Helt enkelt en volt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Helt enkelt en volt.

Tittar dit jag ska, tar med mig yttersidan så inte bogen pekar åt fanders.. försöker få den där känslan "styra kanoten", det går ibland.. vet inte hur jag gör för att få till det NÄR jag får till det -tyvärr. Det är en känsla jag hittar ibland.. så illa är det :crazy:

Du!! Det finns de som aldrig hittar den känslan!!

Tycker du verkar duktig och ambitiös. Plus att du är ödmjuk det gillar jag skarpt och det är en värdefull egenskap när det gäller hästar och ridning!!

Riktningsförändrande halvhalt.

Beskriv gärna skillnaden på en vanlig och en sådan du gör i detta läge!!

Vänder för ytterhjälper (min häst ej välskolad) - flyttar "stenen i bogen" från utsidan mot insidan.

Alla ytterhjälper eller bara vissa?

Om han någon gång kommer till lättgåddhet tar jag ytterst små snabba tag i innertygel och låter honom vända för den. (Det är alls inte säkert jag kommer dit)

På något vis så tycker jag i alla fall att det är lättare att vända med hjälp av lite innertygel om hästen INTE är speciellt skolad.
Hästen väl på yttertygeln åsså lite ytterskänkel och inntertygel så vänder de flests ångvälter lite i alla fall...

Annars på en häst som är mer med på noterna, inte nödvändigtvis så väldigt välskolad, den ställer jag i nacken och vänder för vikten.

Så gör jag och du gör på ditt sätt!! Alla sätt är bra förutom de dåliga!!

Hur bär du dig åt när du formar din häst på en volt?
Jag ställer den i nacken med hjälp av innertygel.
Vikten förlägger jag en aning inåt.
Ytertygel hjälper till att reglera ställningen, och tempot.
Innerskänkel är den jag böjer hästen runt, den håller igång innerbak, vid behov.
Ytterskänkel håller ordning på ytterbak så att hästen spårar, detta är så klart ett samarbete egentligen mellan bägge skänklar.
Inneraxel går med en aning i rörelsen.

Hur gör du i ingången?
Förbereder med en osynlig halvhalt, vill att hästen bara ska flyta in i volten.
Ställer försiktigt innan vändningen, börjar intar de positioner jag ska rida volten i.
Noga med att ha kvar hästen på yttertygel så att den inte välter in.
Hur gör du i utgången?
Börjar räta ut hästen när jag är en bit från slutet, en väldigt liten bit alltså.
Lägger vikten mitt över och visar med bägge skänklar att nu ska vi framåt igen.

Hur gör du för att minska volten?
Visar vägen med innertygel och vikten, ökar kraven på böjning och därigenom ökas samlingen i kroppen.

Hur gör du för att öka den?
Visar vägen med yttertygel och vikten, använder innerskänkel en aning några steg.

Så gör jag.

En riktningförändrande halvhalt avslutas med att man använder den samlande energin till att förflytta tyngdpunkten i sidled. Det finns ju många andra halvhalter, men i denna bromsar jag upp energin och ber sedan hästen träda åt sidan utan att kasta omkring sin tyngdpunkt.

Jag kan i dagsläget inte behärska innertygel på ett bra sätt, så jag försöker låta den vara i mångt och mycket. För närvarande tycker jag att mina ytterhjälper "duger".

Jag förstår inte riktigt frågan om "vilka" ytterhjälper, jag påverkar yttersida av hästen med sittben, lår, hand, bålposition osv.

Var och en blir salig på sin fason, som tur är. Huvudsaken är ju att man själv tkr att ens häst blir bättre för varje år som går.

Precis, det finns många ytterhjälper precis som det finns många innerhjälper att välja bland, men du använder i stort sett alla ytterhjälper då. Eller vill du precisera?

Ok. Din halvhalt består av en sekvens till, som jag inte räknar till själva halvhalten, utan till vändningen.
Då är jag med på vad du menar.

Du!! Det finns de som aldrig hittar den känslan!!

Tycker du verkar duktig och ambitiös. Plus att du är ödmjuk det gillar jag skarpt och det är en värdefull egenskap när det gäller hästar och ridning!!

Vad du är gullig!!

Tack :) Men det där med duktig stämmer inte, helt ärligt.

Hur menar du? I "vanliga volter" (jag antar att du menar de stora volterna?) ska väl hästen vara både ställd i nacken och böjd i bålen?

Jag tänkte i och för sig på mindre volter när jag skrev, men det som skiljer är väl egentligen graden av böjning.

Jag har alltid fått lära mig att böjning och ställning är helt olika saker. Jo, jag pratar om de stora volterna (kanske 8-10m).

Okej, men då tror jag att jag förstår vad du menar. :)

Jag har alltid fått lära mig att böjning och ställning är helt olika saker. Jo, jag pratar om de stora volterna (kanske 8-10m).
Är det stora volter i dina ögon:confused: När hästen är ställd är den rak i halsen, men böjd i nacken.
Men nu rider ju ni inte så, utan förböjer den o viker hästen i sidan:D

Det är därför som man inte ska träna för små volter o om man gör det så måste man tänka in med yttrebogen/vänd! o ut med rumpen.

Så kan man tänka på en unghäst för att den ska lära sig att vända, utan att förböja sig i halsen eller tippa inåt.

Jag tror jag använder alla, men jag vet inte eftersom jag gör det på känsla.

Jag kansk ska förtydliga att jag med stora volterna menar volterna vid A, C samt stora mittvolten.

Är det stora volter i dina ögon:confused: När hästen är ställd är den rak i halsen, men böjd i nacken.
Men nu rider ju ni inte så, utan förböjer den o viker hästen i sidan:D

Det är därför som man inte ska träna för små volter o om man gör det så måste man tänka in med yttrebogen/vänd! o ut med rumpen.

Så kan man tänka på en unghäst för att den ska lära sig att vända, utan att förböja sig i halsen eller tippa inåt.

Okej.. Alltså är det antingen jag som fattat allting helt åt pipsvängen, eller så har de som inte lärt mig rida volter förstått ett dyft av vad de pratat om :crazy: Men hur kan man böja hästen samtidigt som man ställer den??? :confused:

Vid träning rider man ju alla möjliga slags olika volter. Alltifrån småsmå typ 5metersvolter till typ 20metersvolter. Nu är det jag som är helt förvirrad. Men ni kanske förstår ngnting?
Vid träning rider man ju främst vid de stora volterna (a,c och mittvolten), så långt hänger jag med. Jag vet inte varsifrån jag fick det där med 10metersvolter, men säkert från programridning (jag ursäktar mig för mitt klumpiga uttalande). Men ridningen är väl i princip lika i stora som små volter? Om vi talar ställd häst.

Jag måste be dig definera vad som gör att jag förböjer och viker hästen i sidan? :confused: Jag kanske borde be någon tränare fixa till det här med voltridningen isådanafall :confused:

Böjningen sker i bålen o ställningen i nacken.
Att prestera så stor böjning som en 5-m volt är inte förenligt med mina hästar kroppar.
Menar du att hästen spårar o då går i samlad trav?
För om hästen går i arbetstrav med stora kliv så är det inte realistiskt. om den inte lunkar fram förstås.
Böjningen i en piruett är ung. som i skolorna.

Okej.. Alltså är det antingen jag som fattat allting helt åt pipsvängen, eller så har de som inte lärt mig rida volter förstått ett dyft av vad de pratat om :crazy: Men hur kan man böja hästen samtidigt som man ställer den??? :confused:

Ställningen är en liten böjning i nacken, inte i halsen.

Böjningen på volten ska vara i bålen, utifrån voltspårets böjning, inte i halsen. Böjer man i halsen istället blir den förböjd.

Oj, såg att axel redan svarat

Okej. Men då kanske jag hänger med litegrann. Men vad är hästen då när man pratar om att den är ställd i kroppen?
Nejnej, ingen samlad trav...

Men vad är då syftet med att rida så små volter? :confused: :confused: Om man inte har en stark häst som klarar av att bara upp sig i en samlad trav och utföra dem korrekt vill säga.. :crazy:

Okej. Men då kanske jag hänger med litegrann. Men vad är hästen då när man pratar om att den är ställd i kroppen?

Men vad är då syftet med att rida så små volter? :confused: :confused: Om man inte har en stark häst som klarar av att bara upp sig i en samlad trav och utföra dem korrekt vill säga.. :crazy:
Ställd i kroppen är ett uttryck som jag aldrig har hört.

Vet ingen som gör så små volter:confused:
Man anpassar voltstorleken efter vad hästen klarar av att spåra efter.
Det är därför som man i de allra lättaste programmen har volter på 15-20 M. o sen minskar de vartefter som svårighetsgraden ökar.

Senast ändrad:

Ställd i kroppen har jag aldrig hört.

Däremot ställd i nacken.

Man börjar väl med att rida större volter som man sedan minskar i takt med att hästen blir starkare?
Låter rimligt i mina öron men är ingen sanning bara för det.

Herregud, vad är det för konstiga uttryck vi använder i norrland? :confused: :confused: Nu blir jag riktigt orolig och förvirrad... :o

Ibland när vi tränar gör vi små volter, måste fråga om det exakta syftet nästa gång tror jag :crazy:

Det där med att man minskar volten ju mer svårighetsgraden ökar lät väldigt rimligt. Jag är inte så insatt i det här med programridning då andra grenar intresserat mig mer.. Men då undrar jag hur det kommer sig att vi på klubben har 10metersvolter i travklasser som är åt de allra minsta barna (motsvarar väl ngt kring LD som så vitt jag vet inte exicterar längre) :confused: :crazy: :crazy:

tack för att ni orkar förklara förresten :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 748
Senast: Tora
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V