Helt enkelt en volt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Helt enkelt en volt.

Det var det jag for efter. Om man rider en 8-metersvolt som känns för liten, då är nog inte hästen i balans, taktmässig eller rakriktad.. :idea: Känns 8-metersvolten lagom stor så håller nog hästen takt och form..

En liten utvikning bara från en som red några fina 8-metersvolter igår.. :D

Ja, håller med. Jag har f ö fått lägga 8 metersvolter i samband med skolorna på långsidan eller medellinjen, när jag tänker efter, tidigare 10 m.

förmodligen knapplån

Sen finns det ju faktiskt 6 metersvolter - när man kommit så långt

Senast ändrad:

förmodligen knapplån

Sen finns det ju faktiskt 6 metersvolter - när man kommit så långt

Varför "förmodligen" - samma som "delvis" eller,:confused:

Jo jag har fått rida 6-meters också men inte just i samband med skolorna utan som en mindre "volt i volten" när jag arbetar på större volt:idea:

Och då får åtminstone jag hålla koll på ytterhjälperna förutom min innersida.

alla mina inlägg redigeras...:angel: - jag kom på det efteråt - liksom detta :o

jag tänkte; att nu har jag glömt det igen - jag borde förmodligen skriva det:D
KL alltså.

Jag tramsar lite bara eftersom jag alltid glömmer KL.
Jag var lite ringrostig så jag kommer ju inte ihåg hur man använder den funtkionen :D

Bara skojar mest - det är inte så mycket drag här

Senast ändrad:

alla mina inlägg redigeras...:angel: - jag kom på det efteråt - liksom detta :o

jag tänkte; att nu har jag glömt det igen - jag borde förmodligen skriva det:D
KL alltså.

Jag tramsar lite bara eftersom jag alltid glömmer KL.
Jag var lite ringrostig så jag kommer ju inte ihåg hur man använder den funtkionen :D

Bara skojar mest - det är inte så mycket drag här

Ville bara veta om det var nya termer jag missat och vad det betydde i så fall:confused: :D

okey förmodligen - skriver man när man inte riktigt vet vad man håller på med :D

back upp - mao.

Jag pratar om att en häst som i löst tillstånd skulle få för sig att göra en volt så inte tror jag att den skulle ställa i nacken böja, och spåra runt.

Den skulle väl göra som den gör i hagen när den ska åt andra hållet.
Vända med en ganska rak kropp, utåtställd med lite lagom slagsida.

Sen att hästen under ryttare ska hitta sin egen balans och inte bäras runt är en självklarhet för mig.

Tycker dessutom att volter i olika storlekar är en bra övning speciellt mellan skolor. För att man lättare ska komma in på rätt spår i början på skolan.

Men jag tror fortfarande inte att en häst skulle välja att spåra runt i en volt för att den på något vis skulle tycka att det var bekvämare...

Det låter märkligt i mina öron.

Som sagt, spårningen kan jag hålla med om att den normalt sett inte kommer automatiskt, det jag menade i mitt första inlägg var mer att jag anser volter är bra för att de lär hästen hitta balansen med ryttare eftersom den inte bara kan bränna iväg på en liten volt. Iom att den gör det, hittar balansen alltså, kommer den automatiskt vinkla under sig lite sålänge ryttaren inte stör. Är hästen även avslappnad i överlinjen så vips kan man ha fått lite samling helt "gratis". En samlad och avslappnad häst har mycket bättre förutsättningar för att lära sig spåra bättre, en häst i balans tar små korrigeringar mycket snabbare än en häst i obalans.

Som sagt, det naturliga för en häst är att sträva efter det mest bekväma. Hästar är lata och bekväma av naturen. Är de inte det är något allvarligt fel vid inlärningen eller i psyket :angel:
Om ryttaren med sin sits visar hur den vill ha hästen (genom att placera axlar och höfter som man vill att hästen ska placera sina, att man sitter på inre sittbenet) blir det det bekvämaste läget för hästen. Visst kan man behöva korrigera om hästen är för van vid att gå fel och jag är absolut själv en sån som gärna korrigerar men särskilt i trav och galopp måste balansen vara prio 1.
Man kan rida volter på olika sätt, min poäng är alltså att volter kan vara bra även om man inte sätter fokus på böjningen, så länge man inte rider för små volter.

Ja ja, men det tycker jag med! :) :)
NU är jag med på vad du menar!!

Volter är verkligen till mycket stor hjälp i all ridning.

Skolorna är ju delar av volter, början och slut.

Och skolorna är ju samlande, lösgörande rörelser.

En häst som inte hittar sin balans i en volt går ju omkull, så nog måste de hitta sin balans, någorluna i alla fall för att ta sig runt, men sen hur resten ser ut är ju en annan sak (ställning, spårning osv) men det skriver du ju också.

den har jag aldrig hört.
hur gör man o varför?

Jo du förstår att när man rider en hörnpassering så rider man en del av en sexmetersvolt, å de e svåra grejor de!! :eek: :eek:

Måste tränas på i MÅNGA år, å sen är man fullärd!!! ;) ;) ;) ;)

Jag har nog inte förstått det där med att axlarna i böjning.

Om man nu vrider axlarna torde händerna följa med o man får en naturlig ställning även via hästens mun. men nu är det tydligen inte så å då tycker jag att det borde bli spänningar i kroppen när vissa delar ska vridas o andra ska förbli i +-0

Hur kan man sitta kvar på ytter -ha vikten ngt inåt-vrida axlarna utan att händerna påverkas?
När jag försöker mig på detta på stolen så blir jag helt krokig. med vikten helt fel.

Jag tänker inte så utan tänker att jag ska ställa den inåt, men ha den kvar på ytter.

Däremot så vrider jag på huvudet o titta r dit jag ska.

Jag har nog inte förstått det där med att axlarna i böjning.

Om man nu vrider axlarna torde händerna följa med o man får en naturlig ställning även via hästens mun. .

Just så - händerna följer med - då händerna är en förlängning av sitsen
Ingen har sagt ngt annat

Men man får ju inte ta bakåt i innertygeln- samma sak.

Skriv då att det är cykelstyre som gäller.

Men man får ju inte ta bakåt i innertygeln- samma sak.

Skriv då att det är cykelstyre som gäller.

Men, det är för fort gjort och aldeles för lite text....

Inte ett dugg avancerat låter det heller :eek:

Nej, krångligt ska det vara.

Visste du inte det?

Kan du inte prova att göra detta med långa tyglar och se vd som händer?
I någon av Hempflings böcker finns en bild på när han "torrtränar" något liknande; mycket vacker bild...

Men, det är för fort gjort och aldeles för lite text....

Inte ett dugg avancerat låter det heller :eek:

Fast du kan väl knappast klaga, om du tänker på att det har blivit 4 sidor (hittills:angel: ) om att lägga en volt, som din fråga var och jag tror knappt det kan finnas en enda teoribok där den frågan avhandlas med så mycket text.:crazy: Snacka om avancerat...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 748
Senast: Tora
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar