Nej för cykelstyre är ngt annat.
Det som är avgörande här är att ryggen behålls rak och vrider sig runt sin egen axel och att ytter axel går fram.(störe rörelse i ytter än inner. )
Men om man vrider ryggraden så åker iallafall min inner axel bakåt o ytter framåt. Ska man flytta fram ytteraxeln ännu mer?
Börjar man tänka inner axel bak, eller dra hästen runt i volten, så blir det väldigt lätt volter a' la _lutande tornet i pisa_
, liksom hände med de skolor jag refererade till i din andra tråden, och som du nämner sladdande bakdelar - det är inte jag intresserad av.
Men när vi diskuterade hur man vänder en häst på volt ute på ett gärde, så gjorde du vikten inåtytteraxeln framåt o "skärpet" utåt
Av det så satt jag som en skruvad makaron. Hovis hade en bättre metod som jag nu inte kommer ihåg.
Jag är intresserad av en korrekt böjning - vilket som du vet kräver ökad samling ju mer böjd hästen är - om den inte skall köra ut bogen sladda eller luta.
Ja, men hur rider du då i galoppen där du inte kan samla så mkt
Därför gör jag ganska stor skillnad på ridskolans; lägg en volt, eller volt tillbaka, och en korrekt 6 metersvolt som är korrekt böjd - och rak = samling
Jag anser inte att en häst är samlad bara för att den är rakriktad.
Det har då inte jag sett på några ridskolor
Men du kan inte kräva det av ridskolehästar.
I min värld går inget av sig själv i IRL, det brukar krävas medveten ansträngning.
Bra ridning är inte krångligt men avancerat
Tycker att du krånglar till det med alla kroppspositioner o även kisseriet hit o skärpet dit. Skriver man dessutom fel position av ngt av dessa, så är det totalt omöjligt.
Därför tycker jag att det bästa är att man sitter så rakt som möjligt o om man tar böckers beskrivningar av hjälperna så hamnar man alltsom oftast i rätt position, men om det inte funkar ändå, får man felsöka.