Jag har kikat runt lite på olika ridskolors hemsidor och ser att det är väldigt olika hur man valt att använda sin hemsida, både vad gäller mängd information, frekvens i uppdatering, hur man använder sociala medier som komplement o.s.v.
Så, hur tycker ni att en bra hemsida för ridskola ser ut? Exempelvis, vilken info är relevant, vilken info är kanske intressant men inte nödvändig, vilken info är helt onödig?
- Vad erbjuds på ridskolan:
Vilken nivå på de olika grupperna? Visa ett schema med indelningen.
Någon särskilt inriktning?
Finns tävlingsgrupper?
Privatlektioner?
Vilka tider erbjuds lektioner?
- Vad krävs:
Vissa ridskolor kräver ett visst antal arbetsdagar per termin/år, volontär på tävlingar eller liknande.
Finns obligatoriska arbets-/utbildningshelger?
Gäller vissa förbud på klubben - ex mot att ha med hund? mot att röka?
- Kostnader:
Terminsavgift.
Kostnad för privatlektioner.
Övriga kostnader, som medlemskap i förening.
Etc...
- Övrigt på klubben:
Finns möjlighet till privat uppstallning? Vad kostar det isf och vad ingår?
Organiseras tävlingar på helgerna? Hur ofta?
Vad finns på klubbområdet; manege, paddock, uterittsmöjligheter, fältrittsbana...?
Kalendarium med kommande aktiviteter för både lektionsryttare och privata ryttare.
- Personal:
Visa alla anställa med sina respektive utbildningsexamina och hästmeriter.
- Hästarna:
Generell info; klubben har bara PRE-hästar, satsar på dressyrstammade halvblod, eller liknande.
Gärna även individuell presentation av hästarna, utbildningsnivå, storlek, jag tycker det är jättefint och visar respekt för dem på samma sätt som för övriga anställda.
- Bilder på anläggningen:
Fräscha bilder på manege, stallet, klubbstuga...
Karta, koppla till google maps så att det enkelt går att se var klubben ligger, närmsta busshållplats etc.
Jag köper att en ridklubb inte har en anställd kommunikatör som arbetar med hemsidan på veckobasis, men någon gång i månaden tycker jag gott att hemsidan ska få en uppdatering. I alla fall kalendarium och om det uppstått några förändringar.