helt SJUKT!

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
fick för några dagar sedan veta att en kompis till pappa häst blivit misshandlad av sin förra ägare. Kompisen kalle (kallar vi honom) köpte en häst (4 eller 5 år) och när han skulle ta hem hästen så fick den panik i transporten och de fick göra sönder hela transporten för att få ut den stackarn. nu går hästen inte att lastas och kalle vet inte vad han ska göra så han ringde till ex ägaren och frågade vad i H***ete hästen varit me om och då berättade ägaren att deras hästskötare hade slagit hästen med kedjor i transporten då han eller hon blev arg på hästen i fråga som råkade göra sönder en lampa i transporten :eek: de e ju sjukt! den människan har förstört en häst liv. de nuvarande ägarna vet ju inte vad de ska göra me hästen då den inte kan transporteras (de är en tävlingshäst)

blev så arg när jag hörde detta att jag inte visste vad jag skulle göra. fattar inte att inte ex ägaren ringde polisen eller gjorde något! vem vet han kanske oxå slog hästen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
usch :cry: :cry: :cry:

Sv: helt SJUKT!

Vet hur det är..
Många vbl jag haft kontakt med (och ägt själv) har varit med om samma sak, fast då ett dagligt misshandlande.. :crazy:

En häst jag fick hem var så strykrädd att man inte kunde stå framför huvudet på honom utan att han slängde sig i väggen..
Min nya häst har antagligen blivit "blästrad" (tror jag det kallas), vilket innebär att man rör ihop en stark smörja av bla starkt liniment, t-sprit och annat, som de sen gnuggar in i benen med en tandborste och lindar runt plast, tidningspapper och lindor. Det gör att det blir nästintill frätande på benen, så hästarna springer fortare..

Har haft en kunnig människa ute och tittat på hans ben, han har fullt med vita märken i konstiga former, och mest troligt beror det på detta..
:cry:

Hur hade de tänkt sig att det skulle bli när de sålde en häst som inte får lastas, som tävlingshäst? :confused:

usch, min kompis fick hem en (världens enligt mig snyggaste whels cob hingst) fux m fin ljussvans och man,man kunde inte röra hästen vid öronen,halsen ,nosen eller ryggen,då reste den sig och sparkade efter en,samt att man såg hu nervös den blev då. men till slut efter några månader av övning så kunde hon röra nosen och ryggen. usch jag fattar inte hur människor tänker ibland,jag menar slå sin häst med kedjir pga att den haft isönder en lampa i transporten? herregud det var en olyckshändlse ifrån hästens sida.........

vet ej den kom från en hästhandlare och hade fullstam men var ej visad tyvärr,men det är inte enkelt att visa en häst som är så rädd.

ser ut som den som du har som användarbild,men jag har för mig att bläsen var mindre

Kan man inte prova att köra hästen i lastbil istället??? En del hästar som inte går att köra i trailer man funkar i lastbil.

Min häst är blistrad på ett framben men det beror på att en tidigare ägare lindade benet och när hästen sen var ute i hagen och det regnade drogs lindorna ihop. Han har dock inga problem men man behöver hålla det mjukt och så har han senskydd fram för att skydda det.

Du tror inte att din häst varit lindad för hårt då? Det är nog vanligare med skador efter benlindor än att hästarna är blistrade, förstår inte heller vad blistring har med att en häst skulle springa snabbare. :confused: Blistring användes/används vid skador för att åka blodgenomströmningen och en snabbare läkning, men används inte så ofta längre just pga skaderisken. Mildare blister används dock fortfarande och man får även en blistrande effekt om man lindar efter att man masserat med ex.vis liniment, något man ska akta sig för. :crazy:

Jag tyckte också att det verkar konstigt att kalla det blistring men veterinären skrev det i besiktningsprotokollet... Ja, man har ju hört "bandagebränning" men, men... :confused:

Mia_R skrev:
Du tror inte att din häst varit lindad för hårt då? Det är nog vanligare med skador efter benlindor än att hästarna är blistrade, förstår inte heller vad blistring har med att en häst skulle springa snabbare. :confused: Blistring användes/används vid skador för att åka blodgenomströmningen och en snabbare läkning, men används inte så ofta längre just pga skaderisken. Mildare blister används dock fortfarande och man får även en blistrande effekt om man lindar efter att man masserat med ex.vis liniment, något man ska akta sig för. :crazy:

Han som jag pratade med sa att det finns typ 1000 olika saker som travmänniskor tar till, men det hela görs ju så klart inte så allmänheten får veta.. Läste i senaste hästfynd, eller var det hästmagazinet, om folk som knäcker av svansen på sina travare så att de ska fly från smärtan..

inte vet jag, de sa ingenting när han köpte hästen och hästen gick tydligen på transporten men när de väl började köra så blev den tokig. på något vänster måste de väl kommit hem men hela transporten var förstörd. kalle (nya ägaren) trodde väl att hästen bara hade fastnat och fått panik eller något. men nu har de provat allt. lastbil med och utan andra hästar, vanlig transport. framåt, bakåt sidan.

ja men de e inte bara travfolket som beter sig som idioter! de finns mycket som aldrig kommer fram vare sig de e trav/western/hoppning eller dressys/FT

*Gotlandsrusset* skrev:
ja men de e inte bara travfolket som beter sig som idioter! de finns mycket som aldrig kommer fram vare sig de e trav/western/hoppning eller dressys/FT

det vet jag också. Och jag säger inte heller att ALLA travfolk behandlar sina hästar illa.

Håller med om att vissa inte är kloka.... :devil:

Om det är den häst och ägare jag tänker på (trots 150 mils avstånd :confused: ) så gick första resan hem efter köpet bra. Resan in på banan första gången var lite orolig men ok. Väl på banan i boxen står hästen och skakar och är alldeles nipprig, lägger sig på gången vid selning (gjort så hemma från början men slutat med det) Framkom att hästen fått ordentligt spö inne i en box på en travbana

Under hemresan river hästen finkan och "kalle" får rida hem hästen......

Provat lasta i buss osv. men icket, vill inte..... och lastningen är gjord under väldigt lugna och sansade former

Om det är rätt häst så finns det nerv i hästen oxå pga fadern som ger lite nippriga kusar, eller rättare sagt, jag har bara träffat på såna som varit lite konstiga efter den fadern men det är ingen ursäkt för behandlingen.

Senast ändrad:

Han som jag pratade med sa att det finns typ 1000 olika saker som travmänniskor tar till, men det hela görs ju så klart inte så allmänheten får veta.. Läste i senaste hästfynd, eller var det hästmagazinet, om folk som knäcker av svansen på sina travare så att de ska fly från smärtan..
Sorry, men det där låter som kvalificerat skitsnack i mina öron! Att det sedan skulle stå skrivet i Hästfynd gör det inte troligare, snarare tvärt om. De är ju inte direkt kända för att ha någon källkritik eller veta vad de snackar om, Korrekturläsning, vad är det kan man ju undra när man läser "artiklarna". Mycket där verkar vara skrivet av fjortisar utan kunskap i varesig svenska eller något annat. :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 703
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 929
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar