Sv: Herregud!

LIA skrev:
"Hur vi gör för att få hästar som busar?"
:confused: :confused: Busiga hästar har jag inte undrat över, däremot alla dessa lättskrämda, panikbenägna!! Nåt svar på dom frågorna lär väl inte komma...

LIA
Men du, jag menar inte att hästarna är varken lätt skrämda eller regelbudet skenar omkring- Jag sa att DET KAN hända saker som får till och med Livlösa Kalle att lyfta på huvudet och har man då en FLOCK hästar ute i det lösa på gräsmattan, är det lite lättre att de tillsammans stressar upp varandra och tar till flykten..... Har man å andra sidan 1 lös och resten av flocken i hagen, springer den ensamma o i detta fallet rädda hästen till flocken...

Kan du försöka förstå vad jag menar?

Jodå, jag förstår hur du menar, även om vi ser lite olika på det här med rädd och flykt.
Risken att våra ska driva iväg utanför "reviret", är större av bus än av rädsla. Men så länge höbalarna står där dom står, är jag inte speciellt orolig. :)

Det jag upprepade (se långt upp) om rädda hästar, var inte tänkt till dig utan allmänt. Ursäkta min luddighet!

LIA

Personligen har jag aldrig haft en häst lös på gården. Däremot har jag haft en liten skit som ansåg att han skulle gå lös där, dagligen. Även om han inte sprang iväg så kändes det absolut inte bra.
Nu när jag tänker efter har jag låtit denna lille häst gå lös från hagen till boxen på kvällen och första gångerna följde han med flocken, sen gjorde han egna vägar. Sprang iväg till grannarna mm.

Nu för tiden är hästarna i hagen och är dom utanför finns det grimma, grimskaft och en matte. Och tänka sig...jag har lugna, snälla, orädda hästar ändå.

*lån*

Jag har ofta mina hästar lösa och även andras. Jag vet vad jag gör och hästarna och jag vet var vi har varandra. Den stora fördelen att gå med hästar lösa är hur stolta och lyhörda de blir över att få ta så stort ansvar för sig själva och för det förtroende de får av mig. De lyssnar alla gånger bättre om jag har dem lösa än om jag håller dem i grimskaft.

Men jag håller dock med om att det kan finnas en stor säkerhetsrisk i att ha hästar lösa. Man ska inte göra det om man inte vet vad man håller på med. Men som med min relation med mina hästar är, så skulle det inte spela nån roll om jag höll i dem eller inte. Om de nu skulle bli så skrämda att de skulle skena eller fly, så skulle det inte ha hjälpt att jag höll i dem i grimma och grimskaft heller.

Dock tror jag inte att många andra i mitt stall skulle kunna ha dessa hästar lösa. En vet jag har det ibland ändå, men det brukar resultera i att hästen går iväg till höladan eller en gräsplätt.
Sedan finns det även de hästar som är svårfångade för de andra, men varenda häst i mitt stall kommer fram i hagen om jag ska ta in dem. Även efter att de andra har jagat dem osv.

Känns det tryggt att ha dem lösa, så kan man ha det, men om det skulle kännas lite osäkert, så är det nog bäst man låter bli.

LIA skrev:
Jodå, jag förstår hur du menar, även om vi ser lite olika på det här med rädd och flykt.
Risken att våra ska driva iväg utanför "reviret", är större av bus än av rädsla. Men så länge höbalarna står där dom står, är jag inte speciellt orolig. :)

Det jag upprepade (se långt upp) om rädda hästar, var inte tänkt till dig utan allmänt. Ursäkta min luddighet!

LIA
Funkar det bra, ja då funkar det bra.. och du gör ju som du vill med dina hästar o du känner dem ju säkert något mer än vad jag gör och vet vad som funkar hos er.. ;)

Säga vad man vill om detta, en del hästar vid en del tillfällen kan säkert gå lösa hemma. Känner själv en liten ponny som går lös på gården dagligen (gården är helt inhägnad)

Men, man kan inte komma ifrån att det inte är korrekt att ha en häst lös. Olyckor kan alltid hända, och personligen släpper jag inte en häst utanför inhägnat område oavsett hur bra jag känner den. Enligt mig är det helt enkelt inte god hästhantering att göra så.

Humelibumlan skrev:
Ja, det var ju just att du hade hästarna i flock lösa på gräsmattan jag reagerade på.... Om nu dina hästar inte varken busar iväg eller kan råka i sken, ja då är det ju toppen och man kan ju undra varför du ens orkat sätta upp en hage åt dem.. ;)
Det kan ju vara bra att begränsa maten till dem och hålla dem ute både ur foderförrådet och huset.
Ponnyn på övervåningen var ju ingen direkt hit.
Och jag vill inte ha dem i allt som jag gör.

Men skenar? nej det gör de normalt inte, men eftersom jag varit med ett tag, så är jag fullt medveten om att man inte alltid kan gardera sig mot allt som kan vara skrämmande.... En plötsligt uppdykande cross, vilket de aldrig sett eller ett JAS som störtar i hagen... :smirk: Vad vet jag, de reagrerar inte alltid rationellt :idea:
Då så hjälper det ändå inte med hage.
De springer rakt igenom.
Det gjorde då mina när de fick Lokatten efter sig.
Staketet såg ut som plockepinn.

Jag bor dessutom nära en motorväg, men den är hägnad med viltstaket så dit kommer de inte.

Det kan ju vara bra att begränsa maten till dem och hålla dem ute både ur foderförrådet och huset.
Ponnyn på övervåningen var ju ingen direkt hit.
Och jag vill inte ha dem i allt som jag gör.

Du missade möjligen inte denna smily- ;) som betydde att jag skojade! :idea:

Då så hjälper det ändå inte med hage.
De springer rakt igenom.
Det gjorde då mina när de fick Lokatten efter sig.
Staketet såg ut som plockepinn.

Jag bor dessutom nära en motorväg, men den är hägnad med viltstaket så dit kommer de inte
Nä landar det ett JAS plan i hagen, så är det så... Men man utamar kanske ödet något mer om man har en flock hästar lösa på gräsmattan?

//Humlan *upprepar sig!*

Humelibumlan skrev:
Du missade möjligen inte denna smily- ;) som betydde att jag skojade! :idea:
Nejdå, men jag har noga tänkt igenom varför jag har hagar.
Man kan ju inte bara göra saker utan att veta varför.

Nä landar det ett JAS plan i hagen, så är det så... Men man utamar kanske ödet något mer om man har en flock hästar lösa på gräsmattan?
Ja, det är ju större risk för att få JAS-plan på gräsmattan om man har lösa höstar där.
Så för att inte få något JAS-plan i trägården, så har jag hästarna i hagar.

Jag har en rolig historia angående lösa hästar.
Det var snöstorm ute och ridhusdörren hade frysit fast. Vi var några som red i ridhuset och när vi var klara bestämde vi att vi med gemensamma krafter skulle försöka få loss dörren så vi kunde stänga den.

Jag ställde Alazzi utanför (i snöstormen) och gick för att hjälpa till. Han stod lydigt kvar där jag ställt honom men efter en stund försökte han påkalla min uppmärksamhet ett flertal gånger och jag sa åt honom flera gånger att stå kvar. Det tog längre tid att få loss dörren än vi trodde och efter ett tag tröttnade han och gick med smygande steg (trodde att jag inte såg) in i stallet. När jag i vitögat såg hur han traskade iväg rusade jag efter och då hade han ställt upp sig (otroligt snyggt) vid sin vanliga plats i stallgången och såg ut som ett litet lamm! Jag hade inte hjärta att skälla på honom:)

Klart man inte vill stå ute i snöstorm:) Dumma matte!

:idea: Ja vissa hästar går ju att ha lösa. men det är ju ägarens ansvar. Vet att jag hade min ena lös förut när han va sjuk. han fick gå runt lite nedanför stallet när jag va ute o red el så fick han gå där o äta medan jag mockade osv. men han var otroligt snäll.

Mina andra håller ja i grimskaft om dom får beta..
Dock känner jag att hon hästen blir verkligen rädd så har man inte så stor koll på att hålla fast dom ändån känns det som : ). en rädd häst är inte att leka med :idea:

Johanna_Agge skrev:
Det beror ju på vad man har för häst också, och hur man hanterar den. Dumt att svara att den inte orkar springa iväg tycker ja.. lät ju lite knepigt, alla hästar orkar springa iväg om de blir rädda. Och om de inte kan göra de så måste det ju vara ett riktigt allvarligt fel. :mad:

Vissa hästar funkar faktiskt att ha lösa. Såklart kan det ju hända att de blir rädda och sticker men det är ju ägarens/den som släppte ut hästens ansvar.

Min gamla trotjänare på 28 år är lösgående emellanåt sedan 10 år tillbaks. Mer hemmakär häst får man leta efter. I mina yngre dagar hade jag stora bekymmer att rida ut på denna häst för hon ville minsann hem till gården och inte ut i skogen. Ska väl tillägga att gården ligger en bra bit från annan bebyggelse och vägar.

Det enda är väl att en del människor som är uppe och vänder på gården kommer och knackar på och säger det står en häst på stallbacken och säger hon måste ha rymt!

Men givetvis så skulle jag inte släppa alla hästar så här.

Jag har funderat lite till. Är det många som har sina hundar lösa på promenaden? Det har oftast jag. Tänkte på om det är fel att ha sin häst lös när man har hunden okopplad. Sen tänkte jag att hästen är ett flyktdjur och hunden är ett rovdjur. Viss skillnad! ;) Vet inte riktigt längre hur jag ska ta ställning till det hela. Tänker i varje fall INTE släppa hästen lös utanför hagen! :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar