Helsingborg!

Millicent

Trådstartare
Allvetande buke, berätta allt om Helsingborg! Sambon och jag funderar på att flytta ner dit om 2-3 år men vi vet egentligen inte så mycket om staden. Vilka bättre och sämre områden finns det? Hur är city, sevärdheter, etc? :D Ös på med positivt och negativt!
 
Jag har hängt mycket i hbg i ungdomen 😅 inte så mkt nu dock så begränsat med kunskap om staden men kan tipsa om att tura Helsingborg-Helsingør och Ebbas fik, mer en institution än något annat. Häftiga kakor och grymma burgare, var där senast i somras 😁😋😋 och Tropikariet, med barn, gav en positiv överraskning, då också i somras 👍 mycket runt om som är fint också,. feks Mölle, Kullen och Ängelholm med fina badstränder. Massa möjligheter för små utflykter, det ligger ju hyfsat centralt i Skåne så där är mycket åt alla håll på kartan ☺️ lätt att ta sig ner till Kbh med Öresundståg också.
 
Jag har bott i Helsingborg i snart 9 år. Ska se om jag kan svara på dina frågor :D

Områden som folk generellt kallar "dåliga" är Drottninghög, Dalhem, Söder och Högaborg typ. Drottninghög är på bättringsvägen men jag hade inte flyttat dit. Dalhem är lite samma. Söder och Högaborg har jag bott på och jag trivdes jättebra, dessutom är det två områden som ligger väldigt nära centrum utan att vara snordyra.

Tågaborg, Slottshöjden, Centrum är väl ställen där folk vill bo mest och därför också de dyrare områdena. Mariastaden står också rätt högt upp på listan för många men det området ligger lite utanför och har en 10-15 min med buss in till centrum. Mycket barnfamiljer som bor i Mariastaden.

Ringstorp och Fredriksdal är två områden som har relativt nära till stan, inte är snordyra och inte har något speciellt dåligt rykte. Det byggs mycket på båda områden så de är påväg upp.

Angående city så finns där allt man behöver i form av shopping och dylikt. Många bra restauranger i olika prisklasser och detsamma gäller pubar/barer. Ligger mycket sevärt runt omkring Helsingborg om man kan ta sig en bit. Plus att båtarna till Helsingör går 3-4 gånger i timmen.

Det jag kan tycka är lite tråkigt med staden är att det är en sommarstad i den mening att på vintern går typ allt i ide och staden stannar upp lite. Inte så att folk inte går ut men det är verkligen jättestor skillnad på sommar och vinter. Cityhandeln har också fått lida stort i och med att Väla ligger 10 min från centrum och erbjuder så mycket mer. Det är synd att de mindre butikerna ofta får stänga och att bara de större jättarna överlever en längre tid. Men det jobbas mycket med att få igång handeln i stan.

Jahapp, wall of text. Men har du frågor så kör på, jag svarar efter bästa förmåga :D
 
Ringstorp har inte så bra rykte längre heller. Själv gillar jag inte alls Helsingborg, jag gillar mer utåt Höganäs till och det tar bara 20-30 min till Helsingborg (beroende på vart i Hbg man ska och o man åker bil eller buss).
 
Ringstorp har inte så bra rykte längre heller. Själv gillar jag inte alls Helsingborg, jag gillar mer utåt Höganäs till och det tar bara 20-30 min till Helsingborg (beroende på vart i Hbg man ska och o man åker bil eller buss).

Jaså? Jag har faktiskt inte hört något speciellt dåligt om Ringstorp på länge.

Höganäs är trevligt om man gillar det lite mer lantligt och "på landet". Men funkar sämre om man vill ha nära till ett stadscentrum med lite puls.
 
Kom och hälsa på! Vi kan ha Buketräff i Helsingborg för alla intresserade i NV-Skåne.

Kan tillägga att Planteringen inte har det bästa ryktet heller. Miatorp är lite bättre, medan Råå är en av de "finaste" stadsdelarna. Som @sicx skriver så är Drottninghög en av de "sämre" stadsdelarna, men då polisen varit väldigt närvarande där det senaste året så har brottsligheten flyttat på sig istället. Har en vän som bor på Eneborg och hon har märkt betydligt större aktivitet i området.

Är själv född i Helsingborg, men har växt upp och bor i en by utanför. Trivs väldigt bra med närheten till stan, men bor hellre utanför eller i Höganäs än i Helsingborg.
 
Buketräff hade ju varit så kul @lethal_smile
Håller med om Planteringen, tråkigt att din vän upplever Eneborg som värre nu, bodde där för 7 år sedan och då var det inga problem. Det är ju ett smidigt område att bosätta sig i till att börja med med tanke på närheten till allt och de lite lägre priserna.
 
Jag har bott på Elineberg och Dalhem, jobbat på Fredriksdal. Älskar Helsingborg, nu är det några år sedan jag lämnade stan men jag längtar ofta tillbaka. Bodde även i en by utanför Helsingborg under några år och trivdes bra där med.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 487
Senast: Ramona
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 782
Senast: Whoever
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp