Sv: Herregud!

Jag trodde först det var mig du skrev om, men så såg jag att du bodde i Uppland. :D
(Och så är min häst inte gammal heller.) Jag håller på att vänja henne vid gröngräs, och vi får inte släppa i gräshagarna förrän om 3 veckor. Och då jag har för dåligt med tid att stå och passa medan hon betar (när det dessutom inte behövs då jag litar på henne) och då jag vet att folk kör väldigt sakta på grusvägen utanför så är hon betrodd att gå och beta själv.
Ja, GUUUUD så ansvarslöst!! :eek: :eek: :eek: :eek:

LIA skrev:
Det är det där med "rädda", jag inte greppar. Javisst förstår jag ordet, men inte tankebanorna. Jag kan bli rädd, hunden kan bli det, hästarna kan bli det osv. Men varför skulle just hästarna reagera så oplanerat och överdrivet? Låt oss hålla oss över "flyktdjur" nu. (Försökte lägga in en blink här, men datorn konstrar och gubbarna syns inte).
Busa till det kan dom för all del göra, när dom får samma idé och alla ska först fram. Men det är gräsmattan som lider då. Mestadels är det bara en eller två som lufsar omkring på gården, följer med in i olika bodar och kollar vad man gör osv. Mysigt som du säger, men framför allt bra social träning. Även vi har "stora" hagar, så det är inte orsaken till frihetshanterandet utan, förutom myset, miljöträning.
Jag har sett vad som händer när hästar, som aldrig fått var utanför hagen på egen hand, slipper ut. Det är inte kul!

LIA
Det jag mest reagerade på var just att de går lösa på gräsmattan som en liten flock- i ditt fall då 3 stycken..
1 häst kutar sällan iväg, men en flock kan dra över gränserna i rent bus och försvinna iväg över åkern, peppade av varandra. ;) (-Min blink funkar :p )
Och oplanerat o överdrivet är ju en sak, men om älgen som klev ner staketet kommer tillbaka, så kanske det inte blir så överdrivet?
Jag menar mest att saker kan hända, saker som inte är normala i vardagen och hästar som flock och flykt djur, kan det räcka med att 1 blir rädd för att alla ska fara iväg...

Jag är som du, vi har aldrig släppt någon av våra hästar lösa på gården. Jag förstår över huvud taget inte vitsen med det :o :crazy:

Kommer älgen, är kusarna tryggare på gården, för hunden släpper inte upp nån älg. :) Hemma funkar dom!
Allt, nästan, kan hända, men eftersom hästarna är som dom är, är jag inte orolig för något flykttokeri. Varför skulle dom förresten "flykta" från den tryggaste miljö dom vet?

LIA

"Vitsarna" är flera.
T ex mysigt (för alla), social träning och miljöträning vilket, i varje fall här, ger lugna, trygga, självsäkra och harmoniska hästar.

LIA

Allt kan hända , även dem tryggaste hästarna. .
Därför tror jag ändå att grimma är att föredra ( alltid ) när man leder in , varesig om man leder eller låter hästen gå efter .
Det är nog för alla andras skull , runtomkring , också.

LIA skrev:
Kommer älgen, är kusarna tryggare på gården, för hunden släpper inte upp nån älg. :) Hemma funkar dom!
Allt, nästan, kan hända, men eftersom hästarna är som dom är, är jag inte orolig för något flykttokeri. Varför skulle dom förresten "flykta" från den tryggaste miljö dom vet?

LIA
En flock hästar i sken funkar ju inte riktigt så... Finns faran på deras trygga plats, så drar de därifrån... Eller in i t ex stallet... 3 hästar i bredd genom stalldörren är ju knappast kul.. :smirk:

Stor skillnad på flykt och sken. Kan för mitt liv inte begripa, vad som skulle driva hästarna i sken, när dom är på gården. Skulle dom av någon anledning skena, spelar platsen ingen roll, för då bär det rakt fram oavsett.
Dom har haft älg i hagen en massa gånger, fastnat med svansen i spiralgrind (dom är utbytta), kommit över skaklarna, fått snöras från taket över ryggen m fl händelser. Inga problem.
In i stallet springer dom inte. Dom är avvanda. ;)
Som sagt, "eftersom hästarna är som dom är, är jag inte orolig för något flykttokeri".

Vilket för mig tillbaka till min fråga i första inlägget, nämligen "Varför skulle den bli skrämd?
Hur är hästarna där ute egentligen? Blir dom skrämda och får panik av allt och inget? Hur bär hästägarna sig åt, som "gör" sådana hästar?"

LIA

Var för den skulle bli skrämd? Ja, det kan jag inte svara på. Vadsomhelst?! Hästar är såna. Alla hästar kanske inte är på spänn, men får en för sig att nåt är farligt så är sen alla andra hästar efter.

Vilken tur att jag har ett eget stall i skogen.
Så att jag kan göra som jag vill med grimman på hästen, utan att få ovett av någon tonåring.
Vissa hundar kan vara lösa på sin tomt utan att springa därifrån och vissa hästar kan också det.
Om mina hästar blev skrämda så skulle de springa hem.
Undantaget den gången de hade Lokatten efter sig och sprängde hagen och sprang bort.
Men i det läget så hade ingen grimma i världen hållit dem kvar.
Det kan faktiskt vara säkrare utan grimma om hästen blir skrämd, för man orkar ändå inte med att hålla i en häst i det läget.
Så om hästen bara får löpa iväg utan någon grimma eller grimskaft att fastna i, så brukar det gå bra.
Men om någon försöker att hålla hästen i grimskaftet, så brukar den göra sig illa.

Nej, inte om jag bodde nära en större väg med stark trafik i hög fart. Så skulle jag inte ens vilja bo. Burr så ängsligt det skulle vara.

"Hästar är såna." Det är precis det, jag inte håller med om!
Hästar behöver inte alls "vara såna". Dom är individer och kan påverkas inom ganska vida gränser. Något man kanske inte inser, innan men upplevt alternativen själv.

LIA

Senast ändrad:

Min knasiga häst är lika förtjust i älgar som jag är och tycker det är jättemysigt att ha älgkompis i hagen. Hon brukar för övrigt ha en skock rådjur runt sig också och gå å beta ihop med. Kommer det en hund in i hagen ska den bara pussas, även om den skäller. Hon älskar alla djur. :love:

Mysig häst. Men människor då? :confused: :)
Våra accepterar älgar i hagen, men på lite avstånd. Rådjur, hjort och harpaltar m fl finns ofta nära hästarna, men till skillnad från din, så bryr dom sig inte. Hundar ska tuggas på. ;)

LIA

Jodå, människor tycker hon om också men kan hon skrämma dom är det lattjolajbans men bara om dom ska bestämma över henne. :devil: Barn älskar hon också och kommer det nån liten tulting in i hagen lämnar hon den inte för ett ögonblick. :love: Mammor ni vet. :rofl:

Min häst är väldigt van vid att gå lös, och det är ingen stor grej för någon av oss. Han vet precis vad det handlar om och jag är heller inte dumdristig (dvs jag släpper ju inte lös honom bredvid en motorväg eller nåt... :crazy: utan t.ex hemma vid stallet osv). Jag tror det handlar ganska mycket om ledarskap och hästhantering.

LIA skrev:
Stor skillnad på flykt och sken. Kan för mitt liv inte begripa, vad som skulle driva hästarna i sken, när dom är på gården. Skulle dom av någon anledning skena, spelar platsen ingen roll, för då bär det rakt fram oavsett.
Dom har haft älg i hagen en massa gånger, fastnat med svansen i spiralgrind (dom är utbytta), kommit över skaklarna, fått snöras från taket över ryggen m fl händelser. Inga problem.
In i stallet springer dom inte. Dom är avvanda. ;)
Som sagt, "eftersom hästarna är som dom är, är jag inte orolig för något flykttokeri".

Vilket för mig tillbaka till min fråga i första inlägget, nämligen "Varför skulle den bli skrämd?
Hur är hästarna där ute egentligen? Blir dom skrämda och får panik av allt och inget? Hur bär hästägarna sig åt, som "gör" sådana hästar?"

LIA
Ja, det var ju just att du hade hästarna i flock lösa på gräsmattan jag reagerade på.... Om nu dina hästar inte varken busar iväg eller kan råka i sken, ja då är det ju toppen och man kan ju undra varför du ens orkat sätta upp en hage åt dem.. ;)

Nej mina hästar skenar inte i tid o otid, däremot så är det en flock ganska unga hästar o det händer att de visar livstecken o busar runt, både i hagen och ibland under arbete..
Hur vi gör för att få hästar som busar? Ja du... ger dem mat och en bra tillvaro kanske?
Men skenar? nej det gör de normalt inte, men eftersom jag varit med ett tag, så är jag fullt medveten om att man inte alltid kan gardera sig mot allt som kan vara skrämmande.... En plötsligt uppdykande cross, vilket de aldrig sett eller ett JAS som störtar i hagen... :smirk: Vad vet jag, de reagrerar inte alltid rationellt :idea:

Ha ha. Så där gjorde alltid mamma med min varmblodshingst. Men dom hade nån speciell relation till varandra oxå.. Första gången blev jag totalt paff. Hon skulle ut och gå lite med honom när jag mockade. Och döm av min förvånong när mamma kommer in utan häst. Vart är Dino frågade jag.. Han står utanför får jag till svar.. Jaha, vadå utanför? Har du knutit fast han lr? Nej, ja la grimmskaftet över halsen på honom och sa åt han att stå kvar?? Oki.. Jag gick ut och kollade och han stog så nöjt där så.. Ska kanske tillägga att han verkligen var som en liten knähund.
En gång hade han smitit ut ur hagen så när mamma kom dit så sprang han och flörtade med stona. Mamma sprang ut och försökte fånga honom men han kände för att leka ist och började springa runt henne, ända tills hon blev arg och röt åt honom att nu fick det vara nog.. Då stannade han upp och kollade på henne, suckade ljudligt och gick fram till henne med nedsänkt huvud. Precis som- oki då.. :) :D .

"man kan ju undra varför du ens orkat sätta upp en hage åt dem.."
Vartefter skulle dom sannolikt utvidga reviret och smaka av grannens gräsmatta. :d
Nu behöver du inte hänga upp dig på gräsmattan, för den är särdeles obetydlig. Däremot finns en hel del andra ställen att undersöka för en nyfiken häst.

"Hur vi gör för att få hästar som busar?"
:confused: :confused: Busiga hästar har jag inte undrat över, däremot alla dessa lättskrämda, panikbenägna!! Nåt svar på dom frågorna lär väl inte komma...

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar