Herpes från hingsten

E

Eila

Är det någon som har erfarenhet av herpes på yttre könsdelarna som smittar vid sexuell kontakt. Mitt sto åkte till hingsten och blev smittad av honom. Är det ingen kontroll av sådana sjukdomar hos hingstar? Han har väl givetvis blivit smittad av ett annat sto. Jag har fått veta att herpes är kronisk och kan blomma upp när som helst, tex vid en förkylning eller vid en stressituation. Hur gör man då vid framtida betäckningar? Tänk om hennes herpes blir aktiv och smittar en annan hingst. Det känns lite snöpligt att skicka iväg en frisk häst och få hem en sjuk... :mad:

Ingen som vet?? Jag som fick höra att var och varannan häst har herpes....???

Jag antar att du menar herpesvirus III, dvs godartad beskällarsjuka. Den är ganska vanlig, och inte så farlig.
Man rekommenderar betäckningsförbud i minst tre veckor efter avläkning, gärna mer.
Dock finns det både sto och hingstar som är kroniska smittbärare.
De små vita ärr som blir resultatet av en utläkt smitta finns kvar.

Sv: Herpes från hingsten

Hittade detta på mitt sto idag, hon har också vart på betäckning och kom hem förra veckan. Får väl ringa hingstägarna imorgon. Hur har du gjort, behandling mm:?

Det läker ut av sig själv, men man kan hjälpa till med Nelex (eller dylikt) och Socatyl.

Köper man det på apoteket?
Kan de smitta hennes föl på 3 månader eller det ev. fölet i magen?
Bittan

Båda är receptbelagda, Nelex finns väl inte längre, det heter väl numera Lotagen?
Tror inte det svmittar så lätt, men var på din vakt i alla fall.

Jag har tvättat mitt sto varje dag med lactacyd och sen smörjt med idominsalva på "skinkorna" och under. Dessutom gick hon på antibiotika kan inte komma på just nu vad det hette, men kan kolla. Dock inget av det som nämnts.

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 015
Senast: lbb
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 567
Senast: smulan87
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 674
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 258
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar