör tre-fyra över gångar mellan skritt och trav. Sedan skrittar jag ett visst antal steg, så att han inte blir beredd på det alltså. Sedan några övergångar, och sedan skritt. Och ibland kan jag om han är lugn och fin i formen så kan ja fortsätta i trav.

Hmm, jag skulle nog fokusera mer pa halten om han blir for ivrig och inte vill vanta. Sta stilla pa samma flack tills han lugnt sanker nacken (kanske redan ar lag och da ar det ju bra), star helt stilla och vantar. Det ar sakert bra att skritta nagra steg extra ocksa, men att han vantar i halten ar minst lika viktigt.

Då blir huvudet fokuserat på vad osm kommer näst. Kanske ni också gör, men jag är väl lite seg på det då. :D Funkar super på honom. Men sedan när man gjort det några gånger så måsta man lägga in kortare skänkelvikningar, halter och "bygga på" uppgiften, så han inte vet vad som kommer att hända... och måste vara lugn och invänta nästa moment.

Sa lange han ar lugn och lag och vantar sa ar det inget fel att bygga pa med skankelvikningar och vad du nu bygger pa med. Men om han inte vantar, om han bara vill ivag nar du gor en halt tex sa kommer inte heller skankelvikningen att bli avspand. Fast det beror ju forstas pa individ. Om han har sa dalig balans att han inte klarar av att sta stilla i en halt sa ar det en annan femma, da far man borja i en annan ande, men det tycker jag absolut inte att det later som!:D

Som sagt, jag forsoker spana och fa mig en bild av dig och din hast, sa beratta garna mer.

Får vissa vibbar om att han iband inte förstår mig när jag anv. både drivande och förhållande hjälper. (Antar att han haft "fööör bra" framåtbjudning tidigare och att dem då bara anv. handen?! Kan det vara något?).

Absolut. Att anvanda drivande och forhalland hjalper samtidigt ar motsagelsefullt. Kanslig som han verkar vara sa blir han sakert konfunderad.

En annan sak som jag tankte pa var att du sa att han skjuter ut vanster bak. Har du tankt pa om han reagerar nar du staller honom at hoger, rider i hoger varv eller nar du longerar i hoger varv?

fast det är ju ett ganska vanligt fenomen på heta och nervösa hästar att de springer ifrån jobbet och även om övergånger är superbra så kräver det mycket av hästen om den inte är riktigt stark, eller så räcker det med att den är lite sne (som min) och får man honom rak och gör övergångar vill han gärna förekomma eller går in i galopp för att han inte orkar. och jag pratar ju absolut inte om "hårda" övergångar, jag rider mjukt men det krävs drivning på riktigt heta hästar, för att de ska "hoppa" igång lite bättre bakifrån i brist på bättre sätt att förklara det.
sen kan nervösa hästar tycka att det är svårare med övergångar etc, spec trav-galopp (jag är mer för trav-skritt-trav) för det snurrar så fort i huvudet och de flesta hästar vill ju bara vara till lags men det blir lite för mycket.

fast det är ju ett ganska vanligt fenomen på heta och nervösa hästar att de springer ifrån jobbet och även om övergånger är superbra så kräver det mycket av hästen om den inte är riktigt stark, eller så räcker det med att den är lite sne (som min) och får man honom rak och gör övergångar vill han gärna förekomma eller går in i galopp för att han inte orkar. och jag pratar ju absolut inte om "hårda" övergångar, jag rider mjukt men det krävs drivning på riktigt heta hästar, för att de ska "hoppa" igång lite bättre bakifrån i brist på bättre sätt att förklara det.
sen kan nervösa hästar tycka att det är svårare med övergångar etc, spec trav-galopp (jag är mer för trav-skritt-trav) för det snurrar så fort i huvudet och de flesta hästar vill ju bara vara till lags men det blir lite för mycket.

Hmm jag haller fortfarande inte med. Jag anvander overgangar pa oskolade hastar for att de sjalva ska fa hitta sin bakdel och bada sina bakhovar. Min forsta hast var ett jattebra exempel pa det. Hon var otroligt het och hyperkanslig for allt, dessutom var hon valdigt sned och hade absolut ingen styrka alls i bakdelen da jag fick hem henne. Hon var i san obalans i sin kropp att hon inte klarade av att sta stilla i en halt utan att hon upplevde det som att hon skulle tappa balansen och ramla. Det som fick henne att lugna sig, fokusera pa mig samt upptacka sina bakhovar och for forsta gangen i sitt liv lara sig att "niga till" i bakknana (borjan till att bara med bakdelen) var just hundra miljoner overgangar. Om jag hade "drivit" in i overgangarna hade hon flugit i luften for det hade hon upplevt som motsagelsefullt, och hon hade blivit stressad, och da hade ovningar med overgangar varit helt bortkastat.

Och naturligtvis sa kommer trav-galopp senare, men det tror jag att jag skrev i mitt tidigare inlagg:)

Oh TS, jag menar inte att din hast ar oskolad:o Jag bara skrev att jag anvander overgangar pa oskolade hastar och tog ett exempel for att forklara for Breccia_ varfor jag inte haller med om att overgangar ar jobbigt for heta hastar. Bara for att undvika missforstand:)

Fast det hander inte om man gor det lugnt och fint:)

Absolut. Att anvanda drivande och forhalland hjalper samtidigt ar motsagelsefullt. Kanslig som han verkar vara sa blir han sakert konfunderad.

En annan sak som jag tankte pa var att du sa att han skjuter ut vanster bak. Har du tankt pa om han reagerar nar du staller honom at hoger, rider i hoger varv eller nar du longerar i hoger varv?

Han är "konstig" när man ställer åt höger! Han vill inte gå i form, framför allt inte i en låg form, utan tar upp huvudet och sänker ryggen och kröker på nacken där uppe och sedan kan han ställa. Åt vänster har han inte problem.

Känns även som att när han går i höger varv, på volt, så känns det som att hans vänstra framben inte riktigt når ner i backen. Förstår någon vad jag menar? Vet inte om det hönger ihop, men ändå.

Precis som min, övergångar fungerar inte, då blir han bara laddad till tusen, men det var ett bra tips du skrev, lite olika antal steg emellan. Han lär sig oxå mkt snabbt annars när nästa start kommer... jag jobbar hellre på stor yta, runt fyrkanten.

Han är "konstig" när man ställer åt höger! Han vill inte gå i form, framför allt inte i en låg form, utan tar upp huvudet och sänker ryggen och kröker på nacken där uppe och sedan kan han ställa. Åt vänster har han inte problem.

Känns även som att när han går i höger varv, på volt, så känns det som att hans vänstra framben inte riktigt når ner i backen. Förstår någon vad jag menar? Vet inte om det hönger ihop, men ändå.

Undrar om han inte har ont, eller någon spänning då du beskriver hur han liksom går emot???
Ang fullfart, har glömt att skriva att jag gör, som någ skrev, så att jag driver mkt, även om det går fort, driver för att få fram baktrampet, ibland går det sket fort, men tillslut börjar han gå rätt, jobba på och blir mkt lugnare då han hittar sin balans.
Har du ngn film då du rider?

fast jag menar inte att övergångar är jobbiga för heta hästar - övergångar är jobbigt för hästar som inte är tillräckligt starka, och har man en nervöst lagd häst så kan iaf trav-galopp-trav stressa upp ganska bra, har ingenting med hur het hästen är utan en styrkefråga, därav tycker jag iaf att man ska börja med skritt-trav-skritt-trav eller ja det tyckte ju du också. men jag kanske uttryckte mig luddigt, ville bara tipsa TS om att det kan vara en styrkefråga att hästen blir jobbig i övergångar!
och jag håller inte med om att hästen alltid håller sig lugn bara för att ryttaren gör det, spec inte om de är heta i huvudet sas, då kan man sitta hur lugnt som helst och ändå känns det som om man har 500kg dynamit mellan benen :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 031
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 939
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 252
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama