Hemsk död

Sv: Hemsk död

Jag har aldrig sett en hund sparka en annan allvarligt:confused:
Men jag vet hur stor risken är för att en spark från en människa skall skada en hund allvarligt.
Jag har lappat ihop tillräckligt med hundar efter både hundslagsmål o diverse sparkar, älg häst mm.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hemsk död

peter_lundin skrev:
Att sparka är inget bra sätt att avstyra en sådan här situation.
PL

Just vad det är då jag har räddat djur på det sättet...

Men självklart är det en risk då man kan skada hunden... väldigt svårt att ta ställning till innan man verkligen står där o upplever allt, paniken, skräcken, hatet, ilskan...
 
Sv: Hemsk död

Kanske inte sparka, men ett bett ifrån en hund kan ju vara lika allvarligt som en spark.
Jag har själv ingen hund och vet inte hur man tillrättarvisar när det blir såhär men jag tror inte man kan bryta på annat sätt än att ta vid våld, man kan ju inte bita hunden, de ger ju ingen inverkan.
 
Sv: Hemsk död

Ett annat exempel på en råttis-tik.. som attackerar andra tikar... Men ägaren har sån diciplin att när han ryter så stannar hundern tvärt o lyder exakt vad husse säger... trots hennes aggresivitet... Hon är en vakthund
 
Sv: Hemsk död

Fast man behöver ju egentligen inte sparka hunden.

Däremot förstår jag att många skulle ge sig på att lösa situationen på det sättet, i stundens hetta är det nog svårt att tänka klart.
 
Sv: Hemsk död

Nej självklart behöver man inte det, som sagt vet jag själv inte hur hundar fungerar, jag håller mig mer till hästar ;)
 
Sv: Hemsk död

SessCa skrev:
i stundens hetta är det nog svårt att tänka klart.

Exakt!

Jag har varit där 3 ggr nu, så jag vet att man bara vill få bort hunden hur som hellst... Man står ju bara INTE o tittar på :mad:
 
Sv: Hemsk död

peter_lundin skrev:
Ja????
Vad har det med sparkar att göra?
PL

Diciplin o lydnad att det går att lära hundar över deras instinkt... och OM det inte skulle gå så är hunden en fara o BÖR avlivas enligt min mening....
 
Sv: Hemsk död

Fast om man vart med om det en gång, så tycker jag det borde räcka för att man skall kunna tänka efter "hur skulle jag göra om det händer igen?" ?
 
Sv: Hemsk död

*KL*

ska man bestraffa hunden är det väl ändå precis när hunden tänker utföra nånting den inte får? Efteråt är det ingen mening

En bekants border collie tänkte knipa en höna varav ägaren tar tag i henne precis när käftarna är på var sin sida av hönan och säger åt henne ordentligt. Den hunden rörde aldrig en höna igen men en kanin knep hon sedan tyvärr

samma med min katt, kunde skälla på honom när han försökte "leka" med kaninungarna när dom var i betesburarna genom gallret. En dag fick jag tag på honom precis när han skulle börja lekslå på dom genom gallret och den katten har aldrig rört en kanin igen, allra speciellt ungarna
 
Senast ändrad:
Sv: Hemsk död

Jag håller inte med dig om att en hund som inte går att få helt säker mot diverse smådjur är en fara o måste avlivas.
Hur många hundar o av hur många raser har du haft?
PL
 
Sv: Hemsk död

Har du nån hundefarenhet alls?
Du verkar resonera helt åt helsike.
Jga hålelr med om att det är åt helvete att hunden fick chansen att bita ihjäl varesig smådjur eller kattungar.
Det är hundägaren ANSVAR att se till att sånt itne händer.
Däremot är det inte ett "sjukt" beteende på något sätt., hunden gör egentligen inget "fel" i hundens ögon.
SMådjur är bytesdjur, Visst man kan träna hundara allt låta bli - och det är olika lätt beroende på vad det är för ras och vilken indevid det gäller.
Det är betydligt lättare att träna en rettriver än en hund av grythundras(som är avlade för att döda smådjur) - för at tinte tala om tex vinthundar...
 
Sv: Hemsk död

Heulwen skrev:
Nej det kan jag inte. Jag hade gått till veterinären efteråt med både hunden och katten för att checka av så att allt var okej.
En fråga: Om man ska försvara ett barn; får man göra likadant i fråga eller är det ändå att betrakta som grovt djurplågeri?
Varför isåfall?
Hunden blir ju lika skadad i båda fallen.
Därför att då är det nödvärn o lagen gör skillnad på djur o människa(likasom jag).
PL
 
Sv: Hemsk död

Och jag hade i detta fall troligen inte gjort nån skillnad. Nu vet jag inte om jag sparkat, men troligen hade jag tagit till alla medel för att avbryta.
Du kanske är kall nog att se på när en hund har ihjäl en kattunge utan att bry dig nått, men dom flesta människorna är inte så härdade att det känns okej.
 
Sv: Hemsk död

o fy vad hemskt :cry: Stackars kisse vad den ska ha lidit :cry: :cry:
Men nu är den borta och lider inte mer.....
Kvar finns du stackare med dessa hemska minnen på näthinnan som inte lär suddas ut!!!! Lider med dig :cry:
 
Sv: Hemsk död

Okej..
Jag tror att om jag skulle hamna i en situation som den trådskaparen hade upplevt så hade jag förmodligen kastat mig emellan hunden och katten snarare än sparkat den.
Jag hade en gång en hund vars aggresivitet triggades om man blev för arg på honom då han kände sig hotad(han var lite instabil pga div. orsaker). Så på honom hade ingen spark fungerat, även om han aldrig skulle ha angripit ett annat djur då vi levde med kaniner och marsvin.

Men hur som helst så skulle jag sparka om inget annat återstod.
 
Sv: Hemsk död

Så för att rädda en hunds liv skulle det vara helt ok att sparka in skallen på dig så du fick hjärnskador? :idea: Eftersom en hund följer en instinkt och du gör det med berått mod, borde det vara helt rätt att misshandla dig eller helt enkelt slå ihjäl dig eftersom sånna du inte skulle få vistas i närheten av djur? :crazy: Ja, jag har haft oturen att se en hund bita ihjäl en kattunge. Tack och lov är jag tillräckligt normal för att inse att det var en olycka istället för att slå ihjäl hunden. :mad:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 336
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 548
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp