Jo men vad betyder det....samma skick....en fånghäst är ju alltid en fånghäst.
Enligt kontraktet frisk och kry, symtomfri. Jag tycker inte att det är orimligt alls - än mindre när hovslagaren påpekade att det fanns varningssignaler vid förra verkningen (efter 2,5månad hos FV). Där borde hon ha agerat, vilket hon inte gjorde utan lät det bara fortsätta utan förändring.
Spelar roll om fv har följt alla instruktioner - ett fånganfall kan komma ändå. När jag tänker på hur försiktiga vi var med våran ponny.....men det hjälpte inte.
Tycker du att det skulle vara skillnad om det var anfall nummer ett? Eller om hästen fått kotledsinflammationer, kolik, strålröta, svårbotad mugg eller annan knepig sjukdomsbild? Eller om hästen brutit ett ben två veckor efter ankomst till FV? Jag tycker inte det.
Hade det kommit inom en kort tid efter att hon tagit hem henne så hade jag inte krävt att hon ska stå för det, men när det går så lång tid, hästen är frisk när hon åker (Sedan två år tillbaka) etc - då anser jag att det är fodervärdens ansvar - precis som om det vore en annan sjukdom.
Jag tycker att både du och fv har hamnat i en knepig sits, och detta för att du har tagit risken att lämna bort en fånghäst och fv har tagit risken att ta emot den (eller inte förstått vad det kan innebära).
Jag tycker det är mycket begärt att en fv ska förväntas vårda och rehabilitera en fånghäst efter ett akutanfall. Var går gränsen liksom....och vad händer om ni inte är överens om hur man ska gå vidare?
Jag förväntar mig att hon vårdar henne och rehabilitera henne under kontraktstiden. Att hon sedan kommer hem är självklart, jag tänker inte hålla på punkten att hästen ska vara kry när den kommer hem liksom, jag är inte hjärtlös.
For the record vill jag bara påpeka också att JAG erbjudit FV att hon får ta bort hästen och att vi delar på den kostnaden (om vet inte dömer ut, i det fallet står jag för hela.), jag ser det som att det vore en schysst utväg för hästen - som slipper lidandet och stressen med att ev. vantrivas på boxvila och för FV som slipper rehabilitering och kostnader kring detta. Men det vägrar hon, isåfall får jag köra upp dit (30+ mil enkel) med mitt eget släp, köra henne till platsen, ta bort henne, stå för hela kostnaden och köra hem igen. Då avvaktar jag hellre och ser hur behandlingen fortskrider och vad kommande kontakter med veterinär säger helt enkelt.