Helt enkelt en volt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Helt enkelt en volt.

PÅ ridskoelnivå och små barn handlar det väl mer om att styra än att rida i någon slags form över huvudtaget.

Bågarna när man rider slalom på ridksolan tex motsvarar ju små volter. Men hästen måste ju vara rätt vältränad och framförallt i balans för att gå i så små volter och bära sig korrekt Dressyrmässigt - och på den nivån är ju sällan ridskoleryttare.

Altså - styrövning

Det är ju ridning på olika nivåer.

Är det någon som har i huvudet detta med öppna = X metersvolt?
diagonlasluta X metersvolt?

Senast ändrad:

Du kan väl slå upp det:idea:

Fast kolla så det inte skiljer på det svenska o det tyska sättet.:p

Kollade Zettl...

han skrev 10 metersvolter i skolorna.
Hm i diagonalslutan ändrar man juinte böjningen utan tvärningen så då var det löst

Vidare skrevhan att hörnpasseringar rids som 6 metervolter - förutom på den otränade hästen då de rid som tiometersvolter.

Kankse är därför man kan komma rätt långt med hörnpasseringar :angel:

Jag har inte hört meter på volt men grader, av tränare (svensk:o ).

Så då får man väl räkna, kanske.

Tror det var 30 graders vinkel i öppna o sluta på långsidan, men det beror ju sen på vad hästen klarar så kan förstås vara mindre, = större volt, antar jag (hatar matte).

så du hade det inte i huvudet?
jag vet, men tyckte att du måste få läsa lite mer teori. Så du visste inte att man har samma böjning i skolrna oavsett om de går framåt , bakåt eller på tvären?

har hört att man kan galoppera bakåt:rofl:

Jo. Men när vi rider kurser så finns det vissa tränare som vill att vi rider små små volter. Är ju inte helt på ridskolenivå längre, men kan ju inte säga att jag är någon dressyrryttare heller. Så någonting därimellan. :crazy:

Jag rider oftast någon lektionsponny eller häst på dessa kurser, och ingen av dem har ju styrkan att samla sig så att de skulle kunna rida en sådan liten volt korrekt, när man nu börjar tänka efter. :crazy:

Så då kan man ju undra sig syftet med dessa små volter.... :confused:

Då är det bättre att kunna rida en 10-m volt bra o kanske även rida 8-volter av samma storlek.

Då är det bättre att kunna rida en 10-m volt bra o kanske även rida 8-volter av samma storlek., för att den ska bli lika mjuk i båda sidorna.

Vet du vad? När jag inte hade brytt mej om dressyrprogram på länge eftersom jag inte hade nån tanke på att tävla, så tappade jag lite begreppen om hur stora volter är. Jag slarvade och missbedömde helt enkelt.

Så det är lätt att man tror att volten är större eller mindre än vad den faktiskt är, kan jag tänka mej. Kanske är inte de volter du får rida så små egentligen. En 10-metersvolt är inte jättestor, tex.

Så då kan man ju undra sig syftet med dessa små volter.... :confused:

Faktiskt så blev jag glatt överraskad när jag använde små volter som redskap på en seg, lat och stel gammal ridskoleponny :idea:
Jag ville testa om den skulle röra sig friare om man använde friare hjälper så att säga, och om den blev mer lättsamlad/fick mer energi. Efter att ha lösgjort kusen och "lärt in" de hjälper jag ville använda så tog jag hjälp av små volter för att få lite samling. Eftersom den var väldigt lat gick den gärna i sakta tempo i volten (ca 10-metersvolter, ev. ett par ännu mindre) men jag lät den göra det så länge den behöll sin avslappning och inte bröt av till skritt. I volterna blev den mer och mer samlad, när jag sen skulle rida rakt fram blev det mycket mer "go" i den. När jag t ex skulle fatta galopp fullkomligt vräkte den sig fram i galopp men ändå hyfsat samlat jämfört med det vanliga framtunga *kommer bryta av i vilket steg som helst eller vägra fatta galopp*.
Jag tror att volter är ganska lärorikt även för hästen förutsatt att ryttaren inte stör. Och styrkan att gå på en liten volt tror jag väl inte riktigt på, snarare balansen. En häst med "normal" muskelstyrka vars balans inte är rubbad kan garanterat gå på en liten volt utan nämnvärt slitage.

En häst går inte formad av sig själv på en liten volt.

din syn på samling har jag inte blivit klok på tidigare.- efter 2 ggr på medryttartravaren, så var den samlad:confused:

Nu finns det små volter och SMÅ volter, sen finns det hästar och hästar.
En häst som känner sig fri under ryttaren och är avspänd/lösgjord vill sträva efter det mest bekväma läget. Om ryttaren låter den (dvs inte gör det obekvämt för hästen att välja rätt position och inte stör dess balans) kommer hästen dels vinkla under sig lite för att kunna behålla bra balans, och dels forma sig efter volten. Helt enkelt för att det blir bekvämast så. Sen finns det såklart hästar som är för stela eller ojämnt musklade att det läget inte känns bra för hästen och nej, då kommer den inte forma sig av sig själv.
Sen beror det också på vad man vill uppnå. Vid det tillfället med ridskoleponnyn brydde jag mig inte ett jota om att hästen skulle spåra perfekt eller gå i perfekt form. Just för att det var balansen jag ville komma åt. När hästen väl har hittat balansen däremot blir det busenkelt att börja plocka med kroppsdelar jämfört med en häst i obalans.

6-metersvolter är SMÅ volter, det är överkurs om man inte har balans. 8-meter likaså i trav men inte skritt (beroende på hur stel hästen är) 10-meters tycker jag är ganska lagom "balanstestare" i trav eftersom det oftast inte blir överkurs.

"din syn på samling har jag inte blivit klok på tidigare.- efter 2 ggr på medryttartravaren, så var den samlad"

sen att den varit ridhäst i 7 år, jag själv har ägt den ca 3-4 av de åren, att den jobbats regelbundet för hand innan de "två gångerna" och regelbundet riden av sin ägare under tiden kanske spelar någon roll? ;)
Samling för mig är att hästen kortar upp sin "mittlinje" (avståndet mellan fram- och bakdel). En bra samling att hästen samtidigt som den gör det har avslappnad överlinje och vinklar sitt bäcken för att inte låsa sig och förlora värdet av samlingen.

En häst som känner sig fri under ryttaren och är avspänd/lösgjord vill sträva efter det mest bekväma läget. Om ryttaren låter den (dvs inte gör det obekvämt för hästen att välja rätt position och inte stör dess balans) kommer hästen dels vinkla under sig lite för att kunna behålla bra balans, och dels forma sig efter volten. Helt enkelt för att det blir bekvämast så.

Jag tror inte att det finns särskilt många hästar som tycker att det är bekvämare att spåra och forma sig efter en volt än att bara svänga runt volten med lite lagom slagsida utåtställd....det är ju det naturliga sättet för en häst att vända osv.

Men de hästar du rider är kanske väldigt ambitiösa??
I så fall är det bara att gratulera!!

Jag tror inte att det finns särskilt många hästar som tycker att det är bekvämare att spåra och forma sig efter en volt än att bara svänga runt volten med lite lagom slagsida utåtställd....det är ju det naturliga sättet för en häst att vända osv.

Hmm. Oftast när hästen gör så känner den sig inte "fri" dvs vi stör den. Eller den stör sig av vår vikt. Om man uppmuntrar hästen att hitta sin egen balans (dvs inte "ger" den någon balans mer än spjärn i magmusklerna) brukar de successivt fatta vinken. Är du säker på att du inte sätter hästen ur balans? Det är aplätt hänt. Bara en lite för grov/illa tajmad hjälp eller en icke-tillåtande sits till det hästen vill göra kan störa ekipagets balans. Att den inte är avslappnad kan försvåra balansen (och bara avslappningen kan många behöva jobba mycket på innan ens den sitter, särskilt avslappningen i rygglinjen och accepterandet av bettet) Sen finns det som sagt hästar som är för stela eller ojämna för det som *måste* ha hjälp till formningen, men som sagt; sitter balansen dvs hästens egna balans med ekipaget så är formningen hundra gånger lättare än en häst i obalans.

För att ta ett annat exempel har vi en kallblodstravare jag red en del på för länge sen när jag själv nästan var nybörjare och kusen sutten på en gång tidigare. Den var en naturbegåvning vad gäller böjning, kunde böja sig "spontant" efter en relativt liten volt redan första gångerna jag red på volter. Och jag var ju inget proffs direkt :crazy: Även kunde den hålla balansen med huvudet i ganska låg position och böjd efter ett voltspår första gången jag travade på en ridbana. Utan att öka tempot. Inte illa pinkat för en het kallblodstravare med en n00b på ryggen! ;)
Nu var det ju knappast perfekt böjning i perfekt form utefter dom mått man har idag efter att ha lärt sig mer själv, men ändå anmärkningsvärt eftersom hästen reds på långa tyglar och bara hade lärt sig lite sökning framåt/nedåt, halvhalter och westernstopp, travat några enstaka steg under ryttare. Med kvittot i handen var det garanterat för att den fick ta såpass stort eget ansvar (den fick hålla sin egen balans för att det närsomhelst kunde komma ett "stopp" då jag var kontrollfreak eftersom hästen var het och stenhård/halvt okontrollerbar vid körning).

Visst, jag kan hålla med om att det är mycket som krävs för att en volt ska ge något. Men jag håller inte med om att muskelstyrkan är viktigast.

Ah just det, glömde svara på det här! ;)

Ja faktiskt. Sen vet jag inte om de bara verkat så eller blivit så för att man själv är så totalt inne i det man gör att man ibland druttar in i sargen, eller om de har varit så av naturen. Har inte ridit många oambitiösa hästar. Sen finns det såklart de som vill undvika något av ett särskilt skäl (att det blir obekvämt, att de är stela, att de har ont..) men rent överlag om man inte krävt mer än hästen klarar av har nästan alla hästar jag ridit varit väldigt ambitiösa. Finns det hästar som INTE är det?!? :angel: ;)
Nä seriöst, jag tror det mesta blir som man gör det. Är man själv väldigt engagerad och samtidigt ger hästen mycket eget ansvar/ger hästen uppgifter den kan lösa tror jag alla hästar blir ambitiösa. Sen är det såklart inte alltid man rider så och då blir hästarna oambitiösa. Man kan inte vara på topp jämt! ;)

Jag pratar om att en häst som i löst tillstånd skulle få för sig att göra en volt så inte tror jag att den skulle ställa i nacken böja, och spåra runt.

Den skulle väl göra som den gör i hagen när den ska åt andra hållet.
Vända med en ganska rak kropp, utåtställd med lite lagom slagsida.

Sen att hästen under ryttare ska hitta sin egen balans och inte bäras runt är en självklarhet för mig.

Tycker dessutom att volter i olika storlekar är en bra övning speciellt mellan skolor. För att man lättare ska komma in på rätt spår i början på skolan.

Men jag tror fortfarande inte att en häst skulle välja att spåra runt i en volt för att den på något vis skulle tycka att det var bekvämare...

Det låter märkligt i mina öron.

Håller med dig. 8-metersvolter kan kännas fantastiskt små. :D De kan också kännas helt lagom.

Sitter man o rider på ett stort gärde har man dåligt med begrepp om avstånd. Det viktigaste är att den är rund o att den inte är för liten o hästen kan behålla takten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 748
Senast: Tora
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V